Duett,
Gedurende 45 jaar met 2 van die 3-cil motoren gevaren. Zeeschouw, dus minder geschikt om een 6 cil motor in te bouwen. Motorruimte is relatief ondiep, breedte 3,50, dus ruimte leent zich voor 2 motoren. Zeilen mogelijk, maar meer als motor/moeder schip in gebruik. Daarnaast een "losse" polyvalk voor de sport. Goed, over die motoren.
Allereerst: ze hebben me nooit in de steek gelaten. De keren dat ik dan met maar 1 motor thuis moest zien te komen zijn in die 45 jaar op één hand te tellen. Gemiddeld 5 uur per weekend in bedrijf. Als oud scheepswerktuigkundige deed ik zelf de motoren onderhouden en zonodig repareren. "Deed", want inmiddels heb ik de VP eruit en vervangen door 2 Mitsubishi´s. Die heb ik overigens bij Drinkwaard gekocht en laten inbouwen; wel prijzig: reken op 10.000 euro per motor.
Verder over VP. Allereerst: de onderdelen zijn erg duur. Cilindervoering + zuiger toendertijd meer dan 500 gulden, koppakking per cilinder (dus 3 per motor!) meer dan 120 gulden per stuk. In die 45 jaar 2 sets dus 6 koppakkingen gebruikt. De koppen moeten volgens het instructieboekje elk jaar worden nagetrokken op moment. Dus zelf een momentsleutel kopen of laten doen (kosten) en kleppen stellen/controleren.
De rubber waaiertjes in de koelwaterpompjes moeten elk jaar geïnspecteerd worden; schoepje weg; waaiertje vernieuwen; en het afgebroken schoepje uit de motor vissen. Prijs waaierjes aanvankelijk 35 gulden, later een Johnson alternatief gevonden voor rond 7 gulden. Typisch: aan één motor 14 keer een waaiertje vervangen, aan de andere motor 2 keer. Later (na 10 jaar) die pompjes vervangen door centrifugaalpompjes van de Opel Kadett (pompje, gelagerd, pakking en pulley compleet 35 gulden!) met een V-snaartje voorop het vliegwiel. Enig montagewerk. Resultaat: nooit meer naar hoeven kijken. (Wel een royale interkoeler in de zij, dus niet geschikt voor een "echte" zeilboot)
Hoewel ik voor rond de 1000 euro aan de verstuivers heb besteed, nooit het probleem van roken kunnen oplossen.
De oorspronkelijke dynamo's zijn wel erg minimaal: max 35 of 40 A. Bovendien gingen steeds de opgebouwde spanningsregelaars stuk. Zeewaterbestendig ingelamineerd rond 200 gulden. Na een paar keer vervangen door dynamo's uit de autobranche (max 70 A) met ingebouwde regelaars. Nooit meer naar hoeven kijken.
Diverse malen de startmotoren gedemonteerd om de bendix koppeling te smeren. De rondseltjes pikten niet goed in op het vliegwiel. Altijd net in een sluis of zo natuurlijk.
De prijzen die ik vermeld heb, golden ongeveer rond het jaar 2000. Ze zullen anno nu naar schatting 2 maal zo hoog zijn
Vandaar, en ook vanwege de kosten, mijn keuze voor een ander merk.