Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: MD11C nakijken zonder te lichten

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 13:08 #595625

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Idee om te zorgen met een beugeltje en zware veer dat die altijd wordt ingedrukt en dat altijd ingedrukt met een trek/duw kabel te bedienen.

Andere optie is een stopsolenoid erop monteren of een deur vergrendelings motortje van de sloop. Klein haakje aan de druk knop maken of lassen en daar de vergrendel motor op monteren. schakelaartje erbij met in en uit en klaar.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 13:36 #595628

Bij mij is de koudstart net zo'n hendeltje als de stophendel. Er zitten dus 2 trekhendeltjes naast elkaar onder het motorpaneel in de kuip. Ook een MD11C.
Als ik weer op de boot ben zal ik een foto proberen te maken van de constructie.

gr.
George
Laatst bewerkt: 09 feb 2015 13:36 door koentje63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 15:03 #595653

ik heb de diesel slang van fijnfilter naar inspuitpomp al verlegt. Loopt nu via de linkerkant (om de olievuldop) naar de inspuitpomp zodat ik nu net iets meer ruimte heb voor een constructie. Het is daar idd erg druk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 09 feb 2015 20:44 #595763

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Kan iemand mij vertellen of er ook zo'n koudstartknop ook op een VP md17c (3 cil) zit? Niet in het boekje vermeld en aan de motoren is die knop me nooit opgevallen.
Alvast bedankt.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 10 feb 2015 09:32 #595853

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja ook de md17 heeft een koude start inrichting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 10 feb 2015 10:13 #595868

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Fer,
Dank je wel. Ik ga er vanmiddag direct naar zoeken. Die dingen in 1977/'78 gekocht met als extra handstart. Ze kwamen toen zonder handstart. Mulder heeft toen als compensatie iets anders erbij geleverd. Maar een koudstartknop .......... Nooit gezien. Niet dat ik er wakker van lig. Motoren starten zomer en winter als een speer.
Zo'n koudstartknop is dat zoveel als het verdraaien van de brandstofplunjers zodanig dat er een extra hoeveelheid olie naar de verstuivers gaat? Want dan hoef je daar niet zo gebrand op te zijn. Kan een koppakking kosten.
Zeer bedankt voor je info.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 feb 2015 19:40 #596444

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Fer,
Helaas gisteren een klusje tussendoor waardoor het zoeken naar de starthulp even is blijven liggen.
Bij mij aan boord zitten er geen starthulpen op. Wel zie je op de foto's een hendeltje maar dat is om te stoppen. Ik vermoed dat de bobbel ernaast het stophandle in statu nascendi moet voorstellen. Het glimmende dekseltje links is van de voormalige impeller koelwaterpomp. Die heb ik vervangen door een circulatiepompje voorop de motor met een pulley.
Vr.groet, peter


Bijlage IMG_0721.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_0722.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_0723.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 11 feb 2015 19:48 door Petervdw. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 feb 2015 21:06 #596466

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Ik heb vanmiddag nog even een foto gemaakt hoe het bij mij zit (MD11D)

Geen idee of dit de originele kit is, maar het werkt :)

Laatst bewerkt: 11 feb 2015 21:08 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 feb 2015 21:42 #596479

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
h3arth,
Dank voor de info. Zo'n goudgekleurd hefboompje, zoals bij jou op de foto zit er bij mij in ieder geval niet op, maar ik zal er nog een keer naar kijken. Sowieso mis ik de koudstartknop niet, maar ik ben nieuwsgierig van aard.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 11 feb 2015 22:16 #596491

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Je mist inderdaad de knop en volgens mijn instructie manual heeft de MD17 een automatische koudestart regeling.

Aangezien die van jou goed start met kou, zou dat best eens kunnen kloppen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 feb 2015 11:34 #596607

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
H3arth,
Dank voor Uw reactie.
Mogelijk, maar werkt dat dan op temperatuur of mogelijk altijd? Dacht dat ik het instructie boekje, en het Workshop manual aardig had gelezen, maar vanmiddag haal ik het even op. Ik schreef dat ze altijd heel gemakkelijk startten, ook bij kou, maar onwillekeurig duurt het starten wel iets langer.
En ik geef uiteraard bij het starten een beetje "gas" met het brandstofhandle. Dat vlotte starten verbaast me altijd omdat ik die dingen al 36 jaar gebruik. Wel e.e.a. aan omgebouwd naar goed.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 feb 2015 11:50 #596614

H3arth schreef :
Ik heb vanmiddag nog even een foto gemaakt hoe het bij mij zit (MD11D)

Geen idee of dit de originele kit is, maar het werkt :)


en dit is precies wat ik zocht....heeft iemand zoiets in de aanbieding ? anders ga ik hem zelf knutselen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 feb 2015 12:40 #596629

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je hebt een maximale inspuithoeveelheid van de brandstofpomp, tijdens gewoon varen, en je hebt een zgn. koudstart hoeveelheid die nog 50% of 80% meer is dan wat je motor bij maximaal vermogen mag inspuiten.
Dat mag alleen een paar seconden gebruikt worden bij een koude start, om je motor sneller te laten aanslaan (zeg maar een choke).
Met dat knopje wordt die extra brandstof tijdelijk vrijgegeven (de begrenzing van de brandstofregelstang wordt tijdelijk opgeschoven) en zodra je motor aanslaat grijpt de regulateur in en neemt brandstof terug. Daarna springt automatisch de aanslag weer terug op de normale 100% stand en je motor kan niet meer per ongeluk veel meer vermogen gaan leveren.
Gebruik die koudstart knop alleen bij lage temperaturen en als je merkt dat de motor anders echt slecht aanslaat.
Of bij het ontluchten van het brandstofsysteem.
Bij de MD17 activeer je de koude start door de gashandel even op vol gas te zetten en dan weer in neutraal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 12 feb 2015 14:51 #596667

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
H3arth,
Inderdaad, die koudstart voor een MD17C staat er inderdaad in en werkt min of meer automatisch. Ooit overheen gelezen en nooit meer gezien. :blush: Het komt ws doordat ik het boekje altijd open gevouwen heb op de aanhaalmomenten.

Fer,
Dank voor je uiteenzetting. Ik wist uiteraard wel hoe een koudstart voorziening werkt, er zijn verschillende mogelijkheden, maar een knopje heb ik aan die MD17C nooit kunnen vinden. Zit er ook niet op, want het werkt, zoals je zegt, min of meer automatisch met het brandstofhandle. Ik heb sterk de indruk dat ik daarom nog nooit die koudstart gebruikt heb. Wel wat meer brandstof in de vrijstand, maar ik heb kennelijk vrij vlot startende motoren. In de winter als we aan het vlot werken tenminste nooit problemen ondervonden.

Dank voor de info.

Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 14 mei 2015 16:19 #625062

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Aan te begin van dit draadje heb ik t ook even over de capaciteit van de koelpomp gehad.

De oorzaak is gevonden. Met het schaamrood op de kaken vertel ik t hier.

De impeller was versleten. Bolletjes van het uiteinde af, en 2 bladen eraf. OEPS :blush:

Vorig jaar geinspecteerd. Er was toen niets aan te zien.

Maar goed.

De motor rookt ook niet meer. Dat dan weer wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 14 mei 2015 16:58 #625072

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf ben van het elk jaar vervangen van de impeller, voor het goed hoef je het niet te laten omdat ze nog geen 14 euro kosten voor een md11
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 15 mei 2015 17:46 #625334

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Helemaal gelijk Fer. Ik nu ook. Mij kostie wel wat meer dan 14E, maar ook niet genoeg om risico te lopen!

dacht dat t een beetje overdreven voorzichtigheid was. Niet dus. Daarom laat ik t hier ook zien. Ter lerynghe ende vermaeck.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

MD11C nakijken zonder te lichten 22 mrt 2017 10:36 #819564

hoe is het jullie vergaan met de grijzige rook, was het geen onverbrande diesel?
Was het niet de verstuiverdruk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl