NiLa schreef :
Jeroen-pion schreef :
NiLa schreef :
TuuLeVi schreef :
hnrts schreef :
nooit een oude boot met een oud teak dek kopen. Maakt niet uit welk merk boot. Mijn aanname is dat ik er minimaal 10K kosten aan ga krijgen en risico met een hoop dek ellende neem.
Ligt eraan wat eronder zit. Als het een massief(vol glas) dek is en het teak ziet er goed uit zou ik het wel durven.
Verder zie ik een vrijhangend roer en een saildrive dus het zou niet mijn keuze zijn.
TuuLeVi snapt het, kijk naar de Hanse in het voorbeeld van Sunday, lekker snel en licht sturen met het mooie balans roer, verlies je deze kun je opgepikt worden.
Schokkende conclusie opzich, ik denk dat we dan 75% van de wereldwijde vloot meteen af kunnen schrijven als zijnde niet geschikt.
Met eens balansroer is in mijn ogen helemaal niets mis, of het van schuim of hechthout is , er kan altijd iets gebeuren, nu een geval roer, volgende maand een mast dan een afsluiter op een onhandige plek die afbreekt, zo kun je uren door gaan wat er zoal een risico met zich meebrengt en wat catastrofaal zou kunnen aflopen.
Kun je daar niet mee leven en wil je zo veilig mogelijk naar de Carrieb, bestel een taxi naar het vliegveld en ga in godsnaam vliegen.
Maar ik durf met een zeer aangrenzende waarschijnlijkheid wel te stellen dat jouw Pion 2 x sterker is dan een veel jongere Bavaria 30, model met dat stuurwiel, je kan niet alles over één kam scheren er is verschil.
Ik snap je punt wat je hier schrijft, maar dat heeft in mijn ogen niets met een balans roer te maken, of een saildrive.
Dat de ene boot veel stijver is dan de andere, neem ik zonder meer meteen aan. En dat "stoort"nou ja beter is valt me op in dit draadje, dat er geen enkel type schip wordt genoemd om praktische redenen.
Om een voorbeeld te noemen, deze heeft grote water tanks en meerdere, ooit een verhaal gelezen van een paar overstekers die 1 grote tank hadden, leeg gelopen, men dacht dat het een lekkage was en de bilge pomp had al het schone drinken water inmiddels al overboord gepompt , toen ze er achter kwamen
En zo zijn er nog een aantal hele praktische af werf waar een schip een pre kan hebben tov de anderen.
Neem een 45ft lekker veel ruimte en lekker snel is voor mij iets te eenvoudig. En zeker in slecht weer is snelheid nou juist niet het gene wat je wilt.