6 t/m 9 September 2010, "Rondje Noord-Holland"
Begin September nodigde ik Werner, uit om een paar dagen mee te gaan als opstapper. Hij ging maar al te graag mee, omdat zijn eigen schip binnenkort het water uit moest voor reparatie, en hij dus toch niet kon varen.
Dag 1: Opstappen, klaarmaken en wegwezen!
Ik had om 13:00 met Werner afgesproken bij mij thuis in Almere, we zouden met een auto naar de jachthaven rijden. Ik keek naar buiten, en ineens zag ik een oude golf mk1 diesel de straat in komen tuffen. Dat moet vast Werner zijn!
Na even kort gepraat te hebben, en Werners spullen over gegooid te hebben, zijn we de dijk op gereden, richting Lelystad.
Daar aangekomen, hebben we de spullen in een bolderkar gedaan, en aan boord gebracht. Ik heb toen Werner een korte rondleiding gegeven van het schip, wat zit waar, enzovoorts.
Vervolgens gingen we bedenken waar we heen wilden, op Twitter lazen we dat Markiezin op weg was naar Stavoren, dus wij besloten gezellig die kant op te gaan.
Het waaide goed, zo’n windkracht 5 a 6, en we liepen ook redelijk vlot richting Stavoren.
Omdat we laat vertrokken waren vanuit Lelystad, kwamen wij rond het invallen van de duisternis de oude haven van Stavoren ingevaren. Daar zagen we de Markiezin (het schip) liggen, en daar hebben wij ons maar aan vast geknoopt.
Vriendelijk werden wij ontvangen door Henk en Ger, en na het opruimen van de boot zijn wij bij hen aan boord gestapt voor een gezellige borrel.
Dag 2: Op naar Texel.
De volgende morgen keken we naar het weerbericht, en we vonden het een prima dag om naar Texel te zeilen. In de ochtend regende het alleen, en dan vaart Werner liever niet uit. We zijn de wal op gegaan, om even te betalen bij de havenmeester, en wat inkopen te doen bij de supermarkt.
Toen eenmaal de regen weg was, zeiden we gedag tegen Henk en Ger, en verlieten wij de haven van Stavoren. En zetten we koers richting de grote zendmast op de wal bij Den Oever.
Ook deze dag waaide het weer lekker, zo’n windkracht 6, en enkel op de genua liepen we met 7 knopen richting de aanloop van Den Oever. Er stonden best aardige golven, maar het schip kon dat makkelijk hebben.
Bij de sluis aangekomen, konden we vlot passeren, vanwege een charter boot die toevallig ook die kant op moest.
Op de Waddenzee was het rustig, een stuk minder golven, vanwege de afsluitdijk, en de aflandige wind. In de verte zagen we bij Den Helder een fregat de zee op draaien, en hier en daar een vissersboot, en een baggerschip. Veel “pleziervaart” was er niet vandaag.
Tegen het vallen van de avond liepen we de haven van Oudeschild, Texel binnen.
De wind was al iets afgezwakt, maar nog steeds een stevige windkracht 5 uit zuidoost. Het afmeren bij die rare steigers daar was even een opgave. Geen palen, en korte vingersteigers.. Zelfs Werner vond het niks!
Na wat duw en trekwerk, en wat assistentie vanaf de wal, lag de boot stevig vast. En werd er alweer koffie gezet door Werner.
Dag 3: Naar de Noordzee.
Omdat de wind gedraaid was naar het Oosten, en afgezwakt was tot windkracht 2 a 4, besloten we dat dit een prima wind was om de Noordzee op te gaan richting IJmuiden
Na het betalen van het havengeld, vertrokken we rond 10:00 richting het zeegat.
Al vrij snel na het verlaten van de haven hadden we de zeilen bij gezet, en konden we op Den Helder afkoersen. Onderweg kwam het kustwachtschip “Zeearend” voorbij gevaren. Mooi ding.
Het was een beetje heiig, en af en toe een beetje regen, maar het zicht was verder prima. Eenmaal voorbij Den Helder, hielden we nog die koers aan om een paar mijlen uit de kust te komen.
Eenmaal op zee zagen we nog een kustwachtschip voor anker liggen. En een aantal minuten later kwam er een rib van de kustwacht op ons af varen. Waarschijnlijk kwamen ze even een kijkje nemen. Na wat vriendelijk zwaaien van onze kant vertrokken ze weer.
We bleven steeds op zo’n 2 a 3 mijl uit de kust. En het zeilen ging prima, we hadden het zeegat uit lekker stroming mee, en tikte af en toe net de 9 knopen aan.
Rond 14:00 zagen we in de verte een platform opdoemen, dit is de Q8A en staat een paar mijl uit de kust bij Egmond aan Zee. Onze koers lag er precies op, en Werner zei: “Daar kunnen we makkelijk onderdoor!”
We passeerden het platform op een paar honderd meter, ‘illegaal’ binnen de 500 meter zone. Maar volgens Werner kon dat makkelijk.
Omstreeks 16:00 waren we in lijn met de geleide lichten van IJmuiden en gingen we overstag om de aanloop te doen. Helaas viel de wind weg, en moest de motor aan. Het tij was gekeerd, en we hadden een aardige dwars stroming.
Eenmaal binnen de pieren was het water weer rustig. Onderweg werden we ingehaald door een aantal loodsboten die terug kwamen van zee.
We moesten slechts een paar minuten te wachten bij de kleine sluis, en gingen hier ook alleen doorheen. Op het Noordzeekanaal was bijna geen wind, dus de motor moest aan blijven. Het viel mij wel op dat de temperatuur flink op liep, dus heb ik het toerental een stuk verlaagd. Hierdoor liepen we maar 4.5 knopen.
Onderweg kwamen we een cruiseschip tegen, en talloze zeeschepen, draagvleugelboten, en binnenvaart schippers. Het was lekker druk.
Op de marifoon hoorde ik dat een van de draagvleugelboten een noodstop had gemaakt, waarschijnlijk was er ergens een communicatie foutje.
Rond 20:00 voeren we langs het Centraal station van Amsterdam. En het begon toch te plenzen! Een ware wolkbreuk, compleet met onweer, en zeer slecht zicht.
Het plan was om naar de Sixhaven te gaan, en daar waren we toch al bijna.
Ik moest nog even een binnenvaart schip laten passen, voordat ik overstak. En na het tegemoet komende verkeer ook veilig gepasseerd te zijn, voeren we de Sixhaven binnen.
Gelijk aan stuurboord naast de woonboot (waar je niet mag aanleggen) maar even vastgeknoopt, en gevraagd waar we konden aanleggen. Na een miscommunicatie en wat strak stuurwerk lagen we in een goede box. En na een babbeltje met de buurman, en de havenmeester gingen we naar binnen.
Dag 4: Oranjesluizen door, en naar Lelystad.
Ook vandaag vertrokken we redelijk laat, ditmaal omdat ik besloot de impeller te controleren. Het feit dat de motor warmer werd dan normaal deed mij vermoeden dat deze misschien wel eens kapot kon zijn.
Na wat klimmen en vouwen zat ik in het ruim, en was de impeller uit de waterpomp. Van de 6 schoepen waren er nog maar 3 over gebleven.. Ja, die was wel aan vervanging toe.
Gelukkig heb ik een hoop reserve onderdelen aan boord, en zo ook een hele zak nieuwe impellers, en een reserve pakkingset.
Na wat minuten prutsen zat de boel weer waterdicht in elkaar, en kon ik gaan testen. De pomp deed het weer prima, voldoende waterstroming in de wierpot, en de motor bleef lekker koel.
We hebben los gegooid en koers gezet richting de Oranjesluizen. Hier moesten we wel even wachten, maar dat gaf mij de tijd om die vervelende reeflijntjes uit het zeil te halen. Die gebruik ik toch niet.
Eenmaal de sluis door, stonden de zeilen binnen no time, en konden we rustig het markermeer op dobberen. De wind was west, zo’n windkracht 2 tot 3.
Nadat we de vaargeul uit waren, hebben we verder amper het roer meer aan hoeven raken. Ditmaal eens niet de stuurautomaat er op, maar buur op zeilen sturen. Het was heerlijk weer, zonnetje, beetje wind.. Prima vertoeven!
Laat in de middag zeilden we het zuidgat in bij Lelystad-Haven. Dit ook weer door enkel met de zeilen te sturen. Het roer hadden we al een tijdje niet aangeraakt.
Bij de Batavia heb ik de zeilen laten zakken, en heb ik de sluis opgeroepen. We konden passeren in de sluis aan bakboord. Samen met 2 grote binnenvaart schepen. We gingen als eerste de sluis in, en ook zeker als eerste de sluis uit.
Vervolgens was het officieel, het rondje was compleet.
Nog even solo afgemeerd in de box, en toen kon de boel weer opgeruimd worden, en vertrokken we weer met de auto naar Almere.
Werner was zeer onder de indruk van onze Albert Hein, hier hebben we tegenwoordig handscanners, en betaal je dus je boodschappen zonder dat je een kassa nodig hebt. Werner vond het maar magisch allemaal.
Thuis hebben we nog even gezellig nagepraat, en heb ik alle foto’s en filmbeelden van deze trip op DVD gebrand voor Werner. Daarna stapte hij weer in, en reed de straat uit.
Helaas reed hij de verkeerde kant op, dus ik hoop dat het maar goed gekomen is!
Het was een gezellige trip, en we hebben totaal 140.08 mijl gevaren. Best een eindje, je zal het maar moeten zwemmen!
Werner was onder de indruk van mijn navigatie laptop, en alle andere techniek er omheen, terwijl ik juist zijn manier van navigeren erg interessant vond, en dit ook steeds meer ben gaan doen.
Uiteindelijk zijn we het er allebei over eens: De laptop (of een kaartplotter) is een leuke extra navigatie methode, voor het geval dat je in slecht weer komt, bijvoorbeeld mist.
Dan is het wel fijn om direct te kunnen zien waar je exact zit. Maar verder kunnen wij het prima zonder af!
Een zeer geslaagde tocht, we hebben veel van elkaar geleerd, en we hebben het heel erg leuk gehad..
De foto's van de tocht zijn hier te vinden:
picasaweb.google.com/inSaNoNL/...2010?feat=directlink
Ik ga ze niet allemaal in dit topic zetten, dat komt de laadtijd van de pagina niet ten goede.