Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: victoire 22

victoire 22 20 juni 2018 12:49 #953359

hoi,

ik ben me een aan het orienteren op de aanschaf van een victoire 22. zijn er zaken waar ik op specifiek op moet letten?

wat ik begreep is dat de modellen uit de jaren 60 geen gelamineerd voordek hebben, is dit heel erg?

en in het algemeen, als een boot een goed onderhouden indruk maakt, hoe raadzaam is het de boot uit het water te halen voor een inspectie van het onderwaterschip? op de gemiddelde aanschafprijs van deze bootjes (2-4000euro) is het "even uit het water halen" best een kostbare aangelegenheid. En waar moet ik dan op letten? alleen blaasjes die wijzen op osmose of zijn er ook andere zaken?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 13:14 #953363

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
hoi,

ik ben me een aan het orienteren op de aanschaf van een victoire 22. zijn er zaken waar ik op specifiek op moet letten?

wat ik begreep is dat de modellen uit de jaren 60 geen gelamineerd voordek hebben, is dit heel erg?

en in het algemeen, als een boot een goed onderhouden indruk maakt, hoe raadzaam is het de boot uit het water te halen voor een inspectie van het onderwaterschip? op de gemiddelde aanschafprijs van deze bootjes (2-4000euro) is het "even uit het water halen" best een kostbare aangelegenheid. En waar moet ik dan op letten? alleen blaasjes die wijzen op osmose of zijn er ook andere zaken?

Heb je een bepaalde boot op het oog, of moet het sowieso een Victoire 22 worden?

Ik heb 23 jaar met een Victoire 22 gevaren.
Ooit heb ik voor een ander forum (zoiets heette in de dagen van Usenet nog een Nieuwsgroep) een stuk geschreven over de boot met veel in- en outs.

home.planet.nl/~ruit2022/org/hvalk.htm

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet de eigenaar van de site waarnaar ik verwijs.

Het wordt in het artikel ook al vermeld, maar het zwakste punt van de V22 zijn de wantputtings. Die zijn aan het dek bevestigd en niet aan de romp, of aan romp en dek. Soms leidt dat er toe dat het dek plaatselijk wat omhoog wordt getrokken. Plaatselijke versterking kan nodig zijn. De verstaging, hoewel vanaf de werf slechts 3 mm 1x19 is sterk genoeg, hoewel daar door sommigen wel aan wordt getwijfeld; men neemt dan bij vervanging maar een mm. zwaarder. Totaal onnodig. Het heeft ook meer na- dan voordelen.

Tja; uit het water halen.. vraag de huidige eigenaar of de boot volgens hem last heeft van osmose of niet. Zegt hij van niet, dan is er niet heel veel reden om daaraan te twijfelen. Mijn indruk is dat de Victoire 22 in het algemeen weinig last heeft van osmose. De laatste boot is begin jaren '80 gebouwd, dus als ie nu nog geen osmose heeft, dan komt het ook niet meer, denk ik.

Heeft ie dat wel, dan is het negen van de tien niet iets waarmee niet te leven valt, of dat niet met een klein beetje moeite te herstellen is. Geen zorgen over maken.

Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de boten van de diverse bouwjaren. Bij de oudste boten is ook de kiel- en roerconfiguratie anders dan bij de nieuwere boten. De latere hebben een mooi geprofileerde ballastkiel met de meeste massa onderin.
De later boten hebben ook een ankerkuil, die ik niet zou willen missen.

Ik zou de voorkeur geven aan een boot uit halverwege jaren '70. Het bouwjaar staat op een aluminium plaatje achterin de kuip.

Succes met je keuze. Ik hoor het wel als je nog meer wilt weten.
Laatst bewerkt: 20 juni 2018 13:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 13:27 #953366

ik ga binnenkort bij twee V22's kijken vandaar. allebei oudjes maar volgens mij goed onderhouden. 1 is uit '69 zou die al de moderne kiel/roer configuratie hebben?

ankerkuil is wel een nadeel ja, maar nog geen ervaring of ik deze onmisbaar zou vinden
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 13:29 #953367

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 882
grote aandachtspunten wat wij met onze victoire uit 1976 hadden waren:
houtwerk kuip hoe dit vast zit want dit waterd heel snel in van onderaf.
onderwaterschip bij ons was slecht , gelgoat was craquelé
wantputting van de stagen hebben vaak aandacht nodig , dek staat vaak ter plaatse iets omhoog.
Genua rails willen wel lekken , en die zitten soms door en door terwijl het dek balsa is wat dan verrot doordat het inwaterd.
de lucht kasten zijn niet in de romp gelamineerd maar met pasta er in geplakt, dezen komen op een gegeven moment los van de romp waardoor er wat stijfheid veloren gaat.

Veel van deze punten hangen of staan met het onderhoud van de vorige eigenaren...
Het zijn echter wel heerlijke zeilscheepjes , en ik zou er voor binnenwater zo weer een kopen en weer reparen of opknappen zoals wij toen ook gedaan hebben.
succes met je zoektocht
gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 13:37 #953369

stel dat het dek bij de wantputtings iets omhoog staat en dus een teken is dat dit op termijn gerepareerd moet worden, is dat een enorme ingreep?

en mag het dek echt niets omhoog staan of is een ietsje nog geen probleem?

bedankt voor de reacties al
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 14:56 #953379

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Misschien kan je al wat vande onderkant zien als je de boot flink scheef trekt? Kan je ook gelijk zien wat de puttingen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 21:23 #953467

Ik zie dat er bij een paar boten de verstaging recent is vervangen. Is dit echt meerwaarde? Of kan er niet zo snel iets misgaan als de verstaging er gewoon nog goed uitziet? En over wat voor bedragen praten we als de verstaging gedaan moet worden? ( het monteren kan ik zelf wel)

En een setje zeilen, nieuw of zeer net tweedehands, waar hebben we het dan ongeveer over?
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 20 juni 2018 21:42 #953471

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ruwe gok, zeilen 1500 - 2000 en verstaging 500.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 02 juli 2018 16:57 #956846

Mensen bedankt voor de tips. Het is eigenlijk vrij snel gelukt. De vierde victoire die ik bekeek zag er solide uit qua wantputtings, kielbouten, houtwerk ed. De gelcoat op het dek heeft wel wat craquelé maar dat zag er verder niet ernstig uit. Volgend weekeinde is de overdracht.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 02 juli 2018 18:18 #956880

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1417
Wat een lekker bootje. Wat wil je nog meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 03 juli 2018 09:30 #957033

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Mensen bedankt voor de tips. Het is eigenlijk vrij snel gelukt. De vierde victoire die ik bekeek zag er solide uit qua wantputtings, kielbouten, houtwerk ed. De gelcoat op het dek heeft wel wat craquelé maar dat zag er verder niet ernstig uit.

Gefeliciteerd!
Ziet er, voor zover dat aan de hand van één foto te beoordelen is, goed uit.
Hekstoel is niet standaard op de V22. Wel een pré; je kunt er weer vanalles aan vastmaken. De vorige eigenaren hebben de verleiding om de bbm aan de spiegel te hangen kunnen weerstaan. De boot heeft een ankerkuil. Was standaard in de latere productie. Ook een pré. Ik zie ook de originel bronzen liertjes nog zitten. Met de genua van 12 m2 voorop zul je al snel behoefte hebben aan lieren met iets grotere en ruwere trommels. Mogelijk moeten ook de de plankjes waarop ze bevestigd zijn dan worden vervangen door iets bredere, maar dat is niet zo'n toer.
De kielbouten van de V22 waren in mijn boot bedekt met topcoat. Als die topcoat intact is en er geen roestsporen zijn: niks aan doen. De kielbouten zijn dan hoogstwaarschijnlijk nog in prima staat. Cracquele is bij de V22 een veel voorkomend verschijnsel. Het laminaat is van prima kwaliteit, maar de stijfheid is is hier en daar van dien aard dat er makkelijk scheurtje in de gelcoat ontstaan. Niet iets om je verschrikkelijke zorgen over te maken.
Op het dek kan het echter recen zijn om te checken of het balsa in de deck-sandwich nog in goede staat is. Als het dek niet "veert" als je erop loopt, zal ook dat wel lostlopen.
Wat is het bouwjaar van de boot?
Laatst bewerkt: 03 juli 2018 09:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 03 juli 2018 14:45 #957093

1974

Ik wil op termijn het dek wel een keer verven. Het zal het craquelé niet weghalen maar wel iets beschermen. Of iets van was ofzo, daar moet ik me nog in verdiepen.

Liertjes is wel een dingetje maar dat zullen we gaan zien.

Hekstoel was een wens/eis van m’n vriendin, motor in de bun vond ik een pre en een zwemtrap hoort er ook op vind ik.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Laatst bewerkt: 03 juli 2018 14:48 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 03 juli 2018 15:07 #957099

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
1974

Ik wil op termijn het dek wel een keer verven. Het zal het craquelé niet weghalen maar wel iets beschermen. Of iets van was ofzo, daar moet ik me nog in verdiepen.

Liertjes is wel een dingetje maar dat zullen we gaan zien.

Hekstoel was een wens/eis van m’n vriendin, motor in de bun vond ik een pre en een zwemtrap hoort er ook op vind ik.

Een boot uit 1974 heeft de moderne kiel, waarbij de ballast onderin is geconcentreerd, dus dat is mooi. Een zwemtrap zou iedere boot moeten hebben. Al was het alleen maar om drenkelingen weer vlot aan boord te krijgen.

Die craquelee in het dek maakt niet dat het dek 'lek' is, maar het kan een symptoom van stijfheidsverlies zijn. Vandaar de opmerking over het eventueel verende dek. Als het dek stijf aanvoelt (een gezond dek van een V22 is tamelijk stijf), is er niks aan de hand.

Zit er een bbm bij, zo ja, welke? Er zijn er maar een paar die probleemloos in de bun van een Victoire 22 passen.

De plaats van de grootschoot is veranderd; die zit normaal verder naar voren, vlak voor de kajuitingang op een overloop ter breedte van de kuipbodem. De originele beugel voor de grootschoot zit er nog wel. Nu de grootschoot midden in de kuipvloer zit, is even de vraag of daat stijfheid genoeg aanwezig is. Aan de rand bij de kajuitingang is een opstaande rand, die meer stijfheid geeft. Zitten alle reefvoorzieningen op de giek? Ik zie wel een oog om de smeerreep te bevestigen, maar het corresponderende keerblokje zie ik niet zo scherp.
Laatst bewerkt: 03 juli 2018 15:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 03 juli 2018 20:07 #957201

Een (wat oudere) Yamaha 6 pk die ik bijna standaard op alle victoires zie. Mijn collega had ook driemotorige en beweerde dat hij zelfs de motor nog kon draaien bij het manoevreren dat zou mooi zijn maar ik heb er een hard hoofd in.

Qua grootschoot leek juist die plek mij fijn (maar kan ik helemaal mishebben) een overloop zat er niet meen ik.

Wat je bedoeld qua reefvoorziening moet je me even nader uitleggen. Ik heb geen blokje bij de giek gezien. Mocht je hier meer info over hebben of een foto graag want reven schijn je vrij vlot te moeten met een v22

Bedankt voor de feedback!
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 04 juli 2018 09:00 #957290

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Een (wat oudere) Yamaha 6 pk die ik bijna standaard op alle victoires zie. Mijn collega had ook driemotorige en beweerde dat hij zelfs de motor nog kon draaien bij het manoevreren dat zou mooi zijn maar ik heb er een hard hoofd in.

Qua grootschoot leek juist die plek mij fijn (maar kan ik helemaal mishebben) een overloop zat er niet meen ik.

Wat je bedoeld qua reefvoorziening moet je me even nader uitleggen. Ik heb geen blokje bij de giek gezien. Mocht je hier meer info over hebben of een foto graag want reven schijn je vrij vlot te moeten met een v22

Bedankt voor de feedback!

Graag gedaan!
Ik zal even kijken of ik foto's van mijn eigen V22 heb waarop de reefinstallatie te zien is. Het is een simpel systeem dat helemaal buiten loopt. Zitten er wel twee reefhaken opde giek bij het lummelbeslag (bij de mast)?

De plek waar de grootschoot nu zit is qua de hut binnengaan ongetwijfeld prettiger dan de originele plek. Mijn enig punt is dat er met de grootschoot flinke kracht kan worden uitgeoefend en dat de plek waar hij nu zit daar niet op berekend is. Maar misschien heeft degene die de grootschoot verplaatst heeft onderdeks de nodige versterking aangebracht.

De motor is misschien de 6 pk 2 cilinder Yamaha, uitgevoerd in lichtgrijs. Een tweetakt die inderdaad past in de bun van de V22. Voor een tweetakt een tamelijk rustig en stil lopende motor. Ook veel zuiniger dan de meeste Amerikaanse tweetakten. Als er een werkschroef op zit, heb je er voorlopig een een goede motor aan.
Een buitenboordmotor die past in de bun van een V22 is ook meestal goed draaibaar, tot op zekere hoogte. Het manouevreren met een V22 is daarom een genot. Je krijgt de boot overal waar je hem hebben wilt. Omdat de motor in de achteruit het roer aanblaast kun je ook achteruit varend heel precies sturen. Door het gegeven dat de motor in de bun kan draaien, kan de boot bijna op de plek keren.
Laatst bewerkt: 04 juli 2018 10:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 04 juli 2018 09:54 #957315

Hij zal ook wel bijna op de plek moeten kunnen keren want hij ligt nu bij een camping in warmond in een klein prutslootje ;) qua bbm'en ben ik erg yamaha fan. dat zwarte amerikaanse merk zou voor mij reden zijn uit te kijken naar andere motor.

er zitten bij het lummelbeslog twee rvs strippen met gaatjes. geen idee of je dat bedoeld. Ik zal er zondag eens beter naar kijken.

Ik zal ook de bevestiging van de grootschoot in de kuipvloer bekijken. Indien nodig maak ik zelf een versteviging. De bevestiging aan de giek waar de schoot nu aan zit ziet er hetzelfde uit als de bevestiging meer naar voren. zo meer aan het einde van de giek zorgt er wel voor dat de krachten minder groot zijn. de arm is namelijk groter.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 04 juli 2018 18:19 #957489

Weet iemand de kruiplijnhoogte van en V22? Ik vind waarden tussen 7,25 en 8 meter
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 09:51 #957653

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Weet iemand de kruiplijnhoogte van en V22? Ik vind waarden tussen 7,25 en 8 meter

Mijn boot was zonder marifoonantenne, maar inclusief toplicht 8,30 m. Met de marifoonantenne (spriet) erbij was het 9,10 m.

Dat zegt niet alles. Boten met houten masten hebben misschien afwijkende waardes. Het valt me ook op dat de giek van jouw boot veel slanker is dan de mijne was. Ik had ook een nogal zwaar uitgevoerde mast voor de maat van de boot. Bij veel andere 22-voeters was ie veel lichter uitgevoerd.
Het zou dus kunnen dat er wat betreft masten en gieken de nodige variatie bestaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 10:02 #957656

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Hij zal ook wel bijna op de plek moeten kunnen keren want hij ligt nu bij een camping in warmond in een klein prutslootje ;) qua bbm'en ben ik erg yamaha fan. dat zwarte amerikaanse merk zou voor mij reden zijn uit te kijken naar andere motor.

De 5 en 6 pk viertakt motoren van dat "zwarte Amerikaanse merk" zijn relatief lichte en zuinige motoren, die met een werkschroef een ideale combinatie vormen met de V22. Daar kan geen tweetakt aan tippen. Maar als die Yamaha goed loopt en niet al te veel verbruikt, zou ik die voorlopig in ere houden.
er zitten bij het lummelbeslog twee rvs strippen met gaatjes. geen idee of je dat bedoeld. Ik zal er zondag eens beter naar kijken.

Nee, ik bedoel haken van rond rvs staf, ongeveer 6 mm dik. Je kan er de reefogen, die in het voorlijk van het grootzeil zitten, aan haken. In het achterlijk horen, door ogen op dezelfde hoogte reeflijnen (zgn. smeerrepen) te lopen , die aan één kant vastzitten op een oog aan de giek. Ze lopen door genoemde oog weer naar beneden over een keerblokje op giek (zit vast op dezelfde bout waarmee het oog aan de andere kant bevestigd is).
Dat opzetje zit er normaal twee keer op; één voor elk rif.

Ik blijk geen foto's te hebben waarop dit te zien is, maar veel andere boten uit dezelfde periode hebben hetzelfde opzetje.
Laatst bewerkt: 05 juli 2018 10:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 10:32 #957666

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Hij zal ook wel bijna op de plek moeten kunnen keren want hij ligt nu bij een camping in warmond in een klein prutslootje ;) qua bbm'en ben ik erg yamaha fan. dat zwarte amerikaanse merk zou voor mij reden zijn uit te kijken naar andere motor.

De 5 en 6 pk viertakt motoren van dat "zwarte Amerikaanse merk" zijn relatief lichte en zuinige motoren, die met een werkschroef een ideale combinatie vormen met de V22. Daar kan geen tweetakt aan tippen. Maar als die Yamaha goed loopt en niet al te veel verbruikt, zou ik die voorlopig in ere houden.
er zitten bij het lummelbeslog twee rvs strippen met gaatjes. geen idee of je dat bedoeld. Ik zal er zondag eens beter naar kijken.

Nee, ik bedoel haken van rond rvs staf, ongeveer 6 mm dik. Je kan er de reefogen, die in het voorlijk van het grootzeil zitten, aan haken. In het achterlijk horen, door ogen op dezelfde hoogte reeflijnen (zgn. smeerrepen) te lopen , die aan één kant vastzitten op een oog aan de giek. Ze lopen door genoemde oog weer naar beneden over een keerblokje op giek (zit vast op dezelfde bout waarmee het oog aan de andere kant bevestigd is).
Dat opzetje zit er normaal twee keer op; één voor elk rif.

Ik blijk geen foto's te hebben waarop dit te zien is, maar veel andere boten uit dezelfde periode hebben hetzelfde opzetje.

ik snap wat je bedoeld. ik heb die niet gezien... ik zal zondag kijken (en vragen0 hoe dat zit.
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 12:02 #957684

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
De grootschoot is op deze manier prima te gebruiken, maar omdat je geen overloop hebt is een zware giekneerhouder wel noodzakelijk om de twist in het grootzeil te kunnen trimmen. Op de foto is niet goed te zien of er wel een giekneerhouder op zit, maar het loont de moeite om te kijken of die voldoende vertraagd en gemakkelijk te bedienen is. Een viervoudige vertraging lijkt me wel het minimum wat je nodig hebt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 12:07 #957687

ilCigno schreef :
De grootschoot is op deze manier prima te gebruiken, maar omdat je geen overloop hebt is een zware giekneerhouder wel noodzakelijk om de twist in het grootzeil te kunnen trimmen. Op de foto is niet goed te zien of er wel een giekneerhouder op zit, maar het loont de moeite om te kijken of die voldoende vertraagd en gemakkelijk te bedienen is. Een viervoudige vertraging lijkt me wel het minimum wat je nodig hebt.

idd neerhouder moet erop zitten. indien niet, dan komt die er op
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 05 juli 2018 13:04 #957693

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
ilCigno schreef :
De grootschoot is op deze manier prima te gebruiken, maar omdat je geen overloop hebt is een zware giekneerhouder wel noodzakelijk om de twist in het grootzeil te kunnen trimmen. Op de foto is niet goed te zien of er wel een giekneerhouder op zit, maar het loont de moeite om te kijken of die voldoende vertraagd en gemakkelijk te bedienen is. Een viervoudige vertraging lijkt me wel het minimum wat je nodig hebt.

idd neerhouder moet erop zitten. indien niet, dan komt die er op

De meeste late productie V22's hebben een neerhaler. Niet met viervoudige vertraging, maar de mijne werkt afdoende. Niet echt makkelijk bereikbaar vanuit de kuip, dat wel.

Met de schootvoering de oorspronkelijke plek heeft de V22 wel een overloop, maar omdat deze de kuipvloer zit is ie zo kort, dat hij weing effectief is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 06 juli 2018 20:04 #958052

lodewijk stegman schreef :
dyanemaniac schreef :
Een (wat oudere) Yamaha 6 pk die ik bijna standaard op alle victoires zie. Mijn collega had ook driemotorige en beweerde dat hij zelfs de motor nog kon draaien bij het manoevreren dat zou mooi zijn maar ik heb er een hard hoofd in.

Qua grootschoot leek juist die plek mij fijn (maar kan ik helemaal mishebben) een overloop zat er niet meen ik.

Wat je bedoeld qua reefvoorziening moet je me even nader uitleggen. Ik heb geen blokje bij de giek gezien. Mocht je hier meer info over hebben of een foto graag want reven schijn je vrij vlot te moeten met een v22

Bedankt voor de feedback!

Graag gedaan!
Ik zal even kijken of ik foto's van mijn eigen V22 heb waarop de reefinstallatie te zien is. Het is een simpel systeem dat helemaal buiten loopt. Zitten er wel twee reefhaken opde giek bij het lummelbeslag (bij de mast)?

Je bedoeld die blokjes die hier rond 1:50 te zien zijn?! Duidelijk. Die kun je dan dus bij de mast “bedienen”?!

Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 20:07 door dyanemaniac.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

victoire 22 06 juli 2018 20:46 #958060

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
dyanemaniac schreef :
Je bedoelt die blokjes die hier rond 1:50 te zien zijn?! Duidelijk. Die kun je dan dus bij de mast “bedienen”?!

Ja, al voor 1 minuut 50 seconden zijn de reeflijnen, het oog voor het eerste rif en het keerblokje voor het tweede rif te zien.
Hoewel zowel mast en giek op deze boot niet origineel zijn, heeft de Victoire 22 standaard hetzelfde reefsysteem. De smeerrepen/reeflijnen lopen vanaf de keerblokjes naar voren. Soms worden ze, via nog meer blokjes, vanaf de mast teruggevoerd naar de kuip. In de eenvoudigste uitvoering zit er op giek, liefst vrij dicht bij de mast een kikker waarop de smeerreep wordt vastgezet.

Gereefd zit het zeil dus alleen bij de schoothoek en bij de halshoek (bij de mast) vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl