Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: aanschaf trailer tips?! Waar op letten?

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 21 mei 2021 09:46 #1287329

Geen idee of ik hier op het juiste sub-topic zit, @mod - verplaats hem anders maar! :)

Voor mijn Jouet Sheriff ben ik opzoek naar een trailer.
Betreft type 2.

Lengte = 6,25M
gewicht = +/- 900 kilo
Breedte breedste punt = 2,4M

Ik heb geen idee waar ik voor de trailer op moet letten en waar ik er eventueel eentje zou kunnen vinden.
De boot meenemen om de trailer te testen gaat natuurlijk ook niet zo gemakkelijk :P

Ik hoor graag tips en mocht iemand (via via) iets weten, please let me know!! :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 06:47 #1287952

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6651
Voor andere trailers (gwone aanhangwagentjes) het ik net geleerd dat je het staal van de asbuizen moet controleren: scheuren in het uiteinde of zelfs halverwege zijn slecht nieuws. Je complete vering is namelijk in die buis ingebouwd en daar komen forse krachten op.
Een nieuwe as kost je ergens rond de 400-500 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 07:20 #1287960

Wil je er mee de openbare weg op?
Dan een kenteken exemplaar.
Tot 16 km/ u is dat nietnoodzakelijk volgens mij.
De technische staat van as en remmen ( roesten vaak vast)
De plaatsing van de kiel en hoe de steunden dan uitkomen..
ik zou er iemand bij betrekken die daar kijk op heeft…
Er zit een hoop regelgeving rondom trailers. Een trailer kun je niet zomaar van een kentekenplaat voorzien. Moet dan gekeurd worden ( type goedkeuring wanneer je pech hebt) defacto niet weggelegd voor particulieren.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 08:03 #1287973

JouetSherrif schreef :
Geen idee of ik hier op het juiste sub-topic zit, @mod - verplaats hem anders maar! :)

Voor mijn Jouet Sheriff ben ik opzoek naar een trailer.
Betreft type 2.

Lengte = 6,25M
gewicht = +/- 900 kilo
Breedte breedste punt = 2,4M

Ik heb geen idee waar ik voor de trailer op moet letten en waar ik er eventueel eentje zou kunnen vinden.
De boot meenemen om de trailer te testen gaat natuurlijk ook niet zo gemakkelijk :P

Ik hoor graag tips en mocht iemand (via via) iets weten, please let me know!! :laugh: :laugh:

Ik heb een goedgekeurde trailer met verstelbare stempels.
Trailer mag 1800 kg asdruk hebben. Stuur maar een pb voor meer info
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 09:33 #1288002

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Regelgeving is niet heel ingewikkeld. Voor dit gewicht heb je een geremde trailer met kenteken nodig (laadvermogen kun je dan aan de hand van het kenteken checken op ovi.rdw.nl/ ).

Laat je niks wijs maken aan de hand van dissel stempels of zo, als het niet klopt met wat de RDW aangeeft loop je weg, tenzij je voertuighobbyist bent die RDW keuring zelf aandurft en zelf de regels goed kent.

Er wordt in boottrailers nog wel eens wat twijfelachtig geknutseld, dus check de kenteken gegevens.

Houd er verder rekening mee dat je een B+E rijbewijs nodig hebt als trailer plus laadvermogen (maximum massa trailer) groter is dan het leeggewicht van de trekauto.

Dat is het eigenlijk wel, qua regels. Oja na bouwjaar 1998 moet een kar met kenteken een mistachterlicht hebben.

En wat Apae zegt: ga er onder liggen en loop bij het minste scheurtje in (of schilferende roest aan) de askokers weg, tenzij je hem zo goed als gratis krijgt en een nieuwe as of twee in het budget op kunt nemen.

Met name de uiteinden van de kokers waar de draagarmen erin gaan, worden fors op expansie belast door de torsievering die in vrijwel alle aanhangers gebruikt wordt. Een scheur op die plek is voorteken van totaal in elkaar zakken bij de eerstvolgende zware lading.

Natuurlijk controleer je de remmen en wiellagers (speling) ook, zeker bij trailers die op hellingen gebruikt zijn. Banden willen nog wel eens uitgedroogd zijn, boottrailers maken niet veel kilometers. Verlichting is minder spannend, zelden duur te repareren.
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 09:34 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 13:40 #1288091

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Voor zover de opmerking dat er een hoop gehobbied wordt aan aanhangers nog enige ondersteuning behoeft...
link.marktplaats.nl/m1708672972 :sick: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 15:09 #1288113

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Paar praktijkzaken die me te binnen schieten:

Boot 900 kg + trailer 4-500 kg blijven samenwaarschijnlijk net ondef de 1.500 kg zodat trailer niet op eigen kenteken hoeft.

Bij aanschaf trailer zou ik vooral letten op:
- Koppeling
- Reminrichting
- Banden, vooral letten op leeftijd en e.v.t. droogtescheuren
- Verlichting, afneembare lichtbalk voorkomt veel ellende qua vocht en veroudering

Onze J/80 (1.320kg) staat op trailer van 560kg dus eigen kenteken. Vorig jaar zomer het franse kenteken bij de RDW laten ‘omzetten’ naar NL- kenteken, kostte ca, 150 euro Opvallend: tijdens RDW-keuring geen enkele aandacht voor veiligheid (verlichting, reminrichting), alleen maar check op chassisnummmer, lengte, breedte en gewicht.
Bijlagen:
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 15:33 door Big Time. Reden: Taalfout hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 15:17 #1288118

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Big Time schreef :
Vorig jaar zomer het franse kenteken bij de RDW laten ‘omzetten’ naar NL- kenteken, kostte ca, 150kg. Opvallend: tijdens RDW-keuring geen enkele aandacht voor veiligheid (verlichting, reminrichting), alleen maar check op chassisnummmer, lengte, breedte en gewicht.

dat was ook mijn ervaring toen ik onze trailers omzette van 1) duits kenteken en 2) oostenrijks kenteken naar NL kenteken

was allemaal heel makkelijk en alleen interesse in papieren en nummers
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 16:04 #1288133

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Big Time schreef :
Paar praktijkzaken die me te binnen schieten:

Boot 900 kg + trailer 4-500 kg blijven samenwaarschijnlijk net ondef de 1.500 kg zodat trailer niet op eigen kenteken hoeft.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

alles boven de 750kg moet eigen kenteken hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 16:20 #1288142

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
BarendV schreef :
Big Time schreef :
Paar praktijkzaken die me te binnen schieten:

Boot 900 kg + trailer 4-500 kg blijven samenwaarschijnlijk net ondef de 1.500 kg zodat trailer niet op eigen kenteken hoeft.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

alles boven de 750kg moet eigen kenteken hebben.

Je hebt gelijk, ik was in de war met E achter B rijbewijs. Eigen trailerkenteken is inderdaad verplicht.

Trailer kun je trouwens gewoon meeverzekeren op de polis van de boot.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 23 mei 2021 19:30 #1288208

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Big Time schreef :
Opvallend: tijdens RDW-keuring geen enkele aandacht voor veiligheid (verlichting, reminrichting), alleen maar check op chassisnummmer, lengte, breedte en gewicht.
RDW heeft, enkele uitzonderingen daargelaten, meer van een bouwwijze/identiteits keuring. Het APK gebeuren wordt nadrukkelijk aan garages overgelaten, of in geval van aanhangers aan de politie...

Zo zullen ze afhankelijk van bouwjaar wél gekeken hebben of er een mistachterlicht op zat, maar niet de momentopname gedaan of die ook werkte. Lijkt op het eerste gezicht onlogisch maar het is gewoon tijdsbesparing, om veel van de normale periodieke controles los te koppelen van de eenmalige toelating.
Laatst bewerkt: 23 mei 2021 19:31 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 27 mei 2021 15:25 #1289677

[quote,Houd er verder rekening mee dat je een B+E rijbewijs nodig hebt als trailer plus laadvermogen (maximum massa trailer) groter is dan het leeggewicht van de trekauto.[/quote]

Dit is in de huidige regelgeving niet meer waar.

Voor dit gewicht is altijd een kenteken nodig, alles wat meer dan 750kg kan en mag wegen is kentekenplichtig.

Wat is er mis met het onderstel van een caravan? Vaak zijn dit alko onderstellen van goede kwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 28 mei 2021 16:29 #1290039

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Thijsnoort schreef :
Houd er verder rekening mee dat je een B+E rijbewijs nodig hebt als trailer plus laadvermogen (maximum massa trailer) groter is dan het leeggewicht van de trekauto.

Dit is in de huidige regelgeving niet meer waar.


Oei, daar heb je helemaal gelijk in - is alweer veranderd. De nieuwe regels zijn dat je met rijbewijs B elke combinatie mag besturen waar de som van de toegelaten maximum massa's (dus leeggewicht plus laadvermogen van zowel auto als aanhanger) niet boven de 3,5 ton uitkomt.

Daarnaast mag je achter een rijbewijs B auto altijd een <750kg aanhanger hangen. Dat is handig voor zware bussen en campers die van zichzelf al die 3,5 ton TMM hebben. Tja, dat hou ik niet meer bij, ik had al BE voordat dat veranderd werd...

Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerp...anhangwagen-besturen

Thijsnoort schreef :
Voor dit gewicht is altijd een kenteken nodig, alles wat meer dan 750kg kan en mag wegen is kentekenplichtig.
Klopt! Trailer + laadvermogen t/m 750 kg is nog een witte plaat, daarboven is een oplooprem en een eigen kenteken verplicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 28 mei 2021 17:07 #1290050

Ik heb in 2019 voor een nieuwe gekozen, het verschil tussen een goede degelijke 2e hands en nieuw was vrij klein. Bovendien heb je bij nieuw de mogelijkheid exact te kopen wat je zelf wil en niet wat de vorige eigenaar fijn vond.
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 17:07 door Zoetwaterkapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 02 juli 2021 18:50 #1301108

Ik heb een mooie trailer gevonden voor mijn Jantar21, maar ik twijfel of de trailer breed genoeg is om hem veilig te vervoeren. Heeft daar iemand verstand van? Mijn boot is op z'n breedst 2,5 meter, de trailer, op z'n breedste punt, dus inclusief spatborden 2,1 meter. De ondersteunende rollen zitten maximaal 1,6 meter uit elkaar.
Het gaat om deze:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 02 juli 2021 22:56 #1301151

blauweaaf schreef :
Ik heb een mooie trailer gevonden voor mijn Jantar21, maar ik twijfel of de trailer breed genoeg is om hem veilig te vervoeren. Heeft daar iemand verstand van? Mijn boot is op z'n breedst 2,5 meter, de trailer, op z'n breedste punt, dus inclusief spatborden 2,1 meter. De ondersteunende rollen zitten maximaal 1,6 meter uit elkaar.
Het gaat om deze:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...html?previousPage=lr

De breedte is prima en dat verschil is vrij gangbaar (trailer smaller dan boot). Was ook bij de trailer van de Orange Sunset zo.

Ik zou wel even opletten of je Jantar 21 volledig vlak is van onderen (geen uitsteeksels van opgehaald zwaard) en dus niet op een rol gaat staan.

Verder heb ik twijfels of je de rollen goed genoeg kunt verstellen in hoogte en kantelen om ze netjes aan te sluiten aan de rompvorm. Maar wellicht heeft iemand hier meer ervaring mee, mijn trailer had stempels.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aanschaf trailer tips?! Waar op letten? 03 juli 2021 12:02 #1301263

Dank, ik heb hem vanochtend maar gekocht, later maar eens passen en meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl