Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuring doen of niet doen ?

Re: Keuring doen of niet doen ? 15 okt 2009 11:09 #93993

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
En een geode vlakdiktemeting, wat je als voorbeeld aanhaalt, kan eigenlijk alleen maar worden uitgevoerd door de hele zaak af te kloppen op zoek naar plamuur en bij constatering daarvan het plamuur weg te halen en dan te meten.

Kan bij een ultrasone vlakdiktemeting niet juist het verschil worden gemeten tussen staal en plamuur?

Bij de auto's neem je altijd een klein magneetje mee. Blijft hij plakken, gewoon verf, valt hij eraf dan zit er teveel plamuur tussen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 15 okt 2009 17:54 #94045

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Sigdock,

Natuurlijk kan ook een keurmeester iets over het hoofd zien; maar de meesten hebben toch wel heel veel ervaring en weten ook van de specifieke schepen de zwakheden. Ook een compressiemeting, wat ik zelf niet kan, geeft toch al een aardig beeld van de staat van de motor. Ik had zelf een verplichte keuring voor de verzekering en kreeg ook nogal wat gratis adviezen mee. Kortom; ik heb een positiever beeld van de mensheid en in dit geval van keurmeesters.

Groet,
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 16 okt 2009 11:35 #94192


Kan bij een ultrasone vlakdiktemeting niet juist het verschil worden gemeten tussen staal en plamuur?

Als er sprake is van harde verflagen en een daarvoor geschikte (duurdere) diktmeter dan lukt dat wel. Goedkopere meters meten in zo'n geval de verflaagdikte aan als materiaal (staal) en geven teveel aan. (ook niet onoverkomelijk als je weet hoeveel)

Bij zachte verf, zoals chloorrubber, koolteer en plamuur wordt het ultrasoon signaal van de meetkop veelal teveel verspreid om een onderscheid tussen staal en verf te kunnen maken. Die laag moet dan, lokaal, verwijderd worden, is normaal onderdeel van een vlakdiktemeting, maar verkoper geeft vaak geen toestemming. Kan na wat praten en toelichting meestal wel van het nut overtuigd worden. Zoniet, tja het is per slot van rekening wel zijn eigendom en dat dienen we (de "deskundige") te respecteren.
Feitelijk word koper dan echter niet in staat gesteld om het schip redelijkerwijs, te onderzoeken op gebreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 16 okt 2009 16:51 #94241

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Iets stuk maken ttijdens een aankoopkeuring, het moet niet gekker worden.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 16 okt 2009 17:27 #94251

Het betreft hier vlakdiktemetingen met 1 comp verfsysteem op staal, vaak zijn er sowieso al kale plekken die bijgeplekt moeten worden.
Het meeste zekerheid geeft trouwens gaten boren, vind ik vooral leuk in een ander zijn schip trouwens. Dat komt trouwens nooit/zelden voor en de noodzaak is dan echt wel duidelijk.

Bij (aankoop)keuringen is het vooral niet de bedoeling dat er iets stuk gemaakt wordt. Maar soms sneuvelt er wel eens een illusie, en dat doet wel eens zeer, zowel bij koper als verkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 17 okt 2009 22:29 #94361

  • titus
  • titus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
@sigdock
De verzekeraar (een onderlinge schepenverzekering) waar ik mijn boot verzekerd hebt komt altijd bij aanschaf van een andere boot zelf de boot keuren.

Wanneer jij dit door een expert laat doen die door hun erkend is ontvang je een forse korting op je premie.

Daarom acht ik het wel relevant gegeven voor een aankoopkeuring want:
a. wanneer je je schip laat keuren bespaar je premie;
b. het zegt iets over de capaciteiten van de expert wanneer hij als kundig wordt beschreven door een verzekeraar die uitsluitend werkzaam is op het gebied van de professionele en in mindere mate de pleziervaart.

Overigens, wanneer een verkoper niet akkoord gaat bij verf krabben of afkloppen met een hamer, mocht het nodig zijn voor een keuring, heb ik wel mijn twijfels. Als je niets te verbergen hebt ga je toch niet moeilijk doen over een paar likjes verf? De kosten hiervan zullen maximaal 50 euro zijn op een schip van misschien wel duizenden euros! Een eventueel geïnteresseerde gaat toch geen keuring uit laten voeren, waar hij/zij voor betaalt, als hij/zij niet serieus geïnteresseerd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 18 okt 2009 20:33 #94429

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
..........
Overigens, wanneer een verkoper niet akkoord gaat bij verf krabben of afkloppen met een hamer, mocht het nodig zijn voor een keuring, heb ik wel mijn twijfels. Als je niets te verbergen hebt ga je toch niet moeilijk doen over een paar likjes verf? De kosten hiervan zullen maximaal 50 euro zijn op een schip van misschien wel duizenden euros! Een eventueel geïnteresseerde gaat toch geen keuring uit laten voeren, waar hij/zij voor betaalt, als hij/zij niet serieus geïnteresseerd is?

Afkloppen van het schip, zolang je niet zo hard mept dat er schade ontstaat (op gezonde onderdelen): ten alle tijde welkom! Weg schrappen van verf: je beschadigt mijn eigendom, vergeet het dus maar! Want de volgende vraag op dit forum zal zijn of je de vraagprijs van een schip waarop delen afgekrabt zijn nog wel kunt vertrouwen en ik zit niet op extra werk te wachten en de daaropvolgende koper ook niet...dus echt alleen bij een dichtgetimmerd voorlopig koopcontract

Terug op de oorspronkelijke vraag. Wat is het risico dat je wilt nemen, wat kun je zelf (met evt onbetaalde hulp) vakkundig genoeg beoordelen?

Wat kost een nieuw set zeilen, wat kost een nieuwe motor, wat kost het vervangen van een lier. En kan ik dat zelf, of moet ik het laten doen?

Bij twijfel lijkt mij minder dan 10% van het aankoopbedrag voor een keuring, terwijl dat aankoopbedrag boven het modaal (maand)inkomen ligt, geen luxe.

In het slechtste geval weet je nu voor altijd dat je niet verliefd moet worden op een boot, in het beste geval bespaar je geld (en heb je bij aankoop een mooi onderhoudsschema) En niemand belet je een deelkeuring te vragen.

Zo weet ik (behalve onderhoud) werkelijk niets van motoren, zal ik als het aankoopbedrag mijn maandinkomen te boven gaat dus altijd laten keuren...
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 19 okt 2009 10:23 #94487

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@titus: grappig wel, ik heb zelf ook een aantal boten bij onderlinge maartschappijen verzekerd (Scheepen Onderlinge en DOV) en die zijn niet komen keuren. Ik heb de dagwaarde opgegeven, aantal schadevrije jaren en nog wat van die grappen en hoppa.... all-risk verzekerd. Nu praat ik niet over mega-bedragen, een dagwaarde van 35.000 euro dus misschien speelt dat een rol.

En in navolging op Puck: ja, als je zelf eigenlijk niets kunt en afhankelijk bent van anderen bij zowel beoordelen als reparatie/vervanging dan is een keuring misschien zinvol. Maar ook in dat geval heb je geen enkele zekerheid want als de keurmeester niet ziet dat de verstaging niet goed meer is (met de nadruk op 'als') en je zeilt binnen een week de mast overboord dan heb je geen enkele mogelijkheid tot verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 19 okt 2009 12:33 #94510

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Kan bij een ultrasone vlakdiktemeting niet juist het verschil worden gemeten tussen staal en plamuur?

Als er sprake is van harde verflagen en een daarvoor geschikte (duurdere) diktmeter dan lukt dat wel. Goedkopere meters meten in zo'n geval de verflaagdikte aan als materiaal (staal) en geven teveel aan. (ook niet onoverkomelijk als je weet hoeveel)

Ik heb ooit op school (vroeger...dus m'n geheugen kan vertroebeld zijn...) dacht ik wel eens een ultrasone meting gedaan waarbij je een visuele weergave te zien kreeg. Doordat bij de eerste laagovergang (van plamuur naar staal) ook al wat golven terugkomen en de rest bij de tweede overgang van staal naar lucht kon je volgens mij meerdere lagen zien. Je krijgt dus niet gewoon een getal te zien wat de dikte aangeeft, maar veel meer info. Ik verwacht dus zo eigenlijk te kunnen zien hoe dik te plamuurlaag dan is...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 20 okt 2009 10:42 #94669

@hen3,

Dat klopt, je ziet dan het signaal en kan dat interpreteren naar materiaal dikten. Moet het signaal wel sterk genoeg teruggekaatst worden.
Goedkope meters hebben enkel een cijferindicatie van de dikte, en soms een indicatie van de signaalsterkte. De wat duurdere, zeg maar vanaf eur 2000,-- kun je omschakelen, dus visueel het signaal beoordelen, of het apparaat het werk laten doen en weergave in cijfers. Geven allen indicatie van signaalsterkte en werken met meerdere echo's.
Visueel geeft een goede indicatie van de aanwezigheid van roest aan de achterzijde. Het vergt wel oefening en inzicht om dat goed te beoordelen.
Kwestie van schakelen tussen de instel mogelijkheden.
Ik zeg wel eens, de apparatuur is net zo slim als de hand die het vasthoud.
De apparatuur kan voor diverse, homogene, materialen gebruikt worden, dus ook glas, perspexs etx.

En er zijn nog veel duurdere apparaten, maar als je die moet doorberekenen in de keuringen, dat wordt onbetaalbaar. Krabben is dan veel goedkoper, en een vlakke ondergrond moet je bij alle apparatuur hebben. Potje verf ebij en gelijk bijplekken.
Staat een verkoper dat niet toe, gewoon laten tekenen dat hij garant staat voor het onderwaterschip, maar dan heb je ook geen keuring nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 20 okt 2009 10:54 #94671

@hen3
nog even een aanvulling. Plamuur is zelden homogeen en bevat veel zachte delen die het signaal absorberen. Bij dunnere lagen komt daar wel voldoende restsignaal doorheen, en zie je dus een scheidingsvlak. Bij dikkere lagen, vanaf ca 2mm dus niet en denk je dat je staal/ijzer whatever meet. Hetzelfde gebeurt bij verflagen, zachte verf absorbeert meer dan harde (zoals expoxy). Lucht reflecteert niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

keuring wel of niet 19 nov 2009 09:52 #99368

  • Sata
  • Sata's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hoi,
De aanschaf van onze eerste eigen zeilboot is bijna afgerond. We zijn heel blij met de keuring die we hebben laten doen. De kosten van de keuring hebben zichzelf terugverdiend. Ook al ging het om niet al te ingrijpende zaken. Verder hele nuttige tips gekregen. Kortom wij hebben absoluut geen spijt van de keuring en vinden het eigenlijk een aanrader. Uiteraard is het wel van belang om vooraf afspraken te maken over wie de kosten van de reparaties/aanpassingen voor z'n rekening neemt.
Sata
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Keuring doen of niet doen ? 19 nov 2009 10:26 #99377

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Sata,

Gefeliciteerd met je aankoop en welkom in het land van de zeilers. Goed dat deze keuring gunstig heeft uitgepakt voor je. Veel zeilplezier toegewenst.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl