steef ton schreef :
Hoi Harrie,
wat zeilervaring, zeilkennis en zeilbotenervaring betreft kan ik niet in je schaduw staan.
Maar wat ik al eens eerder heb geschreven, ooit, is dat ik eigenlijk nog nooit een boot heb gezien of ervaren waar ik niet meteen een heleboel dingen aan zou willen wijzigen (en heb dat ook gedaan, zoals je wellicht weet).
Ik begrijp precies wat je bedoelt. Op het ogenblik vaar ik pas met mijn tweede boot, ondanks het gegeven dat ik zes-en-zestig ben en al sinds 1985 een boot heb, na eerst een jaar of acht met iemand anders te hebben mee gevaren.
Beide boten heb ik in de loop der tijd 'naar mijn hand gezet' zoals ik dat zelf noem. Mede daardoor ken ik de boten van haver tot gort. Dat geeft mij een prettig gevoel. Ik weet wat ik aan de boot heb en ik word niet gekweld door allerlei vage angsten die ik op het forum nogal eens voorbij zie komen.
Maar natuurlijk is alles persoonlijk en ik wil Har's streven om tijdens zijn leven met zoveel mogelijk verschillende boten te hebben gevaren dan ook niet veroordelen of belachelijk maken.
De boot waar ik nu mee vaar is van een totaal ander concept dan mijn vorige. Van het gemiddelde kleine zeilbootje met een vinkiel en een balansroer naar een iets wat ik aanvankelijk voor een klomp met een zeiltje hield. Maar wel iets dat kan droogvallen en, ondanks het gegeven dat het veel groter en zwaarder is dan de vorige boot, een diepgang heeft van slechts 80 cm.
Als ik door m'n oogharen naar dat lijstje van Har's 20 boten kijk, zie ik toch vooral boten met een een relatief diep stekende kiel (meestal een vinkiel), die op een paar uitzonderingen na, in de categorie cruiser-racer zitten.
Behalve dat Har te kennen geeft liefst alleen te varen, is mij niet helemaal duidelijk wat het verder voor een zeiler is. Een typische wedstrijdzeiler? Of toch vooral een toerzeiler die harder wil gaan dan de gemiddelde AWB?
Ik zou Har een verandering van concept adviseren.
Eerder viel de suggestie van een "rollator boot" (een trimaran).
Dat van die rollator laat ik even voor wat het is. In dit geval is vooral de verandering van concept interessant. En dat hoeft dan ook nog 's niet ten koste te gaan van snelheid..
Bijkomend voordeel: zo'n trimaran valt probleemloos droog en kan vrijwel overal waar meer dan een halve meter water staat komen. Har zou zich zomaar de geneugten van het echte
gunkholing eigen kunnen maken..