Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen...

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 15:21 #807943

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Tijdje geleden stonden wij voor ongeveer dezelfde keuze. zelfde vaargebied maar dan met twee kindjes.
Staal viel snel af vanwege ervaringen met onderhoud Baarda zeegrundel, (kost heel veel tijd)
Westerly stond hoog op mijn lijstje maar m'n vouw vond het keukenblokje 3X niks....

Het is uiteindelijk een seamaster815 geworden. Mooi degelijk schip met goede zeileigenschappen. Wel iets meer diepgang (1.37) maar dat heeft weer z'n voordelen op ruimer water. veel ballast in kiel waardoor hoog zelfrichtend vermogen. (dat vond mn vrouw dan wel weer prettig :blink: ) Niets droogvallen op t wad..

Doorslaggevend was eigenlijk de staat van onderhoud, haast nieuwe motor, grote kuiptent, goede zeilen en de "TLC" die de vorige eigenaar erin had gestopt. Ik bedoel, t had net zo goed een ander merk kunnen wezen wat dat aangaat..., boot kopen is ook een gevoelskwestie me dunkt.

We varen er nu een tijdje mee en ik kan de seamaster van harte aanbevelen!

groet,
Laatst bewerkt: 10 feb 2017 15:22 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 15:38 #807949

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 998
Eclips schreef :
padawan schreef :
ik bedoelde de westerly griffon . ook 26 voet maar met vinkieltje. Wellicht iets duurder wegens recenter. De griffon is de opvolger van de centaur...

Daarmee valt het voordeel van de Westerly ten opzichte van de andere kandidaten dus grotendeels weg. Juist vanwege de kimkielen is het voor TS de meest geschikte boot, niet ondanks...

Overigens vind ik de Westerly's dus wél heel mooi. De robuustheid straalt er vanaf en daar hou ik van.

mee eens wat betreft het wad. Oneens wat betreft Noordzee, UK en Noorwegen. dan zou ik juist wel voor een vinkiel opteren. het blijven altijd compromissen...
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 16:31 #807972

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
padawan schreef :
mee eens wat betreft het wad. Oneens wat betreft Noordzee, UK en Noorwegen. dan zou ik juist wel voor een vinkiel opteren. het blijven altijd compromissen...

Hangt een beetje af van wat je op het Wad wilt natuurlijk, westelijk Wad is prima te doen met 1,3m is mijn ervaring. De Friese meren daarentegen minder vind ik, dan ben je veel geul gebonden.
Ik heb de Dehler Delanta ook overwogen destijds en knapte af op de kleine kajuit vanwege de achterkajuit en dat kleine stuurwiel op console die in de krappe kuip. Ik heb voor de Dufour 1800 gekozen.

Er staat zoveel te koop momenteel dat de keuze toch niet tussen deze drie boten alleen hoeft te zijn?

Op de vraagstelling zeg ik: de Westerly (leuk scheepje eigenlijk, ik kende hem nog niet).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 16:52 #807979

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Ik wil het niet moeilijker maken dan het is, maar als je je eisen en een budget weergeeft op dit forum krijg je heel veel tips waar soms verassende bij zitten. Ik zou je adviseren dat te doen en ik denk dat dat ook is wat boarderbas probeerde te zeggen. Er is veel kennis mbt bootjes op dit forum. Ik zou het in de volle breedte in zetten. Door mij worden de tips altijd ernstig gewaardeerd. Veel geleerd alhier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 16:52 #807980

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Palomine schreef :
padawan schreef :
mee eens wat betreft het wad. Oneens wat betreft Noordzee, UK en Noorwegen. dan zou ik juist wel voor een vinkiel opteren. het blijven altijd compromissen...

Hangt een beetje af van wat je op het Wad wilt natuurlijk, westelijk Wad is prima te doen met 1,3m is mijn ervaring. De Friese meren daarentegen minder vind ik, dan ben je veel geul gebonden.
Ik heb de Dehler Delanta ook overwogen destijds en knapte af op de kleine kajuit vanwege de achterkajuit en dat kleine stuurwiel op console die in de krappe kuip. Ik heb voor de Dufour 1800 gekozen.

Er staat zoveel te koop momenteel dat de keuze toch niet tussen deze drie boten alleen hoeft te zijn?

Op de vraagstelling zeg ik: de Westerly (leuk scheepje eigenlijk, ik kende hem nog niet).
ja, er zijn heel veel boten te koop. De keuze is enorm groot en de prijzen zakken (voor boten onder 8m) in de kelder. De Westerly lijkt mij niet alleen vanwege het droogvallen interessant. Als we naar de wadden gaan, dan daar waar weinig andere boten zijn. Dus niet Texel. De haven van Schiermonnikoog of de boerenhaven van Neuwerk. Die zijn zo ondiep, daar ben je ook in de zomer echt alleen.
Iedere boot blijft een compromis. De Westerly centaur geeft ons voor korte en lange vakanties de meeste mogelijkheden, denk ik. Omdat die niet te groot is vallen de kosten ook mee. Ik weet dat die niet zo snel is, maar 5 knopen haalt die meestal wel, soms ook iets sneller. Dan moeten we iets meer tijd mee brengen. Ik heb ook naar een Hallberg Rassy 26 gekeken. Die is sneller maar dan kan ik grote delen van de Wadden en enkele binnenwateren vergeten. Juist voor de weekeindes een probleem.
Ik denk, mijn vraag is vergelijkbaar met: Welke auto moet ik kopen... Ik denk, die mij/ons het beste bevalt. Die beslissing is emotioneel, niet rationeel.
Ernest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:08 #807987

Volgens mij heb je de boot in je hoofd al gekocht of bent hevig verliefd. Niets mis mee: als de prijs, uitrusting en onderhoud OK is, is dit een beroemde, stevige en veelzijdige boot. Of je haar mooi vind is een kwestie van smaak, karakter heeft het zeker.

Ik vind die Youtube advertentie prachtig trouwens. Mooi hoe zo'n oud baasje achter z'n boot kan staan!

Uit je lijstje zou ik (als ik jou was) ook deze kiezen. Een domme keuze (qua type niet exemplaar) zal het sowiezo niet snel zijn.

Met auto's gaat het met mij net zo (soms niet handig): ik haal iets in m'n hoofd en zoek daarna alleen nog naar bevestiging. Dus kóóp die boot, kijk niet terug op je beslissing en maak er het beste van!
Laatst bewerkt: 10 feb 2017 17:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:12 #807988

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Nachtvlinder schreef :
Dus kóóp die boot, kijk niet terug op je beslissing en maak er het beste van!

Goed Nachtvlinder, Inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:13 #807989

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Jooo, zo is het!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:18 #807990

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Ernest64 schreef :
Als we naar de wadden gaan, dan daar waar weinig andere boten zijn. Dus niet Texel. De haven van Schiermonnikoog of de boerenhaven van Neuwerk. Die zijn zo ondiep, daar ben je ook in de zomer echt alleen.
Ernest

In de haven van Schier ben je in de zomer echt niet alleen, hoor. Maar gezellig is het wel. ;)
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:34 #807991

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Een aardig boekje over een tocht met een Centaur is : "Met de Sturdy rond Groot Britannie" van Harm Slomp. Het kan gewoon.
Zelf vaar ik al 38 jaar met een Westerly ( Konsort ) kimkieler en mijn vaargebied is van Falmouth (GB) , Kanaaleilanden tot rond Funen (DK) inclusief uiteraard het gehele waddengebied van Friesland, Oostfriesland en Noordfriesland.
Je kunt nog originele Westerly onderdelen kopen, zoals bijv. "port holes" in Engeland. Ik kijk vaak naar het forum van de Westerly-Owners in UK. Met veel liefde worden de wat oudere Westerly's varende gehouden. Veel interessante gebruikers tips.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:49 #807994

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Go west schreef :
Een aardig boekje over een tocht met een Centaur is : "Met de Sturdy rond Groot Britannie" van Harm Slomp. Het kan gewoon.
Zelf vaar ik al 38 jaar met een Westerly ( Konsort ) kimkieler en mijn vaargebied is van Falmouth (GB) , Kanaaleilanden tot rond Funen (DK) inclusief uiteraard het gehele waddengebied van Friesland, Oostfriesland en Noordfriesland.
Je kunt nog originele Westerly onderdelen kopen, zoals bijv. "port holes" in Engeland. Ik kijk vaak naar het forum van de Westerly-Owners in UK. Met veel liefde worden de wat oudere Westerly's varende gehouden. Veel interessante gebruikers tips.

Jan
Ja, dat is voor mij ook belangrijk. Een goede user-groep in Engeland en ook hier in Nederland. Daar staan ook veel tips wat de zwakke plekken zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 feb 2017 17:55 #807996

Ik heb jarenlang met een stalen Wibo 930 gevaren, ook uit de jaren 70, je blijft verven.....

UIt de genoemde zou ik ook zeker verder gaan met de Westerly. Ooit eens wat ruig weer tochten mee gemaakt voor de kust en wadden, geen moment onveilig gevoeld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 11 feb 2017 09:30 #808115

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Nochmaals bedankt voor alle nuttige antwoorden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 11 feb 2017 13:34 #808228

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Ernest64 schreef :
Dus niet Texel. De haven van Schiermonnikoog of de boerenhaven van Neuwerk. Die zijn zo ondiep, daar ben je ook in de zomer echt alleen.

Wel Texel! De Cocksdorp!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 12:33 #816025

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Beslissing nog steeds niet genomen, maar het veld is kleiner geworden. Westerly Centaur of Hallberg Rassy 26 (diepgang 1m40). Beide goed onderhouden, nieuwe zeilen, etc.
Ons probleem: We zullen (vooral in het begin) vele korte tochtjes maken en af en toe een langere tocht. Korte tochtjes in Friesland en de wadden, langere naar Engeland, Noorwegen en Zweden.
In het eerste geval, een duidelijk plus voor de Centaur. De Hallberg heeft zijn plus op de afstanden. Bovendien is voor de Hallberg nog alles origineel te koop, ook na zo vele jaren.
Beide boten bevallen ons als we er in zitten, emotioneel is de beslissing helaas dus niet niet getroffen.
Bij de beslissing heb ik eigenlijk volgende vraagtekens:
1) Als we om wat voor een reden dan ook de Centaur weer willen verkopen, wil waarschijnlijk niemand die hebben. Klopt dat?
2) De HR26 zeilt sneller en hoger aan de wind... Maar merk je dat verschil duidelijk? Volgens de Yardstick-tabel scheelt het maar 6% in de snelheid. Maar door het scherper aan de wind kun je ook sneller ergens komen. Maar eigenlijk heb je onderweg geen haast.... Anderzijds wil je in 3 of 4 weken vakantie ook ergens komen.
3) Stabiliteit: Zijn die twee boten wat gedrag bij slecht weer en golven betrefft verschillend? Gezeild heb ik met de allebei nog niet. Maar ik kan mij voorstellen dat de HR26 veel stabiler is. Het gewicht zit ook dieper onder de boot.

Dan nog een vraag aan de waddenzeilers: We zoeken natuur en rust. Ons lijkt het schitterend droog te vallen, de zonsopgang te beleven, zien hoe dat water stroomd, vogels te zien, zeehonden te zien, .... Maar onze twijfel is: blijft dat boeien, of willen we naar twee of vijf jaar verder weg? Bovendien hebben we op een lang weekeinde van drie dagen niet veel speelruimte en dan ook nog enkele uren opzettelijk vast zitten en iedere keer zorgvuldig de vaartijden moeten plannen.... Blijft dat iedere keer spannend en ontspannend tegelijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 12:57 #816037

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 805
groot voordeel van de HR is dat deze veel beter van een lage wal weg kan zeilen dan de centaur. Ik zou voor de HR gaan.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 13:13 #816041

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
[quote="
1) Als we om wat voor een reden dan ook de Centaur weer willen verkopen, wil waarschijnlijk niemand die hebben. Klopt dat?

We zoeken natuur en rust. Ons lijkt het schitterend droog te vallen, de zonsopgang te beleven, zien hoe dat water stroomd, vogels te zien, zeehonden te zien, .... Maar onze twijfel is: blijft dat boeien, of willen we naar twee of vijf jaar verder weg? Bovendien hebben we op een lang weekeinde van drie dagen niet veel speelruimte en dan ook nog enkele uren opzettelijk vast zitten en iedere keer zorgvuldig de vaartijden moeten plannen.... Blijft dat iedere keer spannend en ontspannend tegelijk?[/quote]

Gaaan met die banaan, vraag je niet teveel af, neem die Westerly en ga gewoon genieten. Rest komt vanzelf. Geniet van een boot en accepteer gewoon dat je er weinig voor terugkrijgt...

1 schitterende week op het wad kan je met geen enkele vakantie elders vergelijken en met geen goud betalen. Er zijn er die nooit meer verder willen...
Als je naar de USA zou vliegen met t gezin ben je het geld allang kwijt en heb je ook niks anders aan het eind dan herinneringen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 15:08 #816101

Ernest64 schreef :
3) Stabiliteit: Zijn die twee boten wat gedrag bij slecht weer en golven betrefft verschillend? Gezeild heb ik met de allebei nog niet. Maar ik kan mij voorstellen dat de HR26 veel stabiler is. Het gewicht zit ook dieper onder de boot.

De Centaur heeft volgens deze website ( tomdove.com/sailcalc/sailcalc.html) beduidend meer comfort en een grotere capsize ratio.Maar ja , hoe juist die uitkomsten zijn?
De betekenis van de waarden kun je zien als je op de website in het grijze vlak op een van de waarden klikt.
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 15:27 #816111

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
Ernest64 schreef :
Dan nog een vraag aan de waddenzeilers: We zoeken natuur en rust. Ons lijkt het schitterend droog te vallen, de zonsopgang te beleven, zien hoe dat water stroomd, vogels te zien, zeehonden te zien, .... Maar onze twijfel is: blijft dat boeien, of willen we naar twee of vijf jaar verder weg? Bovendien hebben we op een lang weekeinde van drie dagen niet veel speelruimte en dan ook nog enkele uren opzettelijk vast zitten en iedere keer zorgvuldig de vaartijden moeten plannen.... Blijft dat iedere keer spannend en ontspannend tegelijk?

Hoe je het ook wendt of keert; de Westerly blijft de meest veelzijdige van de genoemde twee.
Ik denk dat ook voor de Westerly alles nog te krijgen is, al moet je misschien wel in Engeland gaan zoeken en krijg je tweedehands spullen. Het is zo'n algemene boot in de UK dat dit geen probleem moet zijn.
Weet je wel zeker dat je uiteindelijk in Zweden en Noorwegen gaat uitkomen?
En ga je daar dan hoog aan de wind in één ruk naar toe, met je gezinnetje in je 26-voeter?
Als er over één van deze vragen twijfel bestaat, dan begrijp jij ook wel in welke richting de balans uitslaat.

Wat het droogvallen en varen op het Wad betreft: ik heb destijds zelf heel bewust gekozen voor een boot die kan droogvallen: een Southerly 28.
Daarvoor had ik een Victoire 22. De Victoire was zonder meer de beste zeiler van de twee, maar ik heb nooit één seconde spijt gehad van mijn keus voor de Southerly.

Je moet iets hebben met de dynamiek van het getijdenwater.
De eerste paar keer is droogvallen nog wel een beetje spannend, maar als je door hebt wat de aandachtspunten zijn is het een ontspannen aangelegenheid. Het kan niet altijd en overal (onder de Waddeneilanden lig je bij zuidwestenwind aan lager wal, dus alleen bij rustig weer of als de wind NW tot NO is), maar als je je plekken goed kiest, kan het wel vaak. En je rust is meestal verzekerd. Er zijn een paar plekken waar je vrijwel nooit alleen bent (west van Vlieland-haven en op de Richel - Franse Gaatje, bijvoorbeeld) maar als je eenmaal weet wat mogelijk is, ben je niet meer afhankelijk van het idee "jantje ligt daar ook; dan zal het voor mij ook wel veilig zijn" en kun je bijna altijd moederziel alleen zijn.
Je moet wel bereid zijn om met de getijden te leven; eenmaal drooggevallen kun je voorlopig niet meer weg, maar als je kunt rekenen kun je de tijd dat je vast ligt vrij nauwkeurig bepalen. Je hoeft dus niet altijd acht uur of meer vast te zitten. Valt LW midden in de nacht, dan slaap je drooggevallen vaak rustiger dan drijvend.

Koop die Westerly en wees daar gelukkig mee!

Edit: wat ik nog vergat: als je bijvoorbeeld ooit naar de Engelse oostkust (East Coast Rivers) wilt, of de getijdehavens lang de noordkust van Engeland en oostkust Schotland, dan is een boot die probleemloos droogvalt een enorm voordeel. Het maakt het bijvoorbeeld mogelijk dure marina's te vermijden en toch op een beschutte plek te overnachten.
In Noorwegen en Zweden heb je dat voordeel veel minder. Enerzijds omdat in de Oostzee geen getij is en in Noorwegen is al het water zo diep dat je vaak niet eens kan ankeren, laat staan droogvallen.
Daar staat tegenover dat je met een droogvallende boot wel fijn over het Wad naar de Elbemond kan op weg naar de Deense archipel en nog belangrijker: je ook over het Wad kan terugkomen, wat vaak eerder mogelijk is dan over zee boven de eilanden langs..

Maar zoals ik al zei: ga eens bij jezelf na hoe esseentieel Zweden en Noorwegen zijn in je verhaal. En dan nog: ook die landen kunnen zonder meer worden bereikt met een Westerly Centaur. Alleen iets minder snel, waarschijnlijk.
Laatst bewerkt: 09 mrt 2017 15:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 16:07 #816122

  • Ernest64
  • Ernest64's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Mijn dank voor alle antwoorden hier boven! Ja, ik denk dat was net wat ik nodig had. Beginnen we maar eens bij de Wadden en Friesland. De Westerly is zo veelzijdig, dan kunnen we later ook meer als we daar aan toe zijn.
Ik merk wel: Na twintig jaar in Duitsland ga je denken als de Duitsers: Ja maar, twijfels, groß und teuer muss es sein, ... Gelukkig heb je een Nederlands forum om je weer even recht te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 18:06 #816156

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Ernest64 schreef :
Ik heb jullie hulp nodig, ik kan niet kiezen. Er worden zo veel boten aangeboden...

2) Westerly Centaur uit 1974, GFK, Twinkiel, Diepgang 90cm...

Ons doel: Zeilen op IJsselmeer, Wadden en Noordzee. We will er ook langere afstanden naar Engeland en Noorwegen zeilen. Maar voor de korte weekeinden zullen we op IJsselmeer en de friese meren blijven...

Ernest

Je antwoord spreekt al voor zich vanuit je wensen: Waddenzee en Friese Meren, dan is een kleinere diepgang van belang, en de snelheid met zeilen niet. Dus de Centaur. Bovendien kan die ook nog droogvallen door z'n dubbele kielen.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 18:51 #816167

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
Mooi! En nu gauw foto's maken van een happy family met modderpootjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 09 mrt 2017 19:42 #816172

Er zijn ook hele leuke en veel modernere alternatieven. Misschien ietsje duurder, maar in restwaarde over 5 jaar zeker veel interessanter en ook een stuk minder onderhoudskosten. Ik bedoel een boot zoals deze Westerly 260, of de Hunter 27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 mrt 2017 07:15 #816253

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Ga eens varen in Friesland met een willekeurig schip met 1,40 diepgang. Je bent meteen genezen: de leukste plekjes zijn gewoon geen van alle meer bereikbaar.
Natuurlijk: je kunt op de diepere meren nog best redelijk zeilen, maar verder ben je overal beperkt tot de gebaggerde vrachtvaart-routes. En ik heb ooit eens vast gezeten met 1,40 bij het afdraaien vanaf het margrietkanaal naar Uitwellingerga: er liggen mooie zandruggen aan het begin van elk slootje dat ervan aftakt.
Dat maakt gelijk, dat er altijd belangstelling zal blijven voor boten als de Centaur, zeker zolang er geen grote hoeveelheden nieuwe boten meer bij komen. Niet iedereen focust, zoals Boarderbas, op Ijsselmeer en groter (dieper) water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke boot zal het worden? Ik kan niet kiezen... 10 mrt 2017 07:27 #816254

Eens; daarbij zal een dergelijk oude boot echt niet meer veel afschrijven (zeker in absolute zin niet). Ook ben je in je wensen echt niet uniek: als je na een jaar of 5 tóch een beter zeilende boot wilt omdat (stel, hoeft niet) je de eigenschappen op ruim water tegenvallen, dan zie je dat dan toch wel weer? Dan zal iemand anders zich precies hetzelfde afvragen ("betaal ik niet teveel")? En misschien wil je dan wel een grotere boot en gaat de keuze die je je nu voorstelt helemaal niet meer op!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl