Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis?

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:15 #1423637

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Als je in een zware storm zit en je je moet gaan afvragen of reparatie X Y Z het gaat houden... is het antwoord niet doen lijkt me.

Wat is de hoeveelheid van delaminatie... een beetje, veel, hoeveel oppervlak en waar exact.

Delaminatie en beweging in de kiel is een slechte combinatie zeker als de delaminatie op de plek waar een wrang aanhecht bijvoorbeeld, dat kan betekenen dat er nieuwe wrangen / of matrix in moet.

Heeft deze boot balsa of schuim als kernmateriaal....ook met schuim zijn er voorbeelden geweest dat hier water in zat en de huid eraf moest om de boel te herstellen..

Boot gaat financieel richting een total loss als je dit moet laten herstellen, zelf doen kan helpen maar dan moet je wel echt weten wat je doet, zeker met de plannen die je hebt.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:17 #1423638

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
XanderB schreef :
Deze week is er een aankoopkeuring geweest voor de Bavaria 38. Naar aanleiding hiervan heeft de 1e koper afgezien van aankoop. Ik heb nu alsnog de kans om de boot te kopen.

Er is een behoorlijke lijst met gebreken waardoor de algehele staat van de boot als Matig wordt beoordeeld.

Ik heb het rapport inmiddels tot mijn beschikking. Een aantal gebreken kan ik zelf oplossen, al dan niet met hulp, maar er staan een paar zaken in het rapport waarover ik zelf totaal geen kennis heb en dus niet weet hoe kostbaar het wordt om dat te herstellen. Ik wil daarvan een paar benoemen:

  • Op verschillende plekken in de romp bakboord en stuurboord is délaminatie in de scheepshuid waargenomen.
  • Vochtmetingen tonen een te hoge vochtwaarde aan stuurboord onderzijde sandwich net boven de
  • waterlijn.
  • Dek- rompverbinding aantasting en lekkagesporen in bakskist, bakboord voorhut, bakboord midscheeps stuurboord midscheeps. Houtrot aangetroffen. Schot tussen achterhutten aangetast door houtrot
  • Midden scepter railing septerpot in dek gedrukt scepter potten preekstoel los en bij vervormde toe rail laminaat gekraakt.
  • Bij plaatsen van vaartuig op kiel komt water tussen de romp en de kiel vandaan, kiel beweegt op het scheepsvlak. Kielbouten ondeugdelijk gekit en lekkage via kielbouten.
Daarnaast nog op verschillende plaatsen lekkage/houtrot, maar dat lijkt niet op constructieve plekken te zitten dus durf ik dat zelf wel aan te pakken. Elektra moet vervangen worden, toiletten, etc.

Het gaat me dus vooral om de houtrot in dek/romp-verbinding, de loszittende kiel en de delaminatie. Hoe eenvoudig zijn die zaken op te lossen?

DAT IS GEEN GESCHIKTE BOOT VOOR EEN WERELDREIS!

Neem je verlies en loop weg. Met de genoemde punten, is de boot gratis waarschijnlijk nog aan de dure kant.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:28 #1423639

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
Haha, ik heb ZF nog nooit zo eensgezind gezien! Het is wel duidelijk, de roze bril gaat af en ik ga weer verder om me heen kijken. Bedankt allemaal voor jullie gewaardeerde input.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:39 #1423642

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
XanderB schreef :
Het gaat me dus vooral om de houtrot in dek/romp-verbinding, de loszittende kiel en de delaminatie. Hoe eenvoudig zijn die zaken op te lossen?

Dat is mijns inziens goed te doen.
Kiel er onderuit. Het hele binnenwerk eruit halen en alle aangetaste delen opnieuw maken. Als het een beetje meezit kun je de oude delen als mal gebruiken. Dan alle delen van het dek waar aan de rand inwatering en rot zit verwijderen en opnieuw opbouwen. Goede steunen maken om de vorm van het schip te behouden en of van binnenuit of buitenaf de scheepshuid verwijderen tot je bij de lagen die gedelamineerd zijn bent en van daaruit opnieuw het laminaat opbouwen. De constructie waar de kiel aan hangt versterken. Binnenwerk opnieuw intimmeren (heb je meteen kans om de hele elektra te vernieuwen). Kiel er weer onder en tuigen. Paar jaar werk, maar, dan is 'ie (weer als) nieuw.
Een nieuw schip bouwen is misschien eenvoudiger, maar op deze manier ons varend erfgoed in de vaart houden kan duurzamer zijn.

Edit
Ik zie dat m'n lovende verhaal schrijven wat te lang heeft geduurd op een mobiel. :ohmy:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 10:41 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:44 #1423643

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
JotM schreef :
. Paar jaar werk, maar, dan is 'ie (weer als) nieuw.
Een nieuw schip bouwen is misschien eenvoudiger, maar op deze manier ons varend erfgoed in de vaart houden kan duurzamer zijn.
Het gaat hier over een bavaria toch? :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:47 #1423644

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
varend erfgoed
laat me niet lachen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:48 #1423645

Een paar jaar werk zegt ‘ie. Voor een jachtwerf bedoel je?

Wat is dat toch hier, dat soms gedacht wordt dat immense projecten voor iedereen doodsimpel zijn. ‘O dan takel je toch even de motor er uit, kleine revisie, uitlijnen, kleppen stellen en terug er in. Zo gebeurd, middagje werk’

‘Haal ff de kiel er onder uit, kwestie van de halve romp vervangen en je hebt weer een deugdelijk schip. Als je dan toch bezig bent kun je meteen alle elektriek vervangen. En je moet toch op de kant dus tijd voor een nieuw roer. Twee avonden werk’

Nee. Gewoon nee.

Ik wil het hierbij graag opnemen voor de zeilers die hun best doen om zoveel mogelijk zelf te doen, maar niet iedereen is opgeleid als scheepsbouwer en heeft de beschikking over een enorme werkplaats, professionele gereedschappen en dertig jaar bootontwerp en -bouw ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:50 #1423646

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
denk dat je niet eens een proffesionele werf kunt vinden die dit wil doen en garantie geven..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:52 #1423647

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5012
ja, dat is m wel zo'n beetje. Stootlijst er nog af om romp/dek verbinding over te glassen, romp spuiten, dek waarschijnlijk ook, al dan niet gedeeltelijk. Allemaal prima te doenvoor een professionele werf, maar kost meer dan de boot waard is. Als de kielconstructie nog wel goed is, dan is het misschien nog de moeite waard, maar in principe biedt je dan op een set 2e hands onderdelen waar de verwijderingsbijdrage nog vanaf moet....

krijg je een beetje zo'n geval als Mads van sail-life op youtube.
sy helios schreef :
denk dat je niet eens een proffesionele werf kunt vinden die dit wil doen en garantie geven..
o.a. schaap shipcare in Lelystad doet nog wel eens nieuwe kielconstructies, verzekeringswerk. Dat is bij deze met zon waslijst aan extra werk waarschijnlijk niet het geval.
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 10:56 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:52 #1423648

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ohwww.
Heb ik weer dezelfde fout gemaakt. Mea culpa.
Moet ik de [sarcasme] ... [/sarcasme] tags nog in mijn bericht zetten, of is deze beschrijving genoeg om te zien waar die moeten komen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 10:56 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:56 #1423649

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2159
En dan zijn dit alleen nog maar de zwaarste zaken waar ik zelf geen kennis van heb. De rest van de lijst is op zichzelf al een behoorlijke kosten/tijd-post. Dus het is wel duidelijk. Ben benieuwd of er dan uiteindelijk nog wel iemand is die ervoor gaat of wat er anders met zo‘n boot gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 10:56 #1423650

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
:laugh: :woohoo:

@Jotm
begon al aan je verstand te twijfelen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 10:57 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 11:01 #1423652

JotM schreef :
Ohwww.
Heb ik weer dezelfde fout gemaakt. Mea culpa.
Moet ik de [sarcasme] ... [/sarcasme] tags nog in mijn bericht zetten, of is deze beschrijving genoeg om te zien waar die moeten komen?

Haha wauw. Ik ging er vol in. Complimenten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 14:33 #1423694

XanderB schreef :
En dan zijn dit alleen nog maar de zwaarste zaken waar ik zelf geen kennis van heb. De rest van de lijst is op zichzelf al een behoorlijke kosten/tijd-post. Dus het is wel duidelijk. Ben benieuwd of er dan uiteindelijk nog wel iemand is die ervoor gaat of wat er anders met zo‘n boot gebeurt.

Je kent de uitspraak toch? “Wat de gek ervoor geeft.”

Ruim twee jaar geleden eens gekeken naar een Standfast 47 in België. Inwatering overal. Romp boven en onder de waterlijn, dek, ja echt overal. Verder alle rondhouten (alu in dit geval ;) ) enorme corrosie. Binnenbetimmering ingewaterd, zeilen op, staand en lopend want in staat van ontbinding. Kort gezegd, rijp voor de sloop. Is voor een grijpstuiver (ergens rond de 10K) toch aan een “gek” verkocht en lees van de week ergens dat het bootje, volgens de nieuwe eigenaar, na twee jaar weer in nieuwstaat is.

Nou heb ik twee jaar geleden een ander project gekocht en ben daar twee jaar vrijwel fulltime mee bezig en nog niet helemaal klaar, maar deze had volgens mij wel vijf jaar werk. Tenzij je natuurlijk hele diepe zakken hebt en grote delen professioneel uitbesteed.

Moraal: er is altijd een “gek” te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 17:11 #1423732

De huidige eigenaar zal wel niet blij zijn. Zit ‘ie ineens met een bijna onverkoopbare boot…

Heeft deze specifieke boot nou enorm op z’n donder gehad, of is dit soort van normaal voor deze boten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 18:00 #1423742

Vorig jaar heb ik een 38 verkocht, zelfde issues..wij kwamen economisch total loss uit.
Romp dek verbinding is met hout, dus als dat rot is is de hele verbinding rot, en dat lekt door naar de schotten.
Wij kwamen uit op ca 45k uit aan reparaties door werf, afhankelijk tegenvallers uiteraard.
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 18:46 #1423751

Sluit me volledig aan bij de vorige schrijvers; tenzij je van klussen houd en alles zelf kan doen moet je heel hard weglopen.

Deze boot heeft veel te lang een hoop water erin gehad, mogelijk lek geweest? Rot op zoveel plekken in een interieur krijg je niet zomaar.

Delaminatie van de romp gebeurt ook niet zomaar. Dat is of een heel ernstige bouwfout (betwijfel ik), of de boot heeft een hele stevige aanvaring gehad of heeft op een strekdam gezeten of zo. Hoe dan ook, er is iets ernistigs met deze boot gebeurt want dit soort schades en in dit soort aantallen gebeurt niet zomaar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 19:36 #1423770

pfff drop it like it's hot... hoe kan dat dat een nog niet zo heel oude boot zoveel gebreken vertoont?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 22:06 #1423809

JotM schreef :
Ohwww.
Heb ik weer dezelfde fout gemaakt. Mea culpa.
Moet ik de [sarcasme] ... [/sarcasme] tags nog in mijn bericht zetten, of is deze beschrijving genoeg om te zien waar die moeten komen?

Blijkbaar was het niet voor iedereen (over-) duidelijk :blink:
ReinierZeilt schreef :
De huidige eigenaar zal wel niet blij zijn. Zit ‘ie ineens met een bijna onverkoopbare boot…

Heeft deze specifieke boot nou enorm op z’n donder gehad, of is dit soort van normaal voor deze boten?
Het is speculeren, maar het kan ook iets simpels zijn zoals onjuist dekbeslag monteren. Na jaren van inwatering kan er dan steeds meer schade ontstaan. De romp blijkt ook een sandwichconstructie te zijn (boven de waterlijn) en gezien er al rot hout is aangetroffen is er een flinke kans dat het kernmateriaal in de romp ook balsa is. Balsa gaat rotten valt uit elkaar waardoor de glasvezel buitenlagen niet meer structureel aan elkaar gehouden worden. En we hebben delaminatie.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 16 sept 2022 22:08 #1423811

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12554
equal to;
Bav. end of life..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 17 sept 2022 03:17 #1423818

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4680
... en ik maar denken dat de Bavaria's van voor 2000 de sterke versie zijn. :S
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 17 sept 2022 05:26 #1423825

Orange Sunset schreef :
Het is speculeren, maar het kan ook iets simpels zijn zoals onjuist dekbeslag monteren. Na jaren van inwatering kan er dan steeds meer schade ontstaan. De romp blijkt ook een sandwichconstructie te zijn (boven de waterlijn) en gezien er al rot hout is aangetroffen is er een flinke kans dat het kernmateriaal in de romp ook balsa is. Balsa gaat rotten valt uit elkaar waardoor de glasvezel buitenlagen niet meer structureel aan elkaar gehouden worden. En we hebben delaminatie.

Inwateribg in het dek kan uiteraard, maar dat gaat dan toch niet door de dek-romp verbinding? Daar zit toch wel ergens laminaat tussen?
De loszittende kiel komt toch ook niet door inwatering, of heeft deze boot zelfs een sandwich in het vlak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 17 sept 2022 20:21 #1423991

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Omdraaien en héél hard weglopen. Je vervalt van de ene ellende in de andere ellende.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bavaria 38 met ondiepe kiel voor wereldreis? 17 sept 2022 21:03 #1423996

ReinierZeilt schreef :
[…]

Inwateribg in het dek kan uiteraard, maar dat gaat dan toch niet door de dek-romp verbinding? Daar zit toch wel ergens laminaat tussen?
Ik ken de kwaliteit en bouwmethode van de Bavaria in kwestie niet, maar normaal zou dat wel gescheiden moeten zijn. Echter dekbeslag dat dicht bij of op de dek-romp verbinding zit gemonteerd dat lekte kan wellicht doordringen in de romp.

Het kan natuurlijk ook een slecht toegevoegde huiddoorvoer zijn.
De loszittende kiel komt toch ook niet door inwatering, of heeft deze boot zelfs een sandwich in het vlak?

Geen idee of er sandwich in het vlak zit, meestal stopt dit rond de waterlijn. maar soms wordt er ook hout gebruikt in de wrangen/spanten. Misschien dat daar ook iets niet in orde mee is waardoor structurele problemen zijn ontstaan.

Het YT channel Sail life is een Trident Warrior gerefit die ook veel te veel vocht in de spanten had zitten. Ook waren daar stukken laminaat weggehaald boven schotten om het dek passend te krijgen op de romp etc waardoor volledige schotten last van inwatering hadden via de dek-romp verbinding (je kon er hier en daar zelfs doorheen kijken als ik het goed herinner). Lekkende wantputtingen. Kernmateriaal van het gehele voordek (schuim, maar hout op structurele plekken ipv compressie) doorweekt door falende afdichting van het geschroefde teak dek.

Maar zoals al gezegd: dit is heel veel speculatie :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 17 sept 2022 21:05 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl