Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Toch maar een S spant of langkieler?

Toch maar een S spant of langkieler? 22 sept 2024 19:38 #1586473

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Goh, ik zou die als een LM 28 bestempelen :blush:
Is er veel verschil?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 22 sept 2024 21:02 #1586482

Zeer vergelijkbaar met de LM30. Allebei gebouwd in Denemarken.
Voordeel van de Mascot t.o.v. de LM is de rechte spiegel

sailboatdata.com/sailboat/mascot-910/
Ik ben heel tevreden met mijn Winner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 02:39 #1586498

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6871
Jean-Pierre schreef :
Heb wel eens op de Hallberg Rassy Monsun 31 gevaren. Dat was niet vooruit te branden en vaart echt niet best aan de wind.
Ik vraag me af of dat kenmerkend is voor de Monsun. Bijna 40m2 op vier ton waterverplaatsing hoeft niet traag te zijn.
Met welke van de vier voorzeilen was dat? Hoe uitgezeild waren de zeilen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 13:00 #1586612

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Niet zo moeilijk hoor! Gewoon een contest 29 zoeken. Die kiel krijg je echt niet kapot. De rest ook niet overigens. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 14:49 #1586643

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
pieter2 schreef :
contest 29
hoog aan de wind [...] levendiger vaargedrag

:whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 14:56 #1586645

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Ik zeil al jaren een Taling 32. Ik vaart menig bavaria bootje en compromis van gelijke lengte voorbij. Zeker geen langzame boot, zolang je niet te scherp aan de wind vaart een heerlijke zeiler. dik gebouwd, ruim van binnen, kooien van dik 2 meter, 195 stahoogte.
Kan nog net onder de hollandse brug door in de winter, 150 diepgang, dus best groot vaargebied.
Ook op zee fijn gedrag, met korte golfjes soms wat minder als je te hoog vaart (maar dat is denk ik met elke volumineuse boot wel zo).
Vrienden van ons zijn met een 32-er naar de ABC eilanden gevaren.
Je hebt ze ook in 33 voet uitvoering.

Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 15:00 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 15:52 #1586675

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
Had je `m gepoetst voor de foto?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 16:12 #1586682

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
TuuLeVi schreef :
pieter2 schreef :
contest 29
hoog aan de wind [...] levendiger vaargedrag

:whistle:
Hoog aan de wind is idd een dingetje. Toch wel 5 graden minder dan moderne kielen. Maar levendig is deze boot zeker wel. Vooral als z’n vrouw weer mee wilt zeilen, omdat ze geïmponeerd is door de veilige constructie, wordt het veel levendiger ! Wie maakt dan nog problemen over 5 graden…
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 18:36 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 17:33 #1586701

Nu ik er over nadenk: bestaan er nog moderne/recente jachten met S-spant? Er vast een markt voor. Anders moet je als liefhebber toch verplicht een vrij oud schip kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 18:15 #1586715

Zéker, maar niet in Nederland voor zover ik weet (Huisman op verzoek vast...) en niet in de AWB prijsklasse.

www.jeremyrogers.co.uk/contessa-32-new-build/

In de US Island Packet etc.
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 18:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 18:16 #1586716

En Saffier? zijn dat ook geen S-spanten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 18:40 #1586732

Dat zijn geen S-spanten inderdaad. Puffin of Noordkaper wél volgens mij
Laatst bewerkt: 23 sept 2024 18:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 18:52 #1586743

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14598
camper?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 20:00 #1586771

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Wat beter de vraag van de TS doorgelezen: Waarom loop je tot twee keer toe vast (met blijkbaar zoveel geweld dat de kielconstructie het begeeft)? Boot te levendig voor je? ;) ;) Kiel te diep voor het vaargebied? Slechte navigatiespullen? Eigenlijk wel een beetje raar om een zwaardere constructie te zoeken. Het gaat er toch om dat je vastlopen voorkomt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 23 sept 2024 20:32 #1586785

Dat was ook mijn initiele reactie, maar toen bedacht ik me: ik ben ook al 2 keer vastgelopen, met een boot die daar wellicht ook niet heel goed tegen kan....Het is wel een reeele angst dus...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 24 sept 2024 06:40 #1586832

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9760
Waarschip 8.70 (Halftonner) en dan de ondiepe kielversie. Oersterk en zeilt goed aan de wind, dan loopt die echt op tramrails. Prima solo te varen (jaren zelf gedaan).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 24 sept 2024 07:57 #1586859

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1160
Wallaby schreef :
Waarschip 8.70 (Halftonner) en dan de ondiepe kielversie. Oersterk en zeilt goed aan de wind, dan loopt die echt op tramrails. Prima solo te varen (jaren zelf gedaan).

Er staat een supermooi exemplaar te koop in Lelystad. De "Rode Draad"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 24 sept 2024 19:37 #1587040

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
pieter2 schreef :
Wat beter de vraag van de TS doorgelezen: Waarom loop je tot twee keer toe vast (met blijkbaar zoveel geweld dat de kielconstructie het begeeft)? Boot te levendig voor je? ;) ;) Kiel te diep voor het vaargebied? Slechte navigatiespullen? Eigenlijk wel een beetje raar om een zwaardere constructie te zoeken. Het gaat er toch om dat je vastlopen voorkomt?

Dat schreef ik ook al. Zie het als een leermoment om het de volgende keer beter te doen. Het IJsselmeer is nu ook weer niet zo'n grote uitdaging. Als je weet waar je zit is de rest bekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 28 sept 2024 14:37 #1587931

Klaarblijkelijk tuur ik te graag in den einder, zonder mij te bekommeren om ondieptes. Je hoeft op een langkieler toch wat minder actief te zeilen. Heb overigens recentelijk een keer meegevaren op een 34 voets houten Laurin Koster. Smal schip, enorm kielgewicht, nauwelijks te manouvreren in de haven met een forse draaicirkel, maar eenmaal op het IJsselmeer met die korte steile golfjes….. vaart het zalig. Nauwelijks ruimte in de kajuit, geen schip voor in de haven, maar om mee te zeilen…..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 07:44 #1588015

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Los van de vaareigenschappen van elk kieltype:

De "baas" van Kraken jachten heeft een hele filosofie over de huidige methode van roeren die "los" in het water hangen, zonder skeg en alleen een lager borging boven maar niet midden en onder.
Breekt af als een "popsicle stick", een lolliestokje dus, onder enige belasting door bv een object onder water of een nijdige orca.
Hetzelfde geldt voor kielen. Kielen die op een vlak gemo nteerd zijn van nog geen vierkante meter oefenen enorme krachten uit op de ophanging.
Hij zegt dat dit uit de racerij komt en door moderne producenten is over genomen.
De voordelen (snelheid, wendbaarheid) wegen niet op tegen de enorme kwestbaarheid.
Zij stelling is dat kielen dienen "encapsulated" te zijn, en tenminste 2/5e van het schip moeten beslaan in de lengte.
Roeren dienen beschermd en op 2 punten vast enaan een skeg te zitten, de skeg tenminste zo lang als het roer.
Elke aangeboute kiel zal bij een flinke aanvaring de kracht omleiden naar de bouten en de ophanging, de romp en de aldaar bevestigde kielophanging.
Zeker de lange, ranke kielvormen met het gewicht aan de onderzijde in de vrom van een bulb.
Met grote schade als gevolg.
Hij stelt ook dat de stijlte van de kiel, dus een kiel die als een rechthoek omlaag hangt, sowieso afbreekt op bv een rots, terwijl een meer lange en "sloping" kiel (zoals bij een S-spant) de krachten verdeelt over de lengterichting. Hooguit een deuk in de voorkant maar verder geen ernstige schade.

De uitleg is te vinden op Youtube.
Een Kraken is onbetaalbaar, maar de filosofie van dit soort boten is gewoon terug te vinden in de wat oudere S spanten die nu ook nog gewoon rondvaren.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 29 sept 2024 07:49 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 07:48 #1588021

H700 schreef :
filosofie van dit soort boten…

Je zou het ook “geloof dat je veilig bent” kunnen noemen. Het gaat om je gevoel toch? En blijkbaar is er voldoende angst voor dat deze markt bestaat.
Laatst bewerkt: 29 sept 2024 07:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 07:57 #1588023

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Geen idee.
Meneer Kraken zegt dit maar ik onderschrijf zijn verhaal wel.
Angst of gezond verstand, daar gaat het niet om.
Nadat de dijk was versterkt voer ik even wat te dicht op de dijk, grote boem, een zetje naar opzij en verder niks.
Toch even er uit laten takelen in Monnickendam.
Aan de voorzijde van mijn kiel (Semi-s-spant, ingelamineerd, 1000kg lood) een kras.
Zoek dat filmpje even op van Eric de Noorman (Anderre?) met zijn Contessa 36.
Bijna totaal loss. Zo'n tikje was het.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 29 sept 2024 08:00 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 20:24 #1588144

H700 schreef :
Los van de vaareigenschappen van elk kieltype:

De "baas" van Kraken jachten heeft een hele filosofie over de huidige methode van roeren die "los" in het water hangen, zonder skeg en alleen een lager borging boven maar niet midden en onder.
Breekt af als een "popsicle stick", een lolliestokje dus, onder enige belasting door bv een object onder water of een nijdige orca.
Hetzelfde geldt voor kielen. Kielen die op een vlak gemo nteerd zijn van nog geen vierkante meter oefenen enorme krachten uit op de ophanging.
Hij zegt dat dit uit de racerij komt en door moderne producenten is over genomen.
De voordelen (snelheid, wendbaarheid) wegen niet op tegen de enorme kwestbaarheid.
Zij stelling is dat kielen dienen "encapsulated" te zijn, en tenminste 2/5e van het schip moeten beslaan in de lengte.
Roeren dienen beschermd en op 2 punten vast enaan een skeg te zitten, de skeg tenminste zo lang als het roer.
Elke aangeboute kiel zal bij een flinke aanvaring de kracht omleiden naar de bouten en de ophanging, de romp en de aldaar bevestigde kielophanging.
Zeker de lange, ranke kielvormen met het gewicht aan de onderzijde in de vrom van een bulb.
Met grote schade als gevolg.
Hij stelt ook dat de stijlte van de kiel, dus een kiel die als een rechthoek omlaag hangt, sowieso afbreekt op bv een rots, terwijl een meer lange en "sloping" kiel (zoals bij een S-spant) de krachten verdeelt over de lengterichting. Hooguit een deuk in de voorkant maar verder geen ernstige schade.

De uitleg is te vinden op Youtube.
Een Kraken is onbetaalbaar, maar de filosofie van dit soort boten is gewoon terug te vinden in de wat oudere S spanten die nu ook nog gewoon rondvaren.

Ik heb de video gezien. Valt weinig tegenin te brengen, qua constructie. Ik wil alleen toch liever een boot die een beetje leuk zeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 21:15 #1588150

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Of betaalbaar is...
Een Kraken 44 kost $850.000. Dat is de kleinste van het spul.
Want:
"n response to strong demand from the worlds sailing community for a smaller true blue water yacht that incorporates the key Kraken design principals, I set the task to Kevin Dibley, Kraken’s award-winning naval architect, and he has now designed the latest addition to our fleet: the Kraken 44."
Schijnbaar gaan ze als warme broodjes.

Zouden ze begrijpen waar de naam kraken vandaan komt?
Dan zou je je boot wel anders noemen.
Below the thunders of the upper deep,
Far far beneath in the abysmal sea,
His ancient, dreamless, uninvaded sleep
The kraken sleepeth: faintest sunlights flee
About his shadowy sides; above him swell
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 29 sept 2024 21:17 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Toch maar een S spant of langkieler? 29 sept 2024 23:07 #1588155

ja, ik vond dat marketingtechnisch ook een vrij domme naam...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl