Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot verkopen aan Portugees: papierwerk

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 07:51 #887779

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Heb ik weer: bootje te koop en een Portugees lijkt erg serieus geïnteresseerd. :blink:

Hij is van plan komend voorjaar met 1 ander bootje (maat van 'm heeft een 26ft gekocht) samen van regio A'dam naar Lissabon te varen. Ik bied een 24ft Jeanneautje Sangria aan van 41 jaar oud, maar hij lijkt wel enigszins te weten wat hij doet en praat al wel over de nodige aanpassingen voor veiligheid/zeewaardigheid. Weet niet of ik er zelf aan zou beginnen, maar het moet wel kunnen.

Nu komt deze beste man met een verhaal dat registratie/verzekering/VHF aanmelden etc hem rond de 1000 euro gaat kosten. Kreeg ook dit linkje: www.bandeiraholandesa.pt/ (als je Portugees net zo goed als dat van mij is, dan kan Google Translate uitkomst bieden ;-))

Daarom mijn vraag: wat moet 'ie allemaal doen/registreren om een bootje als dit mee te kunnen nemen naar Lissabon? (op eigen kiel dus). Dat er een koopcontract moet komen (Ik ben van plan de Engelse van de ANWB te gebruiken) en de marifoon overgeschreven moet worden snap ik, maar verder is er bij mijn weten buiten een ICP (wat ik zelf zal moeten afmelden neem ik aan) niets geregistreerd in NL. Wat moet hij allemaal wel niet hebben dat dat zoveel moet kosten?

Zijn er mensen in de zaal die daar meer vanaf weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 08:04 #887780

Niet jouw probleem laten worden. Zonder omhaal boter bij de vis (contant of per geverifieerde bankoverboeking) anders niet aan beginnen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 08:15 #887787

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Wat ik gedaan heb met de verkoop van een boot naar Griekenland :

Koopcontract opstellen (downloaden)

naar het gemeentehuis om onze (zowel koper als verkoper) handtekeningen te laten legaliseren , dit betekend in het bijzijn van een ambtenaar het contract tekenen waarna er 2 stempels gezet worden

met deze stempels naar het gerechthuis (ik ben naar het rechtbank / paleis van justitie in amsterdam gegaan) waar een andere ambtenaar er een appostille (weer stempel) opzet wat bevestigd dat een echte gemeente ambtenaar getuige is geweest van het zetten van onze handtekening

straks (in griekenland / portugal) wordt dit contract vertaald naar het grieks (portugees) en dan heeft de koper voldoende bewijs dat hij de boot legaal gekocht heeft

allemaal een beetje krom want niemand controleerd wat er in het contract staat ...maar ja.. formaliteiten zijn voldaan , totale kosten plm 50 euro


van de gemeente website :
Procedure.
Hoe vraagt u een handtekening legilisatie aan?
Aan de balie
U kunt alleen persoonlijk de handtekening legilisatie aan de balie Documenten aanvragen. Vergeet niet het document waarop de handtekening geplaatst moet worden en een geldig identiteitsbewijs mee te nemen!

Met de legalisatie van uw handtekening verklaart de gemeente echter niets over de inhoud van het stuk.
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 08:19 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 08:17 #887789

Inderdaad probleem bij koper laten, het is zijn vrije keuze om schip in Nederland te gaan kopen.

Er zijn wel meer europeese landen die hun eigen nationale eisen stellen met betrekking tot registratie, aankoop van een plezier vaartuig, als nederlandse verkoper hoef jij niet aan die eisen te voldoen. Maar let op dat je niet in het contract laat zetten dat je wel papieren etc voor een registratie moet aanleveren, dat kan dan nog wel eens duur aflopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 08:24 #887795

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
p.s. Als het alleen om de registratie gaat kan hij inderdaad via die site www.bandeiraholandesa.pt/ of via www.yachtregistration.company/ de boot in NL laten registreren

NL (en de UK) zijn 1 vd de makkelijkste en goedkoopste landen voor boot registratie , geen ICP, ICC , verzekering etc verplicht) in portugal moet je jaarlijks betalen oa over de lengte vh bootje en vermogen vd motor , vandaar dat hij in NL koopt en wil laten registreren
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 08:25 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 10:14 #887822

Naar Spanje of Portugal omvlaggen probeert men te vermijden.
Er is daar een soort APK keuring die behoorlijk aan de prijs is, alleen al door het droogzetten van het schip.

Er varen hier zeer veel schepen met Hollandse vlag met lokale eigenaren.

Een paar keer betrokken geweest bij zo´n aanschaf.
Je kunt de boot gewoon verkopen, zoals je dat aan ieder ander zou doen.
De verdere gang van zaken is voor de koper.

Die schrijft naar de ANWB(?), geeft de gegevens van het schip, krijgt een registratie formulier voor enkele tientjes, en dat is het.
Verzekeren doet hij in eigen land.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 12:24 #887869

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
TimS schreef :
Heb ik weer: bootje te koop en een Portugees lijkt erg serieus geïnteresseerd. :blink:

Hij is van plan komend voorjaar met 1 ander bootje (maat van 'm heeft een 26ft gekocht) samen van regio A'dam naar Lissabon te varen. Ik bied een 24ft Jeanneautje Sangria aan van 41 jaar oud, maar hij lijkt wel enigszins te weten wat hij doet en praat al wel over de nodige aanpassingen voor veiligheid/zeewaardigheid. Weet niet of ik er zelf aan zou beginnen, maar het moet wel kunnen.

Nu komt deze beste man met een verhaal dat registratie/verzekering/VHF aanmelden etc hem rond de 1000 euro gaat kosten. Kreeg ook dit linkje: www.bandeiraholandesa.pt/ (als je Portugees net zo goed als dat van mij is, dan kan Google Translate uitkomst bieden ;-))

Daarom mijn vraag: wat moet 'ie allemaal doen/registreren om een bootje als dit mee te kunnen nemen naar Lissabon? (op eigen kiel dus). Dat er een koopcontract moet komen (Ik ben van plan de Engelse van de ANWB te gebruiken) en de marifoon overgeschreven moet worden snap ik, maar verder is er bij mijn weten buiten een ICP (wat ik zelf zal moeten afmelden neem ik aan) niets geregistreerd in NL. Wat moet hij allemaal wel niet hebben dat dat zoveel moet kosten?

Zijn er mensen in de zaal die daar meer vanaf weten?

Koopcontract.
Centen.
Marifoon zelf afmelden
Dan is de boot van hem.
Kan hij er mee doen wat hij wil.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 nov 2017 12:25 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 12:44 #887879

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Maar om de verkoop te stimuleren, kun je de koper natuurlijk wel een beetje helpen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 03 nov 2017 13:27 #887895

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7405
douwe schreef :

Koopcontract.
Centen.
Marifoon zelf afmelden
Dan is de boot van hem.
Kan hij er mee doen wat hij wil.

Toevoeging:
Koopcontract.
Centen.
Marifoon zelf afmelden
Dán pas de kopieën van de papieren van de boot overhandigen voor zijn tenaamstelling.
Er zijn genoeg linke loetjes.
Dan is de boot van hem.
Kan hij er mee doen wat hij wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 04 nov 2017 07:08 #888035

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
ik heb enkele jaren terug een (geregistreerd)visbootje verkocht aan een portuge's daar heb ik de registratie nummers en kenteken afgehaald en zelf gehouden.
nu hoeft een sangria niet geregistreerd te worden die kan je zo verkopen zoals eerdere schrijvers al melden, koop contract maken zodat nieuwe koper kan laten zien dat hij hem heeft gekocht van je.
marifoon registratie er af halen en weg er mee.
succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 04 nov 2017 08:43 #888052

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
Marifoon niet alleen afmelden, maar ook ATIS en MMSI wissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 04 nov 2017 09:19 #888059

En hoe zit het dan met de btw betaald verklaring? In NL hoeft dat niet als je boot ouder dan x jaar is. Maar wellicht heeft Portugal daar andere regels voor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 04 nov 2017 09:49 #888062

Wanneer een Portugees in Holland een boot gaat kopen, dan zal de vlag vrijwel zeker Hollands blijven. En gebeurt er verder niets, tot dat er zoveel scheepjes met NL vlag varen dat ze er niet meer omheen kunnen iets te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 09:54 #888297

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Dank allen voor de reacties. Ik begrijp natuurlijk dat het makkelijkst is om te roepen tegen koper (we hebben inmiddels een deal) dat hij het zelf maar uit moet zoeken, maar zoals ook al door sommigen geroepen wordt: het helpt de verkoop door een beetje mee te denken ;-) En ik vind het ook best interessant om zijn voorbereidingen voor de tocht naar Lissabon een beetje te volgen :-)

Ik begrijp dus dat Portugezen hier bootjes kopen en die lekker onder NL vlag daar gaan gebruiken. Dat maakt alles relatief eenvoudig idd. Begrijp ik het dan goed dat er een ICP op zijn naam moet komen? Met bv Amsterdam oid als thuishaven? Wordt marifoonregistratie dan ook Nederlands via Agentschap Telecom? Ik lees dat verzekeren wel gewoon in Portugal zou kunnen, hoeft dus niet in NL? Kan ie dat mooi zelf doen ;-)

En vanzelfsprekend wil ik eerst de centen op de rekening hebben vóór mijn nieuwe Portugese vriend ook maar iets van sleutels/papieren krijgt. Marifoon wordt gereset (goeie tip!) en mijn eigen registratie eraf (ik koop zelf een ander schip waar ik toch voor in de weer moet met registratie).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 10:12 #888300

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Ik snap niet wat er bedoeld wordt met "onder Nederlandse vlag varen". Bij ons zijn dit soort bootjes helemaal niet geregistreerd. Ik kan ook wel een Engelse vlag achterop zetten maar dat lijkt mij toch een beetje vreemd. En daarmee vaar ik nog niet "onder Engelse vlag".

Je maakt gewoon een koopcontract en levert met de boot de BTW-verklaring. Bij de overdracht maak je een akte van levering op. Waarin staat dat jij het geld ontvangen hebt, en dat je de boot geleverd hebt. Die vervolgens door hem geaccepteerd is. Bij Agentschap Telecom geef je via internet de maritieme registratie vrij. Dan kan hij die overnemen, of iets nieuws regelen naar keuze. Volgens mij is het daarmee afgedaan. Wat hij ermee doet is zijn zaak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 10:34 #888304

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Amazone schreef :
Ik snap niet wat er bedoeld wordt met "onder Nederlandse vlag varen". Bij ons zijn dit soort bootjes helemaal niet geregistreerd. Ik kan ook wel een Engelse vlag achterop zetten maar dat lijkt mij toch een beetje vreemd.

in NL is het niet wettelijk verplicht om je boot te registreren
in de meeste andere landen wel , dus een 'onder xxxx vlag varen' kun je lezen als 'in welk land heb je het bootje geregistreerd'

en omdat veel landen belasting heffen op het bezit / gebruik van het bootje welke is geregistreerd in dat land hebben vele eigenaren het bootje ergens anders (in een belasting vriendelijker land zoals NL) geregistreerd
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 10:37 #888306

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
TimS schreef :
Dank allen voor de reacties. Ik begrijp natuurlijk dat het makkelijkst is om te roepen tegen koper (we hebben inmiddels een deal) dat hij het zelf maar uit moet zoeken, maar zoals ook al door sommigen geroepen wordt: het helpt de verkoop door een beetje mee te denken

ben ik het helemaal mee eens, het botte geroep van 'de koper zoekt het lekker maar uit als ik mijn centen maar ontvang' zal niet meehelpen om uberhaupt tot een verkoop te komen
TimS schreef :
Ik begrijp dus dat Portugezen hier bootjes kopen en die lekker onder NL vlag daar gaan gebruiken. Dat maakt alles relatief eenvoudig idd. Begrijp ik het dan goed dat er een ICP op zijn naam moet komen? Met bv Amsterdam oid als thuishaven? Wordt marifoonregistratie dan ook Nederlands via Agentschap Telecom? Ik lees dat verzekeren wel gewoon in Portugal zou kunnen, hoeft dus niet in NL? Kan ie dat mooi zelf doen ;-)

ICP is inderdaad voldoende , en als er een marifoon aan boord is idd bij AT registreren , verzekering hoeft helemaal niet al zullen de meeste portugese havens dit wel willen zien, anders mag je niet naar binnen en/of krijg je geen plek
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 13:55 #888350

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Van de site van het Watersportverbond:
ICP op naam van niet Nederlander
Indien de eigenaar niet over de Nederlandse nationaliteit beschikt, en niet langer dan 5 jaar aansluitend in Nederland woont, moet er een Nederlandse vertegenwoordiger optreden. Naast bovengenoemde documenten moet dan ook geüpload worden:

Vertegenwoordigingsformulier (deze moet iedere 2 jaar opnieuw getekend en aangeleverd worden) - For the English Declaration Representative, click here>>

Elke 2 jaar opnieuw? Daar heb ik eigenlijk geen zin in! Om maar te zwijgen over dat er in die verklaring staat dat de vertegenwoordiger indien nodig het schip kan beheren. Is hier een omweg voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 16:52 #888427

  • Amazone
  • Amazone's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Natuurlijk heb je daar geen zin in. Het is fraude en je wilt de boot verkopen en ervan af. Of hij de boot al dan niet in Portugal registreert is niet jouw probleem en dat moet je er ook niet van maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 18:00 #888447

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18250
TimS schreef :
Van de site van het Watersportverbond:
ICP op naam van niet Nederlander
Indien de eigenaar niet over de Nederlandse nationaliteit beschikt, en niet langer dan 5 jaar aansluitend in Nederland woont, moet er een Nederlandse vertegenwoordiger optreden. Naast bovengenoemde documenten moet dan ook geüpload worden:

Vertegenwoordigingsformulier (deze moet iedere 2 jaar opnieuw getekend en aangeleverd worden) - For the English Declaration Representative, click here>>

Elke 2 jaar opnieuw? Daar heb ik eigenlijk geen zin in! Om maar te zwijgen over dat er in die verklaring staat dat de vertegenwoordiger indien nodig het schip kan beheren. Is hier een omweg voor?
Natuurlijk wil je dat niet als verkoper en dat hoeft ook niet. De bedrijven die ReneK noemt (hier) verzorgen dit voor de nieuwe eigenaar.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 05 nov 2017 19:38 #888476

  • TimS
  • TimS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
ilCigno schreef :
Natuurlijk wil je dat niet als verkoper en dat hoeft ook niet. De bedrijven die ReneK noemt (hier) verzorgen dit voor de nieuwe eigenaar.

Inmiddels weer wat verder ingelezen en dat gaan we inderdaad natuurlijk niet doen. Die toko's zijn er niet voor niets :-)

Het is een ontdekkingstocht :-) Blij dat ikzelf gewoon binnen NL een ander scheepje kan zoeken ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 08 nov 2017 08:36 #889218

Waar ik mij over verbaas is dat het zo ingewikkeld is. Is dit de theorie of de praktijk? Toen ik mijn boot kocht in Belgie heb ik ook het eea uitgezocht. En even gebeld met de kustwacht (van uit mijn hoofd Vlissingen), en die gaven aan dat als ik maar een papiertje heb met dat ik m gekocht heb is dat genoeg voor zo'n oude boot. Ik heb nog wel een vlaggenbrief ofzo gekregen van de verkopende partij in Belgie, maar daar is verder nooit naar gevraagd.

Is het niet zo dat de koper gewoon moet regelen dat ie portugal binnen komt met dat bootje (dus even contact met de kustwacht daar). Dat bootje is daarna gewoon net als alle andere kleinere wat oudere Portugese bootjes. In Portugal barst het toch van de boten zonder allerlei papieren? Net als in Nederland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot verkopen aan Portugees: papierwerk 08 nov 2017 09:16 #889245

In Portugal zijn alleen de allerkleinste bootjes zonder registratie, kano's en kleine dinghys.
En er wordt regelmatig gecontroleerd.

Buitenlanders krijgen doorgaans een routine controle, wanneer ze vervelend zijn frequent en langdurig.
Doorgaans heel gemoedelijk.
Registratie en veiliheidsmiddelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl