Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 03 dec 2020 17:42 #1233525

Onze buiskap uit 2014 is gemaakt door Houtkoop uit Harderwijk. De kap ziet er nog steeds erg goed
uit.
Hij gebruikte destijds al een 3D meetapparaat om de boel in te meten. Hij heeft dan ook geen mal gemaakt, maar gewoon vanaf de 3D meetpunten gewerkt. Het paste allemaal perfect!
Mijn volgende kap (voor een andere boot) ga ik ook bij hem laten maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 03 dec 2020 17:43 #1233526

Sonador schreef :
Voor een bestaande kap is de oplossing van YB wel mooi, maar als je een nieuwe kap laat maken dan kan je de hangrepen net zo makkelijk aan de achterste boog lassen/maken.
Het geheel blijft dan makkelijk op te vouwen

Lassen is echt niet nodig . Bovendien kan dat alleen als de buiskap met een rits of drukknoppen aan de acterste buis vast zit .
Ik heb daar zelf deze dingen voor gebruikt dei ik op een andere boot zag en die zijn er speciaal voor bestemd : www.makefast.com/acatalog/STAI...ANDOFF_FITTINGS.html
Maar vraag me niet waar ik die gekocht had , waarschijnlijk in Engeland besteld want in Nedrland heb ik ze nog nergens gevonden.
Zijn ook wel andere mogelijkheden voor zoals deze: www.rvsland.nl/relingverbinder-25mm-A4.
Ad

Laatst bewerkt: 03 dec 2020 17:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 03 dec 2020 18:54 #1233541

Mijn ervaring is dat een extra grijpbuis heel onhandig is als je de kuiptent wilt aanritsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 03 dec 2020 19:41 #1233563

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2412
Sydeliefde schreef :
Mijn ervaring is dat een extra grijpbuis heel onhandig is als je de kuiptent wilt aanritsen.

Dat hangt er van af hoe de greep zit en waar het achterste deel wordt geritst. Bij mij geen enkel probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 04 dec 2020 06:43 #1233614

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
FKZ schreef :
Wil je hebben wat je nu hebt maar dan een ander kleurtje of wil je ook wijzigingen in b.v de hoogte? lees nieuw RVS frame oid?

A

Wat betreft het 3d plaatje hou er maar rekening mee dat geen een boot symmetrisch is. Een onderdeel van het mallen is om de kap zo symmetrisch mogelijk te laten lijken/zijn door soms her en der wat aan te passen wat heel goed kan op een 1:1 mal maar heel slecht in de computer.

Als je alles compleet 3d inmeet. Reken dan maar op 1 dag inmeten en tekenen en dan doe je het snel. Dit zal iemand doen met uurtarief van 75 euro inclusief afschrijving apparatuur en dan ben je zo maar 600 piek verder en heb jij je plaatje. Dat wil hij vast maken als je 1000 euro aftikt voor het plaatje en dan nog eens 2100 piek voor de kap.

Tot je bij dit hoofdstuk aankwam was ik het eens met jouw verhaal. De aannames die jij doet aangaande 3d inmeten doe jij nogal grofstoffelijk. Het uurtarief is er 1 van. Dit tarief ligt op het niveau binnen de zeilmakerij. Er wordt een onderscheid gemaakt in tarief tussen de ontwerper en andere taken binnen het bedrijf.

3d inmeten van jou sloepje kost een 3/4 uur inclusief stellen frame uiteraard. Het uittekenen en plot klaar maken circe 2 uur. Het cutten plotten dan nog een 1 uur. Hierna komen de handen er weer aan te pas. Prijstechnisch zijn er geen verschillen. De old school zeilmaker heeft minder te investeren, dus dat heft elkaar in het tarief inderdaad op.
Bij de 3d zeilmaker kan je naderhand nog wat finetunen. Dat kan bij een mal niet. Sterker nog, het gaat straks nog verder. Je zal gaan meemaken dat frames ingetekend gaan worden. Dit gaat inhouden dat je aan het bureau van de zeilmaker het hele ontwerp gaat maken (net als bij huizen).

Digitalisering is niet aan te ontsnappen.
Ergonomisch is het veel beter voor de medewerkers en last but not least....een veel lagere impact op eht milieu. 3d inmeten bespaart kilometers plastic WASTE.
Alle folie die wordt gebruikt om te mallen is niet recyclebaar. Tel eens op hoeveel materiaal er 1-malig wordt gebruikt en weggegooid. Ik heb me daar altijd aan geirriteerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 04 dec 2020 06:45 #1233616

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Easyzeiler schreef :
er staat me bij dat er iemand buiskappen namaakt, dus de oude als mal gebruikt wordt, volgens mij ben je dan een stuk goedkoper uit

Het kan, maar wordt echt minder mooi! Elke serieuze kappenmaker zal dit nooit op die manier aanvliegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie maakt goeie sterke flexibele buiskappen. 04 dec 2020 07:52 #1233625

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5325
Digitalisering is niet aan te ontsnappen.
Ergonomisch is het veel beter voor de medewerkers en last but not least....een veel lagere impact op eht milieu. 3d inmeten bespaart kilometers plastic WASTE.
Alle folie die wordt gebruikt om te mallen is niet recyclebaar. Tel eens op hoeveel materiaal er 1-malig wordt gebruikt en weggegooid. Ik heb me daar altijd aan geirriteerd.[/quote]

Lijkt mij ook.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl