Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Door de Zeeuwse Delta (Solo).

Door de Zeeuwse Delta (Solo). 20 juli 2010 13:46 #138170

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Onze vakantietrip zat er al weer op, maar ik had nog enkele vrije dagen en omdat mijn vrouw al moest werken ben ik solo opweg gegaan voor een meerdaags tripje door de Zeeuwse Delta. Na de nodige proviand te hebben opgeborgen, wordt alles gereed gemaakt voor vertrek. Zeil aangeslagen, GPS en Dieptemeter aan, motor gestart en vertokken uit de thuishaven aan het Veerse Meer. Buiten de haven zeil omhoog en motor uit. Er staat een 5Bf uit het wsw en al snel zeil ik langs Veere.

De lucht is niet echt schoon en buien dreigen, maar het weerbericht belooft beterschap. Het zeilt voorals nog als een speer en na het ronden van de Arneplaat gaat het voor de wind richting Zandkreeksluis.

Daar aangekomen de zeilen eraf, de fenders overboord en wachten op de sluis. De opklaringen zijn wel te zien maar ik zit nog steeds onder de bewolking met een strakke westzuidwestenwind.

De sluisdeuren gaan open en diverse jachten komen het Veerse Meer op terwijl een aantal anderen liggen te wachten om juist naar de Oosterschelde te schutten, het lijkt of iedereen er snel als eerste in wil, nergens voor nodig, de sluiskolk is groot zat en door de dubbele bruggen hoeven de weggbruikers niet meer te wachten. Het is wel opletten om met de wind op de kont de kolk in te varen waar al diverse boten aan het afmeren zijn, maar alles gaat goed. Ik meer op een steekendje naast een Winner 9.40 en wissel een babbeltje met de eveneens solo varende schipper.Het schutten is snel gedaan en de deuren en brug aan de Oosterscheldezijde gaan open. Ieder gaat weer zijn eigen weg. Ik draai direct na de sluis SB uit om in het daar gelegen kommetje het grootzeil weer te hijsen. Sommigen kiezen voor alleen de rolfok, en dat is ook wel te begrijpen. Het bevaarbare deel van de Zandkreek is maar smal en het is druk, het is nagenoeg laagwater dus naast de tonnen is het gelijk aan de grond. Er komen zojuist wat platbodems aan, die zijn vast opweg naar Veere voor de jaarlijkse hardzeilwedstrijd die morgen word gehouden waaronder deze.

Ik vervolg de trip over de Oosterschelde richting Wemeldinge. Hier is het opletten bij de uitgang van het Brabantsvaarwater, dit is een druk bevaren binnenvaart route, die bovendien sinds kort is aangewezen als hoofdvaarweg. Voor Wemeldinge gaan de zeilen eraf en draai ik motorend het Kanaal door Zuidbeveland in. Tussen de binnenvaarders in nader ik de Postbrug. Volgens de peilschaal kan ik er met mijn masthoogte van 11.50m net niet onderdoor maar in het klapgedeelte zit een hoger stuk en dat scheelt ongeveer een meter, dus hoeft deze voor mij niet te draaien. De volgende is de Vlakebrug, deze is ook niet hoog genoeg en hier moet ik even op een opening wachten. Nadat de trein er overheen is wordt de brug vlot bediend en tuffen ik en nog een jacht op de sluizen van Hansweert aan. Op de vraag via kanaal 22 welke kolk wordt de BB kolk aangewezen, maar het andere jacht volgt een binnenschip in de SB kolk. Ik vraag nogmaals via de marifoon wat de bedoeling is en krijg dan toch de BB kolk toegewezen. Ik krijg de indruk dat ze al die jachtjes tussen die binnenschepen maar lastig vinden en niet erg serieus nemen. Maar na wederom op een steekendje afgemeerd, met schroef op vooruit en dan een voorlijn vast is het afmeren solo goed te doen. Het schutten gaat vlot en na de sluis zoek ik een rustplekje achter de Oostelijke remming.

Het is inmiddels avond en mooi geweest voor vandaag. Er varen schepen in en uit de sluis en de zeeschepen varen voor de havenlangs naar en van Antwerpen dus er is genoeg te zien. Er komt ook nog een zeescheepje naar de sluis om met behulp van sleepvletten te schutten en naar het dok achter de sluis te gaan voor een service beurt.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 20 juli 2010 20:05 #138226

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Dag 2.

Na een rustig nachtje achter de remming, gewekt door daglicht en vogelzang maak ik een ontbijtje. Niets beter dan een goede start van dag met gebakken ei, spek en kop thee. Dan aan de slag, de boot zit onder de dauwdruppels dus eerst met spons in de weer, dan blinkt ie straks weer! Het weerbericht geeft een waarschuwing voor zw6. Het waait amper 4 maar toch maar het eerste rif erin. Bij het verlaten van de haven vertrekken er ook nog een stuk of 5 andere zeilers. De meester kiezen na de haven uitgang voor het hoofd vaarwater richting Terneuzen maar met mij gaan er ook nog 2 door naar het Middelgat. Daar is het rustiger met scheepvaart. De zeilen gaan omhoog met rif en de rolgenua gaat uit op een paar tornen na. Ik heb er bij de zeilmaker een verdikking in laten naaien bestaande uit een gleuf opgevuld met touw zodat bij gedeeltelijk opgerolde genua er toch een redelijke vorm behouden blijft. Een blik op de laptop met Seaclear verteld mij dat het niet bezeilt is dus kruisen maar. Met de ebstroom mee gaat het aardig maar met de aantrekkende wind wordt het toch hard werken, vooral met de toenemende buien die gepaard gaan met windvlagen en af en toe regen wordt het een ruige tocht. Na de haven van Hoedekenskerke en de Hoek van Baarland en de haven van Ellewoutsdijk kom ik in de Everingen. Ook hier is het kruisen want de wind is wat geruimt en komt nu wzw. Ik zie af en toe 9 knopen op de GPS dus het gaat wel snel met de volle eb in de kont. Via de Honte en door het Ankergebied Rede Vlissingen kruis ik tot aan de VH2 boei voor Breskens, nu nog even tegen stroom en voor de wind dus enkele steile golven later kan ik de haven van Breskens inlopen. Zeilen naar beneden en een plaatsje toegewezen gekregen van de havenmeester. Schip wat op orde gebracht want het een en ander was op de vloer terecht gekomen, niets kapot maar toch stonden niet alle boeken meer in het rek zoals het hoort. Het weer klaarde ook wat op en ik had wel trek gekregen. Nu ligt daar een kotter in de vissershaven die vis rookt en verkoopt dus ver hoefde ik niet te lopen voor wat gerookte zeedieren.

Met een verse boterham en een biertje moest ik steeds tellen of ik al m'n vingers nog had, wat was die vis toch lekker.

Verder de dag volgemaakt met bootjes kijken en een bezoekje aan de Umiak. Over dit zelfbouw schip is hier op het forum al meer geschreven en nu kon ik hem in het echt zien en even met de vriendelijke eigenaresse gesproken. Ze waren bezig met het nieuwe zeiltuig, en al aardig op weg met de afbouw zo te zien. De wind bleef maar waaien met 5 a 6bf dus met een goed boek en wat geknabbel de avond volgemaakt.

Dag 3

Deze dag begint een stuk vriendelijker, het is zonnig en er staat een kalme zw3 dus is mijn plan om maar even door te trekken naar de Belgische kust met Blankenberge als bestemming. Na ontbijt en koffie zetten vertrek ik snel, zet het grootzeil zonder rif in de vissershaven alvast, en tuf op de Farymann naar de haven uitgang. Hier gaat de genua erbij en de rust komt zodra deze weer uit kan. Het is een heerlijke motor type R30 uit het jaar lang geleden maar hij moest niet meer dan fluisteren, maar dat ligt nu eenmaal niet in z'n aard. Eenmaal op stroom gaat het lekker en kan de Bouvaan het sturen overnemen.

Zo heb ik m'n handen vrij voor koffie, foto's maken en verder lekker niets doen dan genieten, wat is het leven soms toch mooi. Er komt wat zeevaart langs en ik kan mooie plaatjes maken.

en nog een,

en nog eentje.


Het is niet geheel bezeild en ik kom uit op het Carolusbankje voor Cadzand. Hier maar overstag in een slag naar Knokke om vervolgens weer een slag over SB te maken voor de haven van Zeebrugge langs.Hier is het wel oppassen met in en uitvarende schepen. Op de Bol van Heist ga ik overstag en kan zo in een slag met de stroom mee, voor de haven ingang van Blankenberge komen.

Voor de ingang gekomen wordt de genua ingerolt en de motor gestart en pruttel ik het havenkanaal in. Het is nagenoeg laag water maar met 1,25 diepgang is dat geen probleem. Na passage van het Stakketsel kom je in een wat ruimere bocht waar ik net tegen de wind in kan draaien om ook het grootzeil te strijken en daarna zoek ik een plekje in de oude haven bij de VNZ. Blankenberge is mijn favoriete haven aan de Belgische kust. Het is maar 1 dag varen en je waant je toch in een andere wereld. Je kunt gemakkelijk langs de hele kust met de kusttram of op de boordfiets naar Brugge. Maar ook Blankenberge zelf is de moeite waard met veel winkels, eettentjes en terrasjes met 20 soorten bier, wat wil je nog meer!

De buren zijn met een LM motorsailer uit Huizen gekomen en vieren hier ook al enkele dagen vakantie. We blijken allebei een vaar verleden te hebben, en er worden diverse anekdotes uit dat verleden uitgewisseld. Na wat pinten en enkele garnalenkroketten is de avond zo voorbij en word weer tijd voor de nodige rust. Het kan een boerennacht worden, want het tij terug naar Nederland begint pas na de volgende middag te lopen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 05:50 #138252

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
Leuk verslag! Kijk uit naar het vervolg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 10:03 #138305

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Dag 4

Zoals al vermeld heb ik geen haast om te vertrekken want de vloedstroom terug naar Vlissingen begint pas om 16:00 een beetje te lopen. Ik start dus de dag maar met een bezoekje aan de warme bakker, die zit tegenover het hek van de steiger dus lekkere warme broodjes voor het ontbijt zijn snel geregeld en ik verwen mezelf ook nog maar met wat lekkers voor bij de koffie. Het weer is weer prachtig , alleen is er te weinig wind om te zeilen al belooft het weerbericht wel een zeewindje later op de dag. Ik bezoek de markt en geniet van de standwerkers, ze brengen met de wonderlijkste verhalen de wonderlijkste produkten aan de man en gezien de belangstelling slagen ze daar wel in. Ik koop nog wat vers fruit zodat ook de vitamientjes weer wat aangevuld kunnen worden. Terug in de haven bezichtig ik nog even de nieuwe reddingboot genaamd Straffe Hendrik, blijkbaar de opvolger van de Sterken Dries.


Omstreeks 14:00 bemerk ik dat er een zeewindje opsteekt en besluit maar om alvast te vertrekken. Buiten de haven gekomen de zeilen erop en ondanks de tegenstroom is er toch enige vooruitgang richting Zeebrugge.
Er is weer van alles te zien op het water, zoals een mooi zeilschip

en zelfs een grachtensloep waagt zich nu op zee.


Voor Zeebrugge moet de motor even helpen om de haven toegang een beetje snel te passeren maar bij Knokke kan deze weer uit en zorgt de opstekende nnw zeebries voor een bezeilde koers juist buiten de groene tonnen van de Wielingen. Ook hier is weer van alles te zien zoals een vissende garnalen kotter

een wachtende sleepboot

een sleeptransport

en een bananenboot.

De inkomende vloedstroom helpt steeds harder mee en ik zie af en toe toch al weer 5 tot 6 knopen op de GPS.Dat gaat lekker zo en misschien is de thuishaven vandaag nog wel te bereiken. Anders wordt het overnachten in Vlissingen, zo is het plan. Bij de W3 aangekomen wordt ik verrast door een tegemoet komende gastanker die blijkbaar niet het vaarwater volgt maar ook net als de pleziervaart buiten de boeien en dan ook nog aan de verkeerde zijde zijn weg zoekt.

Vlissingen komt in zicht.

Bij de W7 aangekomen zoek ik een rustig moment om over te steken naar de Wielingen Noord om aan de noordzijde buiten het vaarwater te vervolgen.
Bij de W10 aangekomen is het opletten en uitluisteren of er afvarende schepen de Sardijngeul in draaien naar het Oostgat. Dit is maar een nauwe ingang en zeeschepen maken hier een scherpe draai om stranden te voorkomen en gaan echt niet opzij voor een plezier jacht.

Als alles vrij is steek ik over naar het Roeiershoofd om vervolgens buiten de rode tonnen naar de buitenhaven van Vlissingen te varen. Nog even opletten bij het invaren of er geen fastferry naar buiten speert en ook de redeboten vliegen hier steeds heen en weer om alle zeevaart van Loodsen te voorzien. Altijd een mooi zicht vanaf de kant maar je kunt er beter niet tussen varen. Je kunt ook de groene zijde van de Wielingen volgen en dan voorbij Breskens de Rede van Vlissingen oversteken richting buitenhaven maar met de noordewind is dat nu niet bezeild.
In de buitenhaven aangekomen gaan de zeilen eraf en schut ik tezamen met een Belgischjacht in de grote sluis kolk naar binnen. Na de sluis wacht het Kanaal door Walcheren met z'n diverse bruggen. Het is inmiddels 20:00 als ik door de Keersluisbrug en de Sloebrug kan. Na enkele minuten komt ook de brug bij Souburg in zicht maar hier moet ik geruime tijd wachten.

Ik benut de wachttijd om grootzeil netjes te vouwen en te bedekken met de huik, ik maak een mok soep warm en wacht maar af. Eindelijk blijkt dat er achter mij nog een zeeschip is geschut die ook het kanaal op moet en gezamelijk worden we met nog enkele jachten door de brug gelaten. Ook in Middelburg gaan we gezamelijk door de 2 bruggen.

Daarna nog een half uur stomen tot de sluis in Veere en na schutten naar de thuishaven waar ik om 23:00 weer af kan meren. Het was een lang weekend geworden met van alles, buien, wind, mooi weer, lekker eten, buitenlandse uitstap, navigeren op stromend water, en dat alles solo. Precies zoals een zeiltocht hoort te zijn, ik heb er van genoten en hoop inspirerend te zijn voor lezers die hier ook nog eens verzeilt raken.

Ik heb voor deze tocht gebruik gemaakt van de Hydrografische Kaarten 1801,1803, 1805
Tevens draaid bij mij het programma Seaclear mee op een laptop met de digitale versies (gescand) deze is gekoppeld aan het GPS signaal van een Garmin 126 GPS. Voor stroomgegevens raadpleeg ik de HP33 en voor het getij een getijboekje met getijgegevens van Vlissingen en op de laptop staat het programma WXTide voor gegevens van andere havens.

edit,
Uitgeluisterd op VHF,
68 Wemeldinge
22 Vlakebrug en sluis Hansweert
65 Centrale Hansweert
3 Terneuzen
14 Vlissingen
69 TC Zeebrugge
71 Portcontrol Zeebrugge
18 Sluis Vlissingen
22 bruggen Kanaal d Walcheren

groet Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 juli 2010 12:21 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 10:18 #138309

Top! Leuk om te lezen en erg leerzaam.
Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 11:07 #138318

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8140
Zeker een leuk verslag om te lezen! Dat inspireert me om mijn avonturen ook eens op het forum te publiceren en nog vele nieuwe te beleven!

En ook goed om te vermelden welke kaarten en middleen je gebruikt hebt.

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 11:24 #138325

Leuk verhaal! Mooie tocht ook zo, alleen.

Aangezien ik ook veel solo vaar de volgende vraag: wat bedoel je precies met een steekeindje bij het aanleggen in de sluis?

Ik leg solo varend steeds een korte achterlijn aan, motor in vooruit met roer richting wal, dan voorlijn vast. Is dat dezelfde manier of doe jij dit anders/makkelijker??

Groet,

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 11:33 #138326

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Ik gebruik een steekendje vanaf mijn schootlier naar achteren om een sluisbolder, ik houd dan de schroef stationair vooruit en kan op m'n gemak een voortros bevestigen. Daarna kan de schroef eraf en soms vervang ik dan het steekendje door een achtertros. Bij mij staan de achterste kikkers ook echt op de achterste hoek van mijn boot en als ik die gebruik dan blijft de boot niet netjes langzij de sluismuur maar vanaf de schootlier gaat dat wel.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 juli 2010 11:34 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 11:41 #138327

Is hetzelfde principe inderdaad.Vanaf de lier is misschien nog wel beter. Mijn boot draait inderdaad ook wel eens wat weg, tenzij ik eendikke fender achterop hang die hem klem zet.

Komend weekend 13 sluizen te gaan dus ik zal de techniek eens verder verfijnen...

Groet,

Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 14:00 #138363

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 785
Heren:
is een steeke(i)nd(je) gewoon een tros(je)(landvast) dat met het ene end op het schip wordt belegd
(bijv. dmv een ooglus-paalsteek-), vervolgens om de sluisbolder wordt gelegd en op het schip wordt belegd?
waarbij in jullie geval de tros niet op een (achter)bolder maar om een (schoot)lier wordt belegd?


Als dat zo is begrijp ik het ook. Maar als een steekendje iets anders is heb ik het verkeerd begrepen. :blush:

EM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 14:13 #138365

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6055
Met een steekendje bedoel ik inderdaad gewoon een tros vanaf de boot naar de wal. Net als alleen een voorspring met de motor stationair erop om te blijven liggen waar ik ben en niet af te drijven. Dit zou gebeuren als ik de schroef uit zou laten. Dit doe ik omdat als ik solo vaar niet vanuit de kuip kan manoeuvreren en tegelijkertijd vanaf het voordek kan afmeren. Vanuit de kuip met het genoemde steekendje vanaf de schootleir naar de wal lukt het wel en heb dan daarna de gelegenheid om alsnog een voortros aan te brengen vanaf het voordek.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 21 juli 2010 14:17 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 14:51 #138382

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8140
Steekeind is in principe gelijk aan een spring (toch?)

En in dit geval wordt de lier als middenbolder gebruikt, vanwaar een spring wordt gezet naar de sluisbolder.

Groeten,
Globe_Trotti
Laatst bewerkt: 21 juli 2010 14:51 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Door de Zeeuwse Delta (Solo). 21 juli 2010 22:31 #138450

  • EelskeM
  • EelskeM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 785
Verhelderend: dus heb ik altijd al eerst een "steekendje" vanaf de middenbolder gelegd bij het langszij afmeren. Daarna pas beleg ik de achtertros. De voortros laat ik in een sluis
bijna altijd achterwege. Dat is mij trouwens in de kleine sluis van IJmuiden duur komen te staan toen een voorliggende binnenvaartschip z'n schroef nog even wat extra toeren liet maken.

Overigens ben ik van mening dat "Jutter" een mooi gedocumenteerd weekendtochtje heeft beschreven.

EM
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl