Dat is leuk en spannend! Veel succes met julile een proefvaart!
Ik heb mijn bootje nu 2,5 maand en mijn onderwaterschip is net op de laatste stukjes kaal voor een algehele osmose behandeling:)) Dus heb me helemaal suf gelezen, raad gevraagd en heel veel gehoord over al die "enge" onderwater dingen.
Een troost! Er zijn voorzover bekend, las ik ergens, geen boten gezonken door osmose. Wel door rotte afsluiters, huiddoorvoeren en afbrekende kielen. Dus ongeacht de staat van een eventuele osmose, als het polyester is, is het zeer aannemelijk dat hij echt nog wel de komende 5 jaar blijft drijven.
De vraag is dus hoe lang denk je/verwacht je met deze boot te doen en wat je ermee wil gaan doen, die de investering in oa een onderwaterschip beïnvloeden.
Een vraag die je de verkoper kan stellen is waar hij of zijn voorgangers gevaren hebben. Daaruit kan je afleiden of het op zoet of zout water is geweest. Osmose gevoelige boten kunnen op zout water geen of weinig osmose vertonen en binnen een jaar op zoet water vol staan met blazen.
"Als je een boot uit het water haalt en controleert de buitenkant, zie je maar de helft", zij een havenmeester tegen me. Ow wat hou ik van die schipperswaarheden:)
Maar best een waar ding om in gedachten te houden! En te realiseren dat de binnenzijde van het onderwaterschip net zo belangrijk is maar véél minder bereikbaar. Een zaklamp en camera van je telefoon om lastige plekken te fotograferen is handig. Wie zijn boot verkopen wil poets veelal de bilge, maar meestal tot armlengte en zie je op de foto's wat de staat verder is.
Neem de tijd ervoor, alles is nieuw, en het kost gewoon tijd alles goed te bekijken en je niet opgejaagd te voelen kijkt wel beter. Vraag je vooraf af wat voor je een dealbreaker kan zijn. Bij hoeveel klustijd, herstelkosten, andere aanpassingen/investeringen naast alle reguliere kosten die je gaat maken.
Over vocht in het dek:
Als je geen vochtmeter hebt, wordt dit onderzoek lastiger ongeacht wat er voor een materiaal tussen het laminaat zit. Je kan wel met een hamertje, achterkant verfkrabber licht tikken op het dek. Handgrepen, scepterpotten, rails, kikkers, zijn notoire plekken waar je een doffer geluid kan horen als er vocht onder zit. Maar is sneller geschreven dan gedaan is mijn ervaring, en wat als je een ander geluid hoort....
Als je de boot uit het water haalt, spuit hem zeer grondig en met hoge druk goed af.
Als je het dek af kan spuiten zonder hoge druk nog voor hij de kraan in gaat is dat een mooie test om als hij eenmaal op het droge hangt waterlekken te ontdekken.
Over de waterlijn, want dat is een gevoelige plek.
Van voren tot onder de kiel, ivm aanvaring, stootschade en aan-de-grondloop schade,
Aansluiting kiel en romp. En als gezegd bij aangehangen kiel binnen de kielbouten.
Het roerblad, de roerkoning, ophanging. Check meteen op speling, horizontaal en verticaal.
Door de constructievorm en combinatie van materialen met verschillende werking en krachten, is het roer gevoelig voor wateropname, splijten, roest, aanlopen, krom, etc.
De propeller, evt lagers, (water)in en uitlaten,
Alle huidddoorvoeren.
Kijk als de huid nog lekker nat is schuin langs het oppervlak van het onderwaterschip.
Blazen en blaasjes die op osmose zouden kunnen duiden zijn als het oppervlak glimt van het water makkelijker te ontdekken dan wanneer deze droog is.
Vergeet niet dat blazen of blaasjes kunnen ontstaan, onder de antifouling (komt weinig voor) Onder de beschermlagen daaronder, tussen gelcoat en beschermlaag, en onder de gelcoat.
Een blaasje onder de gelcoat prik je, omdat de gelcoat heel hard is, vaak niet zomaar door met een nagel. Met een priem of beitel of dunne schroevendraaier kan je meer kracht zetten. Als al gezegd ruikt het vocht dat uit osmose blazen komt zuur (als azijn)
Een ander tool om mee te nemen is een verfkrabber/beitel
Als de huiddoorvoeren onder water van messing of brons zijn: kunnen deze ontzinkt zijn, daardoor bros en dienen vervangen te worden. Dat kan je zien als je van de flens aan de buitenkant wat van de verflagen weghaalt. En ipv geelkleurig deze meer roodkoperkleurig/wortelkleurig is. Check de doorvoeren en afsluiters ook aan de binnenkant op corrosie. Een lichte tik met een hamer of een ruk aan de slang moeten ze makkelijk kunnen hebben. Bij twijfel, of gewoon ouderdom, reken de vervanging ervan mee en dan weet je zeker dat ze daarna goed zijn.
Ik voeg een foto bij van zichtbare osmoseplekken op de romp.
Je ziet ook dat de hogedrukspuit witte plekken (gelcoat) zichtbaar maakt waar de coating en de kokken er meteen al afvloog.
Veel succes en plezier met de controle!