Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 18:25 #1494881

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1417
Het is een fijne, snelle boot gericht op heel veel snelheid. Comfort is er niet en het heeft een bijzonder kwetsbaar tuig. Ik zou een lekker robuust schip zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 18:34 #1494885

Comfort zit ook in de lengte van de boot.

Een first class 12 lijkt me dancomfortabeler dan een cruiser/racer van 9 m1.

Als je dus een lager budget hebt is het wel degelijk een optie om zo groot mogelijk binnen dit budget te gaan.

De vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden.


Verder: wat versta je onder een wereldreis ?

De wereld rondzeilen of eilandhoppen in de carieb ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 18:37 #1494886

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1763
Eens, plus dit is geen schip om ergens beschut of in de schaduw te gaan zitten, zon is/lijkt leuk maar kan ook tegen werken. Daarnaast lijkt me ankeren, en dat ga je zeker vaak doen, ook geen pretje met dit schip. Ik kan me de verleiding voorstellen, maar ik ga mee met de vorige reactie, mijn advies zou zijn, zoek iets meer robuust.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 18:59 #1494889

Bedankt voor de antwoorden en terechte vragen!

We zijn inderdaad van plan om vanaf NL richting de Cariben/Zuid Amerika te zeilen.

Waarom zou deze boot niet prettig zijn met ankeren? En waarom is het geen comfortabele boot? Er is betrekkelijk veel binnenruimte (als je het inderdaad vergelijkt met een boot van 10-11 meter). Zou je daar geen comfortabele boot van kunnen maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 19:06 #1494890

Je moet je afvragen of dit schip een prettige kuip heeft ? Mooi voor off shore racen maar wat jullie willen is een open spiegel niet handig.

De Carrieb dan moeten er nog wat zaken als een bimini op etc , wordt het mooi? vrees het niet , alsof je een tent op een ferrari zet , als je dat niet erg vind prima .

Je leeft buiten meer dan binnen , zeker in waar jullie naar toe willen, binnen slaap je kook je en verder eigenlijk niets .

Ik vind het een mooie boot , maar ik zou er niet mee opstap gaan .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 19:27 #1494897

Ik heb geen ervaring met zeilen op de oceaan, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het comfort buiten ook heel belangrijk is. Maar deze boot heeft toch juist heel veel ruimte buiten? En waarom is een open spiegel een probleem denk je?

Is het zo dat deze boot, omdat die gebouwd is als een snelle boot, minder sterk/robuust is en/of minder veilig aanvoelt bij ruige weersomstandigheden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 19:36 #1494900

Nadeel van een open spiegel is meteen dat je werkelijk niets los in de kuip kan laten liggen , omdat de kans groot is dat het vroeg of laat overboord gaat . Kun je wel een netje voor spannen is dat opgelost.

Voordeel een breker in de kuip is geen probleem , water is zo weg .

Ik zie niet echt buiten lekkere lange banken waar je straks in de carieb heerlijk kunt relaxen en dat gaan jullie straks 90% van de tijd doen buiten .

Verder hoeft een snelle boot niet altijd een voordeel te zijn in zwaardere omstandigheden .

Prijs is een koopje , maar wel kale boot zal nog veel geld in moeten zodat jullie op je wereldreis kunnen leven aan boord, om te kunnen ankeren moet er nog anker beslag komen , kettingbak , lier en anker . Dat is waarschijnlijk op deze boot gemaakt voor alleen snelheid al een aardige klus , en dan de rest nog , maar alles kan ;) Als je het een mooi schip vind en ik vind hem zeker mooi, vracht geld erin en gaan genieten ermee !

Allemaal overwegingen :)

Succes !
Laatst bewerkt: 16 juli 2023 19:39 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 19:54 #1494905

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4157
Alleerst, welkom op ZF forum.
Wat betreft je vraag, heb je de tekst in de advertentie goed gelezen?
Boot is verlengd, de tafel is er uit gehaald. Alles is gedaan om dit een
lichte racer te maken. Tuig is licht, mast is dun.
Leuk om te racen op het IJselmeer en kust wedstrijden, niet geschikt om naar
jullie bestemming te zeilen.
Gewoon verder zoeken en vooral hier blijven vragen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 20:05 #1494907

  • triXXS
  • triXXS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 788
Dufour1800 schreef :
Ik heb geen ervaring met zeilen op de oceaan, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het comfort buiten ook heel belangrijk is. Maar deze boot heeft toch juist heel veel ruimte buiten? En waarom is een open spiegel een probleem denk je?

Is het zo dat deze boot, omdat die gebouwd is als een snelle boot, minder sterk/robuust is en/of minder veilig aanvoelt bij ruige weersomstandigheden?

Mij lijkt de afwezigheid van een verhoogde kuiprand ook een punt. Je zit bij alle weersomstandigheden volkomen onbeschut en onbeschermd. Prima voor een wedstrijdbemanning die met de benen buitenboord wil zitten, maar verder...
Maar absoluut een mooie boot om te zien en zeilt vast prachtig.
Corsair 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 20:19 #1494908

Gewoon een voorbeeld , van wat ik nu zou kopen als ik wat moest of wilde kopen, deze zou op m'n lijstje staan.

Ook als je even kijkt naar alle opties, davids voor de bijboot etc etc , dat zijn de puntjes die je niet meteen in de ogen springen maar achteraf heel fijn dat ze aanwezig zijn als je veel wilt gaan ankeren en dus een bijboot nodig hebt.

Geen aandelen in deze boot, onbekend voor mij dus ;)

Trintella wel veiling maar wie weet en iets boven budget.
Laatst bewerkt: 16 juli 2023 20:19 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 20:36 #1494911

Bedankt allemaal voor de goede adviezen, daar heb ik wat aan!:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 16 juli 2023 21:43 #1494922

Als je in de carieb en zuid amerika wilt gaan varen kan je misschien beter daar een boot kopen van een europeaan die alweer teruggevlogen is naar de Eu en geen zin meer heeft om de boot terug te varen deze kant op.

Zo kan je wellicht voordeliger aan een boot kopen met uitgebreide uitrusting voor lange tochten.

Misschien oproepje plaatsen op cruiserfora.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 07:21 #1494951

Natuurlijk, liever een langkieler....bla bla bla.

Het is een boot waarbij je misschien wat minder fouten mag maken qua tuigage (niet alleen op 't fokje in zwaar weer, maar dat mag eigenlijke geen enkele fractioneel boot)

Verder gewoon een boot ontworpen en gemaakt in een land wat aan biscaje ligt.

Dat het wat Spartaans is heeft TS geloof ik wel door. Een Open race kuip geeft juist veel meer buiten leef ruimte.

Giekzeiltje is ook prima, een bimini lijkt me niet noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 07:42 #1494954

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Die First heeft een behoorlijk kruipgehalte en biedt heel weinig beschutting, daar kun je nog wel mee leven als je daarvoor kiest.
Het grote probleem gaat de hoeveelheid zooi worden die je mee gaat nemen en het gewicht daarvan.
Met X kilo erbij zijn de goede zeileigenschappen ook een illusie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 07:55 #1494955

Precies en Boarderbas geeft natuurlijk zijn idee in wedstrijd modus , niet als ik ga een rondje atlantic doen .

Bimini heb je ook niet nodig , maar wel lekker onder vaart , ga anders hier met 30 graden vol in de zon zitten , dat ga je daar straks ook doen , prima test van wat je leuk vind .

Buiten douche ook zo iets , hoeft niet maar wel lekker als je voor anker ligt gezwommen hebt en je kunt je even afspoelen.
Zonnepanelen toch wel handig denk ik ?
Anker beslag heeft deze boot niet , moet er ook nog bij . kan allemaal maar koop eens boegbeslag, een lier , 50 meter ketting een anker "even" een kettingbak maken, even alles monteren en je bent ook alweer minimaal 3000 euro verder, kun je wel ankeren .

Kortom een boot waar de focus destijds alleen op snelheid is gemaakt transformeren tot een cruiser , dat klinkt als van een sportauto een camper maken. dat kan je moet je alleen gaan afvragen hoeveel werk en geld gaat me dat kosten, en is er niet een boot die meer in de basis completer en geschikt is ?

Da's de vraag, meer niet .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 08:15 #1494958

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Jeroen-Pion schreef :
Precies en Boarderbas geeft natuurlijk zijn idee in wedstrijd modus , niet als ik ga een rondje atlantic doen .

Bimini heb je ook niet nodig , maar wel lekker onder vaart , ga anders hier met 30 graden vol in de zon zitten , dat ga je daar straks ook doen , prima test van wat je leuk vind .

Buiten douche ook zo iets , hoeft niet maar wel lekker als je voor anker ligt gezwommen hebt en je kunt je even afspoelen.
Zonnepanelen toch wel handig denk ik ?
Anker beslag heeft deze boot niet , moet er ook nog bij . kan allemaal maar koop eens boegbeslag, een lier , 50 meter ketting een anker "even" een kettingbak maken, even alles monteren en je bent ook alweer minimaal 3000 euro verder, kun je wel ankeren .

Kortom een boot waar de focus destijds alleen op snelheid is gemaakt transformeren tot een cruiser , dat klinkt als van een sportauto een camper maken. dat kan je moet je alleen gaan afvragen hoeveel werk en geld gaat me dat kosten, en is er niet een boot die meer in de basis completer en geschikt is ?

Da's de vraag, meer niet .
Heb jij metje Pion niet hetzelfde gedaan? Die is ook als wedstrijd klasse ontworpen.
Laatst bewerkt: 17 juli 2023 08:18 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 08:32 #1494961

Deze class 12 staat ook al korte poos op Marktplaats inderdaad. Het is echt een wedstrijdboot, best gaaf maar lijkt me totaal niet geschikt voor cruisen.

Ik zou eerst gaan kijken wat je eisen zijn voordat je willekeurige boten binnen budget bekijkt. Je ziet best wel vaak dat mensen een boot kopen met de intentie voor lange reis, en dan halverwege de verbouwing achter komen dat de boot hier misschien minder geschikt voor is (en een te grote investering vraagt), om hem vervolgens maar weer te verkopen.

De kuip van de class 12 is erg onbeschut en je gaat altijd nat worden. Ook is de comfort ratio erg laag voor zijn lengte. De diepgang zou ok ook te groot vinden, je kunt niet op de mooiste plekjes ankeren. En alle eerder genoemde punten, gebrek aan ankerbak, etc etc.

Er zijn andere Beneteau Firsts die veel geschikter zijn voor cruisen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 09:10 #1494966

  • Luxxer
  • Luxxer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Op een goede manier schaduw maken én makkelijk kunnen ankeren zijn echt essentieel.
Dat je voor zo'n reis een zware lompe boot nodig hebt, mwoah valt te betwisten.
Wij hebben nu een zware boot, en de helft van de tijd zit jeje te irriteren in licht weer.

Maar wat gezegd wordt over de kuip en t ankeren kan ik wel beamen. Kijk eens naar de First series van Beneteau, die zijn dikke prima en zie ik hier veel rondvaren.

Verzonden vanuit ankerplek Ibiza, mét parasollen terwijl t 40 graden is. (niet zo leuk als dat het klinkt)
wat leg dat leg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 09:42 #1494973

madoc schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Precies en Boarderbas geeft natuurlijk zijn idee in wedstrijd modus , niet als ik ga een rondje atlantic doen .

Bimini heb je ook niet nodig , maar wel lekker onder vaart , ga anders hier met 30 graden vol in de zon zitten , dat ga je daar straks ook doen , prima test van wat je leuk vind .

Buiten douche ook zo iets , hoeft niet maar wel lekker als je voor anker ligt gezwommen hebt en je kunt je even afspoelen.
Zonnepanelen toch wel handig denk ik ?
Anker beslag heeft deze boot niet , moet er ook nog bij . kan allemaal maar koop eens boegbeslag, een lier , 50 meter ketting een anker "even" een kettingbak maken, even alles monteren en je bent ook alweer minimaal 3000 euro verder, kun je wel ankeren .

Kortom een boot waar de focus destijds alleen op snelheid is gemaakt transformeren tot een cruiser , dat klinkt als van een sportauto een camper maken. dat kan je moet je alleen gaan afvragen hoeveel werk en geld gaat me dat kosten, en is er niet een boot die meer in de basis completer en geschikt is ?

Da's de vraag, meer niet .
Heb jij metje Pion niet hetzelfde gedaan? Die is ook als wedstrijd klasse ontworpen.

Zeker heb ik dat en daarom denk ik ook wel goed te kunnen inschatten hoeveel geld je kwijt bent om "niks" om te bouwen tot iets , maak een begroting , doe dat minimaal x4 of beter 5 en je zit aardig in de buurt.

Die boot kopen is het probleem niet, wat ik zeg is denk heel goed na over de rest, win adviezen in van vele vetrekkers wat hun wel en niet beviel, veel zal dubbel zijn of voor jou in mindere mate interessant etc .

Maar er zitten altijd zaken bij waarvan je denkt ; goh daar had ik zo snel nog niet aandacht .

Maak dan een begroting , kijk hoe je met deze boot uitkomt , en past dat nou gewoon doen . Heb ik ook gedaan en zowat iedereen verklaarde me voor gek , mooi maar daar trek ik me toch niks van aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 10:43 #1494981

Wat Holtere zegt. Er komt zo een ton of 1,5 aan water/diesel/voorraad/spullenboel bij. Hoe vaart het dan nog?

Met een Donkervoort naar China rijden, misschien kom je wel aan, of het heel comfortabel is, lijkt me niet. Beter maar die Landcruiser kopen, kan lekker veel in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 10:55 #1494983

Sunshine 36 schreef :
Wat Holtere zegt. Er komt zo een ton of 1,5 aan water/diesel/voorraad/spullenboel bij. Hoe vaart het dan nog?

Met een Donkervoort naar China rijden, misschien kom je wel aan, of het heel comfortabel is, lijkt me niet. Beter maar die Landcruiser kopen, kan lekker veel in.

Zeilt natuurlijk nog prima , niet meer zo snel als het was maar er is geen reden om daarvoor deze boot te laten liggen .

Op elke willekeurige andere boot ga je dit ook op laden .

Als je op een schip van 13 meter geen 1,5 ton kunt laden wat moet je dan kopen ???

Mijn pion is 9 meter en behoorlijk aangekomen en dat zeilt nog prima hoor gewoon zoals het moet , de snelle acceleratie is wel minder als een veel lichtere pion dus een snel boeien ronde , Uhm nee laat maar . Maar ik vaar ook geen wedstrijden en is het acceleratie helemaal niet interessant. En als het maar lekker waait zeil ik nog steeds op de code zero 7,5 kn B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 11:29 #1494988

Een schip van 13m weegt over het algemeen geen 4300kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 11:34 #1494989

Sunshine 36 schreef :
Een schip van 13m weegt over het algemeen geen 4300kg.

Nee dus ? je gaat op iets makkelijk 1500 kg pakken , daar is niet heel veel voor nodig .

Ik snap niet waar je op doelt om eerlijk te zijn ? 13 meter boot 8 ton of 9 ? nou dat wordt dus 9,5 of 10,5 ton .

lig je waarschijnlijk een centimeter of wat dieper :woohoo:
Laatst bewerkt: 17 juli 2023 11:39 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 12:19 #1494995

Jeroen-Pion schreef :
Precies en Boarderbas geeft natuurlijk zijn idee in wedstrijd modus , niet als ik ga een rondje atlantic doen .

Lekker dan. Omdat ik soms een wedstrijd vaar weet ik niks van zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 12:22 #1494997

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Wij hebben een FC10, de iets kleinere broer dus. Wat mij vooral heel belangrijk lijkt is de stahoogte met zo'n oversteek, die lijkt er in die 12 ook niet te zitten. Prachtig om mee te raggen, maar voor een oversteek zou ik toch iets anders kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl