Leuk plan!! en zeker doen!
Beste....Halberg-Rassy of een Rustler misschien?
Wat mij opvalt is dat veel zeilers heel goed weten waarom ze op een bepaalde boot varen, haar beperkingen kennen, en met een schuin oog altijd kijken naar een andere die op een specifiek vlak nog fijner, beter, handiger etc is. Daar zit heel veel ervaring met verschillende boten in.
Bijv de 1.80 diepgang van de voorgestelde van der Stadt zal voor sommige atol liefhebbers een no-go zijn. Een de kaart over zoeken naar bijzondere plekken voor jullie en leren kennen (pilots, Noonsite, kan een afweging in soort boot bepalen.
Dat zelfde geldt voor inrichtingen. wat een ruime keuken lijkt aan de kant kan, een week onder een hoek van 15 graden heen en weer klotsend een hel zijn om in te koken. Zo ook het makkelijk en goed in het midden kunnen slapen.
Als je eerst een boot gaat kopen en dan ervaring op gaat doen, zou ik veel cruisers mailen over hun boot en gebiedskeuze. Ervaringen van het materiaal aanhorend. wat ging kapot, wat leek handig maar in de praktijk niet. etc etc. Dat zal een studie op zich worden maar zo kan je het ontbreken van ervaring wat ondervangen.
fok/genua rolsystemen of juist niet, dubbele dieselfilters of niet, dieseltank, zon, wind, water generator, zonnenschermen, Mantus of Rokna, hoeveel, lijnen, drogue, windvaan, sea survival training, medical first aid of shore, vhf, SSB, Inreach, trysail of niet, 4e rif, stormsailing, leren zeevissen, getijden, stromingen, etc etc, superleuk, veel maar met goed weer kan je onderweg leren, met slecht weer moet je het weten.
Het loont zich ook de moeite eens in Griekenland, VS, panama etc naar boten te kijken. NL is qua cruisers schepen beperkt en erg aan de prijs. En zeilles....in een kleine zwaardboot zeilen is erg leerzaam, omdat elke fout direct voelbaar is, als je al niet omdondert:) En als het goed en strak gaat, wowie!
Succes met jullie plannen!