woutschouten schreef :
Beste Forumgenoten,
In het voorjaar gaat het dan eindelijk gebeuren de aankoop van ons eerste Kajuitzeiljacht, met een klein budget ( ca 20000 ) hopen wij iets geschikt op de kop te tikken met name bedoeld voor de Zeeuwse wateren.
Op dit moment heb ik de volgende vragen waarmee ervaren zeilers zoals jullie mij vast kunnen helpen:
1. Wel of niet gebruik maken van een makelaar? en zo ja welke? ( regio Zeeland/West Brabant ).
Beide schepen wat ik heb gekocht waren zonder makelaar. Hierbij dien je vooral op te letten dat je alle benodigde papieren etc bij de boot erbij krijgt. Ik zou sowieso een koopovereenkomst opstellen en ondertekenen (= ff googlen en sjabloon downloaden), via een makelaar stelt deze die meestal op. Hoe dan ook, let altijd op de ontbindende voorwaarden!
Voordeel van een makelaar is dat je het geld naar hun overmaakt als derde partij en pas na goed opleveren van de boot naar de verkoper. Dit is handig bij eventuele aanbetalingen etc. Voor de rest alleen slechte ervaringen met makelaars, ik vind het echt 'louche' verkopers die alles verdraaien in het voordeel van de koper en geen vraag fatsoenlijk kunnen beantwoorden.
Zonder makelaar heb ik de boot altijd gekocht door het geld ter plekke over te maken bij ontvangst van de documentatie waaruit ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben van de boot. Geen aanbetalingen en na eventuele keuring. Koopcontract is ondertekend voor de keuring en kosten keuring + kanen voor eigen rekening.
Zonder makelaar praat je meestal ook direct met de eigenaar. Dat vind ik zelf zeer erg prettig, want een makelaar kan en/of wil niets vertellen over de boot. Alles moet dan via mail naar de eigenaar toe en weer terug. Eigenaar kan je vaak direct vertellen wat je wilt weten.
2. Gebruik maken van een Keurmeester? en zo ja welke? ( zie regio ).
Ligt aan het budget en risico dat je wilt lopen. Eerste boot (dus onze starter en nooit eerder gezeild) heb ik niet laten keuren, maar kostte rond de €6000,-, een keurmeester zou dan €600-800 extra kosten. Ik wist dat er hier en daar wel iets mis was door uitvoering controle door mijzelf (en voorbereid met veel informatie van dit forum). Maar ik kon het financieel desnoods wel dragen als die helemaal werd afgeschreven. Uiteindelijk nog een verrassing gehad met de motor doordat ik de boot op het droge kocht, maar goede leermomenten en zelf opgelost met bloed, zweet, tranen en €360,- aan materiaal. Heel veel geleerd van deze 'budget' boot, en maar dat was dan ook de bedoeling van onze eerste boot.
Voor het budget wat jij noemt heb je het over <5% kosten van het budget om zekerheid te kopen om een keurmeester in te schakelen. Dat zou ik dan altijd doen. Ik heb Olaf Cox ingeschakeld voor onze tweede boot en ben daar tevreden over.
Let op: sommige makelaars leveren een keuringsrapport bij de boot. Dit kunnen beperkte rapporten zijn waar geen volledige aankoopkeuring is uitgevoerd! Ik heb bij een makelaar gehad dat ze beweerde dat dat wel was, terwijl dit letterlijk in het rapport staat van niet. De bewering van de (HISWA) keurmeester op het papier geloof ik dan eerder.
3. Les nemen op eigen schip? en zo ja bij wie? ( zie regio ).
Dat is persoonlijk. Ik ben gewoon zonder enige boot of zeil ervaring solo gaan varen (na zonder ervaring de boot gangbaar te hebben gekregen) en even later solo gaan zeilen. Zelf lekker leren manoeuvreren, zeilen ankeren, bijliggen, etc met hulp van informatie op het internet. Vind ik heerlijk om zelf te doen en experimenteren.
Met vrouwlief eens een dagje een instructeur aan boord gehad. Dat was ook fijn, vooral om mijn vrouw vertrouwd te krijgen met onze boot en zeilen. Daar had ze toen nog geen vertrouwen in. Begin van de dag hield ze zich onder helling aan alles vast, einde van de dag stond ze als een zeerot met de handen in de zakken onder helling op de kuipbank
4. Iemand ervaring met Jachtcentrum Dintelmond?
Ik niet.
Alvast bedankt voor jullie reacties!