Joop66 schreef :
douwe schreef :
De uitlaat blijft koel omdat je het koelwater injecteerd in de uitlaat.
Gebeurt dat niet dan zal je uitlaat temperatuur zo tussen de 250 en 300 graden Celcius zitten en dat kun je ongekoeld naar buiten blazen als je de uitlaat niet hoeft te koelen.Dit komt inderdaad neer op 30 a 35 % van je motorvermogen. Wat je afvoert met koelwater is ook zo,n 30 %.
Yellow je had daar gelijk mee
voor ons soort motoren. Maar je hebt alleen koelwater nodig om die 30% af te voeren. Het maakt niet uit of je dat direct over de muur pompt of via de uitlaat.
Dat de uitlaat op die manier koel blijft, snap ik.
Alleen zou dat in mijn geval niet moeten, omdat de hoeveelheid koelwater veel te weinig zou moeten zijn om binnen een redelijke temperatuursstijging 30kW weg te koelen. Dat zou de volledige warmte belasting moeten zijn bij vollast/vol toeren.
Nu weet ik vrij zeker dat er ook vollast gevaren wordt: het maximale motortoerental wordt net niet gehaald. Dat betekent dat de regulateur vol diesel afgeeft, om te proberen het toerental alsnog te halen.
Volgens mij heeft de MD11 een zgn all speed regulateur. Dwz dat het gashendel niet de hoeveelheid diesel regelt, maar een toerental set point. Onafhankelijk van belasting wordt dus een toerental ingesteld. Hoe kom ik hier bij? Heel simpel: als ik onbelast volgas geef, gaat hij naar max toeren, en blijft daar. Als je dan "gas" terug neemt, neemt t toerental ook meteen af. probeer dat maar eens met je auto! Gaat niet. Hij gaat overtoeren. Met het gaspedaal regel je namelijk niet toerental, maar vermogen. Dat is hier anders.
Rekenend met 1.5 l/1000omw, kom ik op volgende:
P= 30kW (ingeschat verlies vermogen in koelwater EN uitlaatgas op basis van 35% rendement)
M = 1,5 x 2,5 = 3.75 l/min = 0.0625 l/s.
Cw = 4.2 kJ/kgC
dT zou dan: 119 C moeten zijn.
Dat is niet zo. Daarom vraag ik me af wat ik mis.
Nee dan is het ws een two speed regulator(las later pas dat je schrijft dat het toerental vermindert zodra je iets minder gas geeft dus je zult ind. gelijk hebben) immers die regelt het stationair toerental en het max toeental dat is een een auto ook trouwens zo doen ze de roetmeting(waardeloos overigens).
Een diesel zonder max toerental regeling zou zichzelf kapot draaien bij elke omw word er een dezelfde hoeveelheid diesel ingespoten (vermindert door compensatie) als daar geen regeling op zat zou de motor onbeperkt accelereren.
Als je een all speed regulator in je boot hebt zou die met bv tegenwind meer gas(diesel) gaan geven om zijn toerental vast te houden maar ook als je iets hebt wat de schroef remt en dat is niet iets wat je zou willen op een boot(blijkbaar wel dus
).Je zou dat ook kunnen testen door het toerental onbelast en belast te vergelijken met de gashandelstand.Sommige landbouwvoertuigen hebben een all speed regulator wat ook als cruise control werkt maar die hebben het omdat ze ook als andrijving voor bv pompen etc worden gebruikt.
Ik kan als er belangstelling voor is wel die bladzijde's uit dieselmotoren b van innovam wel kopieren? Dat verheldert veel.
Ook het roeten van een diesel komt niet doordat een regulator probeert het toerental vast te houden maar heeft andere factoren ,nu is het wel zou dat bij een all speed regulator een diesel kan gaan roeten maar dat heeft dezelfde oorzaken als bij een two speed regulator o.a. te weinig luchtwerveling.