Peter84 schreef :
Behalve een mogelijk (compressie/klep?) probleem met de motor, vind ik dit nogal meevallen, en zeker geen reden tot annulering verkoop. Is de boot aan jou gepresenteerd als 'zo goed als nieuw' of 'gebruikt' etc?
Je koopt een gebruikte boot. Dan zijn er altijd een aantal zaken die aandacht nodig hebben. Met een nieuwe vaak ook trouwens, maar dat is een ander verhaal.
Antwoord op jouw vraag is denk ik vooral afhankelijk van hoe de boot is gepresenteerd, en voor welke prijs. Qua motoreparatie misschien tot een goede onderlinge overeenkomst komen van verdeling kosten
waterboy schreef :
Herstellen zal mogelijk erg moeilijk worden, volgende problemen stelden zich.
-Moeilijke koudstart
-Controlelampjes werkten niet
-Roest huiddoorvoeren
-Roest kielbouten
-Roest onderwaterschip aanzet kiel
-Olie lek motor + veel olie onde carter
-Witte rook na 20 min motorbelasting
-Speling op het roer
-Overmatig motorgeluid (geen demper bij de luchtinlaat)
-Afsluiter toilet afgebroken, deze kan niet worden afgesloten
-Wil geen proefvaart op zeil doen
Tuurlijk is er altijd wel wat meer aan het schip. Daarvoor is juist die keuring. Zodat de koper inzicht krijgt in de onbekende (of verzwegen) gebreken en de herstelkosten hiervan. Maar ik neem aan dat er al een prijs is afgesproken en dat daarin bovenstaande lijst van gebreken nieuw zijn en dus niet tijdens de onderhandelingen meegenomen zijn. Ergste in die lijst lijkt me het weigeren van proefvaart onder zeil... Dat vind ik niet netjes en daar kan ook nog van alles uit komen.
Het ligt natuurlijk aan of de afgesproken prijs en de marktwaarde met bovenstaande gebreken te ver uiteen liggen. En of de eigenaar de prijs wil aanpassen of (deels) de kosten van de herstelwerkzaamheden op zich neemt. Hoe dan ook voor de koper kunnen het dus onverwachte kosten zijn.
Maar met de genoemde ontbindende voorwaarde: bij geen goed gevoel gewoon ontbinden. Dat goede gevoel krijg je toch niet terug.