Verslag vanuit oogpunt 'Ronin' dan ook maar even:
Aangekomen bij de boot zijn Thomas en FMJ al aanwezig, even voorstellen en een warm welkom zijn het gevolg...
Een vlugge blik over de boot laat al zien dat we hier te maken hebben met een echt 'trim-monster'. De Capolavoro is een Spirit 36S welke zoals Thomas al beloofde bol staat van de electronische snufjes. Niet alleen electronisch want op trimgebied zijn er meer dan de gebruikelijke 'snufjes' aanwezig die voor mij later pas duidelijk worden. Maarja, daar is een clinic voor bedoelt natuurlijk. De boot komt haar naam zekers ten goede aangezien Capolavoro 'meesterwerk' betekent.
Na een minuut komen Wpoeyer en z'n vrouw ook al aan boord, een gezellig stel. Op een vrije weekenddag mag de koffie natuurlijk niet ontbreken op een tijd als deze (09.00 h):
Na een rondje voorstellen van iedereen en kijken wat de nivo's zijn is het al gauw tijd te vertrekken richting open water. In eerste instantie krijgen we een korte theoretische uitleg welke al snel in praktijk gebracht kan worden.
Enthousiast als Thomas is moeten we natuurlijk die Bav inhalen:
Als we er naast liggen vraagt hij: wat doen ze daar nu verkeerd?
Teveel twist, te weinig, teveel of te weinig schoot? Hoe dan ook we lopen ongeveer dubbele snelheid voorbij en het is leuk om te zien hoe ze daar gelijk naar de zeilen gaan kijken en aan lijntjes gaan trekken...
Zoals hiervoor al is geschreven, liggend op het voordek kan je mooi zien 'hoe & waar' de bolling en twist in de genua zit:
Fantastisch om te zien hoe je met de val en schoot e.e.a. kan beïnvloeden en welke effecten dat heeft. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het grootzeil:
Welke met een dubbel uitgevoerde schoot 'grof' en heel subtiel kan worden bediend:
Spelen met het onderlijk van het grootzeil, spelen met de Barberhauler en alles steeds anders afstellen laat al snel zien wat het effect is van elke verandering. Juist als het compleet verkeerd wordt afgesteld zie je wat het nut is van een goede trimming, de verschillen zijn enorm!
Na wat uurtjes aan de wind waarbij ook de achterstag-spanning en spelen met de babystag aan bod komen is ons erg duidelijk hoeveel een goede trim kan schelen.
Hier nog een mooi plaatje van de mast-bending:
Nadat we wat uurtjes aan de wind richting noord zijn gekoerst en daarna halve wind richting de Friese kust zijn gegaan wordt het tijd om voor de wind weer richting Medemblik te koersen...
Oftewel een heerlijk Spi-rak waarbij FMJ zijn kwaliteiten laat zien en zijn ervaring en kennis met ons deelt. Zodra Thomas en FMJ beginnen te lullen over de trim en de termen in de rondte vliegen haak ik even af maar erg gaaf de 'profs' aan het werk te zien. Hier de 'kleine' spi:
Met een goede 4 en af en toe zelfs iets toenemend was het een goede keuze, de grote was misschien iets te leuk geweest...
Of een spi nut heeft? Volgens de meters in elk geval wel!
Kijk, zo kom je snel thuis of niet?
Nadat we rond half 7 weer afmeren nemen we gezamelijk de dag nog even door onder het genot van een wijntje en een biertje en maken we natuurlijk 'schoonschip'. Als afsluiting mag onze schipper namens ons nog een kleine attentie in ontvangst nemen als dank voor deze prachtige ervaring en het beschikbaar stellen van zijn boot en kennis.
Thomas en FMJ hebben nog afspraken staan maar voor Wpoeyer & vrouw, Web en ondergetekende wacht nog een lange thuisreis. Voor we daar aan beginnen besluiten we gevieren te genieten van een goede maaltijd op het terras van het Marina-restaurant genaamd 'Med'.
Heerlijk warm en in het fijne avondzonnetje bespreken we de dag en opgedane ervaringen nog even na onder het genot van een Lams-rack of een kabeljouw-filet... heerlijk!
Voor mezelf:
Ik denk niet dat ik ooit nog naar de zeilen kan kijken zonder opgedane kennis toe te passen. Hier en daar een centimetertje te geven of te nemen en te kijken hoe het met de bolling en twist zit... Eerlijk gezegd zit de Capolavoro zo vol met electronica dat je bij elke verbetering in zeilvoering direct ziet wat het effect is, iets dat op de meeste jachten minder duidelijk zal zijn maar nu ik weet waar ik op moet letten zullen vele inhaal-actie's volgen!
Spijt van de clinic? Geen haar op m'n gebruinde hoofd die daar aan denkt! Het was een reuze gezellige, leerzame en fantastische zeildag waarbij zowel Thomas als FMJ hun kennis en ervaring met ons hebben gedeeld.
Er zit wel 1 groot minpunt aan dit hele verhaal
Ik zal nooit meer zo relaxt kunnen zeilen als voorheen maar nu continu opzoek gaan naar dat halve knoopje winst.
Bedankt daarvoor!
André