Wij hebben zelf een van de laatste door Twente Jachtbouw afgebouwde Hurley 800 gehad (1999, kostte destijds 163.000,-gulden). De rompen werden door Contest gebouwd en waren witter dan de eerdere versies. Wij hadden de 140 cm kiel met loodballast. Dit laatste leverde, naast meer stabiliteit, tevens een zeer bruikbare diepe bilge op. Een achterplateau is prettig bij het van, en aan boord gaan als je wilt zwemmen. De Hurleys uit deze bouwjaren hadden ook een robuuste Selden Ocean series mast en giek, waarbij alles vanuit de kuip te bedienen was (2x 4 stoppers). Wel oppassen als er een maststrijkinstallatie gemonteerd is: bij onze boot had Twente Jachtbouw de mastvoet naar voren geplaatst (voor de uitlijning) waardoor hij niet meer volledig door het hoofdschot ondersteund werd. Dit resulteerde in een steeds groter wordende kier tussen het dek en het voorste dakluik (je keek vanuit de voorkajuit zo naar buiten

), en de deur naar de voorkajuit klemde steeds meer. Uiteindelijk opgelost door het hoofdschot te “dubbelen”. Kijk ook naar de kussens, destijds waren comfort kussen een optie. Deze comfort kussen zijn ergonomisch veel beter, zitten perfect en gaan heel lang mee.
Je zult er best de Oceaan mee opkunnen, maar ik had van Laura begrepen dat de beperkte ruimte voor voedsel, water en brandstof de belangrijkste reden voor de overstap naar de Gin Fizz was…
Zelf varen wij alweer 3 jaar met een Fellowship28 en vinden deze op de IJsselmeer prettiger dan de Hurley varen (persoonlijke mening).