Hebben die Braziliaanse bouwers geen dealers in de EU? Als je plan is om op wereldreis te gaan zou je ook aan het eind van de reis pas de EU aan kunnen doen en dan een gebruikte boot importeren.
Houten-Klaas schreef :
ja hoor kan .
Koop dat bootje , mag je 180 dagen in de EU zijn , je schrijft MED stel Griekenland of Spanje etc.
Vaar na 180 dagen naar Tunesië leg aan, betaal haven geld , bewaar het bonnetje en je vaart weer de EU binnen voor 180 dagen .
Die 180 dagen gelden volgens mij voor alle buitenlandse schepen (en vele andere goederen) ongeacht nationaliteit van de eigenaar. Als het meer dan 180 dagen in een bijv NL is verbleven ben je verplicht het goed te importeren ook al ben je een VS burger. Met de douane is volgens mij wel nog iets af te spreken als je een goede niet belastingonduikende/wijkende reden hebt. Maar als gewone EU burger ipv een bedrijf dat zakelijk 1-2 jaar een megajacht laat refitten bij de werf, lijkt het mij niet snel een goed aannemelijk verhaal voor de douane te worden.
1 nadeel je mag niks aan je boot doen , nog niet de kant op om schoon te maken , geen refits , geen verbeteringen etc en ja daar wordt ook nog erg op gecontroleerd
Heb je hier meer informatie over? Volgens mij kan dit alleen als er halve maatregelingen zijn genomen. Als je de boel goed inregelt (non-EU registratie en eigendom), kun je prima onderhoud refits etc binnen de EU doorvoeren aan een schip dat buiten de EU is geregistreerd. Dat is vrij gangbaar bij commerciële schepen en de grotere/duurdere jachten.
Nog een klein probleem , je bent als EU burger strafbaar als men kan aantonen dat je de belasting ontwijkt , nou en dat doe jij overduidelijk want je vaart elke 180 braaf naar Tunesië ....

Belasting
ontwijken niet strafbaar,
ontduiken wel. Boot hoeft niet eigendom te zijn van een EU burger, kan een bedrijf tussen zitten. Als EU burger direct een schip in eigendom hebben zonder geïmporteerd te hebben en daarmee rondvaren binnen de EU is belasting ontduiking.
Dus ik zou even lekker door sparen , als je met deze vragen komt , is het beste advies voor een 10 meter bootje de regels ontwijken erg dom.
Maar wil je een een goed gesprek met de La Guardia di Finanza of de Guardia Civil kunnen ook best goed engels , gewoon doen .
Kan het ook nog een beetje legaal? ja lees Rene K zijn topic even door , die beschrijft voor zijn wereld reis het hoe en wat .
Zeker niet de handigste manier afhankelijk van je plannen. En of dit zich uiteindelijk loont ligt aan de waarde van het schip en de uiteindelijke plannen. Maar als doel is in EU/NL varen, gewoon importeren.