Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Normvervaging in de botenmarkt

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 14:26 #1226965

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Eens maar ik blijf lekker met mijn bootje varen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 14:31 #1226966

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Nu pas?

Ik vind dat al jaaaren .

Er zijn vast goede bootmakelaars, maar helaas heb ik die nooit ontmoet en het roze bril gevoel is bij de verkopers nog staads zwaar aanwezig.

Anderzijds heb ik een paar jaar geleden Babbels moeten verkopen.

De koper het vel niet over de oren gehaald, maar als ze nu op de markt had geweest had ik zonder blikken of blozen 50-70 % meer gevangen denk ik.

Het is natuurlijk een kopersmarkt en de spoleing wordt dun.....

De kans is aanwezig dat er over een tijdje opeens weer n aantal schepen te koop komen voor - ons -betere prijzen omdat de huidige schippers toch ervaren dat het niet allemaal zo leuk en makkelijk is.......
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 15:38 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 14:53 #1226972

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Hoe ervaar jij dat met kopers voor jouw boot? Even er vanuit gaande dat je die te koop hebt of al hebt verkocht?

Ik ben wel met je eens dat de prijzen wel hoog zijn, in vele gevallen. Zal de marktwerking wel zijn op het moment ;-)

Echt leuk om voor iets anders te kijken zit er voor ons dus ook even niet in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 14:54 #1226973

Met de door Corona gestegen vraag lijkt het idd nog erger dan het de laatste jaren al is. Je ziet af en toe dingen voorbijkomen dat je denkt: hoe durf je dit zo aan te bieden...

@Anjo: er zijn wel een paar nette in NL, bijvoorbeeld Bauke van Schepenkring in Lelystad. Hij geeft gewoon netjes aan wat de stand van zaken is. Wehmeyer in Naarden is ook niet verkeerd. Delta Marina in Kortgene is ook vrij netjes met de info (wel even bellen op de website staat vaak niet al te veel info).
Het kan ook anders: er zit in Lelystad ook Bach yachting, en dat is de slechtste makelaar die ik tot nu toe in NL heb meegemaakt... Hoe die denkt te kunnen communiceren, is van een niveau dat ik nog nooit had meegemaakt (dan wel voor mogelijk had gehouden).
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 14:54 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:04 #1226975

SanderH schreef :
Hoe ervaar jij dat met kopers voor jouw boot? Even er vanuit gaande dat je die te koop hebt of al hebt verkocht?

Ik ben wel met je eens dat de prijzen wel hoog zijn, in vele gevallen. Zal de marktwerking wel zijn op het moment ;-)

Echt leuk om voor iets anders te kijken zit er voor ons dus ook even niet in.

Ik had een First 305 te koop. Wisselende soort kijkers. Zo had ik een echtpaar dat eigenlijk een caravan zocht, maar ook mensen die gericht op een 305 afkwamen. En kijkers die je 2 uur bezighouden en vervolgens niets meer laten horen.
Van meet af aan ben ik eerlijk geweest over de boot en dat werpt vruchten af, ook in vertrouwen. De uiteindelijke koper is een tevreden mens en dan is het leuk zaken doen. Misschien wijk ik af, maar een boot lever ik ook echt vaarklaar af, compleet met instructieboek, historie, reservedelen, servicebeurt aan de motor, etc.

Wat mij daarom echt wel stoort, is dat de "bril" van verkopers wel erg "roze" is. Verwaarloosde boten aanbieden als "goed onderhouden" slaat natuurlijk nergens op. En dan zou je verwachten dat een makelaar de bril wat realistischer opzet, maar niets van dat alles. Volgens mij maken ze verkopers juist extra lekker met valse beloften.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:06 #1226980

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7387
EarlyMorningSunrise schreef :
Het kan ook anders: er zit in Lelystad ook Bach yachting, en dat is de slechtste makelaar die ik tot nu toe in NL heb meegemaakt... Hoe die denkt te kunnen communiceren, is van een niveau dat ik nog nooit had meegemaakt (dan wel voor mogelijk had gehouden).

Hardstikke goeie makelaar, zó makkelijk! Hier heb je de sleutel, ga maar fijn kijken, Opmerkingen? Doei, volgende klant.

En idd niets nieuws onder de zon.

Een poosje geleden lag er in de buurt een Westerly te koop, met een forumlid nog wezen kijken, leek aardig totdat het onderwaterschip bekeken was, osmose en andere schade, maar daar was de prijs ook naar.
Half jaar later stond dezelfde boot te koop bij een "makelaar" voor bijna de dubbele vraagprijs, binnen een maand verkocht, wel mooi verhaal erbij hoor.
Is het nu een goede makelaar?
Voor de verkoper, ja.
Voor de koper, een andere, tja, die is achteruit gehold.
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 15:08 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:11 #1226982

Je maakt wat mee: laatst een boot bekeken en gekeurd. Was door de jachtwerf nog even van een laagje AF voorzien omdat "de onderkant er niet zo mooi uitzag". Quess what? De makelaar leek het wel een goed idee om over alle roest op de kiel heen te smeren en -nog erger- over de opengekrabde blaasjes. Gelukkig had ik een verfkrabber bij me..
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:27 #1226986

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik zou eens een kijkje in Zweden en omstreken wagen.
Het zeilseizoen is daar relatief kort, en vaak gaan ze weer de overdekte loodsen in.
Niet altijd hoor, ook daar is rommel te koop.
Maar over het algemeen kan je veel moois daar vinden.

Plan er gelijk een mooie vakantie omheen als je haar gaat terugzeilen.
Ik ga dit ook nog een keertje doen, hartstikke leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:41 #1226990

Ik deel helaas jullie ervaringen. De meeste makelaars doen gewoon geen of weinig moeite. Zo zag ik vieze boten (van binnen en buiten), boten met structurele defecten (verende dekken, gebroken mastondersteuning) en boten met bilges vol water en olie. De beste makelaars zijn redelijk eerlijk, maar doen weer geen moeite om de boot verkopen. Uiteindelijk ( niet om deze reden alleen ) heb ik een nieuw schip gekocht, rechtstreeks van de werf. Het niveau van service dat je dan krijgt is natuurlijk onvergelijkbaar. Maar goed, daar betaal je ook voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 15:51 #1226991

Om eerlijk te zijn heb ik wel enig begrip voor de makelaar. Er zijn nu eenmaal bezichtigingen bij met mensen die "kijke, kijke, nie kope". Als je daar dan veel tijd in steekt, frustreert dat uiteindelijk ook. Maar aan de andere kant: dan moet je maar geen makelaar worden. Dat er makelaars zijn die hun antwoorden op je vragen moeten halen uit de verkoop-advertentie is wel de andere kant van het spectrum.

Als ik enigszins de kans heb, neem ik bij echte interesse altijd contact op met de eigenaar.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 16:03 #1226996

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3324
EarlyMorningSunrise schreef :

8<
Het kan ook anders: er zit in Lelystad ook Bach yachting, en dat is de slechtste makelaar die ik tot nu toe in NL heb meegemaakt... Hoe die denkt te kunnen communiceren, is van een niveau dat ik nog nooit had meegemaakt (dan wel voor mogelijk had gehouden).

Die ervaring heb ik niet
Heb Bach als prima makelaar ervaren.
Aan de communicatieve eigenschappen van Pim heb ik dan ook niets op aan te merken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 17:35 #1227033

Hmm,

Veelal is de makelaar niet de beheerder van de boot. De opdrachtgever moet dus zelf de boot schoonhouden. Vaak kan dat via de makelaar dat ook tegen maandelijkse vergoeding gebeuren, maar dat doen niet alle booteigenaren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Yachting company muiderzand, Schepenkring Lelystad en Krijgsman in Drimmelen. Bij Bach nog nooit gelukt om iets te kopen, communicatie is daar wel altijd correct en redelijk snel.

Mijn ervaring is juist dat de verkopende makelaar vaak in moet praten op zijn opdrachtgever om de prijs te laten zaken, soms hoor je dan een bootmakelaar wel eens roepen: “ de eigenaar schrijft zonder blikken of blozen 60k af op zijn mercedes, maar 10k zakken op de boot om een deal te hebben, ho maar....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 17:38 #1227037

Sprokkie schreef :
...
Aan de communicatieve eigenschappen van Pim heb ik dan ook niets op aan te merken

Pim zit er niet meer(!). Wat er nu zit is echt list & bedrog.. Hoewel Pim dit hier niet open op het forum zal toelichten, maar ik weet dat hij er ook bepaalde 'smaak' aan heeft overgehouden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 18:13 #1227052

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Sonador schreef :
Ik zou eens een kijkje in Zweden en omstreken wagen.
Het zeilseizoen is daar relatief kort, en vaak gaan ze weer de overdekte loodsen in.
Niet altijd hoor, ook daar is rommel te koop.
Maar over het algemeen kan je veel moois daar vinden.

Plan er gelijk een mooie vakantie omheen als je haar gaat terugzeilen.
Ik ga dit ook nog een keertje doen, hartstikke leuk!

Of ze staan buiten met een zeiltje er overheen. Maar ja, Zweden is wel echt een botenland. Relatief goed onderhouden, je ziet vrij veel goed getrimde tuigen met nieuwere zeilen, vaker laminaat, veel recent gepoetste boten, en tussen dat alles zijn ook wel koopjes te vinden. Zou zomaar kunnen dat ik volgend jaar zomer hier een bootje op de kop tik( staat hier wel een leuk bootje achter de schuur) en de zomer in de archipel en rond Gotland doorbreng voor ik weer een naar Nederland kom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 18:20 #1227054

Niet alleen makelaars ook particulieren doen maar weinig moeite. Ik zag een jacht te koop staan waar alle foto's in het donker waren genomen met flitslicht. Dus een stukje mast... veel zwart, een stukje romp veel zwart, en dan van binnen een chaos met niet opgeruimde troep. Wat denken die verkopers, even heen en weer naar de haven na het eten, wat foto's flitsen en op marktplaats?
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 18:54 #1227074

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
De verwachtingen van verkopers zijn af en toe verbazingwekkend. Alsof ze puur goud in handen hebben, terwijl het eigenlijk om ouwe troep gaat.

Dit is niet alleen bij boten zo, maar ook bij apparatuur. Er is op Marktplaats op het moment een groepje verkopers actief die hun bootspullen steevast aanprijzen als "zo goed als nieuw", "goedwerkend" enz., terwijl je aan de foto's kan zien dat het om verouderde oude apparatuur in slechte staat gaat.

Voor deze apparatuur of losse onderdelen ervan wordt vaak de toenmalige originele nieuwprijs vermeld en verwacht men een bod dat nergens op slaat.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 18:55 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 18:56 #1227075

TheoBakker schreef :
Hmm,

Veelal is de makelaar niet de beheerder van de boot. De opdrachtgever moet dus zelf de boot schoonhouden. Vaak kan dat via de makelaar dat ook tegen maandelijkse vergoeding gebeuren, maar dat doen niet alle booteigenaren.

Zelf heb ik goede ervaringen met Yachting company muiderzand, Schepenkring Lelystad en Krijgsman in Drimmelen. Bij Bach nog nooit gelukt om iets te kopen, communicatie is daar wel altijd correct en redelijk snel.

Mijn ervaring is juist dat de verkopende makelaar vaak in moet praten op zijn opdrachtgever om de prijs te laten zaken, soms hoor je dan een bootmakelaar wel eens roepen: “ de eigenaar schrijft zonder blikken of blozen 60k af op zijn mercedes, maar 10k zakken op de boot om een deal te hebben, ho maar....

Dus de makelaar is niet verantwoordelijk voor de staat waarin de boot wordt aangeboden? Is dat niet een zwaktebod? En een teken dat de watersportbranche nog lang niet zo professioneel is als bijv. de autobranche?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 19:07 #1227084

Kijk, die vergelijking met de autobranche vind ik leuk.
Als je een tweedehands auto koopt bij een nette dealer, krijg je er een afleveringsbeurt bij, eventuele opties, gepoetst, etc.
Dat zou een aanmerkelijke verbetering zijn in de botenmarkt. Maar ik moet de eerste makelaar nog tegen komen die dat aanbiedt.
Ik heb het bij mijn laatste verkoop zo gedaan: servicebeurt aan de motor, nieuwe accu, documenten mapje, wasbeurt. Maar je kunt natuurlijk meer verzinnen: nieuwe AF, poetsen, apparatuur, eventuele reparaties uitvoeren, etc. Als de koper eventuele opties tegen meerprijs had willen hebben, had ik die ook geleverd (tot bepaalde hoogte). Volgens mij een gat in de markt voor makelaarsland.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 19:14 #1227087

Ik heb goede ervaringen bij Kappers jachtmakelaardij.
De vergelijking met autos gaat niet op. Autoverkopers zijn eigenaar van de auto. Iedere euro meer door poetsen gaat in hun zak.
Een huizenmakelaar gaat ook geen ramen wassen en de vloer poetsen voor een bezichtiging.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 19:15 #1227089

Maar daar zit nu ook net het verschil in tussen de botenmarkt en de automarkt. Een autohandelaar heeft de te verkopen auto in zijn bezit en kan daar mee doen wat hij wil om het zo goed en snel mogelijk te verkopen. Een botenmakelaar verkoopt iets wat niet van hem is en gaat dus geen kosten maken als de opdrachtgever dit niet betaald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 19:21 #1227092

Sea Force One schreef :
Ik heb goede ervaringen bij Kappers jachtmakelaardij.
De vergelijking met autos gaat niet op. Autoverkopers zijn eigenaar van de auto. Iedere euro meer door poetsen gaat in hun zak.
Een huizenmakelaar gaat ook geen ramen wassen en de vloer poetsen voor een bezichtiging.

tja, jij vergelijkt onroerend goed (een huis) met roerend goed (een bootje).
Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 19:54 #1227106

EarlyMorningSunrise schreef :
Sprokkie schreef :
...
Aan de communicatieve eigenschappen van Pim heb ik dan ook niets op aan te merken

Pim zit er niet meer(!). Wat er nu zit is echt list & bedrog.. Hoewel Pim dit hier niet open op het forum zal toelichten, maar ik weet dat hij er ook bepaalde 'smaak' aan heeft overgehouden ;)

Ik ben er begin 2018 weggegaan inderdaad :) ben daarna zelfstandig gaan opereren, tot heden met succes :)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:05 #1227115

“Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?”

- Hmm , ik heb heel andere ervaringen met jachtmakelaars.....
Zit hem wellicht ook in de prijsklasse.

- Verder heb ik andere ervaringen met sevice: ben bij Skips Maritiem in Lelystad paar keer bij onderhoud goed geholpen en goede afterservice, laatste 2 jaar in Leimuiden ook goede service.

- “Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? “. Dat is toch totale onzin. De eigenaren besteden de verkoop uit, niet het onderhoud en beheer. Zou toch te gek zijn: heb je 30 boten te koop tussen de 30 en 50 voet en dan moet de makelaar die gaan onderhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:09 #1227118

TheoBakker schreef :
“Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?”

- Hmm , ik heb heel andere ervaringen met jachtmakelaars.....
Zit hem wellicht ook in de prijsklasse.

- Verder heb ik andere ervaringen met sevice: ben bij Skips Maritiem in Lelystad paar keer bij onderhoud goed geholpen en goede afterservice, laatste 2 jaar in Leimuiden ook goede service.

- “Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? “. Dat is toch totale onzin. De eigenaren besteden de verkoop uit, niet het onderhoud en beheer. Zou toch te gek zijn: heb je 30 boten te koop tussen de 30 en 50 voet en dan moet de makelaar die gaan onderhouden.

Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn, er zullen ook goede makelaars zijn. Prijsklasse zou niet uit moeten maken, zelf zocht ik een boot tussen de 80k en 120k. Ik begrijp dus dat "fatsoenlijk presenteren" onzin is? Een makelaar zou er op zijn minst bij de eigenaar op kunnen aandringen dat de boot (net als bij een huis) er netjes uit ziet. Dat is immers ook in zijn belang. Als de eigenaar dat niet wil, dan kan hij er toch voor kiezen om zo'n vies apparaat überhaupt niet aan te bieden? Het komt namelijk zo onprofessioneel over bij de koper....
Laatst bewerkt: 12 nov 2020 20:10 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Normvervaging in de botenmarkt 12 nov 2020 20:45 #1227136

  • MrP
  • MrP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 597
AndreAzuree schreef :
Sea Force One schreef :Ik heb goede ervaringen bij Kappers jachtmakelaardij.
De vergelijking met autos gaat niet op. Autoverkopers zijn eigenaar van de auto. Iedere euro meer door poetsen gaat in hun zak.
Een huizenmakelaar gaat ook geen ramen wassen en de vloer poetsen voor een bezichtiging.
tja, jij vergelijkt onroerend goed (een huis) met roerend goed (een bootje).
Maar goed, los van alle vergelijkingen, ken ik weinig branches die zo amateuristisch en service-avers zijn als de watersport-branche. Ook al ben je geen eigenaar van het schip, je kunt het toch wel fatsoenlijk presenteren? Dat is toch gewoon deel van je job als makelaar? Hoe kun je in godsnaam een vies schip met olie in de bilge verkopen? Behalve tegen een bodemprijs?

Toch gaat die vergelijking niet helemaal mank. De essentie van het verhaal is dat het te (ver)kopen object niet in bezit is van de makelaar in tegenstelling tot de autodealer.
De eigenaar is niet bereid om zijn boeltje knap te houden of om daar voor te betalen.
De makelaar wil zo min mogelijk moeite er on steken en het schaadt hem ook niet want het kost hem niets als de boot weg ligt te rotten. In tegenstelling tot de eigenaar.
Dat een goede servicegerichte botenhandelaar een gat in de markt zou zijn vind ik lastig te zeggen. Schijnbaar werkt het lakse en onverschillige model voor voldoende partijen. Leuk is het als koper niet. En je moet verdomd scherp zijn.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik ben geen robot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl