..........
Overigens, wanneer een verkoper niet akkoord gaat bij verf krabben of afkloppen met een hamer, mocht het nodig zijn voor een keuring, heb ik wel mijn twijfels. Als je niets te verbergen hebt ga je toch niet moeilijk doen over een paar likjes verf? De kosten hiervan zullen maximaal 50 euro zijn op een schip van misschien wel duizenden euros! Een eventueel geïnteresseerde gaat toch geen keuring uit laten voeren, waar hij/zij voor betaalt, als hij/zij niet serieus geïnteresseerd is?
Afkloppen van het schip, zolang je niet zo hard mept dat er schade ontstaat (op gezonde onderdelen): ten alle tijde welkom! Weg schrappen van verf: je beschadigt mijn eigendom, vergeet het dus maar! Want de volgende vraag op dit forum zal zijn of je de vraagprijs van een schip waarop delen afgekrabt zijn nog wel kunt vertrouwen en ik zit niet op extra werk te wachten en de daaropvolgende koper ook niet...dus echt alleen bij een dichtgetimmerd voorlopig koopcontract
Terug op de oorspronkelijke vraag. Wat is het risico dat je wilt nemen, wat kun je zelf (met evt onbetaalde hulp) vakkundig genoeg beoordelen?
Wat kost een nieuw set zeilen, wat kost een nieuwe motor, wat kost het vervangen van een lier. En kan ik dat zelf, of moet ik het laten doen?
Bij twijfel lijkt mij minder dan 10% van het aankoopbedrag voor een keuring, terwijl dat aankoopbedrag boven het modaal (maand)inkomen ligt, geen luxe.
In het slechtste geval weet je nu voor altijd dat je niet verliefd moet worden op een boot, in het beste geval bespaar je geld (en heb je bij aankoop een mooi onderhoudsschema) En niemand belet je een deelkeuring te vragen.
Zo weet ik (behalve onderhoud) werkelijk niets van motoren, zal ik als het aankoopbedrag mijn maandinkomen te boven gaat dus altijd laten keuren...