Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bootje kopen in verweggistan

Bootje kopen in verweggistan 12 feb 2025 20:48 #1611569

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Je koopt een bootje in verweggistan (buiten de EU) met een zelf opgestelde koop/verkoopovereenkomst. Kadaster laten invliegen is geen optie. Dan maar gewoon ICP aanvragen en doen of je neus bloedt? Of gaat dat (buiten de EU) toch ergens fout?

Ik denk bijvoorbeeld aan Amerika/Canada of de Pacific.

Heeft iemand praktijkervaring waar (buiten de EU) iets anders dan een officiele zeebrief voor een zeiljacht problemen geeft?

Koop ik een boot in NL dan zou ik zonder verder nadenken voor de route van kadaster/zeebrief kiezen. Maar in verweggistan is dat soms niet praktisch uitvoerbaar en moet je toch iets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 07:14 #1611593

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
De aanschaf van mijn huidige boot voldoet aan het criterium. Ik heb de boot gekocht op de Britse Maagdeneilanden BVI, waar de instanties gek zijn op formulieren en stempels. Het ICP voldeed in mijn geval.
Achteraf denk ik dat de volledigheid van het pakketje papieren veel invloed heeft gehad. En dat staat of valt dan weer bij een goede voorbereiding. Dus als je precies weet wat je kunt verwachten van de ambtenaar tegenover je, dan "vloeit" het proces en ben je er snel doorheen.
Als je met 1 papiertje en een warrig verhaal bij het kantoor van de Customs aan komt kakken dan ga je waarschijnlijk voor de bijl.

- Persoonlijke papieren goed op orde, netjes op volgorde in een mapje
- Bootpapieren van het jacht waar we mee aankwamen in de BVI goed op orde bij het uitklaren
- Aankoop overeenkomst van de gekochte boot
- Bewijs van betaling van de gekochte boot (dit is iets anders dan de BOS)
- Verklaring vorige eigenaar over lopende leningen en overige belanghebbenden
- Kopie ID van vorige eigenaar
- Uitschrijfbewijs van lokale registratie van de gekochte boot
- Verklaring van havenmeester / gemeente over betaalde liggelden
- Verzekeringsbewijs (niet nodig gehad maar het maakte het verhaal wel compleet)
- Nieuwe registratie van de gekochte boot
- Wat je verder maar te weten kan komen over locale regels en gewoontes
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 07:36 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 11:30 #1611653

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5658
hnrts schreef :
Je koopt een bootje in verweggistan (buiten de EU) met een zelf opgestelde koop/verkoopovereenkomst. Kadaster laten invliegen is geen optie. Dan maar gewoon ICP aanvragen en doen of je neus bloedt? Of gaat dat (buiten de EU) toch ergens fout?

Ik denk bijvoorbeeld aan Amerika/Canada of de Pacific.

Heeft iemand praktijkervaring waar (buiten de EU) iets anders dan een officiele zeebrief voor een zeiljacht problemen geeft?

Koop ik een boot in NL dan zou ik zonder verder nadenken voor de route van kadaster/zeebrief kiezen. Maar in verweggistan is dat soms niet praktisch uitvoerbaar en moet je toch iets.

Ik ken een zeiler die de Zeebrief heeft nagemaakt en overal ter wereld toonde. Er kwam toch niemand aan boord, maar heir zou ik zelf nerveuzer of zijn. Maar hij had een nummer bedacht en een exacte kopie gemaakt. Hele wereld over gezeild.

Ik ken ook een zeiler die een Scheepspaspoort heeft bedacht, het zogenaamde "Ben Rutte paspoort". Hierop staan allerlei zaken aangaande de boot en haar bemanning. Deze kennis heeft hij via een vertrekkersgroep op Whatsapp gedeeld en getoond. Een soort geplastificeerd half A4 document met informatie. Heeft ook geen kadasterinschrijving. Kreeg ook niemand aan boord.

Wij hadden op de zeilboot wel een kadasterinschrijving, maar kregen ook niemand aan boord. De customs in Zuid Amerika was meer geïnteresseerd in paspoorten en de havenauthority in de verzekering. We hebben bedenk ik mij vast wel eens iemand aan boord gehad, maar nog nooit heeft iemand gecontroleerd of de nummering van het kadaster klopt. In Marokko is men aan boord geweest, de hond bleef op de steiger, en toen we vroegen (TIP!!) de schoenen uit te doen haakte de helft van de manschappen af.

Nu hebben we wel een kadaster inschrijving geregeld, omdat, en dat is mijn indruk, er een politiek ding speelt in de EU tussen Italie en NL. In Italie lagen ze aan de ketting die geen kadaster inschrijving hadden, maar dat verhaal kennen we hier inmiddels.

Ik heb nog nooit van een zeiler gehoord dat hij/zij vanwege ontbreken eigendomspapieren aan de ketting is gelegd buiten de EU.

Nogmaals, als men aan boord wil komen, vraag altijd of ze de schoenen uit willen doen vanwege kakkerlakken. Dat scheelt meestal wat 'kijkers'

René

p.s. ik krijg net bericht van Henk (Blog: zeilenddewereldover) en die doet elk land aan met het 'Ben Rutte Paspoort'. Hij ligt nu ergens in de Pacific.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 12:11 #1611670

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1136
Ik heb ervaring buiten de EU met lCP, Zeebrief en zelfgemaakt "bootpaspoort" van Rutte.

Bij de zeebrief kreeg ik vaak vragen, omdat er geen foto van de boot op staat. Plus dat deze een keer in beslag is genomen door de autoriteiten totdat er omkoopgeld werd betaald. Daarna nooit meer het originele document laten zien, soms een officieel uitziende kopie op geschept papier.

ICP nooit problemen buiten de EU gehad, totdat de geldigheidsduur was verlopen. Daarna overgestapt op het "bootpaspoort", en ook daarmee nooit problemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 13:11 #1611688

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5658
jmarinis schreef :
Ik heb ervaring buiten de EU met lCP, Zeebrief en zelfgemaakt "bootpaspoort" van Rutte.

Bij de zeebrief kreeg ik vaak vragen, omdat er geen foto van de boot op staat. Plus dat deze een keer in beslag is genomen door de autoriteiten totdat er omkoopgeld werd betaald. Daarna nooit meer het originele document laten zien, soms een officieel uitziende kopie op geschept papier.

ICP nooit problemen buiten de EU gehad, totdat de geldigheidsduur was verlopen. Daarna overgestapt op het "bootpaspoort", en ook daarmee nooit problemen.

Kun je nagaan, met dat bootpaspoort is er kennelijk veel mogelijk in bootjes-land. Wij lieten overigens altijd copie's zien en nooit het origineel.

Hier een link voor degene die een bootpaspoort willen maken.

Hoeveel omkoop geld en waar was dit?
René
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 13:11 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 13:51 #1611715

Kock1964 schreef :
hnrts schreef :
Je koopt een bootje in verweggistan (buiten de EU) met een zelf opgestelde koop/verkoopovereenkomst. Kadaster laten invliegen is geen optie. Dan maar gewoon ICP aanvragen en doen of je neus bloedt? Of gaat dat (buiten de EU) toch ergens fout?

Ik denk bijvoorbeeld aan Amerika/Canada of de Pacific.

Heeft iemand praktijkervaring waar (buiten de EU) iets anders dan een officiele zeebrief voor een zeiljacht problemen geeft?

Koop ik een boot in NL dan zou ik zonder verder nadenken voor de route van kadaster/zeebrief kiezen. Maar in verweggistan is dat soms niet praktisch uitvoerbaar en moet je toch iets.

Ik ken een zeiler die de Zeebrief heeft nagemaakt en overal ter wereld toonde. Er kwam toch niemand aan boord, maar heir zou ik zelf nerveuzer of zijn. Maar hij had een nummer bedacht en een exacte kopie gemaakt. Hele wereld over gezeild.

Ik ken ook een zeiler die een Scheepspaspoort heeft bedacht, het zogenaamde "Ben Rutte paspoort". Hierop staan allerlei zaken aangaande de boot en haar bemanning. Deze kennis heeft hij via een vertrekkersgroep op Whatsapp gedeeld en getoond. Een soort geplastificeerd half A4 document met informatie. Heeft ook geen kadasterinschrijving. Kreeg ook niemand aan boord.

Wij hadden op de zeilboot wel een kadasterinschrijving, maar kregen ook niemand aan boord. De customs in Zuid Amerika was meer geïnteresseerd in paspoorten en de havenauthority in de verzekering. We hebben bedenk ik mij vast wel eens iemand aan boord gehad, maar nog nooit heeft iemand gecontroleerd of de nummering van het kadaster klopt. In Marokko is men aan boord geweest, de hond bleef op de steiger, en toen we vroegen (TIP!!) de schoenen uit te doen haakte de helft van de manschappen af.

Nu hebben we wel een kadaster inschrijving geregeld, omdat, en dat is mijn indruk, er een politiek ding speelt in de EU tussen Italie en NL. In Italie lagen ze aan de ketting die geen kadaster inschrijving hadden, maar dat verhaal kennen we hier inmiddels.

Ik heb nog nooit van een zeiler gehoord dat hij/zij vanwege ontbreken eigendomspapieren aan de ketting is gelegd buiten de EU.

Nogmaals, als men aan boord wil komen, vraag altijd of ze de schoenen uit willen doen vanwege kakkerlakken. Dat scheelt meestal wat 'kijkers'

René

p.s. ik krijg net bericht van Henk (Blog: zeilenddewereldover) en die doet elk land aan met het 'Ben Rutte Paspoort'. Hij ligt nu ergens in de Pacific.
En als het Ben Rutte paspoort of gefalcifiseerde zeebrief ergens ter wereld toch een probleem geeft? Dan mag de NL ambassade het zeker oplossen? Dit soort manieren van doen is voor mij een beetje vergelijkbaar met het reizen naar sommige landen met een beetje verdovende middelen in je zak. Als zo iemand dan gepakt wordt mag ook de NL ambassade het probleem oplossen. En als het niet lukt om buitenlandse autoriteiten te overtuigen om zo iemand toch maar vrij te laten, dan ligt het weer aan de te strenge buitenlandse autoriteit. Waarom kunnen dit soort mensen zich niet gewoon aan de regels houden? Ik hoop dat ze, als het toch een keer problemen geeft, ze het probleem dan ook zelfstandig oplossen. Maar dat zal wel niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 14:53 #1611724

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5658
Er zit een zeker risico aan, waarvan je je kunt afvragen of je deze moet of durft te nemen. Maar zo'n "paspoort" is gewoon een document met alle relevante verzamelde gegevens. Daar is niets illegaal's aan. Dat de meeste landen denken dat het een officieel documentje is is niet jouw/mijn/ons probleem. Een Zeebrief namaken is andere koek, dat zou ik ook niet adviseren.

Feit blijft dat het zogenaamde 'paspoort' nergens tot problemen heeft geleidt, althans, voor zover ik weet.

René
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 14:53 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 15:59 #1611737

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Uit de vraagstelling van TS haal ik dat hij geïnteresseerd is in een boot aanschaffen in "verweggistan". Hij heeft het daarbij over "invliegen van het kadaster".

Een officiële zeebrief of een kadaster registratie is niet mogelijk tenzij het kadaster persoonlijk aan boord van het betreffende vaartuig komt. Vandaar dat TS het over "invliegen" heeft.

Met dát verhaal in het achterhoofd is het misschien niet nodig om over de bezwaren van "lichte registraties" te discussiëren. Immers, met je boot in Nederland is een kadaster registratie binnen bereik. Een boot aanschaffen en het kadaster in laten vliegen is een heel ander kostenplaatje.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 16:05 door standbly.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 17:28 #1611750

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
standbly schreef :
Een boot aanschaffen en het kadaster in laten vliegen is een heel ander kostenplaatje.

Het kostenplaatje van "invliegen" is inderdaad de praktische overweging om dat niet te doen. Zeker wanneer de lichtere registraties in de praktijk ook werken. Kan je altijd nog zien wanneer je wel weer in de buurt van NL bent.

Een andere optie waar ik naar kijk is om de bestaande registratie over te nemen. In dit geval gaat het om een boot van een Franse eigenaar met een Franse bootregistratie. Dat schijnt voor een Nederlander ook te kunnen. Voor een Franse registratie betaal je alleen wel jaarlijks belasting.

Los van het document voor de autoriteiten heb je dan ook een soort van eigendomsregistratie die toch weer verder gaat dan iemand die op de kade beweert dat de boot nu van jou is "omdat ik het zeg". Dat blijft op zo'n afstand ook altijd een risico.

Maar goed, er zijn op dit moment nog genoeg vragen te beantwoorden voordat ik weet of dit iets kan worden of toch niet.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 21:51 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 17:38 #1611754

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5658
Een advies weet je al, vertrouw niet altijd wat de makelaar verteld, die wil alleen maar verkopen. Je eigen licht opsteken zoals je nu doet is het allerbeste.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 13 feb 2025 22:45 #1611792

Natuurlijk is een zeebrief de beste oplossing, maar ook de duurste als je ver weg ligt. Kijk gewoon goed per land waar je wel met een ICP of iets anders (wellicht het boot paspoort) toe kan. Wij hebben de boot in Turkije gekocht en in Turkije, Griekenland, Albanie, Montenegro, Kroatië, Engeland en België konden we toe met ICP. Voor Italië hadden we een (voorlopige) zeebrief nodig. Die is echter in de praktijk nooit gevraagd. Check dus even goed wat je echt nodig hebt. Als het kadaster ingevlogen moet worden kan dat, maar kun je vaak kosten delen met andere boten die dat ook nodig heben. Andere optie is een Poolse vlag of zo, maar dat zou ik zelf niet zo snel doen.

@Simon: volgens mij wordt niemand vastgezet voor verkeerde papieren van je boot. In het ergste geval gaat je boot aan de ketting en krijg je een boete. Een ambassade kan en gaat dan niks voor je doen. En terecht. Daarom is het goed je aan de regels te houden. Is ook wel zo netjes als je ergens te gast bent.
Laatst bewerkt: 13 feb 2025 22:46 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 14 feb 2025 13:52 #1611870

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6758
Het (voorlopig?) overnemen van de franse registratie lijkt me een prima weg. Zo heb je een keurige officiele registratie, en als je met de boot in Nederland aankomt kan je 'm alsnog laten vervallen en een zeebrief aanvragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 14 feb 2025 14:00 #1611873

AndreAzuree schreef :
@Simon: volgens mij wordt niemand vastgezet voor verkeerde papieren van je boot. In het ergste geval gaat je boot aan de ketting en krijg je een boete. Een ambassade kan en gaat dan niks voor je doen. En terecht. Daarom is het goed je aan de regels te houden. Is ook wel zo netjes als je ergens te gast bent.
Dat heb ik ook niet beweerd. Of in elk geval was het niet mijn bedoeling om dat te beweren. Waar het mij om ging is dat er mensen zijn die door eigen toedoen in het buitenland in de problemen komen en dan de hulp inroepen van meestal de NL ambassade. En die moet het dan maar weer oplossen. En in het geval van verdovende middelen pakken ze inderdaad de persoon. En in het geval van scheepsdocumenten de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 14 feb 2025 17:36 #1611930

Helder Simon. Zoals jij ook weet gaat de ambassade dat soort luxeprobleempjes (bootje aan ketting) niet oplossen. Dat moet je gewoon zelf doen. Is ook allemaal niet nodig als je het goed regelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 15 feb 2025 16:16 #1612079

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1191
Apae schreef :
Het (voorlopig?) overnemen van de franse registratie lijkt me een prima weg. Zo heb je een keurige officiele registratie, en als je met de boot in Nederland aankomt kan je 'm alsnog laten vervallen en een zeebrief aanvragen.

Franse registratie is gekoppeld aan Franse vaarbelasting. Voor deze boot zou dat neerkomen op bijna 2000,- euro per jaar. Wanneer je dat meer dan 1 jaar doet zal kadaster invliegen niet duurder zijn. Zeker wanneer je er uiteindelijk toch een kadaster boot van wil maken.

Eerst maar eens kijken of en hoe dit verder gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bootje kopen in verweggistan 15 feb 2025 21:33 #1612113

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8756
Het kostte me een paar jaar geleden € 90 bij de Franse douane op zee omdat ik geen ICP had. De boot was uitgeschreven in Frankrijk.
Voor die € 90 had ik toegang tot alle Franse havens.

Ook een Franse boot uit Martinique gehaald. Niets over gezet: de Franse vlag achterop en AIS idem.
Geen problemen ondervonden.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.141 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl