Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 07:05 #1097013

  • LenB
  • LenB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Hallo Allemaal,

Mijn Fs22 is zo goed als verkocht en mijn oog is gevallen op een Hurley800 met achterstallig onderhoud. Lijkt me weer een leuk project! Boot en motor, een Vetus, staat al 2 jaar stil. Het lijkt er op dat er 2 jaar geleden wel wat antivries gespoeld is door het systeem. Maar ik 'durf' em iig niet zomaar te starten. Wat kan ik zelf doen om hem veilig aan de praat te krijgen? of is het beter iemand te laten komen? Zo ja, weet iemand een goede betaalbare Dieselmonteur in de buurt van Hellevoetsluis?

Alvast hartelijk dank voor de tips!
gr, Len

seawych, jouet foxtrot 17, etap 20, friendship 22, comet 860
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 07:06 door LenB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 07:15 #1097014

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Mijn motor stond ook al 3 jaar stil toen ik de boot kocht en gedurende het project heeft de nieuwe motor ook bijna 2 jaar stil gestaan. Op zich niet zo'n probleem. 2 jaar is niet vreselijk lang voor een motortje.

Voor eerste start:
- Impeller kan stuk zijn of bij draaien alsnog stuk gaan als ie zo'n lange tijd in dezelfde positie heeft gestaan. Die zou ik vervangen of in ieder geval goed checken, ook na de eerste start.
- Olie zou je kunnen verversen voor de nieuwe start. Dat lukt moeilijk als de motor niet gelopen heeft, olie is dan koud en te dik. Maar een uurtje een kacheltje onder of gericht op het carter doet wonderen.
- Bij de eerste start: even starten met de stopkabel uit (of stop knop ingedrukt) . De motor draait dan al rond en verspreid olie zonder aan te slaan.
- Normale checks uitvoeren: v-snaar spannen en checken of die nog niet ver heen is, niveau koelvloeistof checken, olie peil van keerkoppeling etc.

Verder is er niet veel om je zorgen over te maken als de motor destijds wel winterklaar is gemaakt met antivries.

Persoonlijk zou ik bij een motor waarvan de onderhoudshistorie onbekend is, sowieso een grote beurt geven, ook als deze niet 2 jaar heeft stil gestaan. Dus ook minimaal keerkoppeling olie, impeller, koelvloeistof, eventuele anodes en V-snaar vervangen en kleppen stellen. Maar dat kan ook na het eerste starten.
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 07:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 07:34 #1097017

  • LenB
  • LenB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Dank voor je bericht Philip! Denk dat ik het beste dan maar een monteur kan laten komen. Weet je ms een goede in de buurt van Hellevoetsluis?
seawych, jouet foxtrot 17, etap 20, friendship 22, comet 860
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 07:39 #1097019

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7803
Nee die weet ik niet. Maar het is prima zelf te doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 07:49 #1097023

De motor eerst ff "tornen".
Passende ringsleutel/ dop op de krukas en in de draairichting draaien.
Gaat dit goed idd de impellor eerst controleren evt insmeren met vaseline of indien nodig vervangen.

Zit er voldoende diesel in de pomp, dan zal hij wel starten, anders mss ontluchten.
Controleer ook de dieseltank op water of andere ongeregeldheden.
Het grof dieselfilter (indien aanwezig) ook eerst controleren op water e.d. Evt. filterelement vervangen.

Als hij loopt uiteraard de koeling controleren en hem warm laten draaien.
Dan olie verversen samen met het oliefilter.
En als je toch bezig bent, gelijk het olie fijnfilter op het blok vernieuwen (indien aanwezig)
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 09:01 #1097045

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 539
FriendlySailor schreef :
De motor eerst ff "tornen".
Passende ringsleutel/ dop op de krukas en in de draairichting draaien.
Gaat dit goed idd de impellor eerst controleren evt insmeren met vaseline of indien nodig vervangen.

Zit er voldoende diesel in de pomp, dan zal hij wel starten, anders mss ontluchten.
Controleer ook de dieseltank op water of andere ongeregeldheden.
Het grof dieselfilter (indien aanwezig) ook eerst controleren op water e.d. Evt. filterelement vervangen.

Als hij loopt uiteraard de koeling controleren en hem warm laten draaien.
Dan olie verversen samen met het oliefilter.
En als je toch bezig bent, gelijk het olie fijnfilter op het blok vernieuwen (indien aanwezig)

Dit ziet er uit als een Vetus M2.06 die veelvuldig in de Hurley800 is geplaatst. Tornen is lastig (het blok heeft geen kleplichters en de stop is een magneetspoel die via het contactslot gaat -dus je kunt niet starten met de stopkabel aangetrokken) Ook de impellor is extreem K.U.T. te bereiken via een piepklein luikje in de hondekooi. Verder prima blok. Oh ja: het andere nadeel is GEEEN anode in het blok of de warmtewisselaar... Olie verversen bij koude motor & olie kan dan weer wel: onder aan het carter zit een schroefdop en de motor staat in een polyester "pan" :-)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 09:17 #1097051

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
Zou zeker proberen zoveel mogelijk oude diesel eruit te halen en te vervangen door vers of GTL
(die discussie mag elders)

Tank aftappen en zoveel mogelijk reinigen als er inderdaad troep uitkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 10:46 #1097074

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
De motor is als het goed is indirect gekoeld. Dat betekend dat het winterklaar maken enkel het circuit betrof buiten de motor. Eerst visuele controle of je iets van service geschiedenis kan vinden. Vaak schrijven ze op de motor wanneer de olie en koelvloeistof is vervangen. Zelfde geld voor de vsnaar. Mocht je niks kunnen vinden kwa onderhoud. Dan zou ik alle vloeistoffen vervangen, dus olie inclusief filters, koelvloeistof en als je die toch leeg hebt de warmte wisselaar schoonmaken. KK olie vervangen en impeller vervangen. zoals al aangegeven het diesel circuit controleren en nieuwe filters en diesel. Ik zou dit voor voor het starten van de motor doen. Controleer de slangen die van de doorvoer naar de pomp en de warmte wisselaar lopen. Check ook de uitlaatslang en uitlaat demper. als je alles ok acht dan starten en direct controleren op lekkages

Zie ook de manual en dan met name de hoofdstukken 3 en 8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 11:16 #1097082

Project FS-22 schreef :
Maar ik 'durf' em iig niet zomaar te starten. Wat kan ik zelf doen om hem veilig aan de praat te krijgen?

Het starten overlaten aan de huidige eigenaar alvorens te kopen?
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 11:26 #1097083

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 903
Je kunt Zinschitz in Hellevoet even bellen of hij een check wil doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 11:41 #1097086

Heb ik nog mee in de klas gezeten. MSvS Brielle :)
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 12:21 #1097090

  • LenB
  • LenB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Hartelijk dank voor het meedenken en alle tips!! wat een tof forum is dit toch! :)

De bedoeling is dat ik uiteindelijk zelf zo veel mogelijk onderhoud aan de motor ga doen maar heb helaas alleen nog maar ervaring met bbm's. De boot ligt ook niet in mn eigen haven waar ik op mijn gemak mijn gang kan gaan. Ik heb dus hulp nodig om de motor iig zover te krijgen dat ik +/- 1,5 uur kan varen naar mijn thuishaven.
Jullie geven aan dat het beste is om reeds voor de eerste start al alle vloeistoffen en filters te vervangen + de impellor. Vrees dat dat tobben wordt in mn eentje in een vreemde haven en een prof. bedrijf gaat al snel in de papieren lopen als ik er een beetje op google...
Is er misschien iemand in de buurt met ervaring die me zou kunnen/willen helpen? Uiteraard tegen een passende vergoeding?
seawych, jouet foxtrot 17, etap 20, friendship 22, comet 860
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 13:00 #1097100

Ik zou zeggen: controleer het oliepeil van het carter en van de keerkoppeling, controleer het koelvloeistofniveau in de warmtewisselaar, beweeg met een steek- of het liefst een ringsleutel de krukas, zo mogelijk twee omwentelingen, kijk of de snaar van buitenkoelwaterpomp en dynamo niet te strak of te los staat, en start de motor. Slaat de motor aan en komt er een goede straal water uit de uitlaat, constateer je vanuit de motor geen olie-, koelvloeistof-, water- of brandstoflekkages en loopt de motor mooi rond, dan zou dat mij voldoende vertrouwen geven om te gaan varen. Neem zo mogelijk een goed opgeladen accu mee van huis of laad bijvoorbeeld via de walstroom de aanwezige accu op. Vul de brandstoftank met GTL, onze Vetus start daar vlot op.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 30 okt 2019 13:48 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankoop Hurley, Vetus motor 2 jaar stil 30 okt 2019 18:38 #1097172

Neem anders contact op met Yagra in hellevoetsluis of waterman watersport in brielle daar zijn ze vetus dealer
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl