Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: een oudere boot of nieuwere fabrieksboot

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 16:42 #1189687

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Erikdejong schreef :
Ik vind het alleen jammer dat het telkens zo in een oudbollig jasje met matige zeileigenschappen gegoten moet worden.

Dat is met de HR412, HR44 toch wel een beetje verleden tijd? Jammer genoeg, wat mij betreft want qua design zou ik liever een Rassy van de negentiger jaren kopen dan een nieuwe. Gelukkig ontbreekt voor beide opties het geld, dus ik hoef er niet te lang bij stil te staan... B)

Trouwens, bij een ‘loterijgelukje’ zou ik ook gaan shoppen bij K&M. Oók van die kwaliteitsproducten (in mijn ogen).
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 16:43 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 17:01 #1189694

Kendu schreef :
Trouwens, bij een ‘loterijgelukje’ zou ik ook gaan shoppen bij K&M. Oók van die kwaliteitsproducten (in mijn ogen).
Inderdaad, echt super boten als het op de basis kwaliteit aankomt (systemen laten soms nog wel wat te wensen over). Je moet echter wel (veel) extra geld mee brengen, op een vast budget bouwen kunnen ze daar nog niet zo goed en je moet ook geduld hebben, ze zijn nooit op de afgesproken tijd klaar met de boot. Echter ook deze boten zijn ver buiten het budget van de TS en dus eigenlijk niet relevant.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 17:07 #1189700

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
Erikdejong schreef :
Kendu schreef :
Trouwens, bij een ‘loterijgelukje’ zou ik ook gaan shoppen bij K&M. Oók van die kwaliteitsproducten (in mijn ogen).
Inderdaad, echt super boten als het op de basis kwaliteit aankomt (systemen laten soms nog wel wat te wensen over). Je moet echter wel (veel) extra geld mee brengen, op een vast budget bouwen kunnen ze daar nog niet zo goed en je moet ook geduld hebben, ze zijn nooit op de afgesproken tijd klaar met de boot. Echter ook deze boten zijn ver buiten het budget van de TS en dus eigenlijk niet relevant.

Ja we zijn al lang off-topic....
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 17:23 #1189706

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
Bedankt voor de soms interessante & amusante antwoorden.

Een Hr is misschien mogelijk binnen 20 jaar maar nu nog even niet.

Ik ga eerst eens wat verschillende boten gaan zeilen en kijken deze zomer & najaar zo denk ik een veel betere indruk te krijgen van de verschillen.

ik Blijf met de vraag zitten hoe polyester verouderd (trek/druk/slagkracht) hiervoor heb ik even naar een vroegere studiegenoot gemaild in de hoop dat hij antwoordt. Als zijn antwoord positief is kan ik ook eens nadenken/rekenen om een goed ontworpen oude boot volledig te restomod/retrofitten.

dan is het natuurlijk weer een project aan het worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 18:26 #1189727

Het polyester is zelden een probleem. Balsa kernmateriaal en gelcoat meestal wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 19:03 #1189752

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Er ligt hier een HR31 naar ons, met exact dezelfde Lewmar 40 lieren als onze Elan 333.

Mast en giek beiden ook van Seldén van gelijke diameter.

Ik geloof wel dat de rompen sterker gebouwd zijn.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 19:21 #1189760

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Destijds lag er naast onze 31.7 ook een HR 31. Drie jaar ouder en de buurman had er 55 k meer voor betaald. Onze boot was drie jaar jonger. Liertjes waren 32 en geen selftailers. Die van ons waren 32 en 40 ers en wel selftailers. Dezelfde motor en, enz.
Mooie boot hoor maar veeeeel geld voor zoiets met veeeel minder ruimte.
Laatst bewerkt: 29 juli 2020 19:26 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 29 juli 2020 23:16 #1189831

Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar goed, waar blijven de harde argumenten? ;)
Ok, hier zijn er een paar. Ik ben absoluut geen fan van HR, Najad, Contest of vergelijkbare boten, maar er is toch echt een onderscheid in kwaliteit met de goedkopere productie boten. Dit vertaald zich weer naar minder onderhoud en makkelijker troubleshooten en dus meer tijd voor zeilplezier.

Zo kiezen ze bijvoorbeeld het juiste dekbeslag en lieren. Op veel productie boten zijn de lieren 1 of 2 maten te klein om zodoende €5000 of zelfs €10000 uit te kunnen sparen. Ik erger mij altijd mateloos aan die sub-standaard liermaten.
Zo ook met ankerbeslag, op de gemiddelde productieboot is het ankerbeslag zo onder de maat dat dit altijd voor probemen gaat zorgen als je de boot echt gaat gebruiken.
Constructie: de meeste productie boten worden net iets sterker/zwaarder gebouwd als de minimale wettelijke eisen, dit is minder werk, vergt minder materiaal en levert een lichtere boot op. Het nadeel daarvan is echter weer dat als je een keer een zandbankje mee pikt dat je eigenlijk de boot uit het water moet halen om er zeker van te zijn dat er geen schade is. De merken zoals waar jij naar vraagt bouwen dit allemaal zo overbemeten dat je daar niet van wakker hoeft te liggen, dat weegt echter wel meer (soms met mindere zeileigenschappen tot gevolg) en kost zomaar 10.000 extra op een 40 voeter.
De low-budget zeilen op de meeste productie zeiljachten zijn gewoon zwaar prut, als je daar wat knaps op wilt hebben dat wat langer mee gaat als een jaartje of 3 dan moet je ook zomaar weer 10.000 extra neer lappen.
De roeren van de HR's en vergelijkbare zijn veel zwaarder gebwoud, dat betekend dat de lagers het minder zwaar te verduren hebben en dat de autopilot minder hoeft te werken. De elektrische systemen zijn veel netter uitgelegd en is veel beter over nagedacht waardoor je veel makkelijker zaken kunt toevoegen, ook is alles veel beter gelabeld en is het zoeken van problemen daardoor aanzienlijk makkelijker. Het aanleggen van zo'n systeem kost echter wel tweemaal zoveel tijd en daar moet je wel voor betalen.
De motoren in de Hallbergs en contesten zijn zwaar en zwaar over bemeten (vind ik geen voordeel) maar je betaald zomaar tweemaal zoveel. Dit omdat je een zwaardere schroefas nodig hebt, een groetere schroef, een grotere schroefaskoker, zwaardere fundatie en ga zo maar door. Met alleen de aanschaf van een groter motorblok ben je er niet.

Al deze zaken (en er zijn er nog veel meer) tikken hard aan en je bent zomaar het dubbele of drie dubbele kwijt voor een boot van dezelfde maat. Voeg daar aan toe dat dit oot tot veel meer arbeidsuren leidt tijdens de bouw en dat dit door vaklui word gedaan in plaats van fabrieksmedewerkers en dat leid tot veel langere levertijden. Een lange levertijd voor een nieuwe boot drijft de prijs van gebruikte boten aanzienlijk op. Zo kunnen ze zelf hun prijzen hoog houden, al dan niet kunstmatig.

Veel dingen die je terug ziet op de dure boten zoals HR en Contest zijn echt zo als het zou moeten en waar het vaak aan schort op de goedkope(re) productie boten. Ik vind het alleen jammer dat het telkens zo in een oudbollig jasje met matige zeileigenschappen gegoten moet worden.

Misschien heb je gelijk, ik heb eigenlijk te weinig ervaring met moderne goedkope productieboten om dat heel goed te beoordelen. Een aantal zaken die je noemt, lijken mij vanzelfsprekend, maar kun je misschien niet op een moderne Beneteau of Bavaria vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 30 juli 2020 11:59 #1189931

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :Dat verhaal over "Degelijke zweedse/duitse/etc. merken" doet me ook een beetje denken aan te autobranche. Daar gaat dat in ieder geval niet op. De degelijkste merken zijn sinds jaar en dag de Japanners en Koreanen. Verder heeft niemand me ooit goed kunnen uitleggen waarom een Hallberg zoveel beter gebouwd is dan een een Beneteau, Hanse of wat voor merk dan ook. Ik sta open voor argumenten.
Stap zelf eens binnen bij de door jou genoemde schepen. En jij ,als kenner, hoort dan enig verschil te zien.

OK, totaal Off Topic maar dan weel even het voorbeeld van de autobranche doortrekken. In 1992 bezocht ik een goede vriend van mij op de Millford Proofing Ground. de testfasciliteit van GM. Daar maakten ze de transmissielijn voor Rolls Royce. Daar reden er dus een stuk of wat van rond en in één werd een deuk in de achterdeur gereden. Nieuwe deur gekregen van RR. Hele middag bezig geweest die passend te krijgen. Ze deden daar ook aan reverse engineering en om die reden drie keer de zelfde Lexus gekocht en totaal uit elkaar gehaald. Daarna alles door elkaar gegooid en weer in elkaar gezet. Alles paste zonder nabewerking en starten, lopen. Volgens hem de best gebouwde auto van dat moment.
7
Maar op dat moment wel een auto met nul imago, het merk was nog niet geladen.

Maar de vergelijking is niet helemaal door te trekken. Ik zou geen 30.000 euro ver hebben voor een Rolls Royce maar als iemand mij voor dat bedrag een Hallberg Rassy 310 aanbied ben ik koopman.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 30 juli 2020 13:32 #1189947

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
Bert65 schreef :
Maar de vergelijking is niet helemaal door te trekken. Ik zou geen 30.000 euro ver hebben voor een Rolls Royce maar als iemand mij voor dat bedrag een Hallberg Rassy 310 aanbied ben ik koopman.

Het zal dan inderdaad wel druk worden.

Zelfs een Jeanneau Sun Odyssey van die leeftijd (na 2010) koop je normaal gesproken niet voor 30K.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 30 juli 2020 19:06 #1190089

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
hnrts schreef :
Bert65 schreef :Maar de vergelijking is niet helemaal door te trekken. Ik zou geen 30.000 euro ver hebben voor een Rolls Royce maar als iemand mij voor dat bedrag een Hallberg Rassy 310 aanbied ben ik koopman.
Het zal dan inderdaad wel druk worden.

Zelfs een Jeanneau Sun Odyssey van die leeftijd (na 2010) koop je normaal gesproken niet voor 30K.

Dat snap ik helemaal, het ging mij om de vergelijking. Ik heb de indruk dat je met auto's nog veel meer voor het typeplaatje betaald dan bij boten. Een Hallberg Rassy mag dan zijn naam in rekening brengen, maar ik heb zeker niet de indruk dat je een slechte boot koopt.

Het equivalent van de Lexus heb ik helaas nog niet in als zeilboot gevonden.

Maar om een klein beetje verder te helpen: Wij zoeken naar een courante boot van na 2000, een Jeanneau of een Beneteau of een Dufour. Onze overwegingen zijn dat een oudere boot (80 er jaren) die echt goed gemaakt is maar net op jouw manier goed gemaakt moet zijn. Bovendien hoop ik dan osmose en hangend vinyl te vermeiden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 30 juli 2020 20:47 #1190112

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
Bert65 schreef :
hnrts schreef :
Bert65 schreef :Maar de vergelijking is niet helemaal door te trekken. Ik zou geen 30.000 euro ver hebben voor een Rolls Royce maar als iemand mij voor dat bedrag een Hallberg Rassy 310 aanbied ben ik koopman.
Het zal dan inderdaad wel druk worden.

Zelfs een Jeanneau Sun Odyssey van die leeftijd (na 2010) koop je normaal gesproken niet voor 30K.

Dat snap ik helemaal, het ging mij om de vergelijking. Ik heb de indruk dat je met auto's nog veel meer voor het typeplaatje betaald dan bij boten. Een Hallberg Rassy mag dan zijn naam in rekening brengen, maar ik heb zeker niet de indruk dat je een slechte boot koopt.

Het equivalent van de Lexus heb ik helaas nog niet in als zeilboot gevonden.

Maar om een klein beetje verder te helpen: Wij zoeken naar een courante boot van na 2000, een Jeanneau of een Beneteau of een Dufour. Onze overwegingen zijn dat een oudere boot (80 er jaren) die echt goed gemaakt is maar net op jouw manier goed gemaakt moet zijn. Bovendien hoop ik dan osmose en hangend vinyl te vermeiden.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als equivalent van de Lexus is misschien de Elan van omstreeks 2000 (maar dan weer niet de recentere bouwjaren) een goed voorbeeld. Goede boten zonder ingeprijsde exclusieve merknaam. Bijvoorbeeld de Elan 40. Daarna werd het volgens sommige kenners minder.

Ook bij Bavaria zijn de meningen verdeeld of de bouwjaren na 2000 minstens net zo goed zijn als daarvoor.

Verder moet je niet alleen naar het bouwjaar, maar ook naar het ontwerpjaar kijken. Een splinternieuwe boot kan nog steeds ontwerpjaar 1980 zijn met de eigenschappen uit 1980. Uiteraard wel zonder 40 jaar slijtage.

Vinylester schijnt het toverwoord tegen osmose te zijn. Op dit forum zijn daar wel wat draadjes over te vinden. Maar de ene osmose is de andere niet en soms gewoon niks aan doen en lekker doorvaren. Moet je er wel een deskundige bijhalen die over een bepaalde situatie iets zinnigs kan zeggen.
Laatst bewerkt: 30 juli 2020 20:51 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 30 juli 2020 20:53 #1190114

Lexus geen ingeprijsde merknaam? Twee keer zo duur als de 90% identieke Toyota, maar dan met duurdere bekleding en een blinkendere badge. (Ok ok dat is wat achterhaald misschien)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 31 juli 2020 22:18 #1190368

  • sammyH
  • sammyH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
iemand ervaring met

auquiez Pretorien 35?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 31 juli 2020 22:40 #1190372

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1016
sammyH schreef :
iemand ervaring met

auquiez Pretorien 35?

Ik neem aan dat je "Wauquiez" bedoelt.

Mijn persoonlijke mening is "vergane glorie". Het merk Wauquiez uit die tijd behoort zonder meer tot de Rolls Royce onder de zeilboten (in positieve zin). Dit is echter een IOR ontwerp met de bijbehorende IOR "eigenaardigheden". Zie verder internet voor de uitgebreide toelichting. Verder vind ik dat men er gemiddeld genomen teveel voor vraagt.

Een Wauquiez Centurion 36/38 daarentegen (ook niet goedkoop) kan nog steeds - mits goed onderhouden - een boot zijn om "u" tegen te zeggen, maar uiteraard niet bedoeld om wedstrijden mee te winnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 31 juli 2020 23:11 #1190376

Bert65 schreef :
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :Dat verhaal over "Degelijke zweedse/duitse/etc. merken" doet me ook een beetje denken aan te autobranche. Daar gaat dat in ieder geval niet op. De degelijkste merken zijn sinds jaar en dag de Japanners en Koreanen. Verder heeft niemand me ooit goed kunnen uitleggen waarom een Hallberg zoveel beter gebouwd is dan een een Beneteau, Hanse of wat voor merk dan ook. Ik sta open voor argumenten.
Stap zelf eens binnen bij de door jou genoemde schepen. En jij ,als kenner, hoort dan enig verschil te zien.

OK, totaal Off Topic maar dan weel even het voorbeeld van de autobranche doortrekken. In 1992 bezocht ik een goede vriend van mij op de Millford Proofing Ground. de testfasciliteit van GM. Daar maakten ze de transmissielijn voor Rolls Royce. Daar reden er dus een stuk of wat van rond en in één werd een deuk in de achterdeur gereden. Nieuwe deur gekregen van RR. Hele middag bezig geweest die passend te krijgen. Ze deden daar ook aan reverse engineering en om die reden drie keer de zelfde Lexus gekocht en totaal uit elkaar gehaald. Daarna alles door elkaar gegooid en weer in elkaar gezet. Alles paste zonder nabewerking en starten, lopen. Volgens hem de best gebouwde auto van dat moment.
7
Maar op dat moment wel een auto met nul imago, het merk was nog niet geladen.

Maar de vergelijking is niet helemaal door te trekken. Ik zou geen 30.000 euro ver hebben voor een Rolls Royce maar als iemand mij voor dat bedrag een Hallberg Rassy 310 aanbied ben ik koopman.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ha, mooi verhaal dit! Vergelijkbaar verhaal gaat over Honda. Die kochten Rover in de jaren 80. Toen ze de Rovers uit elkaar schroefden schrokken ze van de ruime toleranties en vele fouten. Ze keurden de hele productie af en vlogen Japanse engineers in. Toen gingen ze op de Japanse manier testen: ieder blok wordt 24 uur op vol vermogen getest. 2% van de blokken overleeft dit niet, de andere 98% wordt ingebouwd. Daarom heeft Honda een 10 x keer lagere engine failure rate dan bijv. Audi. Dat is echt kwaliteit. Mee eens dat Lexus kwaliteit ingeprijsd is. Ik reed vroeger een IS200, die was net zo duur als een BMW. Maar absolute topkwaliteit. Ik zou inderdaad geen vergelijking weten in de botenwereld.
Laatst bewerkt: 31 juli 2020 23:13 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 06:57 #1190395

De dag dat mensen het verschil tussen tolerantie n speling snappen geef ik een feestje :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 08:35 #1190424

dat is toch niet zo moeilijk? het zijn toch gewone Nederlandse woorden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 15:17 #1190522

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3095
AndreAzuree schreef :
dat is toch niet zo moeilijk? het zijn toch gewone Nederlandse woorden?

Trouwens:"Knappe kerel" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 15:59 #1190534

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Je mag wel wat blijer kijken met zo'n nieuwe schuit ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 16:50 #1190547

madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
dat is toch niet zo moeilijk? het zijn toch gewone Nederlandse woorden?

Trouwens:"Knappe kerel" ;)


haha, ja dit is niet mijn beste foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 01 aug 2020 16:51 #1190548

holtere schreef :
Je mag wel wat blijer kijken met zo'n nieuwe schuit ;)

klopt, ik ga even die andere weer uploaden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 24 aug 2020 12:51 #1198915

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
boarderbas schreef :
De dag dat mensen het verschil tussen tolerantie n speling snappen geef ik een feestje :blink:

Het maakt niks uit. Het klopt(e) in beide gevallen. De speling was te groot en de tolerantie t.a.v. de speling ook. De grootste Engelse autofabriek (in Engelse handen) is op dit moment volgens mij Morgan. En dat hebben de Engelsen helemaal zelf gedaan.

De grootste autofabriek in Engeland is van Nissa

Opmerking over Lexus en Toyota aan elkaar identiek zijn klopten toen iig niet. Nieuwe fabriek gebouwd met nieuwe kwaliteitssystematiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 24 aug 2020 13:22 #1198927

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Sirius voldoet aan criterium "Lexus"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

een oudere boot of nieuwere fabrieksboot 24 aug 2020 13:39 #1198937

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4146
Ik vond dat wel een leuke vergelijking. Ik vind ze in eerste instantie ook niet zo mooi, maar volgens Jacht.tv wel een goede boot.

Een Lexus is tweedehands heel betaalbaar, ik weet niet of dat hier ook zo is.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl