Joop66 schreef :
V
Dat kan in principe natuurlijk. We weten niets over het brandstofverbruik op dat moment. Ook niet of de motor inderdaad vol vermogen staat te leveren. Vol toeren is niet gelijk aan vol vermogen.
Overigens moet je er voor de uitlaat temperatuur nog wel rekening mee houden dat de warmte van de uitlaatgassen er nog bij komt.
Inderdaad. Sterker nog , het maximum vermogen van de MD11C bij 2000 rpm is maar 18 en geen 23 pk.
En zelfs dat is alleen maar zo als je bij 2000ropm precies op het kruispunt van schroefcurve en vermogenscurve zit.
Dan is echter de schroef te groot . Normaliter heb je bij een lager toerental minder vermogen dan volgens de vermogenscurve.
Vermogenscurve en verbruikscurve staan in het productbulletin wat n.b. nog te vinden is op de VP website
pie.volvopenta.com/ViewFileFra...&s=327574&lang=nl-NL
Overigens , het is niet zo simpel om de temperatuurstijging door de uitlaatgassen te berekenen omdat ook het water wat al in de uitlaatgassen zit ( verbrandingsproduct diesel!) moet worden gecondenseerd. En bij condenseren komt nogal veel warmte vrij zoals je vermoedelijk weet.
Echter , om die hoeveelheid water te berekenen ( ongeveer 2,75 liter per liter diesel) heb je ook het verbruik nodig .
Maar aangezien de koelwarmte van de motor en het warmteverlies via de uitlaatIinclusief de condensatiewarmte van het verbrandingsproduct water) elkaar niet zoveel ontlopen schat ik de uiteindelijke temperatuur op 40-43 graden wat vrij normaal is.
Overigesn , omdat ik ,zoals ik al schreef, nogal wat twijfel heb aan de juistheid van die grafiek betwijfel ik of die 6 liter/minuut juist is.
Die berekening van de 6 KW klopt weliswaar maar dan zou de motor hooguit 6-8 pk leveren en ik waag te betwijfelen of je daarmee met een dergelijke boot 6,3 knopen haalt.
dat zal eerder twee keer zoveel zijn of nog meer en dan kom je dus op 12 liter/minuut++ bij 2000 rpm.
Misschien nog eens het plaatje voor de berekende schroefcurves en vermogenscurves van mijn boot.
De schroefcurve van mijn huidige schroef (die eigenlijk nog iets te groot is) kruist de vermogenscurve bij 2900 rpm.
Je ziet dus dat je , als je onder dat kruispunt zit , het vermogen bij algere toerentallen sterk gaat afwijken van de design motorcurve.
Vandaar dat je met een boot dan veel minder verbruik hebt dan je zou verwachten a.h.v. de verbruikscurve.
Ad
ps. Ik vrees dat e.e.a. nu te technisch wordt , of?
Bijlage curvesL27.jpg niet gevonden