samvh schreef :
De discussie gaat vooral over allerlei bootjes, logisch ook, dat was immers de vraag.
Een paar keer wordt wel gemeld 'doe eerst ervaring op voor je een keuze maakt'. Ik zou hem nog een stap verder terug willen leggen 'doe eerst ervaring op voor je het wereldreis-besluit neemt'.
Voor de meeste vertrekkers geldt dat ze een stapsgewijze zeilcarriére hebben doorgemaakt, en dat ergens onderweg het verlangen naar Het Grote Rondje begon te groeien. Met genoeg zelfkritiek zou dat ook moeten betekenen dat men ontdekte waartoe men in staat is en wat men leuk vond. Evenzovele zeilers stellen vast dat ze tevreden zijn met ons eigen water en dat een oversteek naar Engeland een spannende uitzondering daarop vormt.
Het komt wel voor, avontuurlijke types die zónder noemenswaardige zeilervaring losgooien en vervolgens met vallen en opstaan een fantastische reis volbrengen. Dat vraagt een bepaald karakter, en vooral veel vindingrijkheid, technisch, sociaal, economisch. Het punt is dat alleen de geslaagde avonturiers dat mooie boek schrijven, die blog blijven vullen. Wie doodop en verlamd op de Canarische eilanden stopt brengt dat verhaal de wereld niet in.
Als je jezelf geen tijd gunt voor de lange weg, zou ik een voorjaarsweek, een zomervakantie, een oktoberweek een schip huren, niet waar de golfjes kabbelen en de zon altijd schijnt, maar waar het een en ander van je wordt geeist. Zodat je ontdekt wat je gaat voelen bij 7+ op zee, bij een grove deining, bij een zieke partner, bij alles waarvan je nu nog geen idee hebt.
Na een paar jaar weet je wat je kan en wilt, en welke boot je daarvoor nodig hebt.
Zal ik (zullen wij) dan maar die gek zijn die zonder noemenswaardige zeilervaring na 2x 3 dagen les (mijn partner 3x 3 dagen) daarna 1x een bootje gecharterd in Kroatie voor 1 week om te beslissen of die boot voldoet aan onze eisen (nee) , een bootje gekocht hebben in Portugal met het idee om een stukje te gaan varen met ons gezinnetje ?
ik weet het , het klinkt zo makkelijk , maar zo makkelijk is het echt *als* je hier en daar wat veiligheid inbouwd. Bijvoorbeeld Van Lissabon naar Gibraltar een ervaren zeiler mee voor een weekje die wat meer weet en wat meer kan vertellen over de verschillende touwen , zeilen en zeilvoering
dus in totaal max 30 volledige dagen ervaring op een zeilbootje voordat we weggingen , en we zijn nog steeds onderweg !
Ik heb wel eens de vraag gesteld aan andere (volgens mij veel meer ervaren zeilers) : 'hoeveel ZEIL ervaring heb je nu echt nodig om de atlantische oceaan over te steken' , en de meeste komen dan met onderwerpen aan die niets/weinig met 'zeilen' (aan welk touw moet ik trekken en waarom) te maken hebben , maar veel meer met navigeren, meteo , planning , onderhoud etc . Die dingen kun je allemaal leren zonder ooit een voet op een zeilboot gezet te hebben (heb ik ook gedaan op een 24/26voet snelle visboot waar we jaren mee door Kroatie gevaren hebben)
dus vanuit mijn oogpunt is "Na een paar jaar weet je wat je kan en wilt, en welke boot je daarvoor nodig hebt. " een beetje onzin , en duurde me te lang
En die 40+ knopen op de atlantische oceaan met 3.5-5 meter golven ? , ach .. toen hadden we al vanuit de Midd.Zee via de straat v Gibratar , Marokko , Can Eilanden en Kaap verdie gevaren. Goede oefening zal ik maar zeggen