Ernest64 schreef :
Dan nog een vraag aan de waddenzeilers: We zoeken natuur en rust. Ons lijkt het schitterend droog te vallen, de zonsopgang te beleven, zien hoe dat water stroomd, vogels te zien, zeehonden te zien, .... Maar onze twijfel is: blijft dat boeien, of willen we naar twee of vijf jaar verder weg? Bovendien hebben we op een lang weekeinde van drie dagen niet veel speelruimte en dan ook nog enkele uren opzettelijk vast zitten en iedere keer zorgvuldig de vaartijden moeten plannen.... Blijft dat iedere keer spannend en ontspannend tegelijk?
Hoe je het ook wendt of keert; de Westerly blijft de meest veelzijdige van de genoemde twee.
Ik denk dat ook voor de Westerly alles nog te krijgen is, al moet je misschien wel in Engeland gaan zoeken en krijg je tweedehands spullen. Het is zo'n algemene boot in de UK dat dit geen probleem moet zijn.
Weet je wel zeker dat je uiteindelijk in Zweden en Noorwegen gaat uitkomen?
En ga je daar dan hoog aan de wind in één ruk naar toe, met je gezinnetje in je 26-voeter?
Als er over één van deze vragen twijfel bestaat, dan begrijp jij ook wel in welke richting de balans uitslaat.
Wat het droogvallen en varen op het Wad betreft: ik heb destijds zelf heel bewust gekozen voor een boot die kan droogvallen: een Southerly 28.
Daarvoor had ik een Victoire 22. De Victoire was zonder meer de beste zeiler van de twee, maar ik heb nooit één seconde spijt gehad van mijn keus voor de Southerly.
Je moet iets hebben met de dynamiek van het getijdenwater.
De eerste paar keer is droogvallen nog wel een beetje spannend, maar als je door hebt wat de aandachtspunten zijn is het een ontspannen aangelegenheid. Het kan niet altijd en overal (onder de Waddeneilanden lig je bij zuidwestenwind aan lager wal, dus alleen bij rustig weer of als de wind NW tot NO is), maar als je je plekken goed kiest, kan het wel vaak. En je rust is meestal verzekerd. Er zijn een paar plekken waar je vrijwel nooit alleen bent (west van Vlieland-haven en op de Richel - Franse Gaatje, bijvoorbeeld) maar als je eenmaal weet wat mogelijk is, ben je niet meer afhankelijk van het idee "jantje ligt daar ook; dan zal het voor mij ook wel veilig zijn" en kun je bijna altijd moederziel alleen zijn.
Je moet wel bereid zijn om met de getijden te leven; eenmaal drooggevallen kun je voorlopig niet meer weg, maar als je kunt rekenen kun je de tijd dat je vast ligt vrij nauwkeurig bepalen. Je hoeft dus niet altijd acht uur of meer vast te zitten. Valt LW midden in de nacht, dan slaap je drooggevallen vaak rustiger dan drijvend.
Koop die Westerly en wees daar gelukkig mee!
Edit: wat ik nog vergat: als je bijvoorbeeld ooit naar de Engelse oostkust (East Coast Rivers) wilt, of de getijdehavens lang de noordkust van Engeland en oostkust Schotland, dan is een boot die probleemloos droogvalt een enorm voordeel. Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk dure marina's te vermijden en toch op een beschutte plek te overnachten.
In Noorwegen en Zweden heb je dat voordeel veel minder. Enerzijds omdat in de Oostzee geen getij is en in Noorwegen is al het water zo diep dat je vaak niet eens kan ankeren, laat staan droogvallen.
Daar staat tegenover dat je met een droogvallende boot wel fijn over het Wad naar de Elbemond kan op weg naar de Deense archipel en nog belangrijker: je ook over het Wad kan terugkomen, wat vaak eerder mogelijk is dan over zee boven de eilanden langs..
Maar zoals ik al zei: ga eens bij jezelf na hoe esseentieel Zweden en Noorwegen zijn in je verhaal. En dan nog: ook die landen kunnen zonder meer worden bereikt met een Westerly Centaur. Alleen iets minder snel, waarschijnlijk.