Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot kopen buiten Europa

Boot kopen buiten Europa 12 aug 2025 13:31 #1642918

  • EelcoB
  • EelcoB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
In de toekomst willen we de albin vega verkopen en iets van rond de 10 metyer aanschaffen. Op het eerste gezicht zie ik een aantal aantrekkelijke boten in het buitenland. o.a. jachten van Braziliaanse producenten lijken aantrekkelijk geprijst.

Bij invoer lees ik dat je invoerrechten moet betalen en een CE keurmerk moet hebben.
Nu vraag ik mij af; als de boot vanaf Brazilie de middenlandse zee opgevaren wordt en daar blijft; in hoeverre gaat men dan checken of de invoer rechten betaald worden? En wie controleert dat CE keurmerk?

HEt zijn aanzienlijke bedragen en het is wellicht interessant om te kijken of dat op 1 of andere manier te omzeilen is
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 12 aug 2025 13:34 #1642921

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
In Italië en Frankrijk heeft de douane al onze papieren grondig bestudeerd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 12 aug 2025 13:37 #1642923

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Vraag het aan Van Eerd (van de Jumbo) die heeft nu toch tijd over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 12 aug 2025 13:49 #1642926

ja hoor kan .

Koop dat bootje , mag je 180 dagen in de EU zijn , je schrijft MED stel Griekenland of Spanje etc.

Vaar na 180 dagen naar Tunesië leg aan, betaal haven geld , bewaar het bonnetje en je vaart weer de EU binnen voor 180 dagen .

1 nadeel je mag niks aan je boot doen , nog niet de kant op om schoon te maken , geen refits , geen verbeteringen etc en ja daar wordt ook nog erg op gecontroleerd :whistle:

Nog een klein probleem , je bent als EU burger strafbaar als men kan aantonen dat je de belasting ontwijkt , nou en dat doe jij overduidelijk want je vaart elke 180 braaf naar Tunesië .... :whistle:

Dus ik zou even lekker door sparen , als je met deze vragen komt , is het beste advies voor een 10 meter bootje de regels ontwijken erg dom.

Maar wil je een een goed gesprek met de La Guardia di Finanza of de Guardia Civil kunnen ook best goed engels , gewoon doen .

Kan het ook nog een beetje legaal? ja lees Rene K zijn topic even door , die beschrijft voor zijn wereld reis het hoe en wat .
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 12 aug 2025 13:54 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 12 aug 2025 16:50 #1642964

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1404
Ik kan me niet voorstellen wat er aan Braziliaanse 10 meter boten zo geweldig is dat ze inclusief de reiskosten van Brazilie naar de MED beter zijn dan wat je hier kan kopen. Maak eens een optelling wat een willekeurige boot voor zo'n tocht aan reisvoorbereiding nodig heeft en wat de reparatiekosten na aankomst zijn. Of als je 'm op een transportboot zet.

Kijk dan ook eens naar wat voor avontuur je uit moet halen om zo'n boot hierheen te krijgen. Als het je om dat reisavontuur gaat is het prima. Gaat het om een goedkopere boot, dan hou je jezelf voor de gek.

Het eerder genoemde 180 dagen "gratis" in de EU zijn geldt alleen voor niet EU onderdanen. Woon je wel in de EU dan mag je op dag 1 van aankomst aftikken.

Een CE keurmerk is verplicht vanaf bouwjaar 1998 en niet voor oudere schepen. Er zijn keuringsinstaties waar je zoiets kan krijgen. Is niet eens zo ingewikkeld als de boot aan de eisen voldoet.

Misschien zegt goedkoop ook iets over bouwkwaliteit. Ik ken ze niet, dus ik kan daar ook niets over zeggen. Wel een punt van aandacht.
Laatst bewerkt: 12 aug 2025 16:55 door hnrts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 09:54 #1643518

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
Je vaart met een boot die op z'n jongst nu 46 jaar oud is, op z'n oudst 60 jaar.
Als je het over braziliaanse boten hebt: kijk je dan naar nieuwbouw?
Zo niet, dan zou ik ook het draadje van Jaap Kaag over het ophalen van een vertrekkersboot uit zuidamerika even nalezen. Met name zijn opmerkingen over de conditie van de boten aldaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 10:40 #1643525

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 265
In Kroatië is een grote huurvloot, daar kun je voor weinig een mooi schip aanschaffen. Neem aan dat dat als EU Schengen land wat eenvoudiger is. Letwel, het seizoen loopt daar van april tot oktober, dus er zullen veel mijlen op zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 12:21 #1643544

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
... En de nodige reparaties...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 12:49 #1643549

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
en vergis niet, in Kroatia zijn keien
dus welke huurbak heeft daar niet een grond beroering gehad?
ergo; hoe betrouwbaar is de kiel....

ik wist het wel
NOT
en nog iets met verhuurbedrijf/ BTW etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 17:21 #1643609

De vraag is ook of je ooit nog reserveonderdelen of support zult krijgen van zo'n braziliaanse werf. Ik zou dus zeker gaan voor een schip in de EU. Ik hoor goede verhalen van bootjes uit NL ;) Goed onderhouden, maar wellicht wat prijzig.

Zuid Europa is natuurlijk goedkoper. Als je ex huurboten niet vertrouwd uit Kroatie, kun je ook kijken naar Frankrijk, Griekenland, Italie of Turkije. Daar zijn ook rotsen, maar er zijn ook zat prive-boten die niet verhuurd zijn.
Laatst bewerkt: 15 aug 2025 19:40 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 18:18 #1643622

Ook privéboten kunnen onzichtbare schade aan het grid hebben. Goed laten inspecteren dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 18:28 #1643628

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14603
gewoon in Turkey een nieuwe boot laten bouwen,
pfff
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 19:40 #1643639

Nooit aan beginnen! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 15 aug 2025 20:03 #1643646

Hebben die Braziliaanse bouwers geen dealers in de EU? Als je plan is om op wereldreis te gaan zou je ook aan het eind van de reis pas de EU aan kunnen doen en dan een gebruikte boot importeren.
Houten-Klaas schreef :
ja hoor kan .

Koop dat bootje , mag je 180 dagen in de EU zijn , je schrijft MED stel Griekenland of Spanje etc.

Vaar na 180 dagen naar Tunesië leg aan, betaal haven geld , bewaar het bonnetje en je vaart weer de EU binnen voor 180 dagen .
Die 180 dagen gelden volgens mij voor alle buitenlandse schepen (en vele andere goederen) ongeacht nationaliteit van de eigenaar. Als het meer dan 180 dagen in een bijv NL is verbleven ben je verplicht het goed te importeren ook al ben je een VS burger. Met de douane is volgens mij wel nog iets af te spreken als je een goede niet belastingonduikende/wijkende reden hebt. Maar als gewone EU burger ipv een bedrijf dat zakelijk 1-2 jaar een megajacht laat refitten bij de werf, lijkt het mij niet snel een goed aannemelijk verhaal voor de douane te worden.
1 nadeel je mag niks aan je boot doen , nog niet de kant op om schoon te maken , geen refits , geen verbeteringen etc en ja daar wordt ook nog erg op gecontroleerd :whistle:
Heb je hier meer informatie over? Volgens mij kan dit alleen als er halve maatregelingen zijn genomen. Als je de boel goed inregelt (non-EU registratie en eigendom), kun je prima onderhoud refits etc binnen de EU doorvoeren aan een schip dat buiten de EU is geregistreerd. Dat is vrij gangbaar bij commerciële schepen en de grotere/duurdere jachten.

Nog een klein probleem , je bent als EU burger strafbaar als men kan aantonen dat je de belasting ontwijkt , nou en dat doe jij overduidelijk want je vaart elke 180 braaf naar Tunesië .... :whistle:

Belasting ontwijken niet strafbaar, ontduiken wel. Boot hoeft niet eigendom te zijn van een EU burger, kan een bedrijf tussen zitten. Als EU burger direct een schip in eigendom hebben zonder geïmporteerd te hebben en daarmee rondvaren binnen de EU is belasting ontduiking.

Dus ik zou even lekker door sparen , als je met deze vragen komt , is het beste advies voor een 10 meter bootje de regels ontwijken erg dom.

Maar wil je een een goed gesprek met de La Guardia di Finanza of de Guardia Civil kunnen ook best goed engels , gewoon doen .

Kan het ook nog een beetje legaal? ja lees Rene K zijn topic even door , die beschrijft voor zijn wereld reis het hoe en wat .
Zeker niet de handigste manier afhankelijk van je plannen. En of dit zich uiteindelijk loont ligt aan de waarde van het schip en de uiteindelijke plannen. Maar als doel is in EU/NL varen, gewoon importeren.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 15 aug 2025 20:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen buiten Europa 16 aug 2025 07:21 #1643679

Ontwijken heb je goed , TS wil ontduiken of zoals hij het zelf zegt omzeilen dat had ik moeten tikken .

De rest waarom je vroeg staat uitgebreid op de site van de douane / belastingdienst beschreven .
Je noemt al commerciële…… daar begint het al wat een grote verandering is in de regels .
Schepen van hout mannen van staal !
Laatst bewerkt: 16 aug 2025 07:22 door Houten-Klaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl