Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer?

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 12:06 #1613430

De cruisers waar ik op doel (COntest/Hallberg) hebben geen doorlopende kiel en zijn prima wendbaar/goed te bemannen et een man/vrouw crew.
De boten uit de jaren 90 of begin deze eeuw zijn relatief betaalbaar en zijn vaak (bijzonder) netjes onderhouden. Ook zonder uitzondering moderne ontwerpen, zei het wat conservatiever qua rompvorm.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 12:16 #1613431

  • JeroenFemke
  • JeroenFemke's Profielfoto
Sailingcamelot schreef :
De cruisers waar ik op doel (COntest/Hallberg) hebben geen doorlopende kiel en zijn prima wendbaar/goed te bemannen et een man/vrouw crew.
De boten uit de jaren 90 of begin deze eeuw zijn relatief betaalbaar en zijn vaak (bijzonder) netjes onderhouden. Ook zonder uitzondering moderne ontwerpen, zei het wat conservatiever qua rompvorm.

Bij HR komt het wel een beetje ongelukkig uit voor topic starter. De 42 (tot 2001) is nog een relatief oud ontwerp. De 40 (vanaf 2002) is een stuk moderner maar begint meestal pas rond 250.000 euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 13:14 #1613438

Ik weet nog een fraaie Swan 42 te koop.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 13:37 #1613442

Sailingcamelot schreef :
De cruisers waar ik op doel (COntest/Hallberg) hebben geen doorlopende kiel en zijn prima wendbaar/goed te bemannen et een man/vrouw crew.
De boten uit de jaren 90 of begin deze eeuw zijn relatief betaalbaar en zijn vaak (bijzonder) netjes onderhouden. Ook zonder uitzondering moderne ontwerpen, zei het wat conservatiever qua rompvorm.

Dat zijn zeker ook goede opties voor TS denk ik. Let vooral goed op zit/ligplaatsen in de kuip. Veel oudere ontwerpen scoren hier heel slecht op, terwijl het in de praktijk gewoon heel belangrijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 13:42 #1613444

@Nachtvlinder:
Hier een erg nieuwe Grand Soleil met een paar nooit eerder gespotte foutjes tijdens de bouw…

Ik ken de filmpjes, slecht verhaal natuurlijk. De vraag is wel of het exemplarisch is of vaker voorkomend. Je zou dan toch verwachten dat er meer verhalen//filmpjes te zien zijn.

Zo hoorde ik gisteren van een Contessa 32 (S-spant), met een behoorlijk zwabberende kiel (door bilgewater van binnen was het laminaat aangetast). Ook een drama-klus om dat te fixen. Ook hier is de vraag of het vaker voorkomt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 13:43 #1613445

CHeck, na onze HR 45 wilden we wat kleiners en zijn aar een COntest met achterkuip gegaan pricies om die reden. Bij 36ft is een middenkuiper eigenlijk al snel te klein. Je offert meer dan een meter romplengte op aan de onderdoorgang.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 13:47 #1613447

Ik ben laatst opgestapt op een Victoire 1270 voor een 4 daagse oversteek. Een geweldige boot! Stabiel, goed zeilend.... één nadeel: voor 4 personen is de kuip al te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 14:24 #1613451

Genoeg mensen die op de standaard merken (Bavaria/Hanse/Jeanneau langere tijd verblijven.

Persoonlijk (door stahoogte) ruimtelijk gevoel een stuk belangerijker. Geen enkele polyester serieproductie is geisoleerd.

Tenzij je veel in de wintermaanden Noordelijke regiones wilt vertoeven zou een Beneteau/Bavaria/Hanse/Jeanneau prima zijn en ruimschoots binnen budget
Bavaria 46 Cruiser "Sparky²"
Watersporter pur sang, zowel professioneel als privé
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 14:30 #1613454

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9313
Amel Santorin bekijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 14:40 #1613455

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
helmsman 38 schreef :
Ik weet nog een fraaie Swan 42 te koop.
nice!
JeroenFemke schreef :
Met een polyester boot zou ik dan alleen voor sandwich gebouwde boten gaan.
ik niet, sandwich gaat op den duur altijd lekken. Beter is massief met spanten en (losneembare) isolatie.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 14:51 #1613457

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
Nachtvlinder schreef :

Het zwakke punt van deze gekitte/verlijmde constructies blijkt in de praktijk niet zozeer de sterkte te zijn, maar de hechting. Die sterk afhankelijk is van de applicatiemehode. Dit, in combinatie met de slechte inspecteerbaarheid is een groot nadeel, los van de goedkopere bouwwijze en goede eigenschappen op papier.

Hier een erg nieuwe Grand Soleil met een paar nooit eerder gespotte foutjes tijdens de bouw… Schijnt, vóórdat de werf in een rechtzaak heeft geeist alle inhoudelijke content over de oorzaak te verwijderen, het op de bok neetzetten van deze boot te zijn geweest, waarbij de achterkant van de kiel eerst is neergelaten. Gewoon rustig; niet uit de takels gevallen oid. Een luid gekraak en de ellende is begonnen. Scheuren in de hechting van de kit tussen het grid en het vlak. Die aflevering staat niet meer online helaas.

Er is geen techniek tegenop gewassen, als een werf zijn engineering en proces niet op orde heeft. (geldt trouwens ook voor sandwich). Ook bij contest en Swan gaat er wel eens wat mis, al wordt dat vaak nog tijdens de productie opgelost omdat de kwaliteitsborging wel op orde is.

wat er op minuut 6 van dat filmpje is te zien is broddelwerk natuurlijk, en dat was tijdens de verlijming al duidelijk, en had toen al gezien moeten worden. En ook prima te zien met een ultrasoon scan. Als je met hetzelfde niveau gaat lamineren gaat het ook fout.
Feitelijk hoort de gelcoat transparant wat dat betreft, dan kun je visueel ook nog wat zien, in plaats van enkel wat scheurtjes als het mis gaat.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 14:54 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 14:59 #1613458

  • RickVis2
  • RickVis2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 822
Sunbeam 39? Iets goedkoper dan een Rassy, maar wel goede bouwkwaliteit. In ieder geval bij mijn 36.1 volglas onderwater, schuim sandwicht boven de waterlijn en gelamineerd grid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 15:33 #1613464

AndreAzuree schreef :
@Nachtvlinder:
Hier een erg nieuwe Grand Soleil met een paar nooit eerder gespotte foutjes tijdens de bouw…

De vraag is wel of het exemplarisch is of vaker voorkomend. Je zou dan toch verwachten dat er meer verhalen//filmpjes te zien zijn.

Die zíj́n er ook. Een stuk meer dan van 30-40 jaar oude boten met losse spanten, bungelende of afgevallen kielen. Deze goedkope en snelle (en prima als je het goed doet) bouwmethode is nu eenmaal kritischer voor applicatiefouten. Zelfs bij dit kwaliteitsmerk gaat het wel eens mis blijkt; deze kopers hadden dus een ultrasoon inspectie moeten laten uitvoeren, begrijp ik. Terwijl je delaminatie van “ouderwets” aangelapte schotten eenvoudig kunt horen bij afkloppen.

Overigens vergelijk je nu een een constructiefout in een praktisch nieuwe boot zonder schadeverleden die slechts op haar kiel wordt neergezet met een 50 jaar oude slecht onderhouden boot.


Echte statistieken zullen we nooit krijgen; zie hoe dit kanaal een spreekverbod heeft geaccepteerd (in ruil voor een schikking neem ik aan)…
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 15:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 16:45 #1613475

Toch heb ik mijn twijfels over jouw statement dat het zo vaak zou voorkomen. Tot nu toe komt op ZF steeds datzelfde filmpje van die Grand Soleil voorbij. Dat is niet echt overtuigend.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 16:45 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 16:52 #1613478

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18175
Iets met statistieken en daar de overtreffende trap van :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 17:27 #1613483

AndreAzuree schreef :
Toch heb ik mijn twijfels over jouw statement dat het zo vaak zou voorkomen. Tot nu toe komt op ZF steeds datzelfde filmpje van die Grand Soleil voorbij. Dat is niet echt overtuigend.

Op ZF!? Ik kende dit filmpje nog niet eigenlijk. Wel die van Evans en Aurora. De eerste total-loss, Aurora (Hanse) en deze GS blijkbaar nieuw genoeg om de verzekeraar nog uit te laten keren.

Doe mij maar ouderwets ingelamineerde delen (open grids dan wel ander type spanten).

Hoevaak laat jij je boot ultrasoon inspecteren André? Je zeilt er serieus mee met ditto belastingen, begrijp ik! Zit alles nog goed vastgekit!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 17:39 #1613488

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5383
uiteindelijk moet de werf waarmaken dat ze hun boten goed bouwen. Daar hoort m.i. een stukje kwaliteitsborging bij. Laat de werf eerst maar eens aantonen dat het goed zit.

cheeki rafiki is een andere waarbij het mis ging.
Er gaat veel meer mis in de jachtbouw dan er naar buiten komt. Er staan alleen in Nederland elke winter al meerdere boten ter reparatie met losgescheurde wrangen/grid, meestal door serieuze grond beroering.
Bij de Farr x2 is wat media aandacht geweest, maar een andere serie van een bekende werf hoor je niets van, en daar bleken alle verstevigingen van het hoofdschot te missen. Er staat ook nog ergens een 100+ voet romp die afgekeurd is door blaas vorming tijdens het bakken.
Er is soms geen touw aan vast te knopen welke werf op welk moment kwaliteit levert. Een serie boot die een beetje achter in de serie gebouwd is , is misschien nog wel de beste keuze. Dan is de productie ' in geslingerd ' en de kinderziektes er uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:14 #1613492

Helder, dankje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:23 #1613493

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8021
Jachtbouw is door de jaren heen een ambachtelijk zaak. In producten van bekende werven zitten soms ook slechte exemplaren. Zo heb ik HR boten gezien met Osmose problemen.

Kwaliteit is ook bij bekende werven wisselend.

Oudere schepen zijn meestal meer solide gebouwd dan moderne schepen en hebben minder kwetsbare delen zoals een balans roer, smalle vinkiel.

Bij moderne schepen gaat het veelal om lichte constructies. Om een scherpe prijs te kunnen bewerkstelligen.

Soms met Kevlar verstevingen. Dat klinkt wel mooi, maar bij een aanraking met een object springt de Kevlar (Aramide) laag snel los van het overige laminaat.

Sandwich lijkt ook een goede optie. Echter als je hiermee een object raakt en de sandwich delamineerd heb je twee dunnen lagen over.

Voor een goede aankoop is het van belang geen teakhouten dek te kiezen.
En de vraag is of je wel een Saildrive wilt hebben ?

Een conventionele schroafas constructie is meer solide en vraagt minder onderhoud.

Verder is de conditie van de motor belang.

Een isolatie kom je feitelijk alleen tegen bij metalen casco's.

Ingezakte kajuitdaken wijzen veelal op balsa sandwich problemen, die lastig zijn te herstellen.

Verder is altijd de historie van belang.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 18:25 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:40 #1613495

Nachtvlinder schreef :
AndreAzuree schreef :
Toch heb ik mijn twijfels over jouw statement dat het zo vaak zou voorkomen. Tot nu toe komt op ZF steeds datzelfde filmpje van die Grand Soleil voorbij. Dat is niet echt overtuigend.

Op ZF!? Ik kende dit filmpje nog niet eigenlijk. Wel die van Evans en Aurora. De eerste total-loss, Aurora (Hanse) en deze GS blijkbaar nieuw genoeg om de verzekeraar nog uit te laten keren.

Doe mij maar ouderwets ingelamineerde delen (open grids dan wel ander type spanten).

Hoevaak laat jij je boot ultrasoon inspecteren André? Je zeilt er serieus mee met ditto belastingen, begrijp ik! Zit alles nog goed vastgekit!?

Gewoon lekker zeilen nachtvlinder, laat je niet bang maken door dit soort zaken. Hoe vaak laat jij je auto ultrasoon doorlichten? Heb jij recent nog het hele remsysteem van je auto gecheckt?
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 18:43 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:42 #1613496

Een serie boot die een beetje achter in de serie gebouwd is , is misschien nog wel de beste keuze. Dan is de productie ' in geslingerd ' en de kinderziektes er uit.

Mee eens, mijn oude jeanneau, daar had ik nr. 1400 (!). Ik kan je vertellen: die boot was goed.
Ik heb nu bouwnr 115 (de laatste van de serie), in zekere zin dus iets meer risico.
Ik zou dat ook TS willen adviseren: koop iets gangbaars, waarvan er veel gemaakt zijn. Kun je ook nog eens lekker met andere eigenaren sparren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:46 #1613497

@Brambo
Bij moderne schepen gaat het veelal om lichte constructies. Om een scherpe prijs te kunnen bewerkstelligen.

Dat geldt zeker niet voor alle moderne boten. Bovendien is zwaar niet automatisch sterk. Dat zijn echt twee verschillende dingen.

Voor een goede aankoop is het van belang geen teakhouten dek te kiezen.

Dat zou ik TS zeker aanbevelen. Levert op termijn gewoon veel onderhoud op.

En de vraag is of je wel een Saildrive wilt hebben ?

Een conventionele schroafas constructie is meer solide en vraagt minder onderhoud.

Is dat zo? 1 x in de 12-15 jaar je manchet vervangen valt toch wel mee?

Verder is de conditie van de motor belang.

Zeker, al zou ik TS adviseren niet een boot te laten schieten voor wat achterstallig motoronderhoud, valt bijna altijd wel te fixen. Zoveel te lijden hebben die scheepsdiesels nu ook weer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:47 #1613498

Het ligt nogal gevoelig bij je hé? Ik vind het waardeloos dat je zóveel geld uitgeeft en je een van de belangrijkste eigenschappen (de ruggegraat...) niet kunt controleren en een zwart gat blijft of je er specialisten bij moet halen die zo'n NDT onderzoek kunnen doen. (Dat doet niemand voor er klachten zijn). Dat zijn duurdere en dun gezaaidere mensen dan de standaard HISWAS-keurder-met-hametje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 18:48 #1613499

Bij mij ligt het niet gevoelig hoor, ik zeil met veel vertrouwen in mijn bootje. Wat is NDT eigenlijk? Ik denk alleen dat we TS niet teveel bang moeten maken met allerlei rampenverhalen. IS wel een beetje des ZF's, als je begrijpt wat ik bedoel.... ;)
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 18:49 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Iets ouder maar hogere kwaliteit of iets nieuwer? 25 feb 2025 19:22 #1613503

Ja da’s waar: waar het uit zou kunnen hebben gemaakt, valt tot nu toe onder “incidenten”.
Laatst bewerkt: 25 feb 2025 19:22 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl