plusfast schreef :
Chris89 schreef :
Nu heb ik toch het idee om zelf een boot te kopen.
...Op mooie zomeravonden korte tochtjes maken om van de ondergaande zon te genieten. Mooie weekenden meepakken. Of gewoon lekker in de haven aan boord een biertje drinken als het mooi weer is.
...Nu heb ik hier in Enkhuizen een Phantom 28 gevonden voor 3,5k, eventueel inclusief ligplaats. Ziet er niet uit, maar een beetje poetsen en schilderen zal al een wereld van verschil maken.
Mijn vraag: is zo’n boot zoiets waard? Of zijn er grote risico’s op grote problemen die de boot echt waardeloos maken? Klinkt het realistisch, of raden jullie het compleet af?
Op zich kan die boot dat best waard zijn, daar is weinig over te zeggen zonder de boot te zien, en eens verder te kijken dan alleen de buitenkant.
Maar je uitgangspunt is verkeerd. Jij stelt een budget vast, en zoekt een boot die daar binnen past. Op zich een goed begin, maar zou je niet beter eerst kunnen vast stellen wat je doel is met die boot? Wil je op het IJsselmeer varen, of ook op kleiner binnenwater? Wil je er ook mee de zee op kunnen? Wil je vooral comfortabel en rustig zeilen, of wil je aan wedstrijden mee (kunnen) doen? Ga je voornamelijk dagjes varen, of wil je ook een paar weken weg kunnen? En dan alleen, of met meer mensen aan boord?
Dat zijn vragen die je eerst eens voor jezelf moet beantwoorden, en dan eens kijken wat voor boot daar bij past. En er zijn nog veel meer vragen mogelijk. Een strijkbare mast maakt je vaargebied veel groter, een ophaalbare kiel of zwaard of zijzwaarden ook. Het materiaal van je toekomstige boot is van invloed op zowel de hoeveelheid onderhoud als de kosten daar van. Al of niet aanwezige apparatuur, en de ouderdom daarvan bepalen een behoorlijk deel van een vraagprijs, maar heb je alles wat er op aan en in zit wel nodig, of doe je liever zonder om zelf een keuze te kunnen maken?
Misschien is het verstandiger om als eerste boot juist een zo goedkoop mogelijk bootje op te zoeken en daar eens een jaar mee te varen zonder er veel aan uit te geven, zodat je in de praktijk kunt ondervinden wat voor boot het best bij jou past. En dan als je dat hebt vastgesteld te gaan zoeken naar jouw ideale boot, of wat daar het dichtst bij komt. Mijn eerste kajuitboot was een Kolibri 560 van nog geen vijfhonderd euro, zeilklaar met buitenboordmotor. Ik kwam er snel achter dat ik geen snelle boot wil, maar veel meer waarde hecht aan comfort op het water, dus heb ik nu een motorsailer. Dat zal jouw keus mogelijk niet zijn, maar weet je dat nu al zeker?
Heel verstanding stukje van PlusFast.
Daarnaast is belangrijk met klussen: hoeveel tijd heb je? Hoeveel kennis en ervaring heb je?
Tijd is noodzakelijk! Kennis en ervaring niet perse, maar als je dat niet hebt moet je wel de wil en doorzettingsvermogen hebben om je dat eigen te maken (en af en toe iets opnieuw te doen, dat hoort erbij als je nieuwe dingen leert).
Qua motor: vind je het leuk om (groot) onderhoud aan een diesel te doen?
Zo nee, zorg dat er een recente motor inligt. Of een buitenboordmotor (in bun ofzo), die kan je meenemen en wegbrengen voor onderhoud.
Verder zijn nieuwe zeilen echt prijzig, dus mooi als er een setje bijzit wat op z’n minst nog 2 seizoenen meegaat (tegen die tijd is het grote klussen aan de rest van je boot hopelijk wel klaar)
En let op vaste lasten: ligplaats / verzekering etc. Kosten bij een grotere boot lopen enorm op met de lengte (niet lineair, eerder exponentieel...) Een kleinere boot is ook wat handelbaarder in de sluis/haven etc. Heb je de grotere boot echt nodig, dan zeker doen. Maar met een 7 a 8 meter schip (Contessa 26 bijvoorbeeld) kan je ook langere tochten maken...
Veel plezier en succes! Altijd leuk een nieuw bootje zoeken...