Dit hadden we onszelf beloofd.
Als we het beleven mochten dat we de brui aan het werkzame leven konden geven.
Gaan we de eerste zomer 3 maand naar de Oostzee met de boot.
En warempel we mogen het beleven het is zover in 2010.
31 december 2009 hebben we de zaak op slot gedaan, de boekhouder zij stop er mee , en ga iets doen wat jullie leuk vinden.
Anders krijg je het niet meer op voor je dood gaat , en dat zou zonde zijn.
Nu kan ik veel plannen ( daar ben ik een kei in ) maar het weer is een van de weinige dingen die ik niet in mijn eigen hand heb ( daar baal ik van ) maar je moet ook nog wensen hebben.
Dus gewoon een datum geprikt voor het vertrek, nou zo gewoon is dat ook weer niet als je met het tij op zee te maken hebt.
Het werd vrijdag 4 juni , we hebben ons donderdag avond door onze zoon naar de boot laten brengen , want we vonden dat we onze auto beter onder de carport thuis te laten.
Die is namelijk ook net nieuw en had al 200 KM op de teller.
Vrijdag ochtend de havenmeester verteld dat onze box voorlopig voor de passanten is.
O wanneer zijn jullie weer terug dan. Geen idee zij ik, maar voor de eerste sneeuw zeker.
We bellen wel een week van tevoren , ( hopelijk weet hij dan nog wie we zijn).
Toen de watertank gevuld en om 10.30 uur ijzeren Hein aan en de IJssel af en ook nog het Ketelmeer.
Maar in de buurt van Urk was ons de wind goed gezind en konden de zeilen erop,
wat een genot , rust.
Zo gingen we met een gangetje van 4a5 knoop naar lemmer.
Daar de grote sluis genomen en nog op het P M kanaal op de motor ( de wind was recht op de kop ) tot Ergens in de buurt van Woudsend gevaren aldaar bij een aanleg plaats van de Markriete de boot vast geknoopt om 17.15.
vond het ver zat en was ook wel aan de eerste alcoholische versnapering toe, iets dat Dini gelijk met me eens was.
Het eten van die avond was erg simpel maar erg voedzaam ( iets dat je ook nodig hebt naar zo een vermoeiende dag op het water ) bonen slaatje.
Die avond nog even samen de dag doorgenomen en besloten dat we pas iedere ochtend de plannen voor die dag door namen ,en beslist geen echt doel of streven hadden.
Behalve dat we naar de Oostzee en terug wilde in ca drie maand.
Zaterdag 4- juni zijn we om 10.30 rustig door het Friese landschap op de motor naar Leeuwarden gevaren en hebben daar de boot om 16.00 uur in de prinsen tuinen afgemeerd.
Daar nog even de stad in om de benen te strekken en een terrasje te pakken.
We vonden dat er wel heel veel drang hekken stonden , ik zij tegen Dini zullen we hier morgen een groot onthaal krijgen of is er iets anders hier.
Op de terug weg naar de boot zag ik een stel mensen en dat leken me echte Friezen , ik vroeg is er iets bijzonders in jullie dorp te doen? Ja meneer morgen is hier de Leeuwarder marathon, dat is heel erg bekent en iedereen wil daar aan mee doen.
Zo dat weten we ook weer.
Op de boot lekker in het zonnetje nog de nodige drank opgemaakt voor dat het verdampt, dat zou zonde zijn toch.
Het eten die avond.
Ton ( je geloofd het niet ) boerenkool met worst.
Dini macaroni
zondag 6-juni wide we om 11.00 uur Leeuwarden uit en dan konden we rustig maar …....
kijk zo mooi is het als je alle tijd hebt je gaat weg, en als je geen zin meer hebt knoop je hem ergens vast.
Maar dit feest ging even niet door , de marathon gooide roet in het eten.
We hadden los en voeren om de hoek en ik zie dubbel rood , He Dini zie ik het goed is dat dubbel rood of werkt de drank nog door.
Nee Ton het is dubbel rood, ik pak de marifoon en begin gelijk te lullen dat volgens de almanak de brug nu bediend hoort te worden.
Krijg ik van een dame een antwoord dat ik dan maar even in die almanak moet kijken op welk kanaal ik moet zijn, ik vraag hoezo dan, zegt ze meneer dit is de kustwacht op kanaal 83.
oeps Leeuwarden zit op kanaal 84, sorry mevrouw over en uit.
De boot maar weer vast geknoopt en naar de brugwachter gelopen.
En meneer wanneer mag ik er door ?
Het antwoord ( van de toch wel aardige brugwachter) was als de organisatie het zegt.
Maar die beslissen toch niet wanneer een brug open kan waarop hij zegt , ik zal mijn baas is bellen.
En die sprong helemaal uit zijn vel , en was in een poep en een scheet bij de brug .
Na het een en ander met de organisatie doorgenomen te hebben werd er besloten dat we om half twee door de brug konden.
Het is toch wat we hebben nog 3 maand de tijd en zijn nu al gestrest.
Maar om half twee konden we echt door en gleden we weer door het Friese landschap.
Ergens voor Dokkum zagen we een mooi plekje en moest er weer met touw gewerkt worden.
Een andere schipper die daar lag zij dat het wel eens slecht weer kon worden vanavond.
Dus ik er een touwtje extra bij , maar het was het mooiste weer van de wereld, en we hebben geslapen als een ijsbeer in zijn winterslaap.
Het eten die avond was een gehaktbal gekookte aardappelen en rodekool.
Maandag 7 juni na de koffie naar Dokkum gekeuteld ,waar ik bij de mollen wilde aanleggen maar Dini wilde niet bij die hoge dijk neem maar een gewone stijger OK . En daar de voorraadkast weer wat aangevuld een broodje gegeten en even naar het lek geluisterd , toen om half vier de stad uit naar een rustig plekje voor de nacht.
Deze dag verliep geheel volgens plan op een ding na toen we Dokkum uitvoeren stond er een bord met de tekst :bij de molen gratis internet: Ton nu moet je maar met je eigen stik even inloggen.
Ja Dini weet je wat dat kost, ja Ton dat rekenen we later wel weer af.
Ook goed dan heb ik nog wat tegoed.
Om een uur of vijf zag ik een prima plek en knoopte we de boot weer vast.
Wat een leven is dit dacht ik, als het zo door gaat kan ik wel 100 worden.
Het eten voor die avond was
aardappelen Bloemkool Dini een karbonade en Ton een Biefstuk
en een bak yoghurt na.
Dinsdag 8 juni uiteraard NA de koffie naar de Willem loreslus gevaren alwaar we om de hoek ineens zien dat hij open is en we er zo in kunnen.
In een kwartier waren we op het Lauwers meer er was niet veel wind mar wel uit de goede hoek , en omdat het tot de haven niet ver was hebben we de fok eruit gedaan en hadden we weer rust aan boord.
Om een uur of twee lagen we in de haven in Lauwersoog.
Daar de fietsen eens uit de boot ,en wij hebben weer aan onze conditie gedaan .
We waren net aan boord en er valt een donderbui over de haven dat het water gelijk 5 cm hoger is.
Toen ik de computer aanzette zag ik dat we hier gratis internet hadden en ook heel snel.
He Ton kijk eens wat het weer gaat doen de aankomende dagen zij Dini.
Want ons plan was om de volgende dag hier te blijven en onze burgerplicht te doen , stemmen voor de tweede kamer.
Maar na de grip files bekeken te hebben kwamen we aan het twijfelen .
We hoeven als we weg willen niet voor negen uur weg dus kijken we morgen vroeg weer even en beslissen dan wel.
Het eten die avond
Ton tartaar Dini een halve haan
gebakken aardappelen en sla
woensdag 9 juni tijdens de koffie de PC aan en besloten om het zeegat uit te gaan naar Norderney.
Om elf uur de sluis uit en op de motor helemaal naar Norderney negen uur lang ijzeren Hein aan . Om acht uur de boot in Duitsland vast geknoopt en gelijk een versnapering uit de koelkast gehaald.
Op zee was het heel erg stil we zijden dat de grijze golf thuis achter de geraniums zal zitten.
Maar daar krijgen ze ons niet achter.
Het eten die dag was alleen brood met div. snoeperijen.
Donderdag 10 juni zijn we een dag overgebleven op Norderney.
We hebben de fiets maar is weer gepakt en wat aan de conditie gedaan en in de stad een broodje gegeten .
Later lopende door wat straatjes komen we daar warempel een echte poef tegen, die hebben we maar links laten liggen.
Het ging een bete miezeren , maar meer van die regen waar je niet nat van word.
Aan het einde van die dag nog wat lekkernijen gesnoept en hebben besloten het warme eten voor die dag te laten anders passen we niet meer in de boot.
Vrijdag 11 juni met het tij tegen het gat uit en op zee het tij mee langs Norderney en Baltrum naar Langeoog , het was een rustig windje en zo gingen we met 4.5 knoop in 4 uur naar de haven, buiten op zee even zoeken naar de uiterton , die was wel een heel eind verlegd naar het oosten.
Toen met de vloed als een speer naar binnen.
Ik zeg het word wel erg zwart aan de hemel zal ik de tent erop zetten , voor mijn hoeft het niet zegt Dini. Heb het toch maar gedaan, en warempel een half uur later kwam het met bakken uit de lucht en dat ging door tot we naar bed gingen.
Het eten bestond die avond uit een gehaktbal met aardappelen en bloemkool.
Zaterdag 12 juni hebben we weer een nieuwe ervaring we gaan over een wantij.
Dat is iets wat we met de boot nog niet gedaan hadden omdat hij veel te diep stak ( 1.6 meter)
maar enkele onder jullie weten dat ik hem 5 jaar geleden heb omgebouwd tot een vleugel kiel van 1.25 meter diep. Daar heeft toen der tijd nog wat over in de waterkampioen gestaan.
Het tij was erg hoog want het was tegen spring aan . Dus durfde we het wel.
Ik had me bedacht om een uur voor hoog water over de bult te zijn, dan hadden we nog tijd als er een probleem was.
De wind was prima en met 5 knoop op de fok gingen we op een meter of 10 langs de prikken .
Het ondiepste wat we op de meter hebben gezien was 2.2 meter.
Dus waar heb ik me druk over gemaakt.
Het laatste stuk naar de haven ging het echt waaien en hebben we hem om ca 13.00 uur vast geknoopt in Spiekeroog.
Avonds div. lekkernijen gehad dus het eten was niet meer verantwoord
Zondag 13 juni stond er een bak wind waar je niet vrolijk van word dus hebben we er nog maar een lijntje bij gezet en besloten die dag te blijven waar we waren .
Om nu de Duitse bocht door te gaan naar Brunsbuttel is vragen om problemen.
Dus hebben we de fiets gepakt en zijn die dag Spiekeroog onveilig wezen maken.
Een mooi eiland met veel bomen en wat ook mooi is je ziet er geen auto's , tot we ergens achteraf de brandweerauto zagen.
Nu maar hopen dat die spuitgasten hard kunnen fietsen om bij de wagens te komen als het ergens brand.
's avonds toen Dini aan het kokkerellen was zat ik in de kuip en ineens zag ik de grond naast de boot op ca 10 cm diep schrok me wild, ik zeg he Dini kijk ze hebben het water gejat.
Dini kwam kijken en zij gaat dat wel goed.
Geen idee maar we liggen hier niet alleen , gedeelde smart is halve smart.
En het was nog twee uur voor laagwater , op het punt van laagwater was werkelijk al het water uit de haven verdwenen en lagen we in de prut.
Het mooiste was toen Dini een plasje op de pot deed pompte ze prut op en zij, O Ton wat nu.
Gewoon een keteltje drinkwater en niet meer die kraan los als we in de prut liggen.
Dat eten wat Dini aan het klaarmaken was bestond uit gebakken aardappelen met een gebakken ei erover en sla nadien koffie met gebak na.
Maandag 14 juni voor dag en douw het nest uit, om 4.30 uur. Ik dacht nog wat ben je gek.
Maar de maan heeft het zo bedacht dat die de hele zooi zo op zee heen en weer gooit .
De avond ervoor nog even de havenmeester gevraagd of ik met mijn diepgang nog wel drie uur na hoogwater uit de haven kan ,en die zij dat moet lukken.
Dus wij om klokslag 5 na een pot koffie gezet te hebben de touwen los.
De diepte meter gaf 1.6 aan dus snel de haven uit, maar net voor de uitgang was het raak.
In de prut .
Ik zag me daar al een uur of zes liggen maar met veel motor geweld kwamen we er door .
Toen met zakkende water het gat uit naar de Noordzee.
De branding op de banken was enorm, en we gingen daar op een meter of 30 langs heen.
Het ondiepste was 2 meter en daar was ik niet blij mee.
En opeens was het 4 meter en spoedig waren we aan de 10 meter lijn.
Heb de eerste ton van de Elbe erin gezet en de zeilen erop.
De wind ( na ja wind ) 1 a 2 hield net de bolling erin dus de motor gewoon aan.
Dini zij is het geen tijd om die kegel is tevoorschijn te halen, ja Dini ga ik doen.
De zee leek wel een plat geslagen pannenkoek met her en der een bult van 10 cm.
Maar het was om die tijd van de dag wel sterven's koud.
En moest uitgerekend de grote loods boot van de Jade op mijn route dus maar even iets uitwijken .
Maar dat iets werd nog iets want uitgerekend nu kwamen daar twee giga bakken die daar hun loods moesten lozen.
Wat later heb ik de kegel ook gevonden en hem er maar in gehangen ( geloof dat het de eerste keer is ) zo zijn we verder gekeuteld en bij de eerste Elbe ton begon het iets meer dan een knoop te stromen .
We hadden het plan om naar Coeks te gaan maar als het mee zat door naar Brunsbuttel.
En het zat mee op een gegeven moment liepen we zelfs 10.1 knoop over de grond.
Het werd dus Brunsbuttel, om 15.00 uur bij de sluis.
Het was 64 NM over de grond maar ik heb maar 48 NM op de teller.
Dus 16 NM gratis wat ben ik goed met het Plannen.
Zo dit is het even ,als er belangstelling is ga ik wel verder Gr Ton en Dini Grijze golf