Met witte of heel lichtgrijze rook die naar diesel ruikt ou ik eerst maar eens de injecteurs laten testen.
Waarschijnlijk ligt het dan daaraan.
VWB. dat onderbelast draaien; dat is inderdaad niet best voor je motor . Een paa keer per jaar "op z'n staart trappen"kan een hoop ellende voorkomen.
Overigens worden niet de cylinders gepoetst maar worden de microgroeven (die een diesel nodig heeft om de zuigerveren goed m.b.v. smeerolie te laten afdichten) "gecoat "met een lakachtige substantie , het zogenaamde "bore glazing".
V.w.b. de vervuiling van de koelkanalen; check eerst eens de temperatuur van het koelwater wat uit de uitlaat komt.
Dat is , als het goed is , hooguit handwarm. Is dat warmer kan dat aan de koelkanalen liggen maar evengoed aan de koelwaterpomp.
Een goede verdeling van het koelwater is redelijk goed te zien m.b.v. een infraroodcamera of (minder goed) een simpele infrarood thermometer.
Voor je zo'n motor helemaal gaat slopen ( met alle kosetn vandien) zou ik eerst eens een rijtje van zaken checken die de toestand van een motor vrij goed kunnen weergeven,dus:
Uitlaat temperatuur
koelwaterhoeveelheid (emmer onder de uitlaat)
injecteurs
thermostaat
eventueel IR foto.
compressiedrukken
olie laboratoriumonderzoek
En misschien nog een paar die me zo gauw niet te binnen schieten.
(gaarne aanvullen)
Met dat soort "niet destructieve" tests kom je al heel wat te weten zonder meteen te gaan slopen.
Want een MD11 hoeft ondanks de leeftijd nog echt niet aan revisie toe te zijn.
Ad