Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies over een Hurley 800

Advies over een Hurley 800 04 juni 2022 17:47 #1396975

Hallo, ik heb enkele vragen over de Hurley 800.

1. Het schip staat momenteel te koop in de versies bouwjaar 1981, 1983, 1995 en 1996. Tot nu toe bevalt die van 1995 mij het meeste ivm de kajuitindeling. De twee oudere zijn rond de 15k en de twee nieuwere versies rond de 23k. Dus best een verschil. Zijn dit uberhaupt goede prijzen voor een Hurley? Dat de boot wat nieuwer is, is dat echt 8000 euro waard? De boot waar ik nu naar kijk heeft een deftige uitrusting en best nieuwe zeilen en dat waardeer ik wel.

2. Wat zijn de andere voordelen als het bouwjaar een stuk jonger is?

3. Hebben de oudere Hurleys ook de verschillende interieur layouts (classic, classic n, comfort, elite, elite S)?

4. Deze Hurley heeft ook 1.25m diepgang wat minder is dan de andere Hurleys. Op dit moment vaar ik in het Haringvliet maar in de toekomst wil ik ook de zee proberen of een langere zeereis. Hurleys varen de wereld makkelijk over begrijp ik. Laura Dekker wou dat met deze boot en dat inspireert me ook behoorlijk. Denk je dat de 1.25m diepgang versie dat ook allemaal aankan (in de toekomst hoor, zo ver ben ik nog niet).

5. De motor is een Volvo Penta MD 2020. Ik weet ondertussen iets meer van binnenboordmotoren, zo lees ik dat deze motor Perkins gebaseerd is en gebaseerd zijn op Kubota. Allemaal topnamen hoor ik zo. Het belangrijkste vind ik beschikbaarheid van onderdelen en dat schijnt ook wel beschikbaar te wezen.
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 18:14 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 04 juni 2022 19:07 #1396999

1. …

2. De jongere Hurley 800’s zijn uitgerust met een aluminium vluchtluik voor de mast, hebben geen ‘wafeltjesprofiel’ als antislip maar ingelijmde antislip-matten aan dek, sommige jongere 800’s zijn uitgerust met een hogere zeereling, de jongere 800’s hebben met de kajuitopbouw meelopende genuarails in plaats van recht, de 830 (variant op de 800) heeft een zwemplatform in de spiegel. Of dit voor- of nadelen zijn is een persoonlijke opvatting.

3. Voor zover mij bekend zijn de varianten ‘Comfort’ en ‘Elite’ pas in de jaren 90 gekomen, daarvoor was er alleen de ‘Classic’ indeling.

4. Mijn voorkeur zou zijn de 140 centimeter variant. Ik vermoed betere zeileigenschappen, maar of dat werkelijk zo is, wie het weet mag het zeggen. Een recente Hurley 800/830 zou uitgerust kunnen zijn met loodballast, tegen meerprijs verkrijgbaar. (wellicht een antwoord op vraag 1). Laura Dekker heeft m.i. prachtige prestaties geleverd met een ‘700’ en later met een ander schip. Zelf denk ik dat de ‘800’ een prima kustzeiler is, geen oceaanzeiler.

5. Eigenlijk denk ik dat de meeste diesels op de markt gewoon ‘goed’ zijn, de vraag is hoe ermee omgegaan is en hoe ze onderhouden zijn.

De ‘800 Classic’ waarmee wij zeilen www.waterrimpels.nl/hurley-800-classic/

Johan
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 04 juni 2022 19:18 #1397003

Bedankt voor je antwoorden. Wat bedoel je met de puntjes? Veel hoger dan normaal? En de oudere hurleys, is 15k ook nog steeds veel? Het verschil is inderdaad wel prijzig. Sommige verschillen kende ik al zoals het glasweefsel luik op de oudere Hurleys en het zwemplateau op de 830. Verder weinig verschil zeg. Ik zie nu dat het prijsverschil dus niet normaal is. Laura Dekker had inderdaad een 700 als eerste kajuitzeilboot maar voor de wereldreis kwam er een 800, deze was in de loods in beslag genomen door de overheid. Toen kwam de Gin Fizz er een heel andere boot. Maar het feit dat Laura en haar vader de 800 overwogen geeft me wel een idee dat het bootje wel wat aankan. Kustzeilen is ook wel wat ik in de toekomst wil doen, misschien biskaje als grootste oversteek. Dat ligt nog in de toekomst ergens. Jouw link had ik ook al doorgespit :)
Laatst bewerkt: 04 juni 2022 19:20 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 04 juni 2022 19:23 #1397005

Misschien heb je er niets aan maar er zijn ook scheepjes van kleinere afmeting verre bestemmingen gaan varen. Het is eerder aan de bemanning of je met beperkte ruimte genoegen neemt
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 04 juni 2022 19:55 #1397019

@ TS Punt 1. Zonder een boot gezien te hebben denk ik
alleen te beantwoorden door iemand die de markt van vraag en aanbod kent.

Maar als er iemand mij op de steiger 23 K biedt … :ohmy:
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 05 juni 2022 11:01 #1397168

Wij hebben zelf een van de laatste door Twente Jachtbouw afgebouwde Hurley 800 gehad (1999, kostte destijds 163.000,-gulden). De rompen werden door Contest gebouwd en waren witter dan de eerdere versies. Wij hadden de 140 cm kiel met loodballast. Dit laatste leverde, naast meer stabiliteit, tevens een zeer bruikbare diepe bilge op. Een achterplateau is prettig bij het van, en aan boord gaan als je wilt zwemmen. De Hurleys uit deze bouwjaren hadden ook een robuuste Selden Ocean series mast en giek, waarbij alles vanuit de kuip te bedienen was (2x 4 stoppers). Wel oppassen als er een maststrijkinstallatie gemonteerd is: bij onze boot had Twente Jachtbouw de mastvoet naar voren geplaatst (voor de uitlijning) waardoor hij niet meer volledig door het hoofdschot ondersteund werd. Dit resulteerde in een steeds groter wordende kier tussen het dek en het voorste dakluik (je keek vanuit de voorkajuit zo naar buiten :unsure: ), en de deur naar de voorkajuit klemde steeds meer. Uiteindelijk opgelost door het hoofdschot te “dubbelen”. Kijk ook naar de kussens, destijds waren comfort kussen een optie. Deze comfort kussen zijn ergonomisch veel beter, zitten perfect en gaan heel lang mee.
Je zult er best de Oceaan mee opkunnen, maar ik had van Laura begrepen dat de beperkte ruimte voor voedsel, water en brandstof de belangrijkste reden voor de overstap naar de Gin Fizz was…
Zelf varen wij alweer 3 jaar met een Fellowship28 en vinden deze op de IJsselmeer prettiger dan de Hurley varen (persoonlijke mening).
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 05 juni 2022 11:27 #1397174

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 398
Het ontwerp dateert uit begin jaren 70 en is afgeleid van de Junker 26.
De Hurley 800 is een zeer zwaar schip met een ballastaandeel van 50%, het onderwaterschip is wat gedateerd. Er zijn meerdere werven in Nederland die de 800 hebben gebouwd met wisselend succes.
Zelf zou ik naar een andere boot uitkijken die wat moderner van ontwerp is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 05 juni 2022 12:13 #1397186

@Hurley ruud, ik heb ook een andere afweging en dat is dat ik graag wat dagen per week aan boord wil leven en rond wil dwalen beginnend in Nederland. Daarom moet het balans tussen zeilen en wonen in orde zijn. De hurley is klein maar met die kajuitindeling en stahoogte ben ik echt wel wat jaren zoet. Ik weet het omdat ik een iets kleinere 6.5m kajuitboot had en daar had ik grote plannen mee, maar uiteindelijk is het allemaal net iets te klein voor me. Dit lijkt al een grote stap vooruit maar dat moet ik nog laten bezinken bij de eerste keer kijken.

@Hurleyrilla, veel onduidelijk dus nog over de kiel. Ik heb ook liever een hurley met meer diepgang en meer opslagruimte. Bedankt voor je andere tips. Hoe weet je dat van Laura? Ik heb haar boek en daar staat niets over. Maar goed om te weten wat hun denken over de hurley.

Ik ging bijna kijken bij een fellowship 28 correctie het was een feeling maar die had een in-mast furling systeem. Ik ben een fan van de go small, go simple, go now filosofie wat zegt houdt je boot klein en simpel. Zo'n systeem voor mijn grootzeil, natuurlijk heerlijk als het werkt maar als het niet werkt is het en erg gevaarlijk en moet de portemenee flink open. Daarom moest ik de oude rakker afkeuren helaas

@TomS, bedankt voor deze waardevolle toevoeging. Heb je een aanbeveling? Zeker gezien mijn wensen, om en tegelijk leuk te kunnen zeilen (monohull) en toch een klein appartementje aan boord te hebben voor in eerste instantie een aantal dagen per week er op te leven.
Laatst bewerkt: 05 juni 2022 13:58 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 06 juni 2022 18:00 #1397559

Vraag. Je ziet een Albin Ballad die voor 13.000 staat. En een tweede voor 23.000 echter deze heeft een nieuwe motor van 10.000, vorig jaar, in zich. Ongeacht nog vele duizenden voor installatie. Verder ziet ze er netjes uit. Is het gebruikelijk dat je dan als koper zegt ik betaal die hoofdprijs met de weet dat je eigenlijk een boot van 13.000 krijgt (goede prijs schijnbaar) met een nieuwe motor van 10.000?

En vraagje aan ervaren zee kapiteinen. Ik lees het typische verhaaltje over full keel rustiger in zwaarder weer maar wel langzamer. Fin keel met skeg rudder (NOOIT spade rudder aub!) is wat sneller maar ook wilder in zwaarder weer. Schijnbaar ook kwetsbaarder, maar vanaf welk formaat fin keel is er kwetsbaarheid? Als je de grond raakt, wat dan? De Albin Ballad zit echt net op het randje van wat ik acceptabel vind. Maar toch wil ik liever iets meer kiel denk ik. Het boek dat ik nu lees keurt de Albin Ballad goed dus misschien moet ik wat minder zeiken.

En wat is het bezwaar tegen een langskombuis? Past beter bij mijn wensen. Zo'n ramp is dat toch niet bij het varen? Wat is precies het probleem?
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 19:04 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 06 juni 2022 19:20 #1397588

Rondkijkende bij Scandinavische bootjes: www.marktplaats.nl/v/waterspor...96-hallberg-rassy-26
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 06 juni 2022 21:41 #1397625

Had al eerder gezien, niet geheel mijn smaak. Motor geeft geen fijne indruk ook met onderhoud maar dat is de eerste indruk. Buitenkant wel mooi maar jammer van de stagfok. Binnenkant niet zo inspirerend. Dan heb ik liever mijn eerdere keuzes. Toch bedankt voor het delen :)
Laatst bewerkt: 06 juni 2022 21:49 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 06 juni 2022 22:04 #1397632

s het gebruikelijk dat je dan als koper zegt ik betaal die hoofdprijs met de weet dat je eigenlijk een boot van 13.000 krijgt (goede prijs schijnbaar) met een nieuwe motor van 10.000?


Nee dat is het niet. Zelfs een nieuwe motor is al een paar duizend euro minder waard, op het moment dat bij de "showroom" verlaat. Bovendien is er al mee gevaren neem ik aan. Ik zou zeggen: die relatief nieuwe motor voegt wel een paar duizend euro toe aan de waarde van de boot, maar zeker niet het volle bedrag dat motor gekocht heeft. De helft lijkt me al heel wat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 07 juni 2022 19:55 #1397846

Bedankt Andre. Naast mijn openstaande vragen, aan de hurley bezitters, wat is een fijn aantal pk voor deze boot? Is 10pk eigenlijk te weinig? Wat is de vaarervaring dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 07 juni 2022 20:03 #1397851

Met 7,7 Kw (10,5 Pk) lopen we ruim 6 Knopen,
de rompsnelheid van een Hurley 800 is 6,3 Knopen.
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 07 juni 2022 20:03 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 07 juni 2022 20:03 #1397852

In mijn boot zat een 11pk vetus, mooi voldoende voor een stukje op de motor en manoeuvreren.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 07 juni 2022 20:06 #1397853

Klopt wat Ruud schrijft, zijn zeegaande Hurley
had precies dezelfde motor als wij (Vetus M2.05)
Lid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 07 juni 2022 20:14 #1397855

Mooi goed om te weten. Er staat er een met 30 pk, dan zou die wel als een speedboot gaan.

Vragen stapelen nu wel op. Voor welke prijs gaat een leuke hurley classic meestal weg? Kan niet zien of de markt nu op zijn kop staat of niet. Ondertussen lijkt me dat de botengekte al voorbij is
Laatst bewerkt: 07 juni 2022 21:02 door Eudaimonia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 09 juni 2022 01:51 #1398127

1250 euro voor de keuring van een H800, is dit van de pot gerukt? Ik lees wat bedragen hier en daar maar nooit zo hoog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 09 juni 2022 07:46 #1398150

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 550
Eudaimonia schreef :
1250 euro voor de keuring van een H800, is dit van de pot gerukt? Ik lees wat bedragen hier en daar maar nooit zo hoog

Tsja, hopelijk krijg je waar je voor betaald. Het zal te maken hebben met reis-afstand en wat er voor gebeurd: proefvaart, vochtmeting (incl. of excl. dag hellingen?) compressie meting motor??
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies over een Hurley 800 09 juni 2022 07:57 #1398151

Eudaimonia schreef :
1250 euro voor de keuring van een H800, is dit van de pot gerukt? Ik lees wat bedragen hier en daar maar nooit zo hoog

Kweenie wat de vraagprijs van de Hurley is maar 1250,- voelt wel heel erg buiten proporties. Ik zou proberen er een 'snelle aankoopkeuring van te maken'. Drie uur de basis checken, reiskosten, snel even uit het water kranen en er weer, proefvaart van een half uur... Dan zit je nog al snel op 600+ , nog los van de reiskosten van de keurder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl