Yellow Boat schreef :
Fly-Tour schreef :
Indirecte koeling heeft grote voordelen. Zeker als je wel eens of vaak op zout vaart. Met indirecte directe neem ik aan? koeling op zout water gaan varen is in mijn ogen de motor van binnenuit verrot helpen.
Dat waag ik te betwijfelen.
Niet voor niets zijn de motoren met directe koeling allemaal zware blokken mer overgedimensioneerde wanddiktes en staat de thermostaat maximaal op ca. 50 graden afgesteld.
Bij die temperatuur gaan ze ook op zout water zeer lang mee.
Aardig voorbeeld zijn veel oudere Engelse boten ( zoals mijn Leisure) die vrijwel uitsluitend op zout water varen en waarvan een groot deel nog altijd met dezelfde , direct gekoelde, motor rondvaren.
Ook mijn huidige boot had toen ik haar op 30 jarige leeftijd kocht nog steeds de originele MD5A evenals mijn vorige boot uit 978.
Er varen er zelfs genoeg die nog een stuk ouder zijn.
Sterker nog , vroeger waren de meeste jachtmotoren direct gekoeld.
De modernere , lichter gebouwde motoren zouden inderdaad met directe koeling een stuk minder lang meegaan.
Ad
Yb,
Typefout. Inderdaad had er direct moeten staan.
Beter wordt geen een motor van zout...
Ik meen nog niet heel lang geleden eens een draadje te hebben gelezen op dit forum van een zuiderbuurman, over een Md11 die altijd op zout voer. Deze was totaal verstopt/vervuild/dichtgeslibt in de koelkanalen door typische zout-water organismen en algen en noem maar op. Met de nodige roest narigheid.
Ik schrok een beetje van die foto's hoe dat er van binnen uit zag.
Je wil niet weten hoe de natte cilinders van mijn md11 eruit zien door de roest van alle jaren als gevolg van de waterkoeling, en daar weet ik niet eens van of die op zout of zoet gevaren heeft. Ws. op zoet. Dan kan het op zout alleen maar erger.
Ik kan je zomaar een foto laten zien. Motor staat hier in onderdelen. De koelmantel en de voering zijn zwaar verroest, met de stukken roest die je eraf kan bikken , zeg maar....
Maargoed, ik heb het idee dat Joop bij indirecte koeling niet veel belang heeft, al kan het geen kwaad dat zulke punten toevallig ook ter discussie komen.
Als men echt van plan zou zijn om de gehele motor eens aan te pakken, een beetje reviseren, is een interkoeling iets wat best te overwegen is.
Nadelen heeft het volgens mij niet.