AndreAzuree schreef :
Maar goed, waar blijven de harde argumenten?
Ok, hier zijn er een paar. Ik ben absoluut geen fan van HR, Najad, Contest of vergelijkbare boten, maar er is toch echt een onderscheid in kwaliteit met de goedkopere productie boten. Dit vertaald zich weer naar minder onderhoud en makkelijker troubleshooten en dus meer tijd voor zeilplezier.
Zo kiezen ze bijvoorbeeld het juiste dekbeslag en lieren. Op veel productie boten zijn de lieren 1 of 2 maten te klein om zodoende €5000 of zelfs €10000 uit te kunnen sparen. Ik erger mij altijd mateloos aan die sub-standaard liermaten.
Zo ook met ankerbeslag, op de gemiddelde productieboot is het ankerbeslag zo onder de maat dat dit altijd voor probemen gaat zorgen als je de boot echt gaat gebruiken.
Constructie: de meeste productie boten worden net iets sterker/zwaarder gebouwd als de minimale wettelijke eisen, dit is minder werk, vergt minder materiaal en levert een lichtere boot op. Het nadeel daarvan is echter weer dat als je een keer een zandbankje mee pikt dat je eigenlijk de boot uit het water moet halen om er zeker van te zijn dat er geen schade is. De merken zoals waar jij naar vraagt bouwen dit allemaal zo overbemeten dat je daar niet van wakker hoeft te liggen, dat weegt echter wel meer (soms met mindere zeileigenschappen tot gevolg) en kost zomaar 10.000 extra op een 40 voeter.
De low-budget zeilen op de meeste productie zeiljachten zijn gewoon zwaar prut, als je daar wat knaps op wilt hebben dat wat langer mee gaat als een jaartje of 3 dan moet je ook zomaar weer 10.000 extra neer lappen.
De roeren van de HR's en vergelijkbare zijn veel zwaarder gebwoud, dat betekend dat de lagers het minder zwaar te verduren hebben en dat de autopilot minder hoeft te werken. De elektrische systemen zijn veel netter uitgelegd en is veel beter over nagedacht waardoor je veel makkelijker zaken kunt toevoegen, ook is alles veel beter gelabeld en is het zoeken van problemen daardoor aanzienlijk makkelijker. Het aanleggen van zo'n systeem kost echter wel tweemaal zoveel tijd en daar moet je wel voor betalen.
De motoren in de Hallbergs en contesten zijn zwaar en zwaar over bemeten (vind ik geen voordeel) maar je betaald zomaar tweemaal zoveel. Dit omdat je een zwaardere schroefas nodig hebt, een groetere schroef, een grotere schroefaskoker, zwaardere fundatie en ga zo maar door. Met alleen de aanschaf van een groter motorblok ben je er niet.
Al deze zaken (en er zijn er nog veel meer) tikken hard aan en je bent zomaar het dubbele of drie dubbele kwijt voor een boot van dezelfde maat. Voeg daar aan toe dat dit oot tot veel meer arbeidsuren leidt tijdens de bouw en dat dit door vaklui word gedaan in plaats van fabrieksmedewerkers en dat leid tot veel langere levertijden. Een lange levertijd voor een nieuwe boot drijft de prijs van gebruikte boten aanzienlijk op. Zo kunnen ze zelf hun prijzen hoog houden, al dan niet kunstmatig.
Veel dingen die je terug ziet op de dure boten zoals HR en Contest zijn echt zo als het zou moeten en waar het vaak aan schort op de goedkope(re) productie boten. Ik vind het alleen jammer dat het telkens zo in een oudbollig jasje met matige zeileigenschappen gegoten moet worden.
Misschien heb je gelijk, ik heb eigenlijk te weinig ervaring met moderne goedkope productieboten om dat heel goed te beoordelen. Een aantal zaken die je noemt, lijken mij vanzelfsprekend, maar kun je misschien niet op een moderne Beneteau of Bavaria vinden.