Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderwaterschip keuren: hulp gezocht

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 23 okt 2018 15:26 #990503

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Hallo forummers,

Na een paar weken te hebben gezocht hebben wij gisteren een bod uitgebracht op een Beneteau First 24 in goede staat, en dat is geaccepteerd... Als uit de proefvaart as. zondag en het bekijken van het onderwaterschip geen gekke dingen komen dan hebben we dus binnenkort onze eerste eigen zeilboot!

Nou heb ik een vraag over het bekijken van dat onderwaterschip: alle kennis die ik daarover heb komt van internet - en het merendeel komt van dit forum - maar ik heb hier nul ervaring mee in de echte wereld. Is er een forummer die met mij mee wil kijken? Het liefst op woensdag 31 oktober 's middags? De boot ligt in Zeewolde.

Eventueel zou ik nog kunnen kijken of er een andere datum mogelijk is, maar op de 31e 's middags kunnen verkoper en ik in ieder geval allebei.

Tips waarop te letten, bij voorkeur met (link naar) plaatjes, zijn natuurlijk ook welkom!
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 23 okt 2018 16:06 #990518

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Goed kijken er geen blaren in het laminaat tevoorschijn komen. Deze doorprikken en als je een zwart vocht aantreft en het het zuur ruikt, dan heeft de boot osmose verschijnselen.

Kan zijn dat de boot eerder is behandeld. Dan met een hele kleine schroeverdraaier de ant-fouling wegschrappen en kijken of je originele gelcoat aantreft. Dat op meerdere plaatsen doen.

Bij osmose of een eerdere osmose behandeling van de aankoop afzien, tenzij er een forse prijsverlaging wordt gegeven. Beter is het helemaal niet te doen.

Uiteraard de speling op de schroefas en roer controleren.

Roestvorming bij de kielophanging.

Succes ermee.

Op het dek kijken of rond de mast het dek niet ingedrukt is. Soms is er een balsa sandwich toegepast, die lastig is te repareren.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 23 okt 2018 16:51 #990538

  • Kptrob
  • Kptrob's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Let op de ramen(Craquelé) en de skai bekleding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 24 okt 2018 05:27 #990637

brambo schreef :
Soms is er een balsa sandwich toegepast, die lastig is te repareren.

Bram

Nou nou...

In de basis juist een heel erg eenvoudige reparatie. Onder een mast zit nooit balsa overigens maar vaak hechthout.

Het is geen staan die aangekocht word maar een oude first. Een beetje fraai exemplaar kost 5k en is over 10 jaar helemaal niks meer waard, dus als het osmose behandeld is; top! Daar zing je het de komende 20 jaar nog wel mee uit
Laatst bewerkt: 24 okt 2018 05:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 24 okt 2018 15:11 #990810

  • kinzy
  • kinzy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Ik had vroeger en First 24 is 20 jaar geleden naar Nederland verhuisd. Geen osmose of andere problemen aan het onderwaterschip gehad.
Toch had ik het OWS behandeld, Dus als je verf onder de AF ziet geen zekerheid op osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 24 okt 2018 16:22 #990827

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
boarderbas schreef :
brambo schreef :
Soms is er een balsa sandwich toegepast, die lastig is te repareren.

Bram

Nou nou...

In de basis juist een heel erg eenvoudige reparatie. Onder een mast zit nooit balsa overigens maar vaak hechthout.

Het is geen staan die aangekocht word maar een oude first. Een beetje fraai exemplaar kost 5k en is over 10 jaar helemaal niks meer waard, dus als het osmose behandeld is; top! Daar zing je het de komende 20 jaar nog wel mee uit

Beste BB,

uiteraard staat de mast niet op de balsa sandwich kern. Echter, het is wel de plaats waar meestal de vochtindringing ontstaat. Gevolg is dat het kops balsa hout gaat verpulveren en rotten en dat zet zich door in het kern materiaal verderop.

Het is te begrijpen dat een sandwich kern opgesloten tussen twee polyester lagen niet eenvoudig is te repareren/vervangen. Balsa restanten zul je eerst weg moeten halen. Het geheel laten drogen en dan kijken hoe het sandwich materiaal kan worden vervangen.

Er worden in bepaalde gevallen wel rond gaten gezaagd in de kajuitdak om vandaar uit de reparaties uit te voeren.

Een wat ingezakte mastvoet is meestal een teken van onheil eronder.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 24 okt 2018 23:01 #990940

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Dat is leuk en spannend! Veel succes met julile een proefvaart!

Ik heb mijn bootje nu 2,5 maand en mijn onderwaterschip is net op de laatste stukjes kaal voor een algehele osmose behandeling:)) Dus heb me helemaal suf gelezen, raad gevraagd en heel veel gehoord over al die "enge" onderwater dingen.

Een troost! Er zijn voorzover bekend, las ik ergens, geen boten gezonken door osmose. Wel door rotte afsluiters, huiddoorvoeren en afbrekende kielen. Dus ongeacht de staat van een eventuele osmose, als het polyester is, is het zeer aannemelijk dat hij echt nog wel de komende 5 jaar blijft drijven.
De vraag is dus hoe lang denk je/verwacht je met deze boot te doen en wat je ermee wil gaan doen, die de investering in oa een onderwaterschip beïnvloeden.

Een vraag die je de verkoper kan stellen is waar hij of zijn voorgangers gevaren hebben. Daaruit kan je afleiden of het op zoet of zout water is geweest. Osmose gevoelige boten kunnen op zout water geen of weinig osmose vertonen en binnen een jaar op zoet water vol staan met blazen.

"Als je een boot uit het water haalt en controleert de buitenkant, zie je maar de helft", zij een havenmeester tegen me. Ow wat hou ik van die schipperswaarheden:)
Maar best een waar ding om in gedachten te houden! En te realiseren dat de binnenzijde van het onderwaterschip net zo belangrijk is maar véél minder bereikbaar. Een zaklamp en camera van je telefoon om lastige plekken te fotograferen is handig. Wie zijn boot verkopen wil poets veelal de bilge, maar meestal tot armlengte en zie je op de foto's wat de staat verder is.

Neem de tijd ervoor, alles is nieuw, en het kost gewoon tijd alles goed te bekijken en je niet opgejaagd te voelen kijkt wel beter. Vraag je vooraf af wat voor je een dealbreaker kan zijn. Bij hoeveel klustijd, herstelkosten, andere aanpassingen/investeringen naast alle reguliere kosten die je gaat maken.

Over vocht in het dek:
Als je geen vochtmeter hebt, wordt dit onderzoek lastiger ongeacht wat er voor een materiaal tussen het laminaat zit. Je kan wel met een hamertje, achterkant verfkrabber licht tikken op het dek. Handgrepen, scepterpotten, rails, kikkers, zijn notoire plekken waar je een doffer geluid kan horen als er vocht onder zit. Maar is sneller geschreven dan gedaan is mijn ervaring, en wat als je een ander geluid hoort....

Als je de boot uit het water haalt, spuit hem zeer grondig en met hoge druk goed af.
Als je het dek af kan spuiten zonder hoge druk nog voor hij de kraan in gaat is dat een mooie test om als hij eenmaal op het droge hangt waterlekken te ontdekken.
Over de waterlijn, want dat is een gevoelige plek.
Van voren tot onder de kiel, ivm aanvaring, stootschade en aan-de-grondloop schade,
Aansluiting kiel en romp. En als gezegd bij aangehangen kiel binnen de kielbouten.
Het roerblad, de roerkoning, ophanging. Check meteen op speling, horizontaal en verticaal.
Door de constructievorm en combinatie van materialen met verschillende werking en krachten, is het roer gevoelig voor wateropname, splijten, roest, aanlopen, krom, etc.
De propeller, evt lagers, (water)in en uitlaten,
Alle huidddoorvoeren.

Kijk als de huid nog lekker nat is schuin langs het oppervlak van het onderwaterschip.
Blazen en blaasjes die op osmose zouden kunnen duiden zijn als het oppervlak glimt van het water makkelijker te ontdekken dan wanneer deze droog is.
Vergeet niet dat blazen of blaasjes kunnen ontstaan, onder de antifouling (komt weinig voor) Onder de beschermlagen daaronder, tussen gelcoat en beschermlaag, en onder de gelcoat.
Een blaasje onder de gelcoat prik je, omdat de gelcoat heel hard is, vaak niet zomaar door met een nagel. Met een priem of beitel of dunne schroevendraaier kan je meer kracht zetten. Als al gezegd ruikt het vocht dat uit osmose blazen komt zuur (als azijn)

Een ander tool om mee te nemen is een verfkrabber/beitel
Als de huiddoorvoeren onder water van messing of brons zijn: kunnen deze ontzinkt zijn, daardoor bros en dienen vervangen te worden. Dat kan je zien als je van de flens aan de buitenkant wat van de verflagen weghaalt. En ipv geelkleurig deze meer roodkoperkleurig/wortelkleurig is. Check de doorvoeren en afsluiters ook aan de binnenkant op corrosie. Een lichte tik met een hamer of een ruk aan de slang moeten ze makkelijk kunnen hebben. Bij twijfel, of gewoon ouderdom, reken de vervanging ervan mee en dan weet je zeker dat ze daarna goed zijn.

Ik voeg een foto bij van zichtbare osmoseplekken op de romp.
Je ziet ook dat de hogedrukspuit witte plekken (gelcoat) zichtbaar maakt waar de coating en de kokken er meteen al afvloog.





Veel succes en plezier met de controle!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip keuren: hulp gezocht 25 okt 2018 14:13 #991062

  • Toeter
  • Toeter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 306
Ik was vergeten me te abonneren op dit onderwerp... zie nu pas alle reacties, dank!
Heeft een vochtmeter ook zin als je de boot net uit het water gehaald hebt? En heeft iemand een tip hoe ik tijdelijk aan zo'n meter zou kunnen komen?
Ik had nog een punt van twijfel: ik wilde de boot voor de inspectie ook schoonspuiten, maar er zit zelfslijpende antifouling op en de huidige eigenaar wou hem deze winter in het water laten liggen. Spoel ik met afspuiten niet teveel antifouling weg waardoor hij niet meer veilig de hele winter in het water kan blijven liggen?
Bij de eerste bezichtiging van de boot geen zwakke of verende plekken in het dek gevonden, en nauwelijks beschadigingen van de gelcoat. Wat dat betreft heb ik er wel vertrouwen in dat het goed zit.
@kinzy, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met "Toch had ik het OWS behandeld, Dus als je verf onder de AF ziet geen zekerheid op osmose. "
Harm
Beneteau First 24 (1984)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl