Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vragen bij eerste aankoop

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 19:32 #924426

Beste allemaal,

Ik zal mij even voorstellen, ik ben Martijn, 17 jaar, en op zoek naar mijn eerste zeilboot. Ik heb twee jaar geleden leren zeilen op het zeilkamp Holtus, ben nog een keer meegeweest, heb nog wat meer gezeild en ben nu helemaal verkocht! Op dit moment ben ik dus op zoek in de categorie open zeilboot van plusminus zes meter, en daarbij is mijn oog gevallen op en sailhorse, vergelijkbaar met een efsix. Nu heb ik een boot gevonden, die mij erg mooi lijkt, voor een zacht prijsje, maar bij mij, als relatief onervaren zeiler, komen meteen een hoop vragen boven die tot nu toe, ondanks vele uren rondzwerven op internet, naar mijn gevoel nog niet volledig beantwoord zijn:

1) Waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van mijn eerste boot?
Wat betreft:
1. Zeilen. Hoe zie ik wanneer de zeilen nog in goede of redelijke staat zijn? Hoe herken ik een
set die zeer binnenkort vervangen moet gaan worden?
2. Een lijstje van dingen die echt in orde móéten zijn? (dealbreakers)
3. Een lijstje van dingen die leuk zijn als ze in orde zijn, maar niet noodzakelijk of anderzinds makkelijk en goedkoop te verhelpen (dingen waarmee te schipperen valt ;) )
4. Wat algemene tips om op te letten

2) Op de foto's van de verkoper is (rond de wat ik vermoet mansgaten) een bruine aanslag te zien. Wat is
dit, en hoe kan dit behandeld worden? (zie bijlage)

3) Wat betreft onderhoud is er ook een hoop (lees: te veel) informatie wat elkaar ook regelmatig
tegenspreekt.
Zouden jullie mij kunnen helpen om een goed beeld te krijgen van wat er nodig is aan een polyester boot met stalen mast en - staand want, enz.

Hartelijk bedankt, en ik hoop uw reacties tegemoet te zien.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 19:57 #924439

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Welkom op dit forum Martijn. Zo te zien is dit geen kostbare aankoop. De bruine aanslag is nmm geen aanslag, maar verkleurde lijm. De deksels zijn er kennelijk al eens uit geweest . Maak ze eens open ( moet kunnen!) en controleer de ruimte tussen kuipvloer en bodem. Als er water in zit: uitkijken. Verder goed controleren of het zwaard nog goed op- en neer gaat. Verder nagaan of het beslag, zoals wanputtings etc nog goed vast zit. Als je geen wedstrijden wilt zeilen is de staat van de zeilen nmm niet kritisch. Ze moeten wel heel zijn. Betaal niet te veel voor deze boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 21:13 #924458

Bedankt Jerry! De vraagprijs ligt op €500, wat denkt u daar van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 21:20 #924462

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Bied €400 en je kunt je er geen buil aan vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 22:21 #924482

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Kan op basis van één zo'n foto niet zoveel zeggen over specifiek dit exemplaar maar de Sailhorse is iig een leuke boot om te zeilen. Makkelijk, vergevingsgezind en toch leuk sportief/actief te zeilen.

Zit de hele standaard zeilgarderobe erbij: grootzeil, genua, (evt fok) en spinnaker ?

Is de boot verder compleet: schoten, vallen, talies, spi-boom etc (alles wat je erbij moet kopen omdat het mist doet de rekening oplopen)

Zitten er geen grote schades / scheuren / vervormingen in de romp, en dan specifiek niet rond de kiel en in de spiegel bij de roerophanging?

Is de mast en giek recht ?

Krijg je voor dat toch al weinige geld er ook nog een weg- of stallingtrailer bij ?

Sowieso als ie niet uit elkaar dondert, geen water maakt, en alle basis-zaken verder normaal werken (hefkiel, roerinstallatie, giek/lummel, liertjes) kun je je voor dat geld niet echt een buil vallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 22:37 #924486

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Hoi wat voor autos geld geld ook voor boten, weet je er nog niet alles van af , probeer dan vrienden te maken met een expert, en die dan mee gaat kijken naar de boot, of wat ook sommige mensen doen is iemand wat betalen die er verstand van heeft en dan de boot gaat keuren, kost wat , maar dan heb je ook wat,

Ps je kan ook voor iets grotere boot gaan, das handig later voor als je relatie krijgt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 09 mrt 2018 22:41 #924488

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
friendlyfire schreef :
\....probeer dan vrienden te maken met een expert, en die dan mee gaat kijken naar de boot...

Goed punt, waar ligt ie? Misschien kan er wel even iemand met je mee om te kijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 07:43 #924537

  • Skyhi
  • Skyhi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 199
Er liggen er twee in Friesland op marktplaats.. ik weet niet waar je wil zeilen, maar voor Friesland is een makkelijke maststrijk installatie handig, en eventueel een kleine buitenboordmotor.. suggestie om een forumlid op sleeptouw te nemen is een goede. Ik woon in Amsterdam, voor wat het waard is!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 11:26 #924595

De eigenaar stuurde mij de volgende link met foto's:
www.sailconnect.nl/sailhorsefoto's.html
En dit is de link naar de marktplaatsadvertentie:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...c1b&previousPage=lr#

De trailer lijkt mij enigzins aan roest onderhevig, wat wel vervelend is, omdat de boot inderdaad in Friesland ligt en ik in Bleiswijk (bij Rotterdam) woon. Hij moet dus, om hier in de buurt te komen, al 200 km snelweg aankunnen. Daarnaast zou ik eventueel hier en daar, als mijn ouders zin hebben om te rijden, ook wel eens een groter meer aan willen doen.

Een buitenboordmotortje hoort ook bij het pakket, een 4pk Yamaha dacht ik, maar deze had een jaar al niet meer gedraaid volgens de eigenaar.

Voor zover ik kan zien (en voor wat dat waard is) is de romp in orde, de kiel niet verroest en zijn de mast en giek recht. Op de foto's op marktplaats is de boot wel erg vies, en heeft een verfbeurt nodig.

Een relatie is binnenkort naar alle waarschijnlijkheid nog niet aan de orde :)

Ik hoor de suggestie om iemand met ervaring, evt. forumlid, mee te nemen, zouden mensen bereid zijn om mij tot op zo'n grote hoogte te helpen? Dat zou enorm fijn zijn! (mocht u dit nu erg ver vinden gaan, dan snap ik dat, en vind ik dat ook "normaal", aangezien ik u allen verder niet persoonlijk ken. Het uitzonderlijke is, als iemand wél bereid is mee te gaan.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 11:32 #924597

Die "mansgaten" zitten er waarschijnlijk in omdat iemand geprobeerd heeft het water uit het schuim dat tussen de kuipvloer en de romp zit te verwijderen. Dat lukt nooit. Dus is de boot enige tientallen kilo's zwaarder dan oorspronkelijk. Kan je prima mee zeilen overigens.
Een droge Sailhorse ligt (zonder bbm) net met de spiegel boven water. Met water in het schuim zit de spiegel een paar cm in het water.
Zit er een trailer bij?
Als je wilt traileren met de kiel omhoog. Dat kan voor oudere boten lastig zijn. Of de kiel zit vast of de kop van de spindel is kapot. In dat laatste geval past de slinger niet meer op de spindel.
Ik heb jaren met sailhorses door FRL gezworven. Kan prima als je even op de bruggen wacht. Strijken van de mast is alleen nagenoeg onmogelijk. Met zń tweeën kan het maar strijken van de mast vlak voor een brug met de golven van langsscheurenden motorbootje moet je dat niet willen. Mast is te lang.
Maar het zijn wel lekker varende boten. Ik vind een sailhorse veel lekkerder varen dan een valk of een randmeer.
Er is bijna geen markt voor deze dingen.
Ik zou 250 bieden

Update: ik zie nu de foto's pas.
ik zou toch beginnen met 250 en nooit meer dan 400 betalen. Ik denk dat de eigenaar blij moet zijn dat iemand hem van die boot af wil helpen.
Heb je een ligplaats?
Kunnen de banden van de trailer de reis FRL>Bleiswijk aan?
Als gaat rijden kijken even of de remmen van de trailer niet vastzitten. Ik heb ook met een sailhorse op een een trailer met rokende remtrommels gereden en dat stikt heel erg.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 11:41 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 11:34 #924598

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Als de trailer in staat is de boot naar Bleiswijk te brengen, zul je er een goede koop aan hebben. Het motortje (als dat bij de koop hoort) is al zeker al € 200 waard. Mocht je de boot eenmaal in Bleiswijk hebben, kom ik je graag helpen met eventuele reparaties.
In de ad op Marktplaats staat dat de boot zonder schuim is gebouwd. Zo te zien heeft de boot ook geen ophaalbaar zwaard met een lier, maar gewoon een steekzwaard.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 11:37 door jerry. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 12:40 #924616

Op welke manier is dat een verschil? Ik heb zelf leren zeilen op een 16m2, dus ik heb nog nooit gewerkt met een ophaalbaar zwaard (althans, één keer meegevaren op een lelievlet). Wat is het verschil tussen ophalen met een lier, en een gewoon steekzwaard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 12:50 #924619

keeszeiler schreef :
Die "mansgaten" zitten er waarschijnlijk in omdat iemand geprobeerd heeft het water uit het schuim dat tussen de kuipvloer en de romp zit te verwijderen. Dat lukt nooit. Dus is de boot enige tientallen kilo's zwaarder dan oorspronkelijk. Kan je prima mee zeilen overigens.
Een droge Sailhorse ligt (zonder bbm) net met de spiegel boven water. Met water in het schuim zit de spiegel een paar cm in het water.

Ik snap wat u bedoeld, maar ik vind het zelf nog al moeilijk in te schatten. Nu u de foto's gezien heeft, denkt u dat deze boot last heeft van water in het schuim? By the way, volgens de adverteerder is dit een boot zonder schuim.
Ik heb ook ergens gelezen dat, zodra een sailhorse last heeft van water in het schuim, de zelflozers onder water liggen. Dat zou betekenen dat ik weer ouderwets zou moeten hozen na een dag op het water. Met uw ervaring met sailhorses, is dit zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 13:30 #924628

Martijnvdh schreef :
Op welke manier is dat een verschil? Ik heb zelf leren zeilen op een 16m2, dus ik heb nog nooit gewerkt met een ophaalbaar zwaard (althans, één keer meegevaren op een lelievlet). Wat is het verschil tussen ophalen met een lier, en een gewoon steekzwaard?

www.sailhorse.nl/pagina/9/afmetingen.html

het verschil is dat de kiel van een sailhorse 185kg weegt. Die haal je alleen op voor het traileren. Je vaart altijd met de kiel naar beneden. Vanwege het gewicht van de kiel moet de spindel dus in orde zijn. Anders heb je een heftruck nodig want die 185kg til je niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 13:46 #924630

Martijnvdh schreef :
keeszeiler schreef :
Die "mansgaten" zitten er waarschijnlijk in omdat iemand geprobeerd heeft het water uit het schuim dat tussen de kuipvloer en de romp zit te verwijderen. Dat lukt nooit. Dus is de boot enige tientallen kilo's zwaarder dan oorspronkelijk. Kan je prima mee zeilen overigens.
Een droge Sailhorse ligt (zonder bbm) net met de spiegel boven water. Met water in het schuim zit de spiegel een paar cm in het water.

Ik snap wat u bedoeld, maar ik vind het zelf nog al moeilijk in te schatten. Nu u de foto's gezien heeft, denkt u dat deze boot last heeft van water in het schuim? By the way, volgens de adverteerder is dit een boot zonder schuim.
Ik heb ook ergens gelezen dat, zodra een sailhorse last heeft van water in het schuim, de zelflozers onder water liggen. Dat zou betekenen dat ik weer ouderwets zou moeten hozen na een dag op het water. Met uw ervaring met sailhorses, is dit zo?

Die "mansgaten" zijn er later in gemaakt. Er zijn sailhorses waar al het schuim uit gehaald is. Maar dan moet de hele kuipvloer er uit. Zo te zien op foto's is dat bij deze niet gebeurd.
Als er zoveel water in de boot zit dat de zelfloser onder water zitten dan is de boot wel heel erg zwaar. Dan moet je je afvragen of je de boot wel wilt hebben.
Nog iets, het voetblok van de grootschoot zit vast op een houten constructie tussen de kuipvloer en de romp. Als de boot lang nat is geweest kan dat hout verrot zijn. Dus ff checken.

jverzijl.home.xs4all.nl/sailhorse/

zie ook deze documenten



Bijlage:

Bestandsnaam: Reparatie-...ij-2.pdf
Bestandsgrootte:110 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Reparatie-...tsma.pdf
Bestandsgrootte:197 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: Reparatie-...ek-2.pdf
Bestandsgrootte:53 KB
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 15:18 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 13:52 #924632

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
keeszeiler schreef :
Martijnvdh schreef :
Op welke manier is dat een verschil? Ik heb zelf leren zeilen op een 16m2, dus ik heb nog nooit gewerkt met een ophaalbaar zwaard (althans, één keer meegevaren op een lelievlet). Wat is het verschil tussen ophalen met een lier, en een gewoon steekzwaard?

www.sailhorse.nl/pagina/9/afmetingen.html

het verschil is dat de kiel van een sailhorse 185kg weegt. Die haal je alleen op voor het traileren. Je vaart altijd met de kiel naar beneden. Vanwege het gewicht van de kiel moet de spindel dus in orde zijn. Anders heb je een heftruck nodig want die 185kg til je niet.
Ik dacht ook dat de Sailhorse een ophaalbaar zwaard heeft met een liertje, maar op de foto's zie ik geen lier, maar een steekzwaard. De boot waaraan ik vorig jaar iets heb gerepareerd had wel een liertje. Zijn er soms varianten gebouwd? Op de website van de Sailhorse club staan technische gegevens, maar daar kan ik omdat ik geen lid ben niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 14:01 #924634

jerry schreef :
keeszeiler schreef :
Martijnvdh schreef :
Op welke manier is dat een verschil? Ik heb zelf leren zeilen op een 16m2, dus ik heb nog nooit gewerkt met een ophaalbaar zwaard (althans, één keer meegevaren op een lelievlet). Wat is het verschil tussen ophalen met een lier, en een gewoon steekzwaard?

www.sailhorse.nl/pagina/9/afmetingen.html

het verschil is dat de kiel van een sailhorse 185kg weegt. Die haal je alleen op voor het traileren. Je vaart altijd met de kiel naar beneden. Vanwege het gewicht van de kiel moet de spindel dus in orde zijn. Anders heb je een heftruck nodig want die 185kg til je niet.
Ik dacht ook dat de Sailhorse een ophaalbaar zwaard heeft met een liertje, maar op de foto's zie ik geen lier, maar een steekzwaard. De boot waaraan ik vorig jaar iets heb gerepareerd had wel een liertje. Zijn er soms varianten gebouwd? Op de website van de Sailhorse club staan technische gegevens, maar daar kan ik omdat ik geen lid ben niet bij.

Klopt de eerste versies hadden een ophaalconstructie voor de kiel met een trailerliertje. Levensgevaarlijk, als de lier niet blokkeerde vloog de kiel naar beneden en draaide de lier als een ventilator. Moest je niet met je hand, of ander lichaamsdeel, tussen komen.
De latere versies, zoals Martijn nu op het oog heeft, hadden de constructie met de spindel. Een stuk veiliger. Maar in beide gevallen is de kiel een stuk ijzer van 185kg.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 14:02 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen bij eerste aankoop 10 mrt 2018 19:22 #924733

  • smits05
  • smits05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Ik zou zeker even de website van de sailhorse club bekijken.
Daar staat veel uitleg over de bouwjaren en Schuim, of niet.

Gezien het zeilnummer is de boot gebouwd in 1974 of 1975, en was hij gevuld met schuim.
Dus ik zou zeker kijken onder de inspectieluikjes wat je aantreft.
Het kan zijn dat het schuim is verwijderd, en dan moet je goed kijken naar de vorm. Want de stevigheid van de oorspronkelijke boten is erg afhankelijk van het schuim.

Maar als het schuim is verwijderd, en de boot (kuip en romp) voelen stevig aan, dan klinkt het als een best interessant aanbod.
Motor en trailer zijn het geld wel waard, de kosten bij een miskoop zitten in dat geval bij het afvoeren van de boot zelf, want echt veel interesse is er niet voor.

(ik heb zelf vorig jaar mij er een beetje in verdiept omdat ik ook op zoek was naar zo'n soort boot. Bij mij is het een Efsix geworden. Iets minder kans op problemen met het schuim en de giek hangt wat hoger boven de kuip)

Veel succes bij je beslissing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl