Water op de bodem, gaatje met aluminium en kit gerepareerd, scheurtje in het 35 jaar oude zeil, verrotte spant -en de andere spanten?, foto's van de kiel........
Mijn vader zaliger zou zeggen zie boot ligt in zijn doodshemdje
Vroeger werden gaten ook wel gedicht met lappen die in de verf gedrenkt werden. Koperen plaatjes, etc. Deze eigenaar is wel met zijn tijd meegegaan: aluminium en kit;)
Je logica: de buitenboordmotor liep nog goed, etc.
(Yamaha maakt goede motoren. Ik prefereer er een met een 'werkschroef')
Ik ben ook wel eens verliefd geworden op een boot die klaar was voor restauratie.
Alles is op te knappen met veel tijd, geld en doorzettingsvermogen,maar voor mij is er een grens. waar die voor jou ligt kan ik niet bepalen.
Ik oreer nog een keer:
Aan het vernieuwen van de zeilen ben je al bijna €2000 kwijt. Ik mag aannemen dat de verstaging ook over datum is: je bent snel €1000 verder.
Ankergerij, lopend want, allemaal kostenposten. En dan hebben we het nog niet over de romp en opbouw. Wat is de staat van mast en giek? Een mast is ook niet gratis, of je moet heel veel geluk hebben -en tijd.
Een Regina vind ik overigens geen boot voor jouw regio.
Zoek iets wat wat 'zeewaardiger'is.
Minimaal met een zelflozende kuip, ik weet niet of een Regina dat heeft, ik vraag het me af.
Verder: vers in de teer, tja, dat ziet er altijd mooi uit. Daar moet je dan weer doorheen kijken. Het is niet altijd een aanbeveling.
Er is overigens een verfsoort die je over teer heen kunt smeren. de naam weet ik niet meer. Teer mag niet meer gebruikt worden.
Houten schepen vragen veel onderhoud, en vaak ook kostbaar onderhoud.
Hoeveel tijd heb je?
Over staal:
Met oudere stalen schepen loop je de kans op doorroesten van binnenuit. De kans daarop wordt groter wanneer er weinig verf gebruikt is destijds. Bij de Domp zie je dat bijvoorbeeld.
Kijk ook uit bij houten opbouw of dekken bij stalen schepen, dit geeft regelmatig problemen als doorroesten van het dek. Of -kleine- lekkages in de kuip waar staal en hout elkaar ontmoeten, die dan weer op het vlak kunnen druppen en zo van binnenuit doorroesten faciliteren.
In het algemeen over stalen schepen: deze vragen meestal meer onderhoud dan polyester, zeker wanneer er nog wat dingen 'bij te werken' zijn.
Mijn advies: zoek iets wat voldoende gewichtsstabiliteit heeft, een zelflozende kuip heeft, van polyester is en onderhoud heeft gehad.
Goed sluitende luiken (ook in de kuip) en een garage -een afdekking over het schuifluik- voorkomen dat je makkelijk water binnenkrijgt in je boot.
Ik heb een Sturgeon gehad, en wanneer er een klap water overkwam, dan lag er een plas water op de kajuitvloer. Ik heb iemand gesproken die vertrouwend op zijn elektrische lenspomp naar Stockholm is gevaren met een Sturgeon. Later had hij een zeiltje over de voorkant van zijn schuifluik: dat scheelde al heel wat pompen. Het bootje kon het wel aan, maar de afdichting was niet goed, en dat is wel nadelig voor je zeewaardigheid én je veiligheid.
Je wilt een boot en je wilt varen schreef je.
ergens las ik nog iets over droogvallen.
De tijd begint te dringen.
Is het een idee om het even los te laten?
Huur een bootje en bekijk hoe het je bevalt.
Droogvalbootjes kan je bv. huren bij:
www.sailingcenter.nl/jachten-verhuur/
Misschien grotere dan je zoekt:
tornadosailing.nl/
En dan ná de vakantie je plan opnieuw te bekijken.
Een bootje is snel gekocht, maar als het een zeperd is, dan begint de ellende en de kosten.
Droogvalbootjes vind je bv. in Frankrijk, Engeland of Polen.
Succes!