Reed schreef :
De Dufour 4800 was voor zijn tijd een heel net en courant zeilschip.
Slim ingedeeld, mooie materialen gebruikt en vlotte comfortabele zeilers.
Wanneer er uit de keuring geen vervelende zaken komen, zou ik dat best durven.
+1
Kijk dan ook eens naar z'n voorganger, de Dufour 35. Daar liggen er op dit moment ook enkele van te koop. In z'n tijd was de Dufour 35 de "poor man ocean sailor" ofwel een budget boot waar je de wereld mee rond kon.
Waar je bij deze boten op moet letten is dat de tand des tijds wel z'n werk kan hebben gedaan. Bijvoorbeeld balsa cored dek dat zwakke plekken heeft. Maar als de boot in goede staat is en de prijs staat je aan, kan je er een leuke boot aan hebben.
In het algemeen is de eerste generatie Dufours (de 35) wat steviger gebouwd dan de tweede generatie (4800). Stevig in de categorie van we weten niet hoeveel polyester genoeg is, dus doe maar wat extra. Dat betekende dan ook dat het niet de snelste boten waren. De tweede generatie was o.a. bedoeld om dat te verbeteren door een lichter exemplaar te produceren.
Bij een nieuwe boot betekent lichter in veel gevallen ook sneller. Bij een oude boot betekent lichter dat de kans op slijtage groter is dan bij een zwaardere boot.