Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Makelaars

Makelaars 04 jan 2021 16:29 #1242222

Hierbij heb ik enkele vragen over wat jullie vinden van makelaars. (ervaringen en meningen)

Ik las hier laatst dat sommigen het liever willen zien zoals in de auto industrie dat er geen makelaars meer zijn, maar dat de "makelaars" de boten zelf gaan opkopen en dan onder eigen naam verkopen.
Dit met de motivatie dat sommige makelaars te weinig moeite doen om te verkopen (slordige boten, te hoge prijzen al dan niet door hun bepaald...)

Ik volg de mening dat het beter zou zijn dat er geen makelaars meer zijn. En dus zoals in de auto industrie; dat ze zelf de boten bezitten, nodige werken aan uitvoeren, service en opties aanbieden en dan verkopen.

Een andere vraag die mij stel: hebben makelaars meer contacten dan ons? Hebben ze een lijstje met potentiële kopers voor die boot wordt verkocht/ online wordt aangeboden? Wat is hun toegevoegde waarde naast advertenties plaatsen en goed kunnen verkopen?


Even een kleine topic hierover om wat meningen uit te wisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:42 #1242230

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Het is een vrije markt. Dus als een ondernemer er brood in ziet, dan staat niets hem in de weg om er aan te beginnen. Dat het er desondanks niet is kan betekenen dat het geen goed verdienmodel is. Bij huizen hebben we ook niet zoiets (althans niet op enige schaal).
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:47 #1242231

Bedankt voor de ingeving. :)
Ok... I see!
Dus volgens u is dit niet mogelijk/ moeilijk in de botenmarkt?
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 16:48 door ZEILEN01010.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:48 #1242233

Omdat sommige makelaars het volgens TS niet goed doen moeten er, volgens TS, maar geen makelaars meer zijn.

Zelden zo'n domme versimpeling van de werkelijkheid gezien. Te lang in je lockdown cocon gezeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:51 #1242234

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12536
en ik denk dat TS marktverkenning aan het doen is

(om uit zijn/haar cocon te komen)



edit; aantal berichten TS; wel 2
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 16:52 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:54 #1242235

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nou, er is duidelijk behoefte aan makelaars want anders zouden mensen er geen geld aan uitgeven.
Dus misschien is een betere vraag: wat bieden makelaars extra waardoor mensen bereid zijn om geld aan ze uit te geven bij het kopen/verkopen van een boot...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 16:55 #1242237

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2862
Vergelijking met automotive wel lastig,gezien de betere jachten toch wel kapitaal intensiever zijn..of je er dan Voor eigen risico met hoge vaste lasten geld in wil steken?

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 17:03 #1242238

Klopt inderdaad is voor die investeerders een stuk kapitaalintensiever dan de automotive industrie.
Heb het inderdaad wat eenvoudig uitgedrukt, mijn vraag is eigenlijk wat de effectieve meerwaarde van de makelaar is.

Waarom doen zeilboot eigenaren er beroep op?
Bij huizen, hebben makelaars lijsten met mensen die huizen zoeken en vaak komen die huizen niet op de markt omdat ze al een lijst aan potentiële klanten hebben, heeft de makelaar een bepaalde reputatie en straalt dit vertrouwen uit naar de kopers toe... Is dit ook zo bij zeilboten?
Wat is hun toegevoegde waarde naast enkel het verkoopspraatje en advertenties plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 17:38 #1242250

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
Persoonlijk zou ik zowel bij de verkoop van een huis of een boot het eerst zonder makelaar proberen.
Als ik toch voor een makelaar zou kiezen, zou ik er een proberen te vinden die een percentage van de verkoopprijs accepteert als honorarium.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 17:40 #1242252

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Even het perspectief van een aspirant-koper:

Ik heb nu met 4 makelaars contact opgenomen. Slechts 1 van het heeft binnen een week op een mail gereageerd (ook deze heb ik er na een halve week aan moeten herinneren).

De ene bezichtiging die ik tot nog toe heb gehad heeft de makelaar mij bij aankomst de sleutel gegeven en mij verteld in welke hoek van de haven het schip lag. Bij het inleveren van de sleutel heeft de makelaar nog een beetje gemopperd over de verkoper.

Op dit moment ontgaat mij het nut van makelaars een beetje. Wat is hun meerwaarde boven marktplaats?

De suggestie van TS om het model van autoverkopers te kopiëren lijkt mij niet het makkelijkste bedrijfsmodel. Het is kapitaalintensief en heeft hoge omlooptijden. Dat het naar verwachting moeilijk is betekent natuurlijk niet dat het onmogelijk is, maar ik zou er niet in investeren.

(Op vastgoedmakelaars valt ook kritiek te leveren, maar die hebben meestal een overschot aan aspirant-kopers wat bij boten bepaald niet het geval is.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 17:40 #1242253

JB-NL schreef :
Vergelijking met automotive wel lastig,gezien de betere jachten toch wel kapitaal intensiever zijn..of je er dan Voor eigen risico met hoge vaste lasten geld in wil steken?

JB

En dat gebeurd dus ook met dure auto's: die zijn vaak ook niet van de autoverkoper, maar werkt op consignatie basis net als bij... zeilboten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 17:51 #1242262

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Wat is (zou ?) de toegevoegde waarde van een makelaar ?

- vaststellen van het eigendom (incl uitstaande leningen etc)
- aan / verkoop in goede banen leiden
- papierwerk (kadaster / Icp/ buitenlandse registratie) regelen
- zorgen dat alle papieren aanwezig zijn (btw etc)
- ont zorgen van het hele traject voor verkoper en koper
- her onderhandelen nav survey
- contract opstellen met verbindende en ontbindende clausules
- sea trail en kraan regelen voor uit het water survey
- goed contact persoon voor aan- verkoper
Etc etc etc
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 18:06 #1242273

Ik heb twee boten verkocht. Wel in een tijd dat boten nog serieus geld opbrachten. Na eerst dat vruchteloos zelf geprobeerd te hebben ze toch bij een makelaar neergelegd. Toen was het zo gepiept en voor een goede prijs.

Toegevoegde waarde makelaar is wat mij betreft zijn netwerk en bezoek locatie. Mensen gaan in het weekend lekker bootjes kijken aan de steiger.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 18:10 #1242276

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Een belangrijk voordeel van een makelaar lijkt mij dat de verkoper niet voor elke bezichtiging tijd vrij moet maken en (misschien een heel eind) naar de boot moet rijden. Voor de koper is het handig als boten die in de verkoop zijn bij elkaar liggen aan een verkoopsteiger.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 18:19 #1242283

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Volens mij is het de rol van de makelaar de verkoper / koper te ontzorgen. Daar hangt dan weer een prijskaartje aan. En dat kost geld maar heeft voor iedereen een andere waarde.
Succes ermee
happy sailing
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 18:20 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 19:01 #1242299

ZEILEN01010 schreef :
Hierbij heb ik enkele vragen over wat jullie vinden van makelaars. (ervaringen en meningen)

Ik las hier laatst dat sommigen het liever willen zien zoals in de auto industrie dat er geen makelaars meer zijn, maar dat de "makelaars" de boten zelf gaan opkopen en dan onder eigen naam verkopen.
Dit met de motivatie dat sommige makelaars te weinig moeite doen om te verkopen (slordige boten, te hoge prijzen al dan niet door hun bepaald...)

Ik volg de mening dat het beter zou zijn dat er geen makelaars meer zijn. En dus zoals in de auto industrie; dat ze zelf de boten bezitten, nodige werken aan uitvoeren, service en opties aanbieden en dan verkopen.

Een andere vraag die mij stel: hebben makelaars meer contacten dan ons? Hebben ze een lijstje met potentiële kopers voor die boot wordt verkocht/ online wordt aangeboden? Wat is hun toegevoegde waarde naast advertenties plaatsen en goed kunnen verkopen?


Even een kleine topic hierover om wat meningen uit te wisselen.


Kan best maar dan moet je niet gaan zeuren dat je 10 tot 15% minder voor je boot terug krijgt. De makelaar heeft een enorm dood kapitaal, moet boten opknappen en ook nog service (garantie?) en opties aanbieden en dat kost geld.

En als je toch nog hetzelfde terugkrijgt voor je oude boot dan zal je meer moeten betalen voor je nieuwe boot want dat geld moet ergens vandaan komen.
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 19:13 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 19:16 #1242302

Ik heb eens wat onderzoek gedaan naar een makelaardij-vorm á la autodealers maar kwam al snel tot de conclusie dat e.e.a. niet haalbaar is. Een autodealer heeft een door de RDW erkende “Bedrijfsvoorraad”: auto’s die zijn ingekocht en bestemd zijn voor verkoop, daardoor vrijgesteld van o.a. verzekering, belasting en APK. En waar een dealer jaarlijks op kan afschrijven. Zo’n systeem is er niet voor boten, voorzover ik weet. Consignatie is natuurlijk wel mogelijk.

Ik ben warm voorstander van een makelaardij-vorm waar service, garantie, aflevering, inbouw van opties, etc. (zoals bij autodealers) gelden. Maar dat moet fiscaal en bedrijfseconomisch dan wel kunnen c.q. lonen. Zolang de bestaande makelaardij-vorm voldoende brood verdient, verwacht ik dat er helaas geen interessante markt voor is.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 19:17 door bertilbeumer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 19:34 #1242305

bertilbeumer schreef :
Ik heb eens wat onderzoek gedaan naar een makelaardij-vorm á la autodealers maar kwam al snel tot de conclusie dat e.e.a. niet haalbaar is. Een autodealer heeft een door de RDW erkende “Bedrijfsvoorraad”: auto’s die zijn ingekocht en bestemd zijn voor verkoop, daardoor vrijgesteld van o.a. verzekering, belasting en APK. En waar een dealer jaarlijks op kan afschrijven. Zo’n systeem is er niet voor boten, voorzover ik weet. Consignatie is natuurlijk wel mogelijk.

Ik ben warm voorstander van een makelaardij-vorm waar service, garantie, aflevering, inbouw van opties, etc. (zoals bij autodealers) gelden. Maar dat moet fiscaal en bedrijfseconomisch dan wel kunnen c.q. lonen. Zolang de bestaande makelaardij-vorm voldoende brood verdient, verwacht ik dat er helaas geen interessante markt voor is.

Enige echte probleem bij boten is de verzekering maar die moet de autodealer ook zelf regelen via een collectieve verzekering bedrijfsvoorraad. Zoiets valt ook wel te regelen met een verzekeraar als je dat voor boten wilt lijkt me.

Het probleem met boten is volgens mij dat de opbrengst veel onzekerder is dan met auto's. Handelaren weten gewoon vaarwoor ze een auto kwijt kunnen en dus ook wat ze kunnen bieden bij inkoop/inruil. Bij boten is dit koffiedik kijken (recente bavs/jeanneaus en dat soort werk daar gelaten) en dus zullen de marges die de makelaar aanhoudt veel groter moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 19:43 #1242308

ZEILEN01010 schreef :
Klopt inderdaad is voor die investeerders een stuk kapitaalintensiever dan de automotive industrie.
Heb het inderdaad wat eenvoudig uitgedrukt, mijn vraag is eigenlijk wat de effectieve meerwaarde van de makelaar is.

Waarom doen zeilboot eigenaren er beroep op?
Bij huizen, hebben makelaars lijsten met mensen die huizen zoeken en vaak komen die huizen niet op de markt omdat ze al een lijst aan potentiële klanten hebben, heeft de makelaar een bepaalde reputatie en straalt dit vertrouwen uit naar de kopers toe... Is dit ook zo bij zeilboten?
Wat is hun toegevoegde waarde naast enkel het verkoopspraatje en advertenties plaatsen?

Ligt er aan wat je zoekt. Of het om een SunOdyssey of een SunFish gaat maakt nog al wat uit. Anders blijft het een theoretisch zeurdraadje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 20:15 #1242320

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4662
Ik ging naar een makelaar omdat daar simpelweg de boot lag die ik wilde kopen. De boot lag bij deze makelaar omdat de Duitse eigenaar niet voor elke potentiële koper op en neer kon rijden. De makelaar kent toevallig elke boot goed, wanneer deze ook in latijn” haven heeft gelegen, in dit geval Hindeloopen. Tot slot had ik de mazzel dat de makelaar als bemanning vaak mee voer met de vorige Duitse eigenaar op de boot, die ik uiteindelijk heb gekocht. Kortom, voor mij was er een groot nut om met een makelaar te werken.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 20:22 #1242323

Er zijn ook gewoon boothandelaren hoor !

Voorbeelden:

Floriswatersport.nl

Saleboot.nl

Of het mij onbekende bootgevraagd.nl



Maar ja: de meeste bootbezitters worden niet vrolijk van de geboden prijzen:

Dus: bring in the brokers!

Mijn ervaring is met de vele boten die ik heb gehad dat zelf verkopen minder opbrengst genereert dan via een makelaar. Heb dan ook een paar goede ervaringen met scheepsmakelaars gehad (oa Yachting Company, Krijgsman Drimmelen, vd Valk en bv Schepenkring).

Noot: Overigens in autoland wordt ook niet altijd ingekocht. In dec 2020 mijn aston met v12 verkocht via een consignatieverkoop bij een een autobedrijf. Niemand van de autobedrijven wilde inkopen vanwege garantierisico op de v12 motor. Juridisch dus een pariculier naar particulier verkoop zonder wettelijke garantie. Geld gaat rechtstreeks van koper naar verkoper. Verkoper betaalt dan de verkoopkosten en de bemiddelingskosten van het autobedrijf.
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 20:23 door TheoBakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 23:32 #1242378

TheoBakker schreef :
Er zijn ook gewoon boothandelaren hoor !

Voorbeelden:

Floriswatersport.nl

Saleboot.nl

Of het mij onbekende bootgevraagd.nl



Maar ja: de meeste bootbezitters worden niet vrolijk van de geboden prijzen:

Dus: bring in the brokers!

Mijn ervaring is met de vele boten die ik heb gehad dat zelf verkopen minder opbrengst genereert dan via een makelaar. Heb dan ook een paar goede ervaringen met scheepsmakelaars gehad (oa Yachting Company, Krijgsman Drimmelen, vd Valk en bv Schepenkring).

Noot: Overigens in autoland wordt ook niet altijd ingekocht. In dec 2020 mijn aston met v12 verkocht via een consignatieverkoop bij een een autobedrijf. Niemand van de autobedrijven wilde inkopen vanwege garantierisico op de v12 motor. Juridisch dus een pariculier naar particulier verkoop zonder wettelijke garantie. Geld gaat rechtstreeks van koper naar verkoper. Verkoper betaalt dan de verkoopkosten en de bemiddelingskosten van het autobedrijf.
ik heb mijn boot ook bij 1 van deze makelaars gekocht. Is zeer correct en netjes gelopen. De makelaar heeft destijds echt goed bemiddeld en is ook richting ons altijd eerlijk geweest. En heeft tijdens een inspectie aan boord de oude eigenaar er op gewezen dat hij wel het eerlijke verhaal moet vertellen zonder leugen (de beste man (oude eigenaar) was destijds niet helemaal eerlijk zal ik maar zeggen). De makelaar corrigeerde dit). Het was onze eerste kajuit boot die we kochten en ook met de kennis van nu heeft de makelaar ook met ons mee gedacht. Wij hebben onze boot niet gekocht voor een scherpe prijs, maar we zijn ook zeker niet opgelicht. Dit mede om dat de makelaar de oude eigenaar over had gehaald om een substantieel deel van de vraagprijs af te halen. Dus als de makelaar eerlijk is en realistisch dan heeft deze voor beide partijen toegevoegde waarde. (Ik had de boot niet rechtstreeks van de oude eigenaar willen kopen. Puur door de uitspraken van deze man...)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Makelaars 04 jan 2021 23:35 #1242379

Nog een kleine aanvulling: met de kennis die ik nu heb zou ik het kooptraject anders aanvliegen. Maar dat is net de kennis van nu. De makelaar heeft ons toen als on ervaren kopers weldegelijk ook ondersteund.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl