Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010

Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 08:44 #148037

6 t/m 9 September 2010, "Rondje Noord-Holland"

Begin September nodigde ik Werner, uit om een paar dagen mee te gaan als opstapper. Hij ging maar al te graag mee, omdat zijn eigen schip binnenkort het water uit moest voor reparatie, en hij dus toch niet kon varen.

Dag 1: Opstappen, klaarmaken en wegwezen!

Ik had om 13:00 met Werner afgesproken bij mij thuis in Almere, we zouden met een auto naar de jachthaven rijden. Ik keek naar buiten, en ineens zag ik een oude golf mk1 diesel de straat in komen tuffen. Dat moet vast Werner zijn!

Na even kort gepraat te hebben, en Werners spullen over gegooid te hebben, zijn we de dijk op gereden, richting Lelystad.

Daar aangekomen, hebben we de spullen in een bolderkar gedaan, en aan boord gebracht. Ik heb toen Werner een korte rondleiding gegeven van het schip, wat zit waar, enzovoorts.

Vervolgens gingen we bedenken waar we heen wilden, op Twitter lazen we dat Markiezin op weg was naar Stavoren, dus wij besloten gezellig die kant op te gaan.
Het waaide goed, zo’n windkracht 5 a 6, en we liepen ook redelijk vlot richting Stavoren.

Omdat we laat vertrokken waren vanuit Lelystad, kwamen wij rond het invallen van de duisternis de oude haven van Stavoren ingevaren. Daar zagen we de Markiezin (het schip) liggen, en daar hebben wij ons maar aan vast geknoopt.
Vriendelijk werden wij ontvangen door Henk en Ger, en na het opruimen van de boot zijn wij bij hen aan boord gestapt voor een gezellige borrel.

Dag 2: Op naar Texel.

De volgende morgen keken we naar het weerbericht, en we vonden het een prima dag om naar Texel te zeilen. In de ochtend regende het alleen, en dan vaart Werner liever niet uit. We zijn de wal op gegaan, om even te betalen bij de havenmeester, en wat inkopen te doen bij de supermarkt.

Toen eenmaal de regen weg was, zeiden we gedag tegen Henk en Ger, en verlieten wij de haven van Stavoren. En zetten we koers richting de grote zendmast op de wal bij Den Oever.

Ook deze dag waaide het weer lekker, zo’n windkracht 6, en enkel op de genua liepen we met 7 knopen richting de aanloop van Den Oever. Er stonden best aardige golven, maar het schip kon dat makkelijk hebben.
Bij de sluis aangekomen, konden we vlot passeren, vanwege een charter boot die toevallig ook die kant op moest.

Op de Waddenzee was het rustig, een stuk minder golven, vanwege de afsluitdijk, en de aflandige wind. In de verte zagen we bij Den Helder een fregat de zee op draaien, en hier en daar een vissersboot, en een baggerschip. Veel “pleziervaart” was er niet vandaag.

Tegen het vallen van de avond liepen we de haven van Oudeschild, Texel binnen.
De wind was al iets afgezwakt, maar nog steeds een stevige windkracht 5 uit zuidoost. Het afmeren bij die rare steigers daar was even een opgave. Geen palen, en korte vingersteigers.. Zelfs Werner vond het niks!

Na wat duw en trekwerk, en wat assistentie vanaf de wal, lag de boot stevig vast. En werd er alweer koffie gezet door Werner.

Dag 3: Naar de Noordzee.

Omdat de wind gedraaid was naar het Oosten, en afgezwakt was tot windkracht 2 a 4, besloten we dat dit een prima wind was om de Noordzee op te gaan richting IJmuiden
Na het betalen van het havengeld, vertrokken we rond 10:00 richting het zeegat.

Al vrij snel na het verlaten van de haven hadden we de zeilen bij gezet, en konden we op Den Helder afkoersen. Onderweg kwam het kustwachtschip “Zeearend” voorbij gevaren. Mooi ding.

Het was een beetje heiig, en af en toe een beetje regen, maar het zicht was verder prima. Eenmaal voorbij Den Helder, hielden we nog die koers aan om een paar mijlen uit de kust te komen.

Eenmaal op zee zagen we nog een kustwachtschip voor anker liggen. En een aantal minuten later kwam er een rib van de kustwacht op ons af varen. Waarschijnlijk kwamen ze even een kijkje nemen. Na wat vriendelijk zwaaien van onze kant vertrokken ze weer.

We bleven steeds op zo’n 2 a 3 mijl uit de kust. En het zeilen ging prima, we hadden het zeegat uit lekker stroming mee, en tikte af en toe net de 9 knopen aan.

Rond 14:00 zagen we in de verte een platform opdoemen, dit is de Q8A en staat een paar mijl uit de kust bij Egmond aan Zee. Onze koers lag er precies op, en Werner zei: “Daar kunnen we makkelijk onderdoor!”

We passeerden het platform op een paar honderd meter, ‘illegaal’ binnen de 500 meter zone. Maar volgens Werner kon dat makkelijk.

Omstreeks 16:00 waren we in lijn met de geleide lichten van IJmuiden en gingen we overstag om de aanloop te doen. Helaas viel de wind weg, en moest de motor aan. Het tij was gekeerd, en we hadden een aardige dwars stroming.

Eenmaal binnen de pieren was het water weer rustig. Onderweg werden we ingehaald door een aantal loodsboten die terug kwamen van zee.

We moesten slechts een paar minuten te wachten bij de kleine sluis, en gingen hier ook alleen doorheen. Op het Noordzeekanaal was bijna geen wind, dus de motor moest aan blijven. Het viel mij wel op dat de temperatuur flink op liep, dus heb ik het toerental een stuk verlaagd. Hierdoor liepen we maar 4.5 knopen.

Onderweg kwamen we een cruiseschip tegen, en talloze zeeschepen, draagvleugelboten, en binnenvaart schippers. Het was lekker druk.

Op de marifoon hoorde ik dat een van de draagvleugelboten een noodstop had gemaakt, waarschijnlijk was er ergens een communicatie foutje.
Rond 20:00 voeren we langs het Centraal station van Amsterdam. En het begon toch te plenzen! Een ware wolkbreuk, compleet met onweer, en zeer slecht zicht.
Het plan was om naar de Sixhaven te gaan, en daar waren we toch al bijna.

Ik moest nog even een binnenvaart schip laten passen, voordat ik overstak. En na het tegemoet komende verkeer ook veilig gepasseerd te zijn, voeren we de Sixhaven binnen.
Gelijk aan stuurboord naast de woonboot (waar je niet mag aanleggen) maar even vastgeknoopt, en gevraagd waar we konden aanleggen. Na een miscommunicatie en wat strak stuurwerk lagen we in een goede box. En na een babbeltje met de buurman, en de havenmeester gingen we naar binnen.

Dag 4: Oranjesluizen door, en naar Lelystad.

Ook vandaag vertrokken we redelijk laat, ditmaal omdat ik besloot de impeller te controleren. Het feit dat de motor warmer werd dan normaal deed mij vermoeden dat deze misschien wel eens kapot kon zijn.

Na wat klimmen en vouwen zat ik in het ruim, en was de impeller uit de waterpomp. Van de 6 schoepen waren er nog maar 3 over gebleven.. Ja, die was wel aan vervanging toe.
Gelukkig heb ik een hoop reserve onderdelen aan boord, en zo ook een hele zak nieuwe impellers, en een reserve pakkingset.

Na wat minuten prutsen zat de boel weer waterdicht in elkaar, en kon ik gaan testen. De pomp deed het weer prima, voldoende waterstroming in de wierpot, en de motor bleef lekker koel.

We hebben los gegooid en koers gezet richting de Oranjesluizen. Hier moesten we wel even wachten, maar dat gaf mij de tijd om die vervelende reeflijntjes uit het zeil te halen. Die gebruik ik toch niet.

Eenmaal de sluis door, stonden de zeilen binnen no time, en konden we rustig het markermeer op dobberen. De wind was west, zo’n windkracht 2 tot 3.
Nadat we de vaargeul uit waren, hebben we verder amper het roer meer aan hoeven raken. Ditmaal eens niet de stuurautomaat er op, maar buur op zeilen sturen. Het was heerlijk weer, zonnetje, beetje wind.. Prima vertoeven!

Laat in de middag zeilden we het zuidgat in bij Lelystad-Haven. Dit ook weer door enkel met de zeilen te sturen. Het roer hadden we al een tijdje niet aangeraakt.
Bij de Batavia heb ik de zeilen laten zakken, en heb ik de sluis opgeroepen. We konden passeren in de sluis aan bakboord. Samen met 2 grote binnenvaart schepen. We gingen als eerste de sluis in, en ook zeker als eerste de sluis uit.

Vervolgens was het officieel, het rondje was compleet.

Nog even solo afgemeerd in de box, en toen kon de boel weer opgeruimd worden, en vertrokken we weer met de auto naar Almere.

Werner was zeer onder de indruk van onze Albert Hein, hier hebben we tegenwoordig handscanners, en betaal je dus je boodschappen zonder dat je een kassa nodig hebt. Werner vond het maar magisch allemaal.

Thuis hebben we nog even gezellig nagepraat, en heb ik alle foto’s en filmbeelden van deze trip op DVD gebrand voor Werner. Daarna stapte hij weer in, en reed de straat uit.
Helaas reed hij de verkeerde kant op, dus ik hoop dat het maar goed gekomen is!
Het was een gezellige trip, en we hebben totaal 140.08 mijl gevaren. Best een eindje, je zal het maar moeten zwemmen!

Werner was onder de indruk van mijn navigatie laptop, en alle andere techniek er omheen, terwijl ik juist zijn manier van navigeren erg interessant vond, en dit ook steeds meer ben gaan doen.

Uiteindelijk zijn we het er allebei over eens: De laptop (of een kaartplotter) is een leuke extra navigatie methode, voor het geval dat je in slecht weer komt, bijvoorbeeld mist.

Dan is het wel fijn om direct te kunnen zien waar je exact zit. Maar verder kunnen wij het prima zonder af!

Een zeer geslaagde tocht, we hebben veel van elkaar geleerd, en we hebben het heel erg leuk gehad..

De foto's van de tocht zijn hier te vinden: picasaweb.google.com/inSaNoNL/...2010?feat=directlink
Ik ga ze niet allemaal in dit topic zetten, dat komt de laadtijd van de pagina niet ten goede.
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 09:25 door Accountopverzoekverwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:14 #148046

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Leuk!
Goed om te horen dat jullie een mooie tocht hebben gemaakt en weer veilig terug zijn. Blijf ik alleen met de vraag zitten waarom je in vredesnaam een zak impellers bij je hebt :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:23 #148051

Ik heb geen flauw idee! Zoals misschien wel bekend, heb ik dit schip over gekocht van mijn ouders.
En die hebben alle originele reserve onderdelen laten liggen, alsmede nieuwe aangeschaft..
Er is al zoveel spul uit dat ding gehaald.. Ik kom dagelijks nog dingen tegen dat ik denk van: "huh? wist niet dat ik dit had?"

Zo heb ik bijvoorbeeld bij het pakken van die impeller een enkelschijfs blok gevonden, dat PERFECT is voor op het einde van mijn giek, voor de onderlijkstrekker die ik nog wil maken.

Kortom het oude gezegde: "wie bewaart, die heeft wat" gaat zeker op in deze zaak.

Tja, en wie weet, kom je ooit iemand tegen met een kapotte impeller, dan kan je dr nog ns eentje uitlenen om iemand daarmee te helpen.
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 09:24 door Accountopverzoekverwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:38 #148053

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6129
Mooie trip,leuk verslag en mooie foto's. Dit is wat dit forum absoluut leuker maakt!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:42 #148055

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
inSaNo schrijft:
Kortom het oude gezegde: "wie bewaart, die heeft wat" gaat zeker op in deze zaak.
Ken je ook het gezegde: "wie bewaart, ligt een meter dieper"?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:46 #148056

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Hen3 schrijft:
inSaNo schrijft:
Kortom het oude gezegde: "wie bewaart, die heeft wat" gaat zeker op in deze zaak.
Ken je ook het gezegde: "wie bewaart, ligt een meter dieper"?

voor 1 meter moet hij toch gauw 9000 kg spul meenemen...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:48 #148057

Hen3 schrijft:
Ken je ook het gezegde: "wie bewaart, ligt een meter dieper"?

Waarom denk je dat die wijn er aan boord zo hard doorheen gaat? :laugh:

Nee, maar dat klopt inderdaad wel. Er is al een hoop uit, dat scheelt een centimeter aan de waterlijn. Verder bewaar ik nu alleen nog de nuttige dingen, en een zakkie impellers weeg niet zoveel.
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 09:49 door Accountopverzoekverwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 09:51 #148058

Ja, zo toch?



:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 10:08 #148061

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Mooi verhaal Dennis, mooie trip ook.

Dat navigeren 'a la Werner' klinkt weer bekend in de oren :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 10:15 #148062

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Capolavoro schrijft:
voor 1 meter moet hij toch gauw 9000 kg spul meenemen...
Het is ook een gezegde... die moet je nooit letterlijk nemen natuurlijk!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 11:15 #148073

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Dennis,
nogmals bedankt voor je gastvrijheid..

de tocht begonn met voldoende wind, en af en toe wat nattigheid. op het wad, laater voor de kust was het soms wat..heiig..weer. en we konden de kustlijn soms niet zien, dan weer vaag, zo dat we de landkenmerken niet konden volgen/waarnemen.

Dennis, heb je niet een typefoutje in jou verhaal?
We zouden toch melden, dat we zo maar onder het platform doorgevaren waren, kon volgens werner, en dan de reakties afwachten op het forum, ha,ha..

Vanwege het slechtere weer, voor mij zeker niet de wind en golven, daar geniet ik er steeds wwer van, .. maar wat je soms er gratis er bij hebt, dat is dan de regen, die wij soms gehad hebben, moest ik natuurlijk mijn zeilbroek aandoen, wat ik anders maar sporadisch doe.
Met de broek aan kan ik dan niet meer zo vrij op de boot ronddanzen...
heb deze beg. 70iger jaren in langweer gekocht,was in de opruiming 25/30,.. gulden, en ze voldoet nog steeds. het klitteband scheurt soms tijdens het werk wat open, vanwege de welstand in de omgeving van het buikje... ha ha..
Dennis zij, kijk werner, het is nog ook een merk, een ..Imhoff Yachting..
wist ik niet eens..

al met al, het was een fijne tocht, bedankt..

Ps.
was net vreeslijk aan het balen... had een heel verhaal geschreven, dat duurde al een uur, was typefouten aan het weghalen,drukte vervolgens op 2keer de spatiebalk, alles was weg...
kon niets meer terugvinden, en moest in verkorte vorm dan maar opnieuw beginnen...was weer stress..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 11:48 #148081

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
werner schrijft:
Ps.
was net vreeslijk aan het balen... had een heel verhaal geschreven, dat duurde al een uur, was typefouten aan het weghalen,drukte vervolgens op 2keer de spatiebalk, alles was weg...
kon niets meer terugvinden, en moest in verkorte vorm dan maar opnieuw beginnen...was weer stress..

Lange verhalen kun je ook eerst even in kladblok, Write of Word maken, en dan in het forum plakken. Moet je alleen niet vaker dan noodzakelijk op "Enter" klikken, want anders dan zit je met allemaal vreemd afgebroken regels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 12:11 #148084

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Een meter dieper liggen lukt alleen bij de juiste waterdiepte, want hij heeft geen volle meter vrijboord volgens mij...

Volgens mij zeilt Werner trouwens deze weken meer dan wanneer zijn boot NIET stuk is ;)
Laatst bewerkt: 10 sept 2010 12:13 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 14:38 #148126

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
leuk verslag,

Het kenmerkende vind ik dat er steeds aan de hand van de omstandigheden besloten wordt waar naar toe te gaan. Ik probeer ook op die manier te varen. Het voorkomt een geweldige hoop stress als je nergens naar toe hoeft en elke keer beslist aan de hand van de grootste kans op een mooi traject.

Haastige spoed is zelden goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 16:11 #148151

Zekers, gewoon lekker kijken waar de wind ons heen brengt.. Had de wind anders geweest, dan hadden we een hele andere route gevaren.

Ik heb ook nog een aantal filmpjes gemaakt, ook wel leuk.







Vorig jaar had ik een behoorlijke filmcamera aan dat antenne paaltje achterop, dat is veel leuker beeld..
Maar goed, beter iets dan niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 10 sept 2010 19:09 #148170

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Jammer, Ik had die HR31 weleens 9 knopen willen zien lopen met 6 Bft !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 11 sept 2010 16:09 #148239

Ja, vaak als het echt lekker hard gaat, dan vergeet ik 't te filmen.. Ben dan bezig.. :)
Maar goed, de komende tig jaar heb ik dit schip nog wel, dus dat komt vanzelf goed.

Werner, we zouden idd vertellen dat we onder het platform door gezeild waren, maar als je dan op de foto's kijkt dan hadden we geen mast meer moeten hebben ;-)

We hebben het leuk gehad.
Laatst bewerkt: 11 sept 2010 16:10 door Accountopverzoekverwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 11 sept 2010 21:26 #148254

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Hey InSaNo,

Ik zag op één van je foto's de Wincher gemonteerd op je lieren, maar niet in gebruik.
Puur als nieuwsgierigheid: ben je ontevreden of vind je het zonder "selftailing" fijner werken?

Mvg
Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 12 sept 2010 08:33 #148274

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6644
InSaNo, controleer je de volgende impeller wel tijdig?
Dat spul is gemaakt vaneen of ander rubber, en meot soepel blijven. Je oude impeller is zijn schoepen waarschijnlijk niet door slijtage, maar door verharding kwijtgeraakt.
Als je nu een heel oude reserve terugstopt, zal je zien dat deze niet bepaald lang meegaat.
Impeller controleer ik jaarlijks, en hij wordt vervangen als er haarscheurtjes aan de voet van de flappen te zien zijn. Een stuks reserve aan boord, en die gaat er als volgende in. De nieuw aan te schaffen impeller gaat daarna op reserve. Die hele zak vol heeft in mijn ogen geen enkele zin, en kan zelfs problemen veroorzaken als ze echt te oud worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 12 sept 2010 20:10 #148400

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
ach, je hebt immers een hele zak van die dingen. Zou het eerst ff aankijken. Wel blijven luisteren naar of je water uit de kont hoort komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 12 sept 2010 21:10 #148413

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Alleen even opletten waar al die afgebroken schoepjes blijven, dan.

Of gewoon ff kritisch vergelijken, de 'nieuwe' impellertjes die beduidend stugger zijn dan een verse, kunnen gelijk de bak in. Ruimt weer op, en voor de kosten hoef je geen risico's te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 13 sept 2010 06:02 #148442

Al deze impellers zijn nog goed.. Soepel, en geen scheurtjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 13 sept 2010 06:06 #148443

Lady Elsa schrijft:
Hey InSaNo,

Ik zag op één van je foto's de Wincher gemonteerd op je lieren, maar niet in gebruik.
Puur als nieuwsgierigheid: ben je ontevreden of vind je het zonder "selftailing" fijner werken?

Mvg
Sander

Deze foto bedoel je?


Ik vind 'echte' selftailing lieren een stuk fijner werken.. Maar die heb ik nog niet.
Wat wel zo is, is dat in deze stand, de lijn ook al geklemd word. Zolang hij met genoeg slagen om de lier heen zit, klemt de lijn zichzelf vast aan de onderkant van de Wincher ring.

Waarom die lijn op deze foto dan ook nog verder vast belegd is weet ik even niet, da's in principe niet nodig. Verder gebruik ik die extra uitsparing in het rubber nooit. Het verhaal zou zijn dat de lijn daar zelf mooi in loopt, zoals bij een ST lier. Maar dat heb ik nog nooit zo ervaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 13 sept 2010 07:20 #148457

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
inSaNo schrijft:
Verder gebruik ik die extra uitsparing in het rubber nooit. Het verhaal zou zijn dat de lijn daar zelf mooi in loopt, zoals bij een ST lier. Maar dat heb ik nog nooit zo ervaren.
Ik heb ook winchers, maar ik beleg de schoot ook altijd gewoon. Is ook zo gebeurd natuurlijk, het is meer afklemmen dan echt beleggen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werner en inSaNo's eigen SeptemberTrip 2010 13 sept 2010 19:44 #148693

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Die foto bedoelde ik idd.

ST lieren zijn imho alleen handig als ze 2 kanten opwerken. (tenzij ik de werking niet ken of het "foefje" niet doorheb ;) )

Het laten vieren van de schoot is niet heel handig te doen in vergelijking met de normale lieren.

Dus de wincher werkt wel, maar niet op de manier zoals die oorspronkelijk bedoeld is ... interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl