Regelgeving is niet heel ingewikkeld. Voor dit gewicht heb je een geremde trailer met kenteken nodig (laadvermogen kun je dan aan de hand van het kenteken checken op
ovi.rdw.nl/ ).
Laat je niks wijs maken aan de hand van dissel stempels of zo, als het niet klopt met wat de RDW aangeeft loop je weg, tenzij je voertuighobbyist bent die RDW keuring zelf aandurft en zelf de regels goed kent.
Er wordt in boottrailers nog wel eens wat twijfelachtig geknutseld, dus check de kenteken gegevens.
Houd er verder rekening mee dat je een B+E rijbewijs nodig hebt als trailer plus laadvermogen (maximum massa trailer) groter is dan het leeggewicht van de trekauto.
Dat is het eigenlijk wel, qua regels. Oja na bouwjaar 1998 moet een kar met kenteken een mistachterlicht hebben.
En wat Apae zegt: ga er onder liggen en loop bij het minste scheurtje in (of schilferende roest aan) de askokers weg, tenzij je hem zo goed als gratis krijgt en een nieuwe as of twee in het budget op kunt nemen.
Met name de uiteinden van de kokers waar de draagarmen erin gaan, worden fors op expansie belast door de torsievering die in vrijwel alle aanhangers gebruikt wordt. Een scheur op die plek is voorteken van totaal in elkaar zakken bij de eerstvolgende zware lading.
Natuurlijk controleer je de remmen en wiellagers (speling) ook, zeker bij trailers die op hellingen gebruikt zijn. Banden willen nog wel eens uitgedroogd zijn, boottrailers maken niet veel kilometers. Verlichting is minder spannend, zelden duur te repareren.