Ik zit te twijfelen om de start accu (70 ah) en service accu (93 ah) te laten vervangen door Li-ion-accu start (40Ah lithium accu) en Li-ion-accu (80ah lithium). De accu’s zijn voorzien BMS en als ik
het allemaal een beetje goed begrijp is 40ah lithium gelijk aan 70ah loodaccu en 80ah lithium gelijk 145ah loodaccu.
Voordat er discussie ontstaat over of de capaciteit voldoende is uitgaande van waardes van de lood accu’s, dan is dit voor ons voldoende. Op basis dat we deze capaciteit beschikbaar hadden op onze Winner 9 en we qua navigatie en elektrische voorzieningen bijna dezelfde configuratie hebben uitgekozen (Raymarine Wireless, GPS, compass, wind, diepte, snelheid, NMEA en Raymarine Marifoon). Op de Raymarine Wirleless display’s (
www.raymarine.nl/view/?id=1237) na. Deze zijn een stuk groter geworden, echter worden deze gevoed door eigen zonnepaneeltje. Stuurautomaat is komen te vervallen ten opzichte van onze vorige boot. Tevens maken we voor het bijladen van de service accu gebruik van een Torqeedo 50w zonnepaneel (
www.torqeedo.com/en/products/a...ralight/1132-00.html) en liggen s’avonds meestal in een haven.
Kunnen de accu’s gewoon worden vervangen, uitgaande dat de accu lader geschikt is voor het opladen van Li-ion-accu‘s, of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?
Groet,
Johan