Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: kievit 680

kievit 680 09 feb 2009 21:27 #58298

Hallo
Daar ben ik weer ik ben zondag wezen kijken naar de Robber 3e op zich een leuk compleet schip behalve er zat geen motor bij en hij had wat kleine osmose plekjes maar dat viel mij erg mee.
Maar ik zal jullie raad opvolgen en niet overhaast te werk gaan.
Nu is mijn oog gevallen op een Kievit 680 van 1977 het voordeel is dat hier een Diesel motor inzit en op de foto s ziet het er allemaal netjes uit en de eigenaar heeft mij verteld dat schip er ook in het echt netjes uitziet en goed is onderhouden.
Deze boot ligt in het water dus ik kan de onderkant niet 1 2 3 bekijken er wordt ¤3000 voor gevraagd.
Maar nu weer de vraag voor de kenners onder jullie zijn er nog speciale aandachtpunten voor dit type boot.
Nog bedankt voor de adviezen over de Robber daar had ik nog niet aangedacht dat het weleens een zenuwachtig schip zou kunnen zijn.
Ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan zeilen,maar ik wil gewoon een beetje rondtoeren en Nederland eens bekijken vanaf het water met mijn vriendin
Mvrgr Jenne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 06:37 #58326

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Maar nu weer de vraag voor de kenners onder jullie zijn er nog speciale aandachtpunten voor dit type boot.

Osmose !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 07:15 #58329

De kievit is inderdaad gevoeliger voor osmose dan veel andere boten, er zijn echter ook veel kievits die ooit eens behandeld zijn en er dus geen last meer van hebben (die van ons bijv. heeft begin jaren negentig een osmosebehandeling gehad en tot op heden is er geen spoor van osmose). Met andere woorden, mocht je interesse hebben, laat de boot uit het water halen. Verder is het een prima bootje. Een dieselmotor is zeer zeldzaam maar lijkt mij een must omdat er vaak een flinke (dus lawaaiige) buitenboordmotor nodig is om de toch wel relatief zware boot vooruit te krijgen.
Hij is verder behoorlijk zwaar gebouwd, vergelijkbare boten als de victoire 22 en etap 22 wegen rond de 1200 kg, de eerste kievits wegen meende ik bijna 1800 kg. Daardoor is de boot behoorlijk stijf en stabiel.
Een aandachtspuntje zijn verder de wantputtings die wat licht uitgevoerd zijn. Deze zitten met boutjes door de dekrand heen, waardoor weleens lekwater wil komen of erger - scheurtjes in het polyester. Bij de onze is er bij de vorige eigenaar een losgekomen, maar die voer dan ook voornamelijk op zee. Of dit lekt kun je zien in de kombuiskastjes binnen. Bij ons is hier een stalen balkje onderdoor gebout zodat het weer stevig is, lijkt me geen erg grote klus.
Wat betreft zeileigenschappen is de kievit denk ik het andere uiterste van de Robber ... de Kievit heeft een lange kiel, s-spantvorm en relatief veel ballast (meende bijna 50 %) wat garant staat voor een heel rustig vaargedrag, ook bij heel veel wind. Maar met name met weinig wind ook veel minder snelheid dan een lichtgebouwd planerend vinkieljacht als de Robber. Kwestie van smaak ...
Overigens heeft iedere boot nadelen, en is het een kwestie van afwegen. Bekijk van boten van een dergelijke leeftijd echter altijd het onderwaterschip en let er op of het dek niet kraakt (=delaminatie) !

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 16:25 #58377

De kievit is inderdaad gevoeliger voor osmose dan veel andere boten, er zijn echter ook veel kievits die ooit eens behandeld zijn en er dus geen last meer van hebben (die van ons bijv. heeft begin jaren negentig een osmosebehandeling gehad en tot op heden is er geen spoor van osmose). Met andere woorden, mocht je interesse hebben, laat de boot uit het water halen. Verder is het een prima bootje. Een dieselmotor is zeer zeldzaam maar lijkt mij een must omdat er vaak een flinke (dus lawaaiige) buitenboordmotor nodig is om de toch wel relatief zware boot vooruit te krijgen.
Hij is verder behoorlijk zwaar gebouwd, vergelijkbare boten als de victoire 22 en etap 22 wegen rond de 1200 kg, de eerste kievits wegen meende ik bijna 1800 kg. Daardoor is de boot behoorlijk stijf en stabiel.
Een aandachtspuntje zijn verder de wantputtings die wat licht uitgevoerd zijn. Deze zitten met boutjes door de dekrand heen, waardoor weleens lekwater wil komen of erger - scheurtjes in het polyester. Bij de onze is er bij de vorige eigenaar een losgekomen, maar die voer dan ook voornamelijk op zee. Of dit lekt kun je zien in de kombuiskastjes binnen. Bij ons is hier een stalen balkje onderdoor gebout zodat het weer stevig is, lijkt me geen erg grote klus.
Wat betreft zeileigenschappen is de kievit denk ik het andere uiterste van de Robber ... de Kievit heeft een lange kiel, s-spantvorm en relatief veel ballast (meende bijna 50 %) wat garant staat voor een heel rustig vaargedrag, ook bij heel veel wind. Maar met name met weinig wind ook veel minder snelheid dan een lichtgebouwd planerend vinkieljacht als de Robber. Kwestie van smaak ...
Overigens heeft iedere boot nadelen, en is het een kwestie van afwegen. Bekijk van boten van een dergelijke leeftijd echter altijd het onderwaterschip en let er op of het dek niet kraakt (=delaminatie) !

Gr. Ruben

OK Bedankt voor deze info zodra ik ga kijken zal ik deze punten in de gaten houden bedankt zover
Mvrgr Jenne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 16:36 #58378

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Stockpaert, de Kievit 680 heeft echt geen S-spant.
Het is een gewone rondspant.
Verder een prima scheepje hoor!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 17:19 #58380

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Voor zover ik weet komt de Kievit 680 met twee soorten kiel.
Zo als op de foto van Rakadam, dit is gloof ik een stalen kiel die met bouten aan de romp vaszit (ik kan het fout hebben). Dit is een smalle kiel.
Bij mijn Kievit is de kiel van polyester en dus een geheel met de romp, dit zou een S spant moeten zijn en dit is een veel bredere kiel.
Mijn bootje heeft geen last van osmoze, en ik ben er heel tevreden mee.





Zo zag hij er uit toen ik hem net gekocht had afgelopen voorjaar.
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 17:27 #58382

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Het feit dat een kiel net las de romp van polyester is wil nig niet zeggen dat het een s-spant is. De naam S-spant duidt op de halve doorsnede van het schip dat bij een S-spant de vorm van een S heeft. Bij jouw schip zie ik dat niet, Barega. Ik zou het geen S-spant noemen, maar gewoon rondspant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 10 feb 2009 17:29 #58383

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bladiebla en:

Mijn bootje heeft geen last van osmoze, en ik ben er heel tevreden mee.

Zo te zien heeft die van jou ook een flinke osmose behandeling en schilderbeurt gehad, ziet er puik uit man !!!

Mijn vader had vroeger ook een 680, veel mee op het IJsselmeer gevaren en dat ging heel goed, schip barstte wel van de osmose wat een probleem bleek te zijn, maar na een behandeling zag hij er net zo mooi en net zo blauw uit als die van jou. Fijn schip met fijne zeileigenschappen die ik zelf ook vaak heb mee mogen nemen en waar ik met veel plezier aan terugdenk !!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 11 feb 2009 08:38 #58465

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wauw... voor het eerst dat ik hoor over een boot die is gebarsten van de osmose... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 11 feb 2009 09:10 #58467

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een dieselmotor is zeer zeldzaam maar lijkt mij een must omdat er vaak een flinke (dus lawaaiige) buitenboordmotor nodig is om de toch wel relatief zware boot vooruit te krijgen.

Die tijd hebben we toch wel gehad lijkt mij :? .
Neem bijvoorbeeld een Yamaha 9.9 viertakt een prima motor achter deze boot, ik kan stellen dat dit stiller en rustiger loopt dan de gemiddelde een pits diesel.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 16:42 #58635

Ziet er mooi uit Barega! Welk bouwnummer heb jij? Die van ons is bouwnummer 222.
Ik meende trouwens dat de werf het zelf een semi s-spant noemt, omdat de kimmen inderdaad nogal hard zijn in vergelijking met de meer traditionele s-spantvorm maar de kiel en romp wel uit één stuk zijn gemaakt. De kievits van de tweede serie hebben overigens vaak maar 1 stootrand i.p.v. twee en een kortere kiel. Soms ook een diepere kiel (tenminste, die van ons steekt 1,15m en er staat weleens te koop met meer diepgang?)
Hier plaatjes van de onze:



Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 18:07 #58643

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Mijn boot zie ik ook wel als S-spant aangeboden.
Dat verkoopt kennelijk beter dan semi-S-spant of rondspant.
Maar wat maakt het uit als je er maar lol van hebt en ze lekker zeilt.

Zeilersgroet,
Rakadam
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 18:24 #58646

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Hallo Stockpaert ik had net je berichtje gelezen maar ik wist niet welk nummer mijn Kievit heeft, dus ben ik vlug even naar Meppel gereden om te kijken. Je raad het nooit, de mijne is na die van jouw uit de mal gekomen. Ik heb nr. 223 bouwjaar 1974. Ik dacht dat de officieele diepgang 1.12 M is, maar dan ben je met 1.15M altijd safe. De foto onder zeil ziet er goed uit (op de wal ook trouwens). Heb jij een standaard interieur of heb je een zelf afbouw interieur, ik geloof dat die van mij vrij standaard is.
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 18:41 #58648

  • Barega
  • Barega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Ik ben het helemaal met je eens Rakadam, als hij maar goed vaart en je er plezier mee hebt :)
Groet

Pieter
Kievit 680
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 20:23 #58663

Hoi Barega, dat is wel heel toevallig :D. Die van ons is inderdaad ook uit 1974. De boot is overigens van mijn ouders (ben nog studerende) maar na verkoop van mijn stockpaert (open kielbootje) vaar ik er meer op dan zij en ik doe het meeste onderhoud zelf.
Het interieur van ons is denk ik evenals dat van jou ook standaard, het is in ieder geval gelijk aan dat van de meeste kievits die de afgelopen tijd te koop hebben gestaan. Wel heb ik de polyester delen in het interieur (voornamelijk dak en kajuit, zijn nu weer fris wit) en de betimmering onder de kussens vorig jaar van een nieuw verflaagje voorzien. Onder de kussens was het hout gewoon onafgewerkt, zonder lak. Was dit bij jou ook zo?
Wij hebben overigens ook een ander roer. De vorige eigenaar voer op het wad en heeft het roer na schade als gevolg van aan de grond lopen vervangen voor een korter aluminium exemplaar dat grotendeels achter de scheg past. Volgens hem had dit geen gevolgen voor de vaareigenschappen maar dat betwijfel ik, een dieper roer lijkt me functioneler. Op de motor is de draaicircel nogal groot, maar dat kan er ook aan liggen dat we geen werkschroef hebben. Wat voor motor heb jij?
Zeilen gaat verder heel mooi. Hij ligt (sinds de nieuwe zeilen) keurig neutraal op het roer met net voldoende loefgierigheid om gevoel in het roer te hebben.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 20:53 #58672

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Jenne,

op Marktplaats staat een Halcyon 23 te koop voor 1975,- Met inboard Volvo Penta. Kan vanaf de foto's natuurlijk niet zien in welke staat de boot is, maar het lijkt mij een koopje!

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 12 feb 2009 21:14 #58679

Jenne,

op Marktplaats staat een Halcyon 23 te koop voor 1975,- Met inboard Volvo Penta. Kan vanaf de foto's natuurlijk niet zien in welke staat de boot is, maar het lijkt mij een koopje!

groet,
Maarten

OK dank je ik ga kijken !!
Groetjes Jenne
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 13 feb 2009 11:19 #58754

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Halcyon zijn woest degelijke old-skool boten ontworpen voor de Engelse oostkust. De meeste mensen vinden tegenwoordig het model niet meer mooi, maar je hebt er een goede boot aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 13 feb 2009 12:25 #58761

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9744
Een Sturgeon 22 zou ook een goede keuze kunnen zijn. Worden regelmatig aangeboden voor niet al te grote bedragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 25 juni 2012 18:35 #296719

  • Anke
  • Anke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Wij hebben dit weekend een Kievit 680 gekocht met de naam Markant uit 1979. Nu lees ik dat jullie ergens het nummer kunnen vinden waaruit blijkt wanneer ie gemaakt is. Waar kan ik dat nummer vinden?
groetjes, Anke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 26 juni 2012 05:45 #296795

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Anke welkom op ZF
meestal zit er ergens in de kajuit wel een plaatje met een bouwnummer. Vaak zit er een zeilnummer op het frootzeil, daar is soms wat aan te herleiden.
Heb je die gegevens??

Trouwens , mss handiger om niet een topic wat relatief oud is een "kick"te geven, mensen moeten nu een stuk tekst doorwerken wat niet op jouw vraag staat ;)
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 26 juni 2012 12:29 #296907

  • HLE
  • HLE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hallo,
Vorig jaar-2011- heb ik mijn onderwaterschip met antifauling behandeld en geen osmose aangetroffen. (Werf vd Rest stond goed bekend en bouwde degelijke Kievits.)
De enkele, teakhouten, stootlijst (berghout) zit op de later gebouwde exemplaren.
Het schip zeilt rustig en voelt veilig ,mede door de kuip met hoge randen.
De bb motor,in mijn geval HONDA 8pk-4 takt, gedraagt zich ook rustig en hangt in een bun in de kuip.
Overigens staat mijn Kievit 680 te koop op "Speurders" en ligt in Oud-Loosdrecht bij de haven Wetterwille.
HLE ,(Rik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 26 juni 2012 18:49 #297000

  • Anke
  • Anke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Vandaag op onze kop gehangen en op de spiegel ontdekt dat het productienummer 0226 is, dus niet uit 1979 (zoals verkoper beweerde) maar uit 1974. Er staat ook nog DEKABO op. Wat betekent dit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: kievit 680 26 juni 2012 18:59 #297004

Beste Anke,

Dekabo is de werf die de casco's bouwde. De afwerking is door Van de Rest uit Kats gedaan.

Gr. Ruben

Kievit 680 nr. 222 (1974)
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

kievit 680 03 nov 2017 13:24 #887893

Hoi ik heb een paar weken geleden ook een kievit 680 gekocht prachtig scheepje maar heel!!!!!!!veel!!!!!werk!!!!. Heeft ook flinke osmose en een ingewaterde kiel. (Zou graag willen weten wat de gevolgen kunnen zijn van een ingewaterde kiel en wat je er aan kunt doen alvast bedankt) mvg kievit zeilboot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl