bertilbeumer schreef :
Ik heb eens wat onderzoek gedaan naar een makelaardij-vorm á la autodealers maar kwam al snel tot de conclusie dat e.e.a. niet haalbaar is. Een autodealer heeft een door de RDW erkende “Bedrijfsvoorraad”: auto’s die zijn ingekocht en bestemd zijn voor verkoop, daardoor vrijgesteld van o.a. verzekering, belasting en APK. En waar een dealer jaarlijks op kan afschrijven. Zo’n systeem is er niet voor boten, voorzover ik weet. Consignatie is natuurlijk wel mogelijk.
Ik ben warm voorstander van een makelaardij-vorm waar service, garantie, aflevering, inbouw van opties, etc. (zoals bij autodealers) gelden. Maar dat moet fiscaal en bedrijfseconomisch dan wel kunnen c.q. lonen. Zolang de bestaande makelaardij-vorm voldoende brood verdient, verwacht ik dat er helaas geen interessante markt voor is.
Enige echte probleem bij boten is de verzekering maar die moet de autodealer ook zelf regelen via een collectieve verzekering bedrijfsvoorraad. Zoiets valt ook wel te regelen met een verzekeraar als je dat voor boten wilt lijkt me.
Het probleem met boten is volgens mij dat de opbrengst veel onzekerder is dan met auto's. Handelaren weten gewoon vaarwoor ze een auto kwijt kunnen en dus ook wat ze kunnen bieden bij inkoop/inruil. Bij boten is dit koffiedik kijken (recente bavs/jeanneaus en dat soort werk daar gelaten) en dus zullen de marges die de makelaar aanhoudt veel groter moeten zijn.