Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer?

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 09:13 #1615478

holtere schreef :
Nachtvlinder schreef :
Laat ik het anders zeggen: die ruimte-voordelen zijn voor de AWB boten van nu voorwaarde geweest om met de ontwikkelingen uit de racerij mee te gaan.

Verder is een VPP de uitkomst van een model. Een model dat bij een boot uitgaat van een vaste waterverplaatsing en standaard seastate. Ik moet nog zien hoe een praktisch beladen moderne taartpuntromp tegen nare golven in zich verhoudt tegen een eveneens realistisch beladen iets ouder ontwerp met dezelfde waterlijnlengte (en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart).
"
Blijf het gek vinden dat het idee van "en hoe prettig de bemanning zo’n tocht ervaart" altijd en eeuwig bepalend moet zijn voor een bootkeuze terwijl je zo veel inlevert op andere punten.
Oncomfortabele tochten komen voor maar zijn relatief zeldzaam bij normaal gebruik en ook dan nog relatief makkelijk te vermijden ;)

Mee eens. Over het algemeen vertonen eigenaren van traditioneel gebouwde, zware schepen exact het zelfde "vaargedrag" als eigenaren van moderne schepen: vermijd opkruisen/hoog aan de wind varen in hoge deining als de pest. Ik voer paar weken terug mee met een boot in Suriname/Tobago mee. Er waren natuurlijk meer NL boten, komende vanaf Europa, op weg naar de Carieb. Al die boten voeren lekker met de passaatwind mee, en vermeden hogere koersen. Dat lukte ook nog. Dan kun je afvragen wat nog je voordeel is van je langkieler/blue ocean cruiser. Je komt steevast later aan dan die moderne boten, die ook nog eens veel meer ruimte en comfort bieden. Natuurlijk geldt niet voor alle eigenaren van die boten. Kortom, wat wil TS met de boot doen? Voor de kokosnoot route zou ik lekker gaan voor een moderne (performance) cruiser.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2025 09:16 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 09:59 #1615490

AndreAzuree schreef :
...voordeel is van je langkieler/blue ocean cruiser...

Wie heeft het in de vergelijkingen die in dit draadje gemaakt worden steeds over langkielers!? Alleen jij volgens mij. TS heeft het over "iets ouder", niet een Breehorn 37 of Colin Archer achtig iets...

Eens met je conclusie trouwens, en laat je (al of niet AWB) aanschaf goed inspecteren. Gekitte (sorry: verlijmde...) grids ontkom je niet meer aan blijkt, tenzij je veel geld gaat uitgeven, wat waarschijnlijk niet nodig is.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2025 10:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 12:07 #1615513

Fair enough. Dan nemen we langkielers niet mee, dan nog vraag je je af wat je nu nog met zo'n oud ontwerp als een Breehorn of Colin Archer moet, als het gaat om een tocht via de kokosnootroute. Ik vond een te kleine kuip waar je je benen niet kon strekken echt lastig na 4 dagen zeilen.

Goed inspecteren is zeker belangrijk!
Laatst bewerkt: 13 mrt 2025 12:08 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 13 mrt 2025 16:40 #1615556

Goed en comfortabel kunnen zitten, liggen, hangen en luieren is op een langere reis inderdaad heel belangrijk. Een kleine kuip is wat mij betreft geen probleem mits de kuipbanken lang genoeg zijn om je benen erop te kunnen strekken. Vaak kun je zittend je voet niet fijn kwijt vanwege de verticale wand onder de zitplek en onvoldoende overstek van het zitvlak. Op mijn boot heb ik daarom die panelen onder een hoek naar binnen gebouwd zodat er ook genoeg ruimte is voor de hiel. Zowel binnen als in de kuip.

Edit: Op AWB’s overigens niet mogelijk omdat het geen lossende vorm is
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 mrt 2025 16:42 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 01 apr 2025 14:49 #1618494

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6553
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 01 apr 2025 15:17 #1618501

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Bovenlader?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 apr 2025 16:29 #1618833

fer2nand schreef :
Zit het hem niet in de kieldiepte en gewicht? Jouw kiel is behoorlijk diep en lichter.

Draft, empty standard boat 2.35 m* / 7’ 8 1/2” *
Keel weight 7.15 t / 15 800 lbs

Ook zaken als een intrekbare boeg en hekschroef, luxe interieur zet wel wat gewicht aan :-)
Sorry, deze had ik even gemist. Ja, klopt, kiel gewicht en diepte maakt natuurlijk verschil. Echter heeft mijn boot 5.85t ballast en de rassy 7.15. Dat is een verschil van 1300 kg er is dus nog 2700 kg gewichtsverschil. Ik vind dat behoorlijk bizar gegeven het feit dat alleen het stalen casco met waterdichte schotten en alle ijsversterking rond de 11 ton weegt. Het dek van mijn boot is flieterdun staal en weegt met spanten maar 300 kg. Ik vermoed dat bij de Rassy de teak bekleding van het dek alleen al meer weegt als mijn hele dek met isolatie en alles.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 apr 2025 16:30 #1618835

Ilex schreef :
Bovenlader?
Dat, en een vreselijke roller in oceaan deining, vooral voor de wind. Oh, en er zit voor een boot van die maat weinig tot geen (berg)ruimte in.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 03 apr 2025 16:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 apr 2025 17:08 #1618843

Mijn Swan 42 heeft best wel veel kastjes, en het rollen valt wel mee met 4,5 ton ballast en 2,40 diepgang.
En is ook nog bijna de helft goedkoper ;)
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 03 apr 2025 19:30 #1618869

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
en geen roest

yogurt-can it is
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 08:21 #1642086

  • freegeek
  • freegeek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Dit onderwerp is altijd controversieel en je krijgt die ellenlange nietszeggende discussies over "wat is een blauwwater" boot. De realiteit is dat het overgrote deel van de full time cruisers dit gewoon doen op een redelijk recente productie boot (<10-15 jaar)en daar zijn goeie redenen voor. Het leefcomfort op een recente 35-40ft is niet te vergelijken met een 40 jaar oude 35-40ft boot. Ik ken er verschillende die al die Youtubers geloofden en initieel hun cruising leven begonnen zijn op een 40 jaar oude zogenaamde "blue water" cruiser en na een paar jaar toch maar overschakelen op de typische Jenny of Benny. Als je kijkt naar de full loss ongevallen dan zijn die meestal veroorzaakt door brand en niet door een afvallende kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:02 #1642103

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
Natuurlijk heb je (deels) gelijk, maar voor sommige zeilers en ik besef en zie dat dat er steeds minder worden, is er ook nog zoiets als "gevoel" voor een boot. Als ik een awb zie varen doet mij dat helemaal niks en al helemaal die dozen op twee drijvers niet. Zeker, je kunt er min of meer probleemloos mee de wereld rond, maar ik word er gewoon niet blij van. Dan maar minder ruimte, maar het brengt toch iedere keer weer een glimlach op ons gezicht als we op de foto worden genomen en een duim omhoog getoond krijgen van medezeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:10 #1642104

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Wel mooi dat je aanneemt dat die duim voor je schuit is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:12 #1642105

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14600
ik had dezelfde gedachte,
zal ook voor M. kunnen zijn :woohoo:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:12 #1642106

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
holtere schreef :
Wel mooi dat je aanneemt dat die duim voor je schuit is ;)

Ik heb niet de illusie dat ie voor mijn persoonlijke uiterlijk is :whistle: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:12 #1642107

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
sy helios schreef :
ik had dezelfde gedachte,
zal ook voor M. kunnen zijn :woohoo:

Dat zou dan wel weer kunnen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:40 #1642111

  • freegeek
  • freegeek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
deliefde schreef :
Natuurlijk heb je (deels) gelijk, maar voor sommige zeilers en ik besef en zie dat dat er steeds minder worden, is er ook nog zoiets als "gevoel" voor een boot. Als ik een awb zie varen doet mij dat helemaal niks en al helemaal die dozen op twee drijvers niet. Zeker, je kunt er min of meer probleemloos mee de wereld rond, maar ik word er gewoon niet blij van. Dan maar minder ruimte, maar het brengt toch iedere keer weer een glimlach op ons gezicht als we op de foto worden genomen en een duim omhoog getoond krijgen van medezeilers.

ik begrijp uw argument en daar is inderdaad iets voor te zeggen maar als je praat met lange afstands cruisers en liveaboards dan zijn de topics bijna altijd over leefcomfort en niet hoeveel graden ze meer upwind kunnen zeilen en het gevoel dat ze daar bij hebben. Als we het bvb hebben over de typische Middelandse Zee cruiser dan wil je bvb echt wel die typische ruime kuip die je ziet op de recentere productieboten. Je moet maar eens naar de typische overwinterings marina gaan in Spanje zoals Cartagena of Almerimar en jezelf afvragen of je 5 maanden wil doorbrengen op een 38ft Beneteau Oceanis met een ruime kuip die je volop kan gebruiken om buiten te leven of de typische 45 jaar oude 38ft middenkuip zogenaamde blauwwater cruiser tank waar je claustrofobie van krijgt. Iets simpel zoals een neerlaatbaar zwemplatform die je ziet op recentere (productie) boten is ook zoiets, ik kan je het verzekeren dat je het rap beu wordt als je dagelijks halve klimpartijen moet doen vanuit een dinghy om op uw boot te geraken. Effectief quasi op een boot wonen is iets heel anders dan een weekendje of een weekje gaan zeilen. Nieuwere (productie)boten zijn gewoon veel meer geschikt voor lang verblijf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:49 #1642113

freegeek schreef :
Dit onderwerp is altijd controversieel en je krijgt die ellenlange nietszeggende discussies over "wat is een blauwwater" boot. De realiteit is dat het overgrote deel van de full time cruisers dit gewoon doen op een redelijk recente productie boot (<10-15 jaar)en daar zijn goeie redenen voor. Het leefcomfort op een recente 35-40ft is niet te vergelijken met een 40 jaar oude 35-40ft boot. Ik ken er verschillende die al die Youtubers geloofden en initieel hun cruising leven begonnen zijn op een 40 jaar oude zogenaamde "blue water" cruiser en na een paar jaar toch maar overschakelen op de typische Jenny of Benny. Als je kijkt naar de full loss ongevallen dan zijn die meestal veroorzaakt door brand en niet door een afvallende kiel.

Ik ken ook eigenaren van een echte blue water cruiser, ik zeilde als opstapper een stukje mee. Zij gaven bij aankomst in de Carieb ruiterlijk toe dat het met die Jeanneau's en Beneteau's op hetzelfde traject natuurlijk ook prima ging, en met veel meer comfort. En inderdaad: comfort bij stil liggen is heel belangrijk. Je ligt meer stil dan je zeilt.
Laatst bewerkt: 08 aug 2025 10:53 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:51 #1642114

Ik zeg catamaran appartement voor de vertrekkers op de coconut route. :P

Maar verder eens, ik heb ook niets met de awb’s en een eigen boot hebben gaat ook veel verder dan het zien als een gebruiksvoorwerp.

Voor mij dan.

Daarom was een boot huren ook niet geschikt voor mij. Enigste voordeel daarvan is dat je nog eens ergens komt waar je met de eigen boot niet zo gauw aan toekomt. De gehuurde tri’s in Florida en Canada gaven nog het meeste terug. De ergenis over de gehuurde awb’s in de MED kreeg al gauw de overhand. Dat doen we dus niet meer.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:51 #1642115

deliefde schreef :
Natuurlijk heb je (deels) gelijk, maar voor sommige zeilers en ik besef en zie dat dat er steeds minder worden, is er ook nog zoiets als "gevoel" voor een boot. Als ik een awb zie varen doet mij dat helemaal niks en al helemaal die dozen op twee drijvers niet. Zeker, je kunt er min of meer probleemloos mee de wereld rond, maar ik word er gewoon niet blij van. Dan maar minder ruimte, maar het brengt toch iedere keer weer een glimlach op ons gezicht als we op de foto worden genomen en een duim omhoog getoond krijgen van medezeilers.

Tuurlijk het is ook een kwestie van smaak. Ik huurde ooit een Swan 38. Fantastisch jacht, geweldig design. Ik vind die periode de mooiste uit het jachtdesign. Toch kocht ik een niet zo heel mooie, moderne taartpunt-boot van 33 voet. Waarom: meer ruimte dan die Swan, betere zeileigenschappen, meer comfort, en meer passend bij onze wensen. Maar als ik een oude IOR-boot zie varen, verrek ik nog steeds mijn nek ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:52 #1642116

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
Ik ben blij dat voor een (heel) beperkt aan zeilers ook geldt; smaken verschillen.

Afgelopen juli verbleven wij tien jaar aan boord, waarvan vier jaar aan boord van het door jou verguisde boottype. En genieten elke dag. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:55 #1642118

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Dan moet je eigenlijk misschien wel bedenken dat het destijds, toen ze op de markt kwamen ook awb's waren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:56 #1642119

Zeker! Dan brengt ons tot de volgende vraag: welke AWB's van nu zijn de klassiekers van morgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:58 #1642120

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
holtere schreef :
Dan moet je eigenlijk misschien wel bedenken dat het destijds, toen ze op de markt kwamen ook awb's waren ;)

Toen waren de meeste onder ons nog niet geboren. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 08 aug 2025 10:59 #1642121

  • deliefde
  • deliefde's Profielfoto
AndreAzuree schreef :
Zeker! Dan brengt ons tot de volgende vraag: welke AWB's van nu zijn de klassiekers van morgen?

Ik ga dat niet meer meemaken en 99,9% van de huidige awb's en multihulls ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl