Mijn credo:
T.a.v. kleine rel. goedkope boten: I.p. zelf doen met kritisch boerenverstand (mits je daarmee gezegend bent), motorische inspectie door een betrouwbare monteur, die je ook verder zou willen benutten na aanschaf. Bij mij kon dat laatste aspect echter niet, omdat ik mijn boot in in Sneek vond (na slechts een proefvaartje, eigen check van materialen, inschatting van wat klussen en mogelijke verbeteringen, en inzage in verdere dossierstukken in de week erna, ging ik de boot eind november (een 2-daagse break toen in een langdurige slechtweer-periode) overvaren van Sneek via Den Helder (waddentochtje in duister en overnachting in de Kon. Marine haven). Ik had er dus vertrouwen in o.b.v. eigen inzicht en slechts een paar kleine upgrades door een Friese dieselmonteur, wiens kosten deels verdisconteerd waren in de koopsom. Prima gegaan allemaal, en nadien geen enkele onaangename verrassing gehad.
Een schipper moet van alle markten wat betreft zijn geambieerde boot zo veel als redelijkerwijs mogelijk thuis zijn.
Verdiep je zelf dus reeds vroegtijdig maximaal in alle materie van plezierzeiljachtjes, voordat je tot concreet onderzoek en onderhandelen overgaat.
Heb je al wat ervaring met eerdere bootjes, dan wordt kritische benadering van volgende kandidaat-boten i.p. steeds eenvoudiger, en kan inspectie door een inspecteur steeds meer neerkomen op specifiek deelwerk/rapport.
Alleen vanaf een echt hoge prijsklasse (subjectief wat dat is) zou ik t.a.t. een totale inspectie laten doen (uiteraard in mijn aanwezigheid). Kans is dan aanzienlijk dat het goeddeels wordt terugverdiend in de koopprijs, en bovendien goed voor de gemoedsrust en verzekering.