Geen idee of dit nog heel actueel is, maar ik vind het een leuk topic.
Afgelopen zaterdag stukje gezeild met een Monsun 31. Zelf heb ik een Contessa 32.
De Contessa is al sinds jaren mijn droomboot. De lijn, de reputatie, de mythe; je koopt echt meer dan een boot. Je koopt je in bij een gemeenschap van (veelal) Engelse fanatiekelingen en bent verzekerd van de nodige verlekkerende blikken op het water. Mijn schip is nu helemaal kaal van binnen. De komende jaren zal ik door de refit waarschijnlijk minder varen dan ik wil, maar gelukkig heb ik al wat leuke mijlen mogen maken aan boord van de Co32.
De Monsun heb ik altijd een mooi schip gevonden. Oogt stoer en degelijk, maar niet zo elegant als de Contessa. De binnenruimte is voor mij het grootste verschil. De Contessa heeft het interieur van een 28-voeter. Doordat de boot zo laag is kun je naar stahoogte fluiten en voelt alles erg compact. Op zee lijkt me dat juist een groot voordeel. De Monsun heeft voor z'n lengte een erg ruime kajuit en de boot oogt zowel binnen als buiten een stuk breder, al is hij 10 centimeter smaller.
Wat gewicht betreft ontlopen ze elkaar niet zo. Je hoeft niet snel te reven en mijn ervaring met de Contessa is dat ze heel wat zeil nodig heeft om lekker te lopen en het met weinig wind frustrerend kan zijn als je tussen modern spul vaart.
De kuip van de Contessa vind ik prettiger. Deze is smaller en voelt meer aan als een kuip voor op zee. De ruime overloop van de Contessa zit tegen het brugdek aan en dat laat de rest van de kuip mooi open. Vanuit de stuurmanspositie kun je met gemak bij de lieren en de schoten en kun je (als je een buiskap hebt) wegduiken onder je kapje (ik voer met een Contessa 32 mét buiskap alsnog met een duikbril op in windkracht 7). Bij de Monsun heb je maar een vrij klein helmstokje, die niet langer kan zijn, doordat de (kleine) overloop in het midden van de kuip in de weg zit. Je zit dus aardig achterin te sturen. Wat mij wel enorm opviel is dat je het roer bij de Monsun erg gemakkelijk kan loslaten zonder dat je daar meteen voor wordt gestraft. De Contessa staat bekend om z'n 'weather helm' en zoekt dus graag de windrichting op.
Iedereen hemelt de bouwkwaliteit van Contessa's op, maar helaas wist ik de Contessa 32 te pakken te krijgen die nogal wat werk nodig heeft. Het mag dan dik polyester zijn, er lijken hier en daar wel lukraak wat matten te zijn geplakt. Afwerking is niet altijd super en heeft op den duur echt aandacht nodig (potdeksel, wantputtingen, etc). Ook om de kastjes binnen vast te zetten hebben ze eenvoudige een hele hoop glas gebruikt, wat het niet makkelijker maakt om het geheel een upgrade te geven. Volgens mij is dat bij latere exemplaren wel mooier en beter (mijne komt uit '72 en zit ergens rond bouwnummer 10). De Monsun lijkt mij erg degelijk gebouwd volgens de Zweedse standaard.
Manoeuvreren viel mij mee, ik had erger verwacht. Ik heb een behoorlijk ondermaatse motor (14pk) en een suboptimale schroef, maar met die schroefwerking valt goed te werken. Als je de bewegingen eenmaal doorhebt gaat het goed. De Monsun blijft een langkieler en zal moeilijker in die box achterin te proppen zijn.