hnrts schreef :
Je koopt een bootje in verweggistan (buiten de EU) met een zelf opgestelde koop/verkoopovereenkomst. Kadaster laten invliegen is geen optie. Dan maar gewoon ICP aanvragen en doen of je neus bloedt? Of gaat dat (buiten de EU) toch ergens fout?
Ik denk bijvoorbeeld aan Amerika/Canada of de Pacific.
Heeft iemand praktijkervaring waar (buiten de EU) iets anders dan een officiele zeebrief voor een zeiljacht problemen geeft?
Koop ik een boot in NL dan zou ik zonder verder nadenken voor de route van kadaster/zeebrief kiezen. Maar in verweggistan is dat soms niet praktisch uitvoerbaar en moet je toch iets.
Ik ken een zeiler die de Zeebrief heeft nagemaakt en overal ter wereld toonde. Er kwam toch niemand aan boord, maar heir zou ik zelf nerveuzer of zijn. Maar hij had een nummer bedacht en een exacte kopie gemaakt. Hele wereld over gezeild.
Ik ken ook een zeiler die een Scheepspaspoort heeft bedacht, het zogenaamde "Ben Rutte paspoort". Hierop staan allerlei zaken aangaande de boot en haar bemanning. Deze kennis heeft hij via een vertrekkersgroep op Whatsapp gedeeld en getoond. Een soort geplastificeerd half A4 document met informatie. Heeft ook geen kadasterinschrijving. Kreeg ook niemand aan boord.
Wij hadden op de zeilboot wel een kadasterinschrijving, maar kregen ook niemand aan boord. De customs in Zuid Amerika was meer geïnteresseerd in paspoorten en de havenauthority in de verzekering. We hebben bedenk ik mij vast wel eens iemand aan boord gehad, maar nog nooit heeft iemand gecontroleerd of de nummering van het kadaster klopt. In Marokko is men aan boord geweest, de hond bleef op de steiger, en toen we vroegen (TIP!!) de schoenen uit te doen haakte de helft van de manschappen af.
Nu hebben we wel een kadaster inschrijving geregeld, omdat, en dat is mijn indruk, er een politiek ding speelt in de EU tussen Italie en NL. In Italie lagen ze aan de ketting die geen kadaster inschrijving hadden, maar dat verhaal kennen we hier inmiddels.
Ik heb nog nooit van een zeiler gehoord dat hij/zij vanwege ontbreken eigendomspapieren aan de ketting is gelegd buiten de EU.
Nogmaals, als men aan boord wil komen, vraag altijd of ze de schoenen uit willen doen vanwege kakkerlakken. Dat scheelt meestal wat 'kijkers'
René
p.s. ik krijg net bericht van Henk (Blog: zeilenddewereldover) en die doet elk land aan met het 'Ben Rutte Paspoort'. Hij ligt nu ergens in de Pacific.