De Optimaal schreef :
Mijn MD11C is uit 1978....3 jaar geleden uit elkaar gehaald voor revisie wat overigens niet nodig was. In de cilinders staan de hoonstrepen van 1978 er nog in. Dit om aan te geven hoe weinig slijtage er kan zijn.
Zoals Peter1 al aangeeft toch verstandig bij aanschaf toch maat wat kosten te maken om het eea te meten en te vergelijken..het is nu nog teveel dikke oliedrap lezen...(of koffiedik voor de koffieleuten)
Precies.
Ik heb ook een MD11C in mijn Optima staan. Die heb ik een aantal jaren geleden boven het carter uit elkaar gehad.
zeilersforum.nl/index.php/foru...en-zonder-te-lichten
De MD11C is de 2 cilinder versie van de MD17. Behalve dat identiek.
Mijn ervaringen en overwegingen:
1: Het is een direct gekoelde motor. Dus zeewater gaat door de motor. Dat geeft een oneindige aanvoer aan zout, kalk en algen. Gecombineerd met nog een klein beetje roest, en je snapt dat de koelkanalen na 40 jaar wel eens dicht kunnen zitten.
2: Zeker koud, en bij koud weer, is de eerste start per dag langzaam. De motor in het youtube filmpje is niet koud. Zeker weten.
3: Onderdelen zijn inderdaad prijzig, maar veel is nog nieuw en origineel verkrijgbaar.
www.marinepartseurope.nl
4: Deze motoren hebben een erg laag specifiek vermogen. Daarom vond ik het niet nodig het drijfwerk ook te inspecteren.
5: Een controle van de compressiedruk is zeker aan te raden. Zegt best wat over de staat van kleppen en zuigerveren.
6: Wat ook kan werken is kijken met een thermische camera naar het uitlaatspruitstuk als de motor warm loopt onder belasting (dus in zijn werk). Dat geeft een indruk of alle cilinders even hard meewerken.
7: Los van de koelingsproblemen (zie 1) zijn deze motoren schier onverwoestbaar.