Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer?

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 11:19 #1613083

  • Twanneke
  • Twanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Beste forumleden,

Waarschijnlijk ben ik niet de eerste die deze vraag stelt maar in de recente berichten heb ik deze nog niet aangetroffen. Vandaar dat ik toch maar zelf deze vraag stel;

Binnen 1 a 2 jaar zijn we van plan een zeilboot rond de 40 voet te kopen om op te wonen en (voorlopig) de Europese kustwateren te bevaren. Nu komt het dilemma. Ons budget is een beetje flexibel omdat we de overwaarde van ons huis gebruiken om de boot aan te schaffen maar ook om van te leven zolang we de pensioengerechtigde leeftijd nog niet hebben. Dat maakt de keuze vrij breed. In het financieel plan dat we hebben opgesteld is er ruimte voor 150.000 tot 200.000,-. Hiermee blijft er genoeg geld over voor onderhoud en reparaties. Wat belangrijk is voor ons is een ruime eigenaarscabine zoals je die veel in de Moody ziet maar ook de moderne productieboten zoals de Beneteau Oceanis en de Jeanneau Sun Odysey spreken ons ook aan. Als je echter met de “kenners” praat wordt er vaak laatdunkend gesproken over de productieboten vanwege de slechte isolatie en de matige bouwkwaliteit. En als je permanent wil wonen op je boot wil je geen vocht- en schimmelproblemen. Tot slot is een relevante factor voor ons de mogelijkheid om singlehanded te varen maar dat kunnen inmiddels vrijwel alle boten wel. Zijn hier in dit forum mensen aanwezig die kennis hebben van de mate van isolatie van verschillende merken en de bouwkwaliteit? Adviezen over de afweging tussen bijvoorbeeld een Hallberg Rassy uit begin jaren 90 vs een Beneteau Oceanis uit 2010 zijn ook welkom. Zeker als het gaat om bovengenoemde punten.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 12:57 #1613091

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
...kijk maar eens goed op en in een Nautor Swan van de grootte die je zoekt.
Ik vermoed zomaar dat je enige zaken gaan opvallen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 13:51 #1613092

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8933
Productieboten/awb's zijn niet geïsoleerd.
In de wintermaanden stook je je blauw...
Wellicht je zoektocht verruimen tot geïsoleerde Ovni's of andere one-off's?
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 13:51 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 13:55 #1613093

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8466
Ilex schreef :
Productieboten/awb's zijn niet geïsoleerd.
In de wintermaanden stook je je blauw...
Wellicht je zoektocht verruimen tot geïsoleerde Ovni's of andere one-off's?

Je stookt je blauw en je hebt overal condens ==> schimmel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 14:00 #1613094

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2879
Ik heb een keer een jaar rond op mijn Winner 11.20 gewoond. Mijn ervaring is dat de stookkosten enorm meevallen, want de ruimte is klein (en 's nachts zette ik de verwarming uit). Van condens weinig last met een elektrische luchtontvochtiger. Grootste probleem dat ik ervaren heb is dat ik met ijzel niet meer van de boot af op de steiger durfde te stappen. Maar dat komt niet zo vaak voor.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 14:13 #1613095

wel eens een catamaran overwogen? Je heb dan veel meer leefruimte? En als het in santwicht is gebouw ook goede isolatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 15:28 #1613108

  • Twanneke
  • Twanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
F32thriller schreef :
wel eens een catamaran overwogen? Je heb dan veel meer leefruimte? En als het in santwicht is gebouw ook goede isolatie.

Zeker! Tijdens boot Dusseldorf naar een Excess 11 gekeken. Inderdaad veel leefruimte maar nog nooit op een cat gevaren. Willen er eerst eventueel èèn huren. Ook nadrukkelijk gekeken naar Catamaran vs Monohull maar dat wordt weer een ander draadje denk ik. Bedankt!
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 15:29 door Twanneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 15:32 #1613109

  • Twanneke
  • Twanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Arcadia schreef :
Ik heb een keer een jaar rond op mijn Winner 11.20 gewoond. Mijn ervaring is dat de stookkosten enorm meevallen, want de ruimte is klein (en 's nachts zette ik de verwarming uit). Van condens weinig last met een elektrische luchtontvochtiger. Grootste probleem dat ik ervaren heb is dat ik met ijzel niet meer van de boot af op de steiger durfde te stappen. Maar dat komt niet zo vaak voor.

Aan de reacties zie je nu al hoe tegenstrijdig ze soms kunnen zijn. Ik denk dat het ook een beetje afhankelijk is van de “hang naar luxe”. Op onze Beneteau uit 1987 varen we de hele winter door zonder noemenswaardige problemen terwijl we niet heel erg ons best doen om het comfortabel te maken. Maar dan hebben we het nog steeds over weekenden en korte vakanties. Moeilijk te vergelijken met wonen. Aan de andere kant; we denken wel dat we in de winter richting het zuiden willen… Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 15:38 #1613110

  • Twanneke
  • Twanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Joop66 schreef :
Ilex schreef :
Productieboten/awb's zijn niet geïsoleerd.
In de wintermaanden stook je je blauw...
Wellicht je zoektocht verruimen tot geïsoleerde Ovni's of andere one-off's?

Je stookt je blauw en je hebt overal condens ==> schimmel

Bedankt voor je reactie. Onze zoektocht is al vrij ruim en de Ovni’s en andere “live aboard” cruisers komen allemaal wel voorbij. Zeker interessant om meerdere redenen waarvan de onverwoestbaarheid er ook èèn is. En zo zijn er nog veel meer afwegingen die we op zich wel kunnen maken. Dit is er èèn die we lastig vinden omdat we niet weten hoe belangrijk de isolatie is en omdat we niet weten welke boten daarover beschikken. En die info is lastig te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 15:40 #1613111

  • Twanneke
  • Twanneke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
TuuLeVi schreef :
...kijk maar eens goed op en in een Nautor Swan van de grootte die je zoekt.
Ik vermoed zomaar dat je enige zaken gaan opvallen.
Behalve de prijs in relatie tot de leeftijd kon ik uit de getoonde advertenties weinig vinden dat echt opvalt. Behalve de schoonheid natuurlijk. Kun je iets specifieker zijn over wat op moet vallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 15:49 #1613112

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8466
Twanneke schreef :
Joop66 schreef :
Ilex schreef :
Productieboten/awb's zijn niet geïsoleerd.
In de wintermaanden stook je je blauw...
Wellicht je zoektocht verruimen tot geïsoleerde Ovni's of andere one-off's?

Je stookt je blauw en je hebt overal condens ==> schimmel

Bedankt voor je reactie. Onze zoektocht is al vrij ruim en de Ovni’s en andere “live aboard” cruisers komen allemaal wel voorbij. Zeker interessant om meerdere redenen waarvan de onverwoestbaarheid er ook èèn is. En zo zijn er nog veel meer afwegingen die we op zich wel kunnen maken. Dit is er èèn die we lastig vinden omdat we niet weten hoe belangrijk de isolatie is en omdat we niet weten welke boten daarover beschikken. En die info is lastig te vinden.

Vereweg de meeste boten zijn gebouwd om in leuk warm weer mee te zeilen. Ook de grotere productie boten.

De hoeveelheid isolatie die je nodig hebt, valt behoorlijk mee. Zoals gezegd is de ruimte niet zo groot, en kun je condens redelijk binnen de perken houden met een electrische (220v) luchtontvochtiger.

Voor verreweg het meeste gebruik kun je bij een polyester boot erop letten of hij in sandwich gebowud is. Dat scheelt al bijna alles. Bij een stalen of erger nog aluminium schip, moet jij of de werf er echt wat aan doen. Maar ook hier weer: met een paar lagen krukplaat kom je al een heel eind. Ik weet precies hoe goed ze het doen, maar SailingUma op Youtube is er nu mee bezig.

Waar blijf je condens krijgen: koude bruggen naar buiten: Een bout door het dek, het aluminium raampje van een patrijspoort. Dat soort dingen. Of je moet het wel heel droog maken, binnen. En dat is ook onprettig.

Denk je er ook aan de ruimte onder je matras goed te ventileren? Lattenbodem en misschien zelfs gewoon een afzuigfannetje ergens in het midden. je hebt niet veel flow nodig, maar je moet wel iets hebben. Zeker als je matras elke nacht een nieuwe lading vocht te verwerken krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 16:21 #1613115

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6446
Twanneke schreef :
Kun je iets specifieker zijn over wat op moet vallen?
aan boord gaan en de constructie bekijken; kiel, puttings, spanten, roer, mastsupport, ...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 18:50 #1613134

Twanneke schreef :
F32thriller schreef :
wel eens een catamaran overwogen? Je heb dan veel meer leefruimte? En als het in santwicht is gebouw ook goede isolatie.

Zeker! Tijdens boot Dusseldorf naar een Excess 11 gekeken. Inderdaad veel leefruimte maar nog nooit op een cat gevaren. Willen er eerst eventueel èèn huren. Ook nadrukkelijk gekeken naar Catamaran vs Monohull maar dat wordt weer een ander draadje denk ik. Bedankt!

Je hebt verschillende type cats net zo als bij monohulls, de een vaart beter dan de ander.
Wij hebben de overstap van onze trimaran naar een cat gemaakt met zwaarden. Het is een Schionning waterline 1160 geworden, half mei komt hij naar Nederland.
Laatst bewerkt: 23 feb 2025 18:51 door F32thriller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 23 feb 2025 21:25 #1613158

Ik weet niet of je je blind moet staren op isolatie. Ik vraag me af of er veel verschil is tussen de goedkopere / duurdere polyester jachten. Moet je waarschijnlijk zelf oplossen. Ik zou op andere dingen letten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 24 feb 2025 13:16 #1613238

AndreAzuree schreef :
Ik weet niet of je je blind moet staren op isolatie. Ik vraag me af of er veel verschil is tussen de goedkopere / duurdere polyester jachten. Moet je waarschijnlijk zelf oplossen. Ik zou op andere dingen letten.

Goedkopere zijn meestal verlijmd, duurdere boten hebben alles structureel: ingelamineerd.
Persoonlijk houd ik niet zo van gerammel en gekraak, dus liever een iets oudere boot van een merk met hogere bouwstandaard. Maar: wat vind jij belangrijk? Als wat rammeltjes en wat torderen jou niet uitmaakt heb je veel waar voor je geld met een nette Beneteau, Jeanneau etc. Zelf zou ik eerder voor Elan gaan dan, ivm toch net weer wat beter gebouwd.
Veel belangrijker lijkt mij: hoe zeilt de boot van jouw wensen? Kiel diepte (ivm ankerplaatsen bij kust) etc. Dat zijn keuzes die je allemaal zelf moet maken. Indeling onderdek etc.
Multihulls voor het budget van de TS zal niet meevallen om geen drijvende chicane te kopen... (En tot je op een grote komt: erg gelimiteerd met toeladingsgewicht. Maar het belangrijkste: hoe een multihull vaart versus een monohull, smaak gebonden. Zelf mono, cat en tri gevaren. Ik hoef geen multihulls meer.

Heel veel plezier de zoektocht! De voorpret is daarmee al begonnen, en dat is misschien nog wel het belangrijkste.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 24 feb 2025 23:40 #1613350

Ik heb geen idee of Jeanneaus en Beneteaus kraken. Mijn oude Jeanneau Aquila was stijf, en er rammelde of kraakte niks, ook niet bij paaltjes pikken op zee. Misschien geldt dit niet voor de nieuwe Jeanneaus of Beneteaus. Gewoon uitproberen. MAar eens met blauwe lucht: de beste boot is die bij jouw (gebruik) past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 07:18 #1613366

  • padawan
  • padawan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1055
Heb 6 jaar op een albin vega gewoond. Die had ik wel met een laagje kurk geisoleerd. Naar mijn gevoel was het belangrijk om de temperatuur vrij constant te houden en goed te ventileren. Zelfs als de haven in antwerpen volledig dichtgevrozen was ( zout water) en we schaatsten naast de boot was het aangenaam wonen ( natuurlijk wel kleiner dan een 40 voeter)
Een recenter schip uitbouwen om te isoleren is natuurlijk geen sinecure...
succes met de zoektocht
Albin Vega - First 35 - first 405 -
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 10:14 #1613406

Met een polyester boot zou ik dan alleen voor sandwich gebouwde boten gaan. Onze eerste boot was vol polyester en onze tweede een sandwich gebouwde boot. Het verschil in de winter is enorm. Ten eerste de hoeveelheid condens maar ook de temperatuur. Op een volglas romp een slaapplek die grenst aan de romp is echt niet fijn. Wij hadden daar overal isolerende matjes tussen liggen. Maar condens is met een volglas romp het grootste probleem. Voor jouw budget zou ik zelf altijd voor een wat oudere (liefst niet geschilderde) aluminium boot gaan (die met schuim geisoleerd is). Zoals genoemd ovni maar er zijn ook anderen. Alle budget productieboten van de laatste 15 jaar zou ik zelf links laten liggen.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 10:14 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 10:20 #1613407

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 622
Beste Twanneke,

Wat een mooie vooruitzichten!

Je vraag/stelling over het kwaliteitsverschil tussen nieuwe en oudere boten klopt volgens mij niet helemaal. Ik geloof er niets van dat een recente Hallberg Rassy/Contest/Ocean Race jacht minder goed is dan hun voorgangers. Integendeel, alles wordt steeds beter (behalve de jeugd, die wordt al sinds de oude Grieken ieder jaar lamlendiger). Vergis je niet, vroeger gingen de kilometertellers van auto’s maar tot 100.000 km, was James Last een gerespecteerd muzikant en reed Ard Schenk een wereldrecord op de 10 km van 14.55,90…

Wel is er een verschuiving in de vraag, en daarmee het aanbod van jachten opgetreden. Vroeger was de typische koper van een zeewaardig kajuitzeiljacht een echtpaar van minimaal middelbare leeftijd met behoorlijke financiële middelen. Die kochten een jacht voor de weekenden en vakanties in de buurt (Noord Europa).
Tegenwoordig worden de meeste jachten gekocht door charterfirma's die heel andere eisen stellen. Hun klanten willen vaak met meer personen op een schip i.v.m. de kosten (dus veel slaapplaatsen), leven dankzij het goede weer merendeels buiten (dus een grote kuip) en willen geen geld uitgeven aan zaken die in de verhuur niet terugverdiend worden (zoals een op vlam gebouwd interieur).

In mijn boot (Compromis 999) heb ik geen last van condens, ook niet tijdens het gebruik in de winter. Wel heeft mijn boot slechts vier slaapplaatsen, is vooral bij weinig wind geen rappe zeiler en heeft een verhoudingsgewijs kleine kuip. Tsja, het is maar waar je naar op zoek bent.

Veel succes en vooral plezier bij de start van jullie mooie plannen, en laat je niet gek maken door zogenaamde kenners (zoals ik…). Zwart/wit stellen dat de kwaliteit van de moderne productiejachten niet goed is vind ik veel te kort door de bocht. Zoek je een jacht om hier in de zomers mee te zeilen en over een paar jaar via de passaatroute de wereld rond te zeilen, zou ik zeker niet voorbij gaan aan de moderne (Franse) jachten.

Groet, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 10:38 #1613415

Als je permanent op je boot woont dan sluit alles 5-10 keer o hard als vergelijkbaar recreatief gebruik. Koop dus de beste boot die je kunt kopen. Ik ben zelf erg fan van Hallberg en (oudere) Contests. Oversluitbaar, degelijk, bijzonder goed onderhudbaar en alle tech goed toegankelijk. Keuze genoeg in je prijssegment lijkt me.

Oh ja: als je gaat cruiesn datn meet je de snelheid niet in knopen maar in mijlen per dag. Dan zie je dat ook een oudere wat zwaardere dame het uitstekend doet vanwege stabiliteit, comfort en degelijkheid. Vraag me niet hoe ik dat weet :-)

Succe smet je keuze en als je wat meer wilt weten over mijn beweegredenen en de keuzes die we gemaakt hebben de afgelopen jaren neem geruct contact op
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 10:46 #1613416

www.atlanticyachts.nl/jachtmak...19632/atlantic-43hk/

Zoiets als dit zou ik overwegen; vanwege je budget een maatje kleiner wss. Werf-af in 40 mm schuim geïsoleerd, variabele diepgang en erg goede bouwkwaliteit. En een echte zeilboot met groot vaargebied.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 10:53 #1613417

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5266
BlauweLucht schreef :

Goedkopere zijn meestal verlijmd, duurdere boten hebben alles structureel: ingelamineerd.

Een verlijming is ook structureel, de gebruikte lijmen zijn sterker dan de ILSS van een polyester laminaat, zeker bij een secundair laminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 11:27 #1613420

Eens met Romkes. Verder wordt er bij veel fabrikanten zowel romp en dek met vaccuuminfusie gebouwd, inclusief schuim ipv balsa als kern, en vinylesterhars ipv polyester. Dat zijn echt structurele verbeteringen t.o.v. vroeger.

Verder zou ik zelf wegblijven van langdoorkopende kielen en typische "blue ocean" cruisers, van verouderd ontwerp. Moderne boten zeilen beter en sneller, en kun je prima mee passaatroutes mee zeilen. Ze bieden ook veel meer ruimte en comfort. Ik heb laatst zo'n soort oversteek gemaakt, en het werd mij gelijk duidelijk dat moderne AWB's hiervoor prima en zelfs beter geschikt zijn.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 11:27 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 11:48 #1613425

JRomkes schreef :
Een verlijming is ook structureel, de gebruikte lijmen zijn sterker dan de ILSS van een polyester laminaat, zeker bij een secundair laminaat.


Het zwakke punt van deze gekitte/verlijmde constructies blijkt in de praktijk niet zozeer de sterkte te zijn, maar de hechting. Die sterk afhankelijk is van de applicatiemehode. Dit, in combinatie met de slechte inspecteerbaarheid is een groot nadeel, los van de goedkopere bouwwijze en goede eigenschappen op papier.

Hier een erg nieuwe Grand Soleil met een paar nooit eerder gespotte foutjes tijdens de bouw… Schijnt, vóórdat de werf in een rechtzaak heeft geeist alle inhoudelijke content over de oorzaak te verwijderen, het op de bok neetzetten van deze boot te zijn geweest, waarbij de achterkant van de kiel eerst is neergelaten. Gewoon rustig; niet uit de takels gevallen oid. Een luid gekraak en de ellende is begonnen. Scheuren in de hechting van de kit tussen het grid en het vlak. Die aflevering staat niet meer online helaas.



Vanaf 6:00 min zie je hier wat er mis lijkt gegaan:
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 11:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 12:02 #1613429

Ik heb laatst ook al een filmpje gepost van het bavaria bouw process. Het grid wordt in de romp geplaatst, vervolgens gaan 5 mensen met ieder een emmertje lijm aan de slag. Ze gooien een kwak lijm, trekken het 1 keer na met een spatel en op naar het volgende stukje. 30 minuten later zit het grid vast. Het geeft mij geen vertrouwen maar iedereen moet kopen waar hij zich prettig bij voelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl