Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: ZF Trimclinic met Capolavoro

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 07:25 #135340

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
roblisto schrijft:
wat een enthousiaste verhalen. Volgende keer zou ik ook graag mee. Ben ook heel benieuwd naar de technische koppelingen en de 'performance' meter.
ik gebruik het polaire diagram en de bijbehorende snelheidsdiagram en te bepalen of de trim goed is. Maar zo'n koppeling lijkt me ook wel wat!

Gr Rob

Dan doe je het dus eigenlijk al goed! Want die performance meter geeft niets anders weer dan de polair diagram... en hoe je vaart ten opzichte van je polair...

Wat mij trouwens opvalt... als je relatief makkelijk op meer dan 100% vaart, is het dan niet tijd om je polair bij te stellen?
in principe wordt dat namelijk je nieuwe 100% toch?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 08:26 #135355

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
FMJ schrijft:
PS - had in deze gevoelsdiscussie wel een opmerking verwacht over een zeker persoon die volstrekt niet naar de zeilen zit te kijken, slap zit te lullen en dan plots droog roept: "hee je stuurt te laag" en dat soort kreten ;-)

Je gaat toch niet beweren dat er bij ons aan boord slap geluld werd he? B) Ik herinner me wel dat ik eens tijdens een enorm boeiende discussie iets te lang niet naar de zeilen keek, daardoor iets te laag stuurde en een zeker persoon hier gelijk iets van zei :laugh:

Toch was het erg leerzaam op de zeilen te sturen ipv een kompaskoers aan te houden, zeker toen de spi op stond!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 08:32 #135357

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Zeg niet dat jij slap lulde, de persoon in kwestie daarentegen, die met z'n rug naar de zeilen zat en toch dat soort opmerkingen maakte :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 08:44 #135363

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Dacht ook niet dat je mij bedoelde hoor.
Enige slap gelul bij ons was:
"Kijk, wat doet die Bav verkeerd?"
Antwoord: "Nou ehhmmm, laten we beginnen bij de boot" :)

Toch was het een aantal keren duidelijk dat ervaring een bepaald 'gevoel' voor verkeerde zeilstand of koers geeft, zonder omhoog te kijken inderdaad. Net als veel minder aan de helmstok hangen bij een voor de windse koers en de spi op.
Leuk om eens te zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 09:22 #135368

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
trotti schrijft:
Wat mij trouwens opvalt... als je relatief makkelijk op meer dan 100% vaart, is het dan niet tijd om je polair bij te stellen?
Het polair is er conservatief in gezet omdat datzelfde polair ook gebruikt wordt voor routering. Stel je 100 echt op 100, dan haal je je waypoints niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 09:44 #135375

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Beide posts hierboven sluit ik me bij aan.

@Ronin: heb soms weleens het idee dat de zeilervaring voor je pubertijd extra hard meewerkt voor het krijgen van zeilgevoel. Als dat zo is wordt het nog veel moeilijker voor jou om mij in te halen, maar kop op, de aanhouder wint! Bovendien heb ik last vh zelfde, heb wel altijd in de Optimist en Laser en zo gezeten toen ik jong was, maar nooit wedstrijden gevaren toen, dus ik mis ook een heleboel..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 10:16 #135382

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
aan de reacties te lezen,kan je volgens mij bij een volgende organisatie van een trimclinic makelijk 5 boten met cursisten
vol krijgen.Ik hoop er ook bij te zijn,want volgens mij leer je op zo één dag meer dan op een gans seizoen alles zelf uitvissen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 11:05 #135394

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
web schrijft:
trotti schrijft:
Wat mij trouwens opvalt... als je relatief makkelijk op meer dan 100% vaart, is het dan niet tijd om je polair bij te stellen?
Het polair is er conservatief in gezet omdat datzelfde polair ook gebruikt wordt voor routering. Stel je 100 echt op 100, dan haal je je waypoints niet meer.

Maar als je wedstrijden vaart wil je het maximukm eruit halen, dat is dus 100%. maar als je blijkbaar over je 100% heen kan, hoe weet je dan wat je maximum is? is dat 127% of 102%......

Capo, misschien kan jij hier uitleggen waarom dit zo in elkaar zit?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 18:21 #135452

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Spreek voor m'n beurt, maar... ik begreep dat 110 ongeveer 100 was, in principe. Dus 110 op "de teller" is het theoretisch maximum.

Verder denk ik dat een vast maximum in de praktijk niet bestaat zolang je jezelf en je boot blijft verbeteren. Een absoluut maximum bestaat dus niet, het nut van die meter is gewoon goed kunnen vergelijken met eerdere prestaties. Je mikt op een richtwaarde en je ziet het meteen als je iets mist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 18:24 #135453

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schrijft:
dat lijkt me nou typisch een vraag voor de deelnemers op de Capolavoro, dus wpoeyer en dame, ronin, web, graag jullie mening.
Was het te 'gevorderd' voor sommigen of was het allemaal te begrijpen?
Oh, hier had ik nog niet op gereageerd zie ik.

Prima te volgen, sloot voor mij goed aan op de voorkennis. Ik had het meeste al wel eens ergens gelezen en afzonderlijk proberen toe te passen, maar juist het samenspel van alle "parameters" en het effect op de performance kwam op de trimclinic mooi tot leven. De puzzelstukjes vielen in elkaar zegmaar. Wat ik niet begreep heb ik ter plekke gevraagd (enkele "waarom" vragen vooral).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 29 juni 2010 20:50 #135492

  • dHelios
  • dHelios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 173
Complimenten aan de verslaglegging van de ZF trimclinic.
Echt leerzaam en mooi om het ook visueel mee te kunnen beleven. :)
Ik heb vorig jaar de ZF trimclinic gevolgd en het is niet eens bij me opgekomen om er foto's van te maken.
Heel veel van hetgeen ik in dit draadje gelezen heb, kwam weer opborrelen.
Behalve dan het blok in de rail en de extra genuaschoot met een halvewinds koers, want dat is inderdaad een eye-opener! :blink: :woohoo:
Dat is iets wat wij zeker zullen gaan toepassen bij gelegenheid.

Dus, nogmaals dank!

Carrie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 01 juli 2010 18:56 #135830

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schrijft:
Maar als je wedstrijden vaart wil je het maximukm eruit halen, dat is dus 100%. maar als je blijkbaar over je 100% heen kan, hoe weet je dan wat je maximum is? is dat 127% of 102%......

Capo, misschien kan jij hier uitleggen waarom dit zo in elkaar zit?

Groeten,
Globe_Trotti

dat kan ik wel, maar pas vandaag....
Gisteren Urk, geen wifi, eergisteren Workum, geen wifi, vandaag Edam, wel wifi!

ik heb de polair in Tactictool gezet als de data uit de meetbrief minus 10%.
Reden is dat je op de meeste rakken nooit constant maximum snelheid vaart, er gaat af en toe iets mis met wind, zeilstand of sturen.
Met die 10% eraf weet ik zeker dat bijv. in de 24uurs, waar planning ERG belangrijk is, we de boeien halen op de voorspelde tijd, of ietsje eerder.
En in een trimclinic staat ie natuurlijk op 110, omdat dan het maxmum eruit gehaald wordt op bepaalde momenten.
Als je zou middelen over de hele 9 uur trimmen kom je vast op 100% uit....
groet uit Edam
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 02 juli 2010 07:04 #135865

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ok, duidelijk...

Dan moet je bemanning natuurlijk wel weten hoe dit zit, maar dat lijkt me dan weer niet zo'n probleem om uit te leggen...

Persoonlijk zou ik het toch anders doen, maar alla..

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 05 juli 2010 00:06 #136179

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Late reaktie, die al een tijdje onafgemaakt ergens in m'n browser-tabjes rondslingerde...:

FMJ schrijft:
Meestal waren de schipper, die z'n schip al jaren kent en ik het behoorlijk eens over wat de juiste trim was voor dit schip.
Het was ook wel interessant om jullie daarover te zien sparren!

FMJ schrijft:
En @web: toen de boom eenmaal op de juiste plek stond was die spinnaker toch niets ingewikkelder dan een genua? Schoot los / oploeven is killen, schoot strak / afvallen is overtrekken. Wat is er nog meer nodig om jou te overtuigen?
Ja, als-ie eenmaal staat is het simpel te varen, helemaal mee eens. Dat viel me honderd procent mee. Aan de andere kant, we hebben 'm ook een keer bijna om de voorstag geknoopt, en de tros noodzakelijke extra blokken en lijnen is ook niet mis.

Het gaat dus meer om het zetten en strijken, dan om het varen. M'n standpunt is derhalve onveranderd - shorthanded liever asymmetric ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 05 juli 2010 07:54 #136207

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Jij bent dus ook van de 1000 tabjes...

Ook een asymmetrische spi kan je om een voorstag wikkelen. Noodzakelijke blokken en lijnen is in principe hetzelfde, je hebt nog steeds 2 schoten nodig en moet ze nog steeds barberhaulen. Ook heb je nog steeds een val nodig om 'm aan te hijsen. In plaats van de verstelbare boomneerhouder heb je alleen een verstelbare tackline nodig en de boomophouder gebruik je inderdaad niet, die heb je alleen weer wel nodig als je je fok /genua uit gaat bomen, dus moet ook voorzien zijn.

Maar met een asymmetrisch zeil kan je ook lekker zeilen hoor, dat is het niet, ik bestrijd alleen graag dat 'spinnakers zijn eng' dat ih algemeen gepredikt wordt. Veel plezier met je Blister als je mast weer staat! Lekker oefenen hoe je er de meeste snelheid uit krijgt :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 07 juli 2010 19:24 #136511

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
een vraagje: hebben de deelnemers van onze trimclinic zelf al merkbare resultaten met hun eigen schepen?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 07 juli 2010 19:31 #136514

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Ga ik ja na komend weekend vertellen!
Zaterdag op een ex-wedstrijdjacht vanaf Lemmer knallen op het IJselmeer, tenminste... ik hoop op knallen, hangt van het weer af ;)

Maar zoals ik in m'n verslag al schreef: ik zal nooit meer naar de zeilen kunnen kijken zoals ik voor de clinic deed. Of ik het helemaal perfect krijg is misschien een 2e maar 'totaal verkeerd' ga ik een grondieus grote hekel aan krijgen nu!

Nogmaals dank voor een top dag!

A
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 07 juli 2010 20:07 #136519

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ben een beetje ah spelen met nog iets minder twist varen aan de wind, werkt soms, maar je moet opletten op tijd weer ruimte te geven zodat je geen snelheid verliest doordat je soms de flow kwijtraakt. En de aan de wind grootzeil zo strak mogelijk tactiek van jou ben ik wat mee ah experimenteren, maar ben er nog niet uit of het nu beter of slechter is dan mijn 'laat de boel lekker fladderen'.

En hoe staat het met jouw prebend? Gaat de Capolavoro al merkbaar harder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 07 juli 2010 20:28 #136523

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:

En hoe staat het met jouw prebend? Gaat de Capolavoro al merkbaar harder?

ik had 10 dagen vakantie.... dus luizig gezeild en nix getrimd...
prebend ga ik dit weekend erin trekken; de cap shrouds aan lij hingen ietsje los gisteren met 18 kts aan de wind. Die staan dus in ieder geval te los, en strakker zetten geeft zeker buiging!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 08:01 #136572

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6667
Gisteren op de Kelt800 van Jeroen123 gezeild, met Web en Jeroen.
Resultaten van de kennis van de trimclinic? Nou... het ging zo geweldig goed in de wedstrijd, dat toen we het hele veld de hoge boei zagen ronden, en zelf stillagen, we uiteindelijk besloten hebben de wedstrijd de wedstrijd te laten, en een beteje te gaan experimenteren met de bollejan (of wat is het) van Web.
Dat lukte nog heel aardig, als enige zeil, we kregen het ding zelfs vol met een zuchtje wind dat de meters niet in beweging bracht.
Maar om nou te zeggen dat je succesvol bent, als je met grootzeil en genuaI gehesen, bij vier knopen wind, domweg de boot niet aan de wind gestuurd kan houden, en door de golven naar een halfwindse koers gezet wordt, nee, niet echt :(
Wel de constatering gedaan, dat de telltales aan vervanging toe zijn: ze waren nauwelijks in beweging te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 08:20 #136575

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Hahaha! Mooi apae!

Maar tell tales die niet werken... zitten ze niet vast geplakt?(dan kan je ze evt met teflonspray inspuiten)

Ennuh, de truuk met zeiltrim is dat je het heel veel moet doen! Blijven oefenen dus!~

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 08:39 #136585

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Golven en geen wind is erg lastig, zeker zolang je geen snelheid hebt. Truc is om eerst snelheid te maken en 'm dan met behoud van snelheid omhoog te werken. Een goed setje zeilen helpt overigens in dit soort weer ook fors mee om voldoende snelheid te krijgen.

En naast trimmen moet je natuurlijk ook nog de goede klappen maken in een kruisrak. Van tevoren op basis van je windverwachting en je waarnemingen voor de start een tactisch plan maken welke kant je op gaat en hoe je op de shifts gaat reageren, etc. Vervolgens onderweg dit plan waar nodig aanpassen. Maar dat spelletje zal Web wel een beetje snappen gezien z'n open-boot-wedstrijdervaring.

En ach, soms heb je ook gewoon een wedstrijd pech, hoe deden de andere boten van <8m het? Grotere schepen hebben minder last van de golfslag..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 08:53 #136589

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6667
We waren wel met het kortste bootje gisteren. Het grappige was, dat het eerste gedeelte vrij redelijk ging, hielden we het veld goed bij, maar toen we als een van de laatsten het Markermeer opgingen, hadden we veel last van de golven (en dat met vrij rustig weer). De Kelt is daar erg gevoelig voor, de enige andere acht-of-zo meter was een veel slanker schip en liep daar beter doorheen.
Wel goed zichtbaar was, dat op het moment dat we helemaal weggezet werden, de rest van het veld ook vrijwel blakte had, die lagen alleen al in een gunstiger positie en profiteerden van de later iets aantrekkende wind, terwijl wij nog een flink eind kruisrak hadden.
Nu zijn de zeilen van de Kelt nog de originele, dus die hebben niet heel veel meer met de optimale vorm te maken...maar eht was wel voor het eesrt dat het zo helemaal niet liep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 09:00 #136591

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tjaah die golven doe je weinig tegen, zit als het goed is wel verrekend in de Triple-number rating, maar daar worden de avondwedstrijdjes niet op gevaren. Iig een haartje meer op snelheid trimmen en iets meer twist in golfslag en dan vooral heel goed sturen zodat je er zo min mogelijk door afgeremd wordt. Maar meer kan je niet, is een rotgevoel dan die machteloosheid.. Ken 't van wedstrijden met tegenstroom, waar de grote boten dan net wel om de boei komen en jij net niet, boven de plaat maak je progressie en dan moet je de geul in en dan vaar je 'm precies dood en meer niet..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:ZF Trimclinic met Capolavoro 08 juli 2010 10:23 #136604

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tsja, golven, en geen wind, lastiger is er niet.
enige optie is de bolling erg ver naar voren te zetten in beide zeilen (vallen strak, mast niet te krom, voorstag doorhangen). Ruim sturen, zeilen vol houden, nooit killen.
Dan heb je tenminste enige druk en kracht om tegen de golven in te gaan (ten koste van de hoogte, dat wel).
Draaide de wind niet erg, gisteravond?
Gistermiddag had ik tussen Enkhuizen en Medemblik regelmatig draaiingen van bijna 90 graden, van Z naar W en terug.
Een verkeerd slagje in het kruisrak is dan ook killing, natuurlijk.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl