Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Paas zeilen met Werner

Paas zeilen met Werner 05 apr 2010 22:44 #122244

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Paas zeilen met Werner


Ineens komt de vraag van Werner "wat doe je het paasweekend, heb je zin om mee te gaan?". Voor ik het weet ben ik thuis bezig m'n spullen bij elkaar aan het zoeken en nog e.e.a. aan inkopen te doen zodat ik (over-)compleet kan opstappen.

Donderdag 1 april, uit het werk de auto volgooien en richting Sneek, Werner is al aan boord als ik om 20.30h eindelijk aankom. Na de eerste face-to-face kennismaking en m'n spullen aan boord te hebben gebracht wordt de rest van de avond gevuld met iets te eten, wat biertjes, schippersbitter en veel geouwehoer. Het is pas 02.00h als we eindelijk gaan slapen na een gezellige avond.

Type Werner: Regelrecht een van de ouwe stempel met een duidelijk hoorbaar deutsch accent... Misschien zelfs nog iets oudere stempel (als je erg kortzichtig zou zijn) maar op een of andere manier mag ik dat juist wel. Van zo'n type zeiler kan echt iedereen nog veel opsteken, z'n manier van navigeren zou je doen verbazen... en dat niet alleen... Kom niet aan met electronica, nieuwerwetse zooi of andere hulpmiddelen want dat hebben we toch niet nodig...? Ik denk er zelf anders over maar gooi het op een verschil in generatie (of 2).

GPS? Wat moet ik daar nou mee? Wat heb ik er aan?
Waterkaarten? Waarom in godsnaam? Ik zie toch waar ik zit!
(en dat kan ook zo in het donker op het IJselmeer maar dat komt straks nog). Een geweldig gezellige vent die net voor z'n pensioen zit en gewoon echt geniet van elke minuut dat hij op z'n boot zit.

Z'n boot: De Avanti... een Seahawk 35, stalen 10 Tons blauwe tweemaster waarbij de achterste (bazaan-)mast een stuk korter is dan de voorste. Diepgang is 1.50 m. Een enorme kajuit met daarvoor nog de natte cel en in de punt een krappe 1-persoons hut met een grote kast. De kuip ligt tussen de 2 masten en onder het hoge achterdek vindt je de 'captains cabin' die wederom enorm is te noemen zelfs met eigen toilet.

Vrijdagochtend beginnen de baggerwerkzaamheden in de haven al vroeg waardoor de nachtrust ruw wordt verstoord. Pfff... eerst maar koffie en wakker worden. Na het ontbijt doen we een rondje schip waarbij ik de lijnen leer kennen en maken we alles aan kant voor de andere twee opstappers. Om 11.15h komen ze aan boord en maken we kennis, Martin (Noche) en Cora (Azimuth), toch leuk na alleen maar email en forum-berichten een gezicht te zien. Eerst doen we een bakkie koffie en dan gooien we om 12.15h eindelijk de trossen los.

Na wat slootjes komen we bij het starterseiland bij het Sneekermeer en gaan SB het PM-kanaal in. De wind is pal tegen dus tot de Jeltesloot doen we het op de motor. Om 14.00h varen we de Jeltesloot in en hebben we halve wind van 4 tot 5 en hijsen de fok en bazaan zodat de motor eindelijk uit kan. Met een leuke 5 knopen lopen we al snel richting Heeg en nu met de keerfok erbij tikken we af en toe de 5,5 knopen aan.

Een heerlijk zonnetje met hier en daar een wolkje in de lucht, de temperatuur is nog zeker best fris te noemen maar goed te doen. Op de Fluessen gaan we weer SB en kiezen om via Workum naar het IJselmeer te gaan, om 16.00h bereiken we de eerste brug, een spoor-draaibrug. Na nog wat bruggen leggen we om 16.30h vlak voor de sluis aan om in Workum boodschappen in te slaan.

We halan een enorme voorraad voer en vloeistof en na een bakje koffie op het plein gaan we terug naar de de Avanti en bergen alles weg. Om 17.30h gaan we de leuke 'kleine' sluis door waar vlak voor nog een werfje ligt dat zomaar uit 1800 zou kunnen komen.

Op het IJselmaar waait het beduidend harder, warm is anders hier in de miezerige regen en we besluiten maar een kort stukje te doen zo'n eerste dag en gaan naar Hindelopen. Ondertussen gebruikt Martin deze tijd om eens grondig een tukkie te doen.

Rond 19.30h staan de pannen op het vuur en verzorgt Martin (jaja, hij is weer wakker als we hebben aangelegd) de maaltijd van een soort spaghetti met tomaten, uien en gerookte ham, het smaakt trouwens perfect zo samen. De pan met deegwaren puilt echter zo uit dat we de helft nog niet op krijgen maar de rest is schoon op!

's Avonds wordt de biervoorraad kranig geplunderd, de sfeer is uitstekend en gezellig, de grappen, grollen en geintjes vliegen over tafel en voor we het weten is het alweer 02.15h en zoeken we onze slaapzakken op voor de nacht.

Na een stevig ontbijt en een korte wandeling door het leuke dorpje Hindelopen gooien we om 11.30 los en koersen we op het IJselmeerwater. Met een goede 4 uit ZW kiezen we gezamelijk voor Medemblik ook al is het niet direct bezeild. De voorspelling geeft 'krimpend naar ZO' maar voor nu koersen we op Oude Zeug aan. Tegen half 3 valt de wind wat weg en halen we nog net de 2 knopen waar we daarvoor de 6 zelfs nog aantikte.

Na overstag maken we een uurtje een slag om hoogte richting zuid te winnen waarna we de laatste overstag maken en Medemblik bezeild is. Wederom zoekt Martin z'n slaapzak even op waardoor de term 'Doornroosje' nieuwe betekenis krijgt voor ons. Opzich niet erg als je weet dat hij in een drukke periode zit deze dagen.

Om 19.00h liggen we in de 'oude' haven (want Werner doet niet aan Marina's) en de kombuis is voor mij. Tuinbonen met spekjes, een komkommersalade en aardappelen met ui. Volgens Werner moeten de spekjes goed uitgebakken worden (en schippers-wil is wet) dus wordt het tuinbonen met spek-explosie! De geintjes over Werners kookhoekje vallen natuurlijk regelmatig over tafel maar na de maaltijd zit iedereen vol en voldaan aan tafel.

Ergens rond 01.30h zoeken we na de nodige gezelligheid met bijbehorende consumpties 1 voor 1 onze kooi op om onderzeil het dromenland te gaan verkennen...

Oef... 09.00h weer op maar totaal geen geen wind dus geen haast deze morgen. Blij toe eerlijk gezegd... Om 11.30h wordt het al iets beter dus om 12.15 gooien we los en met de koest op 020 kunnen we halve wind richting Makkum. Het is een rustige 4 maar tijdens de buien af en toe een goede 5 zodat we met 5 tot 6 knopen een lekker vaartje maken.

Na aanhouden van de boeienlijn van Kornwerder gaan we SB de geul naar Makkum in. Helemaal achterin aan het eind meren we af in de vissershaven zodat Werner in de gaten kan houden wat er aan bootjes binnen loopt. Er liggen overigens iets van 7 bootjes hier en is dus betrekkelijk rustig.

Na het eten en de afwas pakken we tijdens de koffie de IJselmerkaart erbij (hij heeft hem dus wel!) want Cora heeft nog nooit in het donker gevaren. Een nieuwe en daarom juist extra leuke ervaring voor haar om te zien en mee te maken...

Even na 20.00h is het donker maar we vertrekken pas om 21.15h en gaan terug richting wat vroeger de Zuiderzee was. Als we het groen en rood bij de pier eenmaal passeren ontwaakt voor ons het donkere schouwspel van lichtjes die knipperend, flikkerend en schijnend proberen je de weg te wijzen. Voor ons zijn de sluis bij Kornwerder en de achter liggende snelweg een ware kerstboom aan lampjes in de nacht.

Na voor de veiligheid en ondieptes extra ver te zijn door gevaren kunnen we bakboord uit en voor ons ligt een compleet verlaten zwarte watermassa die hier en daar wordt opgefleurd met een kleurig lichtje...

Mijn manier: GPS aflezen, positie bepalen in de kaart en koers uitzetten...
Werners manier: Zie je dat lichtje daar? Dat is Stavoren... als we dat een half uurtje doen zien we dat andere lichtje en daarna zien we die ene groene ton vanzelf wel... komt goed hoor...

En na een uur heb ik geen idee meer waar we zijn...
Koers houden zonder kompas is lastig, zonder herkenning voor de boeg nog lastiger en je hebt geen idee meer wat je doet of waar je bent uiteindelijk... Globaal wel maar ik ben toch wel GPS gewend merk ik...

Cora neemt het roer over en na wat moeitje en aanwijzingen (dat ene knipperende boeitje in de verte, ga daar maar heen) gaat het al snel beter. Vergeet niet dat we zelfs zonder kompas varen... Af en toe een kleine bui maar verders perfect zeilweer op een totaal verlaten IJselmeer... We zijn echt helemaal de enige en zo gek is dat trouwens niet op eerste paasnacht in de kou en het donker.

Dan Werners navigatie: In de verte zie je het licht van Stavoren... links daarvan een donkere lijn en dan de lichten van Hindelopen. Iets verder naar links kijken... zie je het? Dat is Workum, daar gaan we heen.

Ik zie het, ik snap het...maar ik geloof haast niet dat iemand op deze manier zijn weg in de nacht kan vinden op een nacht als deze (of welke dan ook). Maar vertrouwen heb ik wel, je merkt gewoon dat hij precies weet waar we zitten, wat doen en waar waar we heen gaan. Heel vreemd maar heel mooi om mee te maken!

Langs de donkere kustlijn zien we de lichtlijn van Workum opdoemen, zeker nog een mijl of 3 ver maar wel duidelijk. Langzaam koersen we richting de 2 lichten en komt de kust dichterbij al is het nogsteeds verder dan je zou verwachten.

We nemen alvast een zeiltje weg als we in de lijn zitten en even later hebben we alleen de fok nog op. Rechts ligt de pier en links is het enorm krap en ondiep vertelt Werner. We zoeken de onverlichte boeien in het donkere water en de schijnsels en de eerste die er eetje ziet verdiend een Schippersbitter.

Zittend op de boeg (want ik lust die borrel wel) speur ik het water af... zo donker... En dan vindt Martin verdomme vanuit de kuip de eerste groene boei op pakweg 15 meter naast de boot, hoe kon ik die nou missen? Gelukkig zie ik de volgende boei wel dus die 2e bitter is van mij!

De lichtlijn volgend komen we nu steeds dichterbij en Werner vertelt dat we straks de golven op de pier horen slaan als we er langs komen... ik geloof het wel...

En dan kom het...
Workum in de nacht binnenlopen met Werner achter het roer:

SB zien we het licht op de pier staan, BB is ondiep zei hij en stuurt regelrecht op de pier af. In de verte horen we langzaam maar zeker de golven op de stenen slaan terwijl we alleen maar de fok op hebben en ik liever de motor bij heb staan nu... dus niet.

In het donker doemt ineens een pier op vanuit het niets en Werner stuurt zo dicht langs de kop dat ik met de pikhaak de stenen kan raken voor m'n gevoel. In het groene licht zie ik de golven breken over de keien, je hoort het ook duidelijk en eerlijk gezegd is dit compleet gestoord als je hier onbekend bent! (zoals ik). Op minder dan 10 meter afstand (da's geen gelul! misschien zat die mafkees wel 5 meter van de pier af!) lopen we binnen en ik verklaar hem voor gek! Maarja, de pier zijn we voorbij tot mijn geruststelling en ik krijg het roer.

"De pier volgen, niet dichterbij en niet er vandaan" zegt ie. Enige dat ik zie is een stapel stenen aan SB die dus niet weg loopt maar in rechte lijn richting Workum gaat... Gerust ben ik er echt niet op en met harslag 'ongezond' doe ik wat hij zegt. Op zo'n 8 meter van de stenen, terwijl ik nieteens zie waar ik heen moet, varen we door en mag eindelijk de motor bij... pak van m'n hart...

Zo'n 10 minuten later liggen we om 00.30h vast voor de sluis en dat eerste biertje verdwijnt als sneeuw voor de zon! In de kajuit gaat de kachel aan en bespreken we de afgelopen uurtjes met lekkere blikbiertjes en de nodige bitters. Dat het bijna 05.00h werd houden we maar voor onszelf... oeps

Maar hoe knap het ook is... ergens blijft het voor mij onbegrijpbaar en onverstelbaar dat je zonder kaart en GPS op zo'n manier een haven opzoekt die als 'moeilijkste in het donker' bekend staat. Maar toch... die 'gek' wist wel precies waar je wel of niet kon komen, welke toren scheef staat (dus dat is die en niet die andere), waar je kan komen met afsnijden en waar je ver moet wegblijven... Misschien ouwe stempel ja... maar die 'gek' is zo gek nog niet en zeker niet op een boot in het het donker...

De morgen erop zijn we alweer opweg naar Sneek en na aankomst wordt de auto ingeladen voor de terugweg. Wat een top dagen zo samen op het water met de Avanti en Werner...



Dus @Werner
Dankjewel voor je wijze lessen en geweldige dagen varen!
En ik weet zeker dat Cora en Martin er net zo over denken, ook jullie bedankt!

Werners kookhoekje? Als je ziet hoe diep hij in een kastje moet kruipen voor het een of ander, dan komt "Werners kookTUNNEL beter in de richting. En hij heeft niet veel hoeven doen hoor... Koken deden wij, net als de afwas en het zetten van de koffie etc...

Ondanks de regenbuien en vele kleine buitjes, de kou, opmerkingen en de afwas echt een top-trip!


André
Laatst bewerkt: 06 apr 2010 00:24 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 05 apr 2010 23:41 #122246

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Mooi verhaal! en leuk geschreven. Enne, Tja, Werner is nu eenmaal een topper :pompom: Maar dat wisten sommigen allang..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 05:56 #122248

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Erg leuk verhaal! Zonder GPS kan ik me nog wat bij voorstellen, maar zonder kaart..... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 07:33 #122255

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Toch ben ik benieuwd hoe dat met slecht zicht was gegaan, want dat zou dat WPS (Werners Positioning System) wel eens kunnen gaan haperen..

Op zich is dat zonder motor varen langs de pier niet zo gek, want je hoort zo wel veel meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 08:57 #122264

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5676
Ja, zoals water wat tegen diezelfde pier klotst. Positiebepaling op het oor in plaats van op zicht. Vroeger deden ze het allemaal met WPS tenslotte.

Mooi verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 09:02 #122266

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ook uit dit verhaal blijkt het weer, lastigste van dat hele nachtzeilen is het ontwijken van die irritante blinde tonnetjes. Kunnen ze die dingen niet eens allemaal weghalen? Je hebt er alleen maar last van.

Hoe vaak ik 's nachts kruisend op het wad niet op het laatste moment zo'n ding heb gezien en nog net kunnen ontwijken.. en dan te bedenken dat je die dingen in de wedstrijden ook nog eens allemaal aan de vaarwaterzijde moet passeren terwijl je ze niet ziet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 12:47 #122307

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Andre,
wat heb je er een moeite gadan, voor zo een reisverslag, zo iets kan ik niet,..
enige opmerking nog,
Andre of.. hebben ook nog fotos genomen, sommige passen ook in het kookhoekje, die mogen wat mij betreft geplaatst worden, (ook van de navi..tafel..haha.)

Aanlopen workum, bewolkt, geen sterren te zien,
__attentie___
de aanloopton workum,hindelopen, 2sec.licht, ligt er nog niet in het water, nog in winterslaap...(ter info)

Beewee, ook in mist word genavigeerd, en zo nodig beslisst hoe te handelen. zie ook een ander werhaal van mij eerder geschreven,met echte mist, 100mtr zicht.
in het kort, toch maar doorgaan naar terschelling, en bij aankomst russie met de hafenmeester, die het absoluut niet wilde geloven, dat wij met dit weer van haarlingen af kwamen,.., en hij vroeg, meermaals, van welke steiger wij ons verlegd hadden,..tot ik hem een boonetje van een winkel uit harlingen kon tonen, en hij sprakelos werd..... (staat wat uitgebreider ook ergens bij verhaalen..)

FMJ. een reaktie op jouw onverlichte tonnen, die kan je degelik wel ontwijken, het is, dat je dan s,nachts je navigatie aanzoupassen op het vaarwater, en zeker op de wadden is dat vaak mogelijk, bij geen,of zeer wijnig beroepsvaart.

regel, al de groote verlichte tonnen staan altijd op een rechte lijn, wartussen 1 of meerdere onverlichte tonnen kunnen staan. in de regel worden die in de rechte lijn geplaatst, of erbuiten, en zeker niet erbinnen.(tot een enkele uitzondering, aantoe,een bank veranderd plotseling.)
je gaat dan je nav. aanpassen en koerst van verl. bb. licht, naar verlicht stb.licht, en vaart dan altijd op afstand van de onverlichte tonnen, altans doe ik dat zeker in een voor mij onbekender vaarvater,... denk er over na,...

Markizin, heb zelf voor de tocht nog een nieuwe kaart gekocht, special voor de opstappers, de mijne was al weer 8 jaar oud, wilde de bemanning toch een beetje verwennen..

oo, ja heb ook zo een antike compas aan bord, maar de verlichting heeft het bij mij nog nooit gedaan.dus we voeren er zonder een verlichte kompas.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 17:31 #122339

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Ik hou van dit soort eenvoud. ;)
Mensen die vanuit Nederland naar America reizen om een iPad te kopen..... :woohoo:
Heb ook een GPS en een verlichte compass aan boord. Maar wil je eenvoud en een zijn met de natuur... proeven, voelen, kijken en dan positie bepalen ... knap. Als ik het kan zet ik mijn metertjes uit. Maar tot die tijd pruts ik nog een beetje aan met de aanwezige electronica. ;) En voor een aantal is de aanwezige electronica een extra hobby aan boord. Dus twee hobby's in een... een ook weelde... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 17:40 #122342

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Super van je dat je je opstappers verwend met een nieuwe kaart :) Ik heb bewondering voor deze manier van zeilen en navigeren. Knap werk. Ik doe het niet na.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 20:02 #122391

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Zoals beloofd nog wat foto's.
Zag de 2e dag ineens iets van een vlek op de sensor van m'n SLR-camera :S dus had er gelijk de schurft in en heb er daarna niet veel meer gemaakt helaas :(
Misschien dat Martin en Cora nog een leuke toevoeging hebben?

Terug komende op het navigeren:
Leuk zo'n nieuwe kaart Werner, echt! Maar hebben we die in het donker gebruikt dan? Martin en ik wel, maar jij niet toch? Hooguit om achteraf te zien waar we zaten maar ter plaatse lag hij meestal binnen in de kajuit... Echt super om zo eens te zien hoe het 'ook' kan!

Kaart? niet nodig! Alle ondieptes en dieptelijnen zitten blijkbaar in z'n hoofd. De aanlopen kent hij op z'n duimpje alleen hadden sommige boeien een iets ander nummer sinds 1985 maar die zie je in het donker toch niet... :silly:

De Avanti



Het baggeren in de vroege morgen



Een sleep polyvalken op het PMkanaal



Was nog best druk op het kanaal


Mooi voor de wind, wij hadden dus pal tegen


De Avanti in Workum als we boodschappen inslaan


De Waag op het plein waar we koffie doen


Vanuit de sluis richting IJselmeer, een erg Hollands plaatje of niet?


Martins heerlijk maaltijd


Het is pasen dus eieren genoeg


Deurtje naar Werners hut


Avanti in Hindelopen



Het spaarzame momentje dat de zon lekker scheen...
Een tevrede genieter!
Laatst bewerkt: 06 apr 2010 20:05 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 20:09 #122393

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Super gedaan, André! :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 06 apr 2010 22:57 #122433

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
werner schrijft:
FMJ. een reaktie op jouw onverlichte tonnen, die kan je degelik wel ontwijken, het is, dat je dan s,nachts je navigatie aanzoupassen op het vaarwater, en zeker op de wadden is dat vaak mogelijk, bij geen,of zeer wijnig beroepsvaart.

regel, al de groote verlichte tonnen staan altijd op een rechte lijn, wartussen 1 of meerdere onverlichte tonnen kunnen staan. in de regel worden die in de rechte lijn geplaatst, of erbuiten, en zeker niet erbinnen.(tot een enkele uitzondering, aantoe,een bank veranderd plotseling.)
je gaat dan je nav. aanpassen en koerst van verl. bb. licht, naar verlicht stb.licht, en vaart dan altijd op afstand van de onverlichte tonnen, altans doe ik dat zeker in een voor mij onbekender vaarvater,... denk er over na,...

Op het wad liggen ze inderdaad buiten de verlichte lijn, maar als je aan het kruisen bent in een wedstrijd blijf je - zeker bij tegenstroom - liever niet binnen de lijn. Op het IJsselmeer ligger er ook heel veel onverlichte tonnetjes die niet vergezeld worden door een verlichte papa en mama die meer naar binnen liggen. Denk bijvoorbeeld aan de 'S' tussen de 'havenlichten' vh naviduct bij Enkhuizen en de daadwerkelijke sluis (zuidzijde). Ook haveningangen van kleine haventjes hebben vaak alleen havenlichten en ervoor een rijtje onverlichte tonnen zonder verlichte 'verkenningston' ah begin van het geultje of met een bocht in het onverlichte geultje.
Laatst bewerkt: 06 apr 2010 22:59 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 07 apr 2010 09:28 #122479

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Mooi verslag,ik kan me de sfeer goed inbeelden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 07 apr 2010 09:42 #122482

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
FMJ..
het klopt inderdaad, soms zijn onverlichte tonnen echt ondingen s,nachts. ook op het wad, kruisen,wedstrijd heelemaal,..
je hebt er stroming, die je nog verzet.en..en..

deze tip van mij is naruurlijk voor de vaarder te gebruiken, die de windrichting al mee heeft. is dat niet het geval, moeten wij allen oppassen.

op het ijsselmeer, de kleine hafentjes, hebben vaak onverlichte betonning liggen, zo als bv. edam,
van een afstand is het hafenlicht al niet goed te zien, en er liggen nog 3 van die dunne tonnetjes,
kijk, dan maak ik de bemanning wakker, wie wil zich een schippersbitter verdienen..
maar velen hebben er overdag toch iets aan, en ze mogen wat mij betrefft liggenblijven...

(en tegenwordig, die apparatuur, ze zijn dan toch op zo een scherm te zien, en jouw positie word toch ook weergegeven, maar daar kan ik niet over meepraten..)
groetjes
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 07 apr 2010 12:13 #122502

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Dat Werner niet veel met de moderne dingen op heeft, zie ik elke keer als ik langs zijn huis rij.
Er ligt een berg brandhout en de schoorsteen rookt altijd in de winter.
Het zal me niet verbazen als ze daar nog geen gasaansluiting hebben.
Stroom heeft hij wel wand het bootje aan de gevel brand altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 07 apr 2010 15:15 #122541

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Ton,..
je slaat de spijker op zijn kop...

geen gasaansluiting,wel stroom,..
en stoken centrale verwarming op hout..
denk wel, de eenigste in het buitengebied..
en een Kangal, die vrij loopt en alles bewaakt..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 09 apr 2010 18:38 #123021

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
Ook is was van de partij en wou nog even het een en ander toevoegen. Ik heb me al HEEL lang op deze paas tocht verheugt. In de week voor het avontuur zakte het kwik helaas van + 15 naar beneden 10 graden. Ook de vooruitzichten voor het weekend waren niet denderen, betreft het weer.

Een keer aangekomen op de boot waren alle zorgen betreft het weer voorbij. In de knusse kajuit (met erg veel ruimte/hout/warmte en koffie) waren alle kopzorgen vervlogen en het was alleen maar genieten. Ook Werner als gastheer met zijn verwelkomde natuur maakte het meteen leuk. Dat de kaart tafel er iets rommeliger was dan in een splinternieuwe Jeaneautje vond ik alleen maar sympathiek. Je hoefde als gast niet zo op je tellen letten en mocht overal aankomen.

We zijn meteen vertrokken richting Ijsselmeer. Waddenzee, waar ik stiekem op gehoopt hat, zat er helaas door uiteenlopende redenen niet in. Maar met Werner was ook een "simpele" Ijsselmeer tocht een belevenis. Hij heeft ons in elk dorpje alle hoeken laten zien. Ik heb veel nieuwe inzichten in Workum, Hindelopen, Medemblik gekrijgen.

Dat Werner ook s'nachts de kaart niet nodig heeft heeft langsamerhand wel de ronde gemaakt. Die Jonge kent het Ijsselmeer als zijn broekzak. Die kaart had hij hooguit eens nodig om aan te tonen, dat een bepalde ton verlegt is, ten opzichte van '85.

Dit was al een heel geweldige ervaring. Met iemand meezeilen die het gebied kent als wenig anderen. Maar..... waar ik echt van versteld was, was toen Werner om 19:00 zij: het gaat over 45 minuten regen. Ik had nergens erger in, en moest wel een paar keer kijken en vragen waar hij die vooruitzicht op baseerde.
Een keer in de haven, viel mij voor verbazing mijn bier uit de hand toen het PRECIES om 19:45 begon zachtjes te sputteren(niet overdreven).

Ik heb uitermate van deze tocht genoten. Het was ronduit gezellig. Als opstapper mocht je alles: Koffie zetten, Afwassen, Koken, boodschappen doen, af een toe een zeil heisen, bier heisen, sturen... kortom... je had niet het "ik moet als gast voorzichtig zijn gevoel."

Werner zij aan het eind dat hij het hem niet helemaal duidelijk was wat wij als opstappers verwachten. Of we allen maar op mijlen maken uit waren. Nee, Werner, wees gerustgestellt. Deze tocht was helemaal geweldig. Ik heb veel geleerd, en zal in de toekomst meer op kust kenmerken letten, ipv op de GPS te staren. GPS kunnen namelijk stuk. Kust kenmerken zijn wat dat betreed minder gevoelig.

Groet Martin
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 09 apr 2010 19:57 #123054

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
ja, dan zou ik ook nog even toelichten, warom wij op het ijsselmeer gebleven zijn.
maandags had ik thuis al gezien, ca 13.00 hoogwater te H, omstreeks pasen.

maar dan kreeg ik dinsdag op mijn werk telefon van de hafenmester, of ik vrij was, of ik vanavond nog de boot wilde verleggen,plots klaps stond het baggerbedrijf parad, om de hafen uittebaggeren, eerder als verwacht.
gouw op het werk vrij geregeld, en om 18.30 in de auto, ri sneek.
aangekomen, motor starten, hafenmester zij, in een ander vak, welk nog ondieper was. op 2 mtr. voor de steiger , en de boot zat al vast. even achteruit, en vooruit, om in de modder plaats maken.
Op eens, vooruit, geen schroefwater, achteruit, geen schroefwater,ik zij, motor lopt, schroef draaid niet??? schakeling doet het wel...

wij kijken in het ruim, en de schroefas was er helemaal los in, af van de koppeling. nog noooit meegemaakt. baalen, pasen zeilen, dacht, dat gaat niet door.
Hafenmester zij, ik schroef er wel aan, maar het was intussen al 22.00 hij keek er morgen vroeg wel na.
om 13.00 van uit mijn werk gebeld, ja was wel bezig, hij had een verkeerde splint/spie gehaald, moest 8mm zijn, ikke zenuwachtig,denk, in de avond weer bellen, anders de hele tocht afzeggen, stress bij werner...

belde woe om 18.00 de hafenmester, wat een rotkluss zij hij, ik dacht, nog niet inorde, het was even stil aan de telefon, hij zij, heb al proef gedrijd, alles doet het weer.

zeer opgelucht, maar a.technisch hoe ik ben had ik er nog geen vertrouwen in, en durfte niet direkt naar zo een klus het wad op, dacht, als het niet goed vast zit, liever op het ijsselmeer trammelante, dan op het wad..

zodoende zijn wij op het ijsselmeer gebleven, en de bemanning snapte mij ook wel.. (de as zit nog steeds vast..)

ik weet niet of ik het al gezegd heb, ze hebben mij aan alle kanten verwend, hoefde zelf tijdens het bodschappendoen geen tassen dragen, kookten zefs, zeilden zelfs, stuurden zelfs, dronken zelfs,... met mij erbij...
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 09 apr 2010 20:13 #123059

  • Noche
  • Noche's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 618
werner schrijft:

ik weet niet of ik het al gezegd heb, ze hebben mij aan alle kanten verwend, hoefde zelf tijdens het bodschappendoen geen tassen dragen, kookten zefs, zeilden zelfs, stuurden zelfs, dronken zelfs,... met mij erbij...

Ja, zo was het. :laugh:
28 februari 1967 - 29 januari 2011
Zeilen is vrijheid, of de illusie ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 09 apr 2010 20:38 #123066

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Hey martin,

Zo was het precies! De gastvrijheid en vrijheid bij Werner waren ongekend... mooi omschreven ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 10 apr 2010 08:21 #123106

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Vindt dit een heel mooi verhaal, ook wat betreft het navigeren op zicht. Het roept bij mij wel de vraag op over visnetten die soms een tiental meters haaks op de kustlijn staan.

Mede door een bericht uit het plaatselijke huis aan huis blaadje waarin een verhaal staat over een duits zeiljacht met 10 opvarenden dat stuurloos en met een net in de schroef door de KNRM van station Urk naar die plaats is gesleept. Vast wel op de KNRM-site te vinden de naam van het jacht, " Anikonim ".

Zo vlak onder de wal op gehoor navigeren kan maar loop je geen enorm risico ook zo verstrikt te raken ?

Gr WittedeWit

Edit zie ; www.denoordoostpolder.nl/profi...cht_in_net_verstrikt
Laatst bewerkt: 10 apr 2010 08:32 door DK124.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 10 apr 2010 09:09 #123109

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Witte de witt,..
visnetten, vooral die uit de dijk staan, blijf ik ver van af,
heb zelf ook een grote ergernis, als je wel eens hoort, hoe klakkelos anderen deze stuk varen. en er niet naar omkijken, het is toch donker.(heb in het verleden al iemand de huid volgescholden, die er achtelos over sprak)
je hoort dus ten allen tijde te weten, waar je veilig vaart.
(wij zijn rekreanten,de vissers, het is hun brood)
op geluid navigeren, niet, dat is fout,..
op zicht natuurlijk, heb de bemanning er op voorbereid, dat ze zodirekt overslaande golven horen, en zo doende niet schrikken,,om dat wij dan plotsklaps zeer dicht onder de pier/dijk uitkwamen.
en in aanlooproetes, vaarwegen staan vaak geen netten, zeker, als ze erg smal zijn, zeker niet in workum..
zoms zie je ze nog in een hafenkom staan, maar dan op plekken, waar je vanwege die diepgang er niet wil komen.
groetjes
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 10 apr 2010 12:21 #123124

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10109
Werner ik zou geen opstappers meer vragen.
Dan krijg je de zorgen van wachtlijsten en teleurgestelde mensen en ...... ;)
Je zou tijdens je aankomende pensioen nog een mooi zak centje bij kunnen verdienen.
Omhooggevallen bedrijfsbobo's meenemen. Onder het mom van teambuilding. En dan midden in de nacht het water op.
In no time praat men er over en vraagt men zijn mede collega's of men al de werner ervaring heeft gehad. Moet je doen joh kost "maar" 350,00 euries per persoon en staat nog goed op je C.V. ook. ;)
Of je deze mensen aan boord wil hebben laat ik dan maar even in het midden. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 10 apr 2010 15:06 #123134

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik zou bijna stellen dat een dagje navigeren met Werner deel uit moet maken van het praktijkdeel van diploma TKN (ik weet waar de T voor staat..).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Paas zeilen met Werner 10 apr 2010 19:12 #123167

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Bovenstaande discussie geeft aan dat er velen zijn (met alle respect overigens) die niet meer naar buiten maar naar hun instrumenten kijken.

Daarom ben ik het ook helemaal met Beewee eens. Probeer eens zonder instrumenten te varen, maar puur op zicht. Dat vereist dat je de kaart goed in je hoofd hebt zitten (door ervaring of door studeren) en dat je een beetje in driehoekjes kunt denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl