Beste Boes,
Het hele verhaal:
Midden jaren 70 was Waarschip wat Bavaria nu is. Er werden in die tijd heel veel kwarttonners verkocht; order vlogen binne op de HISWA. Werf kon de productie niet meer aan, die moest overstappen op pneumatisch aangedreven schoefmachines die te sterk bleken voor de koperen schroeven waarmee de rompen tot 1976 werden geschroefd. Dus moesten de koper schroeven worden vervangen door andere. Het werden gegalvanieseerde schroeven. Die zijn geen enkel probleem op zoet water. Echter op zout water gaan ze oxideren, zetten ze uit en drukken de houtproppen en plamuur uit de romp. Later is de werf overgestapt op RVS.
Bedenk een ding: koop een houten boot en werk je dood. Ik heb 10 jaar een kwartton gevaren, op IJsselmeer, Wad en Noordzee, een hele goed zeiler (stuurt als een Laser). De laatste jaren - na gezinsuitbreiding - nauwelijks meer gevaren, maar onderhoud ging gewoon door. Was een prachtig schip, maar Waarschepen verkopen niet (belangrijk als je ervan af wilt).
Waarschip 725 (kwartton) is niet echt geschikt voor meer dan 3 personen. Als je wat ouder wordt, blijkt de kajuit toch wel erg laag; dit geldt ook voor de 1010; even breed en even hoog als 725, maar dan 1010 lang.
Waarschepen zijn prachtig, maar tegen achterstallig onderhoud kunnen ze echt niet.
Ik zou een polyester schip overwegen. Kijk eens naar een Dehler Sprinta Sport (7 mtr, trailerbaar), een Dehler DB1 (10 mtr) J-boat of X-Yacht(sportieve schepen). Op het wad varen: Ovni met ophaalbare roer en kiel. Een degelijk schip: Contest 31HT. Genoeg geld: Echt mooi is een 42 ft Koopmans rondspant aluminium jacht.
Andere optie: huur een boot.
Succes!
Gerard