Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: victoire 22

victoire 22 06 juli 2018 20:53 #958063

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Je bedoelt die blokjes die hier rond 1:50 te zien zijn?! Duidelijk. Die kun je dan dus bij de mast “bedienen”?!

Ja, al voor 1 minuut 50 seconden zijn de reeflijnen, het oog voor het eerste rif en het keerblokje voor het tweede rif te zien.
Hoewel zowel mast en giek op deze boot niet origineel zijn, heeft de Victoire 22 standaard hetzelfde reefsysteem. De smeerrepen/reeflijnen lopen vanaf de keerblokjes naar voren. Soms worden ze, via nog meer blokjes, vanaf de mast teruggevoerd naar de kuip. In de eenvoudigste uitvoering zit er op giek, liefst vrij dicht bij de mast een kikker waarop de smeerreep wordt vastgezet.

Gereefd zit het zeil dus alleen bij de schoothoek en bij de halshoek (bij de mast) vast.

Huh? En het onderlijk zit niet met die reefknuttels (die lijnen in het zeil heten toch zo?) om de giek vast?
Of is dit dan een systeem waarbij je dus helemaal geen reefknuttels hebt maar die reeflijn door meerdere ogen van het zeil gaat (op de plekken waar anders de reefknuttels zitten zeg maar?!)
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 06 juli 2018 21:10 #958066

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Huh? En het onderlijk zit niet met die reefknuttels (die lijnen in het zeil heten toch zo?) om de giek vast?
Of is dit dan een systeem waarbij je dus helemaal geen reefknuttels hebt maar die reeflijn door meerdere ogen van het zeil gaat (op de plekken waar anders de reefknuttels zitten zeg maar?!)

Als er reefknuttels in het grootzeil zitten, dan dienen die alleen om de losse flap grootzeil een beetje compact op te bergen.
Ze dienen uit drukkelijk geen krachten op te nemen.

Veel zeilers gebruiken ze in principe niet, omdat je grootzeil hoogstwaarschijnlijk uitscheurt als de smeerreep onverwachts breekt of loskomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 06 juli 2018 21:19 #958069

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Huh? En het onderlijk zit niet met die reefknuttels (die lijnen in het zeil heten toch zo?) om de giek vast?
Of is dit dan een systeem waarbij je dus helemaal geen reefknuttels hebt maar die reeflijn door meerdere ogen van het zeil gaat (op de plekken waar anders de reefknuttels zitten zeg maar?!)

Als er reefknuttels in het grootzeil zitten, dan dienen die alleen om de losse flap grootzeil een beetje compact op te bergen.
Ze dienen uit drukkelijk geen krachten op te nemen.

Veel zeilers gebruiken ze in principe niet, omdat je grootzeil hoogstwaarschijnlijk uitscheurt als de smeerreep onverwachts breekt of loskomt.

Duidelijk. Goed om te weten

Toch wel grappig dat, hoewel ik best wat zeilervaring heb, een v22 wel heel iets anders is dan een OK-jol :)

Ander vraagje, ik zit voor de honderdste keer naar de foto’s te kijken (kan niet wachten tot zondag. Tot dan toe moet ik het met de vijf foto’s doen) maar dit klopt niet toch?!




Het voorste onder(?)want zit met een vaste spanner en het middelste onder(?)want zit met zo’n “snelkoppeling” aan de wantputting. Die hoort toch juist voor te zitten ivm net het “snel” kunnen laten zakken van de mast?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 21:20 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 07 juli 2018 07:17 #958104

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Ander vraagje, ik zit voor de honderdste keer naar de foto’s te kijken (kan niet wachten tot zondag. Tot dan toe moet ik het met de vijf foto’s doen) maar dit klopt niet toch?

Het voorste onder(?)want zit met een vaste spanner en het middelste onder(?)want zit met zo’n “snelkoppeling” aan de wantputting. Die hoort toch juist voor te zitten ivm net het “snel” kunnen laten zakken van de mast?

Wat je zegt is correct. De verstaging met de pelikaanhaken moet het voorste onderwant zijn. Als er ook op je voorstag zo'n haak zit, kun je inderdaad vrij snel de mast laten zakken. Zit er een bokkepoot of sprenkel voor dat doel beid boot?

Ik zie trouwens nog een ander stukje beslag met zo te zien een staaldraad eraan tussen het voorste onderwant en het hoofdwant. Enig idee waar dat voor dient? Heeft misschien ook iets te maken met het strijken van de mast. De functie van de staaldraad snap ik, niet, maar het zou het bevestigingspunt van een bokkepoot kunnen zijn.

Ik zie ook dat je voorluik voorzien is van een rubber afdichtingsrand. Mijn boot (een jaar ouder) had die niet. Misschien niet bij de boot geleverd of al verloren gegaan, hoewel de boot nog maar 12 jaar oud was toen ik haar kocht.
Waarschijnlijk is het een latere modificatie van de werf. Als de rubberrand nog in goede staat is kan het je de nodige natte slaapzakken in de voorpiek schelen, als je je boeg te diep onderwater steekt..
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 07:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 07 juli 2018 08:26 #958114

lodewijk stegman schreef :

Wat je zegt is correct. De verstaging met de pelikaanhaken moet het voorste onderwant zijn. Als er ook op je voorstag zo'n haak zit, kun je inderdaad vrij snel de mast laten zakken. Zit er een bokkepoot of sprenkel voor dat doel beid boot?

Ik zie trouwens nog een ander stukje beslag met zo te zien een staaldraad eraan tussen het voorste onderwant en het hoofdwant. Enig idee waar dat voor dient? Heeft misschien ook iets te maken met het strijken van de mast. De functie van de staaldraad snap ik, niet, maar het zou het bevestigingspunt van een bokkepoot kunnen zijn.

Ik zie ook dat je voorluik voorzien is van een rubber afdichtingsrand. Mijn boot (een jaar ouder) had die niet. Misschien niet bij de boot geleverd of al verloren gegaan, hoewel de boot nog maar 12 jaar oud was toen ik haar kocht.
Waarschijnlijk is het een latere modificatie van de werf. Als de rubberrand nog in goede staat is kan het je de nodige natte slaapzakken in de voorpiek schelen, als je je boeg te diep onderwater steekt..

Ik denk dat wat jij bedoeld het vlaggenlijntje is. Die zit aan de bevestiging voor de naststrijk installatie. Dat zijn in dit geval twee losse stangen (niet op de foto) die aan elke kant daar vastzitten en naar het voorstag loopt. Als je die draad niet bedoeld, kan het zijn dat je fokkeval bedoeld?? Dat is in dit geval een staaldraad met aan het einde een blok waar dan de “echte” fokkeval doorheen loopt.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 08:33 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 07 juli 2018 08:35 #958117

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Ik denk dat wat jij bedoeld het vlaggenlijntje is. Die zit aan de bevestiging voor de naststrijk installatie. Dat zijn in dit geval twee losse stangen die aan elke kant daar vastzitten en naar het voorstag loopt. Als je die draad niet bedoeld, kan het zijn dat je fokkeval bedoeld?? Dat is in dit geval een staaldraad met aan het einde een blok waar dan de “echte” fokkeval doorheen loopt.

Die twee stangen vormen samen wat ik de bokkepoot noem. In de aard van dat draadje heb ik me vergist, als dat in werkelijkheid de vlaggenlijn is.
Fijn dat je er een strijkinstallatie bij hebt, dat vergroot de mogelijkheden in jouw specifieke vaargebied aanzienlijk. De originele mik (maststeun) zag ik al eerder.
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 13:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 07 juli 2018 20:22 #958227

aantal reacties verwijderd. Graag ontopic, wat liever voor elkaar en genieten van het mooie weer.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 09 juli 2018 19:49 #958764

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Ik denk dat wat jij bedoeld het vlaggenlijntje is. Die zit aan de bevestiging voor de naststrijk installatie. Dat zijn in dit geval twee losse stangen die aan elke kant daar vastzitten en naar het voorstag loopt. Als je die draad niet bedoeld, kan het zijn dat je fokkeval bedoeld?? Dat is in dit geval een staaldraad met aan het einde een blok waar dan de “echte” fokkeval doorheen loopt.

Die twee stangen vormen samen wat ik de bokkepoot noem. In de aard van dat draadje heb ik me vergist, als dat in werkelijkheid de vlaggenlijn is.
Fijn dat je er een strijkinstallatie bij hebt, dat vergroot de mogelijkheden in jouw specifieke vaargebied aanzienlijk. De originele mik (maststeun) zag ik al eerder.

Het want met de pelikaan haken is toch het hoofdwant. Die reefhaken bij de lummel zitten er wel alleen heb ik het idee dat het hele lummel beslag omgekeerd gemonteerd is. Zou die rails en het karretje maar de lummel aanzit ergens (tweedehands) te krijgen zijn? Die is wel redelijk gesleten en ik heb ruimte genoeg om de rails nog een 30cm naar boven te laten doorlopen. Dat lijkt me handig voor als je met slecht weer ergens ligt en je een zeiltje wilt spannen over de giek, dat je de giek dan hoog kan stellen.


Die reefblokjes zitten er wel alleen staan ze wat ver naar achter likt mij. Ik heb er helaas geen duidelijke foto van maar de blokjes staan ver naar achter dan de ogen in het zeil om te reven. Tevens zit het achterlijk nu met een lullig touwtje vast. Ik wil dit met een lijntje en een blokje fixxen. Nog suggesties? Ik heb nog een dikke 30 cm giek over tov het oog in het grootzeil. Ik heb wel het idee dat het grootzeil origineel is.


De grootschoot is idd een zelffabrikaat. Er zit een redelijk dikke plaat hout onder. Met nog wat afwerking van mijn kan lijkt me dat wel okay. De positie vind ik zo wel erg fijn. De overloop zit er nog maar het karretje niet meer.


Verder zijn er nog wel wat puntjes op de i te zetten maar volgens mij niets ernstigs.

En hier nog een paar foto’s van haar zondag op de kaag:







Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 09 juli 2018 20:04 #958768

Nice!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 05:31 #958809

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Omdat ik nu weinig tijd heb, kom ik er later nog wat uitgebreider op terug, maar wat ik eerder al dacht wordt nu min of meer bevestigd. De giek, of het grootzeil is niet origineel.
Als in het grootzeil het Victoire-zeilteken staat, is het de giek. Ik vermoed de giek, want ook het lummelbeslag lijkt mij niet origineel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 09:58 #958880

lodewijk stegman schreef :
Omdat ik nu weinig tijd heb, kom ik er later nog wat uitgebreider op terug, maar wat ik eerder al dacht wordt nu min of meer bevestigd. De giek, of het grootzeil is niet origineel.
Als in het grootzeil het Victoire-zeilteken staat, is het de giek. Ik vermoed de giek, want ook het lummelbeslag lijkt mij niet origineel.

Het zeil lijkt origineel. Het Victoire zeilteken en het correcte bouwnummer staat erin. Dan vraag ik mij af of de mast ook wel origineel is. Nuja, als het werkt dan werkt het
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 12:07 #958922

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
lodewijk stegman schreef :
Omdat ik nu weinig tijd heb, kom ik er later nog wat uitgebreider op terug, maar wat ik eerder al dacht wordt nu min of meer bevestigd. De giek, of het grootzeil is niet origineel.
Als in het grootzeil het Victoire-zeilteken staat, is het de giek. Ik vermoed de giek, want ook het lummelbeslag lijkt mij niet origineel.

Het zeil lijkt origineel. Het Victoire zeilteken en het correcte bouwnummer staat erin. Dan vraag ik mij af of de mast ook wel origineel is. Nuja, als het werkt dan werkt het

Ja, dan is er ooit een andere (te lange) giek op de boot gekomen. Je houdt aan de schoothoek bijna een halve meter giek over. Ik zou het oog in de schoothoek van het grootzeil vastzetten op het oog waar ook de kraanlijn aan vast zit. Eventueel een tweelopertje ertussen om de spanning van het onderlijk te kunnen regelen. De ogen en keerblokjes voor de smeerrepen (reeflijnen) corresponderen nu inderdaad niet meer met de reefogen in het achterlijk van het grootzeil. Dat is jammer, want het is nu waarschijnlijk niet goed meer mogelijk om het reefoog dicht op de giek te krijgen. Wat misschien wel werkt is door hetzelfde reefoog nog een zogenaamde steekbout zetten (een kort lijntje strak om de giek) waarmee je het reefoog bij aangehaalde smeerreep op de giek trekt.

Bij het lummelbeslag lijk je nu een van de reefhaken te gebruiken als bevestigingspunt voor de halshoek van het grootzeil. Ik zou daar in de bestaande situatie het oog boven het scharnier van het lummelbeslag gebruiken, met tussenkomst van een passend harpsluitinkje. Dan blijven de reefhaken vrij voor waar ze voor bedoeld zijn; reven.

Origineel zit op de mast van de V22 ook een rail waar het lummelbeslag in heen-en-weer kan schuiven. Boven zit een bevestigingspunt voor het grootzeil, onder zit net zo'n oog als nu bij jou boven zit. Hierop zit een takeltje met een klem. Na het hijsen van het grootzeil kon je hoermee de spanning op het voorlijk regelen.
Om die reden dacht ik zelf ook even dat het lummelbeslag op z'n kop zat, maar wat jij hebt, is gewoon niet het originele lummelbeslag; logisch als de giek niet origineel is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 14:34 #958957

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
lodewijk stegman schreef :
Omdat ik nu weinig tijd heb, kom ik er later nog wat uitgebreider op terug, maar wat ik eerder al dacht wordt nu min of meer bevestigd. De giek, of het grootzeil is niet origineel.
Als in het grootzeil het Victoire-zeilteken staat, is het de giek. Ik vermoed de giek, want ook het lummelbeslag lijkt mij niet origineel.

Het zeil lijkt origineel. Het Victoire zeilteken en het correcte bouwnummer staat erin. Dan vraag ik mij af of de mast ook wel origineel is. Nuja, als het werkt dan werkt het

Ja, dan is er ooit een andere (te lange) giek op de boot gekomen. Je houdt aan de schoothoek bijna een halve meter giek over. Ik zou het oog in de schoothoek van het grootzeil vastzetten op het oog waar ook de kraanlijn aan vast zit. Eventueel een tweelopertje ertussen om de spanning van het onderlijk te kunnen regelen. De ogen en keerblokjes voor de smeerrepen (reeflijnen) corresponderen nu inderdaad niet meer met de reefogen in het achterlijk van het grootzeil. Dat is jammer, want het is nu waarschijnlijk niet goed meer mogelijk om het reefoog dicht op de giek te krijgen. Wat misschien wel werkt is door hetzelfde reefoog nog een zogenaamde steekbout zetten (een kort lijntje strak om de giek) waarmee je het reefoog bij aangehaalde smeerreep op de giek trekt.

Bij het lummelbeslag lijk je nu een van de reefhaken te gebruiken als bevestigingspunt voor de halshoek van het grootzeil. Ik zou daar in de bestaande situatie het oog boven het scharnier van het lummelbeslag gebruiken, met tussenkomst van een passend harpsluitinkje. Dan blijven de reefhaken vrij voor waar ze voor bedoeld zijn; reven.

Origineel zit op de mast van de V22 ook een rail waar het lummelbeslag in heen-en-weer kan schuiven. Boven zit een bevestigingspunt voor het grootzeil, onder zit net zo'n oog als nu bij jou boven zit. Hierop zit een takeltje met een klem. Na het hijsen van het grootzeil kon je hoermee de spanning op het voorlijk regelen.
Om die reden dacht ik zelf ook even dat het lummelbeslag op z'n kop zat, maar wat jij hebt, is gewoon niet het originele lummelbeslag; logisch als de giek niet origineel is.

Die keerblokjes en ogen kan ik tzt wel naar voren verplaatsen. Zouden die recht onder het reefoog in het zeil moeten zitten of iets naar achter om ook spanning naar achter te hebben?

De giek zou ik evt kunnen inkorten hoewel ik dat nog wel handig vind voor als ik een dekzeil wil maken voor slecht weer.

Het halshoek zal ik idd met een harpje vastzetten. heb jij enig idee waarvoor die strippen (op de foto zie je er maar 1, aan de ander kant zit er ook 1) met die twee gaten erin voor dienen? Nu zit het grootzeil daartussen. Als het nergens voor dient haal ik ze liever weg.

Hoeveel vertraging zou de neerhouder nodig hebben?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 18:07 #959008

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Die keerblokjes en ogen kan ik tzt wel naar voren verplaatsen. Zouden die recht onder het reefoog in het zeil moeten zitten of iets naar achter om ook spanning naar achter te hebben?

Het laatste. De smeerreep moet het onderlijk goed op spanning kunnen zetten en tegelijkertijd het reefoog zo dicht mogelijk op de giek trekken.
heb jij enig idee waarvoor die strippen (op de foto zie je er maar 1, aan de ander kant zit er ook 1) met die twee gaten erin voor dienen? Nu zit het grootzeil daartussen. Als het nergens voor dient haal ik ze liever weg.

Ik heb er naar zitten kijken, maar ik heb geen idee.
Hoeveel vertraging zou de neerhouder nodig hebben?

1 op 4 lijkt me wel voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 juli 2018 19:44 #959054

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Die keerblokjes en ogen kan ik tzt wel naar voren verplaatsen. Zouden die recht onder het reefoog in het zeil moeten zitten of iets naar achter om ook spanning naar achter te hebben?

Het laatste. De smeerreep moet het onderlijk goed op spanning kunnen zetten en tegelijkertijd het reefoog zo dicht mogelijk op de giek trekken.
heb jij enig idee waarvoor die strippen (op de foto zie je er maar 1, aan de ander kant zit er ook 1) met die twee gaten erin voor dienen? Nu zit het grootzeil daartussen. Als het nergens voor dient haal ik ze liever weg.

Ik heb er naar zitten kijken, maar ik heb geen idee.
Hoeveel vertraging zou de neerhouder nodig hebben?

1 op 4 lijkt me wel voldoende.

Top, dank wederom. Echt fijn zo’n forum als dit.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 aug 2018 18:28 #966014

Is een Victoire 22 eigenlijk geschikt om, bijvoorbeeld, naar Noorwegen mee te varen? Het gezegde "Een boot is zo zeewaardig als z'n bemanning" ken ik, maar het lijkt me dat een 40 voeter toch geschikter is voor zo'n tocht dan de gemiddelde kleine boot.
Heb zelf alleen op open boten gezeild (en een enkele keer IJsselmeer en Kroatië), maar het lijkt me leuk om na ervaring te hebben opgedaan op het IJsselmeer en de Waddenzee, ook naar Engeland te kunnen zeilen. Aangezien ik nog student ben en dus niet veel geld heb, leek me een V22 in ieder geval qua budget haalbaar (en als ik het internet moet geloven, is het een degelijke boot).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 aug 2018 21:20 #966054

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882
Ga gewoon eens met rustig weer een stukje de zee op.
Daarna steeds een stukje je grens verleggen tot je een keer naar Engeland bent geweest.
Je zult wel zien dat een boot ook de juiste uitrusting nodig heeft.
Het kan met je boot, maar je zult wel zien dat de uitrusting van je boot nu waarschijnlijk nog niet voldoende is.
Ook zul je moeten bekijken of je boot nog voldoende degelijk is, en eventueel aanpassingen en of verstevigingen aan moeten brengen omdat door de tand des tijds je boot verzwakt kan zijn.
Kijk goed, luister goed naar andere zeilers en vaar bijvoorbeeld ook eens met iemand mee op zee.
Succes.
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 aug 2018 21:39 #966062

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ZeilPlezier schreef :
Is een Victoire 22 eigenlijk geschikt om, bijvoorbeeld, naar Noorwegen mee te varen? Het gezegde "Een boot is zo zeewaardig als z'n bemanning" ken ik, maar het lijkt me dat een 40 voeter toch geschikter is voor zo'n tocht dan de gemiddelde kleine boot.
Heb zelf alleen op open boten gezeild (en een enkele keer IJsselmeer en Kroatië), maar het lijkt me leuk om na ervaring te hebben opgedaan op het IJsselmeer en de Waddenzee, ook naar Engeland te kunnen zeilen. Aangezien ik nog student ben en dus niet veel geld heb, leek me een V22 in ieder geval qua budget haalbaar (en als ik het internet moet geloven, is het een degelijke boot).

IK zou het bij het Ijsselmeer en de wadden houden ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 aug 2018 21:51 #966065

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1068
lodewijk stegman schreef :
. …….........
Om die reden dacht ik zelf ook even dat het lummelbeslag op z'n kop zat, maar wat jij hebt, is gewoon niet het originele lummelbeslag; logisch als de giek niet origineel is.

Het lijkt mij ook dat het lummelbeslag omgekeerd op de rail zit. Als je de slede omdraait komt de giek vanzelf hoger te zitten en worden de krachten beter op de slede overgebracht.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 21:53 door jmarinis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 10 aug 2018 15:18 #967410

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
ZeilPlezier schreef :
Is een Victoire 22 eigenlijk geschikt om, bijvoorbeeld, naar Noorwegen mee te varen? Het gezegde "Een boot is zo zeewaardig als z'n bemanning" ken ik, maar het lijkt me dat een 40 voeter toch geschikter is voor zo'n tocht dan de gemiddelde kleine boot.
Heb zelf alleen op open boten gezeild (en een enkele keer IJsselmeer en Kroatië), maar het lijkt me leuk om na ervaring te hebben opgedaan op het IJsselmeer en de Waddenzee, ook naar Engeland te kunnen zeilen. Aangezien ik nog student ben en dus niet veel geld heb, leek me een V22 in ieder geval qua budget haalbaar (en als ik het internet moet geloven, is het een degelijke boot).

Het is zonder meer mogelijk om met een Victoire 22 naar Engeland te zeilen, rechtstreeks vanaf Ijmuiden of Stellendam.
Aan de zeewaardigheid is met een paar handgrepen wel wat te verbeteren, maar belangrijker is dat je zelf een goede conditie moet hebben en geen moeite hebt met het verlaten van je 'comfort-zone'. De Victoire 22 is een kleine boot die relatief weinig comfort biedt en onrustig beweegt op ruw water. Daar moet je 24 uur lang tegen bestand zijn.
Op een grotere boot is altijd meer comfort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 11 aug 2018 19:35 #967732

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zeilplezier,

Een smallshipsrace kan een mooie opstap zijn.
V22 kan zoals al word aangegeven prima naar Engeland zeilen bijv. vanuit IJmuiden of Stellendam.
Noorwegen krijg je met wat anders te maken, het skagerak en kattegat zijn gevaarlijke stukken vaarwater.
Dus is zo'n oversteek gelijk al een stuk moeilijker.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 21 aug 2018 10:21 #970600

ZeilPlezier schreef :
Is een Victoire 22 eigenlijk geschikt om, bijvoorbeeld, naar Noorwegen mee te varen? Het gezegde "Een boot is zo zeewaardig als z'n bemanning" ken ik, maar het lijkt me dat een 40 voeter toch geschikter is voor zo'n tocht dan de gemiddelde kleine boot.
Heb zelf alleen op open boten gezeild (en een enkele keer IJsselmeer en Kroatië), maar het lijkt me leuk om na ervaring te hebben opgedaan op het IJsselmeer en de Waddenzee, ook naar Engeland te kunnen zeilen. Aangezien ik nog student ben en dus niet veel geld heb, leek me een V22 in ieder geval qua budget haalbaar (en als ik het internet moet geloven, is het een degelijke boot).

Het zou me heel tof lijken om zoiets ooit een keer te doen en dat soort tochten zijn vaker in een V22 gedaan. Nu wil ik ook absoluut niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb nu ik welgeteld 3x in mijn V22 op de Kaag heb gezeild, maar ik kan me voorstellen dat op een wat wildere zee je misschien iets meer vrijboord en een iets diepere kuip zo willen. ik ging zaterdag met wat vlaagjes best schuin en wat mij had de kuip iets breder gemogen wbt de plaatsing van mijn voeten om me lekker schrap te zetten. niet dat ik het heel vervelend vond, maar kan me voorstellen als je dat 24 uur ofzo hebt dat het dan wel een uitputtingsslag kan zijn. verder denk ik dat hierboven goede tips gegeven worden.

Ik heb wel gemerkt in mijn zoektocht dat er heel veel goedkope V22's zijn maar dat er ook een hoop zijn waar je eerst echt een hoop aan moet doen voor je je er zomaar op open zee zou moeten begeven.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 21 aug 2018 19:35 #970820

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Zee en diepere kuip zijn geen goede combi.
Belangrijk is dat je water snel uit de kuip kwijt bent.
Vroeger zag je ook wel dat de kuip opgevuld werd met jerrycans juist om geen extra gewicht door inkomende golven te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 21 aug 2018 19:45 #970826

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
Waterblok schreef :
Zee en diepere kuip zijn geen goede combi.
Belangrijk is dat je water snel uit de kuip kwijt bent.
Vroeger zag je ook wel dat de kuip opgevuld werd met jerrycans juist om geen extra gewicht door inkomende golven te krijgen.

Ik denk dat TS bedoelt dat je, zittend op de kuipbanken van een V22, slechts door een houten kuiprand van 20 cm. hoog gescheiden bent van het water. Je voelt jezelf niet zo geborgen, als je dat niet gewend bent..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 23 aug 2018 10:51 #971326

wat ik eigenlijk bedoel is de breedte van de kuip. als ik mijn voeten bij helling in de kuip zet, zit ik met gebogen knieen waardoor ik niet heel "stevig" zit
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl