Dank voor alle tips!
Korte reactie op een aantal:
Beneteau Forban: vind ik een prachtig scheepje met ook de gewenste eigenschappen; valt echter af door diepgang en gewicht (0,85m, 1200kg(!) )
Ocean 18: valt af door vaste kiel, dus diepgang.
.
Efsix: komt qua model in aanmerking; Idee van een hefkiel schrikt me wat af: ik vind het een geruststellende gedachte dat een klapzwaard gewoon omhoog scharniert als ie iets tegenkomt onder water. om die reden vind ik bijvoorbeeld een steekzwaard ook minder aantrekkelijk.
Leisure 17; opzich een leuk bootje, lijkt in de buurt te komen
Midget 15: Helemaal super
lijkt ideale balans tussen vaargedrag en gewicht. Ook nog eens erg aantrekkelijke lijnen: ik houd wel van zo'n leuk gezeegd bootje. Lijken er echter maar erg weinig van te zijn... Zijn er ook andere soortgelijke bootjes?
Ook nog op mp gespot een "Seasafe Dandy" : iemand daar ervaring mee?
Enig onderzoek- mede n.a.v. bovenstaande tips- en wat eigen speurwerk leert me waarom ik moeilijk mijn ideale bootje kan vinden: mijn requirements lijken wat wederzijds uitsluitend:
-Enerzijds zoek ik geloof het vaargedrag van een "heavy displacement" type romp, idealiter met ondiepe lange kiel (zoals bv midget 15). Als ik bv oudere houten schepen (div platbodems, zeilpunters, stalen schepen, ding als selway fisher morning tide etc zie dan levert dit volgens mij het zeilgedrag op wat ik wens, namelijk een boot waar je meer in dan op zit en die relatief rechtop blijft in diverse omstandigheden. Ook een klassieke gaffel/logger / gaff cutter tuigage sprekt me best aan. Inherent aan zo'n ontwerp is natuurlijk voldoende gewicht/balast om genoeg van die romp onder water te krijgen om stabiel te zijn (genoeg waterverplaatsing dus)
-Anderzijds zoek ik naar een onderhoudsarme boot, dus logischerwijs polyester. Makkelijk trailerbaar: dat betekent allebei inherent weinig gewicht. Dat lijkt wederzijds uitsluitend...
Echter: ik zag op de website van "la gazele des sables" het concept van waterballast om een polyester romp voldoende waterverplaatsing te geven, met als voordeel dat dat gewicht er op de trailer niet inzit. Die "gazelle des iles" spreekt me wel aan, maar beschikbaarheid en betaalbaarheid maken dit geen realistische optie.
Mijn vragen:
Is bovenstaande redenatie enigermate logisch?
Zijn er bootjes rond de 5m a 6m op de nederlandse markt met zo'n waterballast-concept?
Is er een reden om géén waterballast te willen hebben?
Voor de volledigheid: mijn definitie van makkelijk trailerbaar is dat de boot en trailer samen max 750 kg zijn en de boot idealiter door 1 persoon op de trailer gezet kan worden (gaat voor mijn gevoel ongeveer hand in hand; maar ik hoor het graag als ik dat mis heb)
(edits voor aanvullingen en typo-correctie)